Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har noll koll och undrar hur ofta/när uppfödaren brukar höra av sig med mera info? Det är för snart ännu (speciellt med tanke på ett, tyvärr, dödsfall inom familjen och en annan kull samtidigt :crazy:) men vi har ingen koll på hur lång kön är eller vilka kön valparna är. Vi fick ju åtminstone svar i helgen efter mamma frågat om det var möjligt med en valp till henne, men that's it och nu är jag ju nyyyyfiken och vill så gärna planera :angel::angel:
Så när tror ni att man brukar göra det?
Kan man fråga om kön (tillägg: alltså kön till valparna, och inte könen på dem :rofl:) eller är det liksom oartigt? :o

Kanske ni kan också säga när man brukar kunna säga att det är säkert att valparna klarar sig? Efter en vecka? (Rimligt sett såklart, olyckor/otur kan ju tyvärr alltid hända)

/otålig :o:angel:
Ingen jag känner använder sig av kösystem, utan valparna placeras hos de som känns som bästa matchningen.

Ingen jag känner använder sig av kösystem, utan valparna placeras hos de som känns som bästa matchningen.

Något annat sätt låter bara konstigt. Jag stod i kö hos en uppfödare som hade kösystem. (Kösystem baserat på hur länge folk hade köat, men dock köade bara folk som uppfödaren godkänt från början). Fastän jag utan tvekan var den spekulant som engagerade mig mest och som uppfödaren sa att hon "verkligen inte ville mista som valpköpare" så stod jag långt ifrån först i kö.

Då börjar man tveka och letar runt efter andra uppfödare. Kanske hittar man då en annan kombination man också gillar och där man känner sig mer säker på att få en valp. Då minskar ju intresset för den uppfödaren som använder sig av "kösystem" om det är så att man står långt bak i kön.

Något annat sätt låter bara konstigt. Jag stod i kö hos en uppfödare som hade kösystem. (Kösystem baserat på hur länge folk hade köat, men dock köade bara folk som uppfödaren godkänt från början). Fastän jag utan tvekan var den spekulant som engagerade mig mest och som uppfödaren sa att hon "verkligen inte ville mista som valpköpare" så stod jag långt ifrån först i kö.

Då börjar man tveka och letar runt efter andra uppfödare. Kanske hittar man då en annan kombination man också gillar och där man känner sig mer säker på att få en valp. Då minskar ju intresset för den uppfödaren som använder sig av "kösystem" om det är så att man står långt bak i kön.
Precis det här har hänt mig nu. Jag är utan tvekan en av de som engagerat mig mest, gått på kennelträffar, träffat släktingar och tänker verkligen jobba med och satsa på hunden, inte ha den som "prydnadskudde" som många i rasen råkar ut för.
Trots detta står jag långt bak i kö (trots kö i ett år) eftersom uppfödaren har ett tidsbaserat kösystem och nu har jag anmält intresse hos en uppfödare som matchar ihop istället och som tycker att jag verkar erbjuda ett riktigt toppenhem. Känns så mycket bättre!

Jag kommer ha/har ett kösystem på så vis att jag redan nu säger till folk som frågar att det finns många som är intresserade. Även om det inte är baserat på "först till kvarn" så minskar det ju chansen att få en valp, eftersom antalet valpar är begränsat. Spontant tänker jag också att det är lättare för uppfödaren att säga att det inte blev tillräckligt många valpar, istället för att säga att det fanns andra hem som matchade bättre...

Jag kommer ha/har ett kösystem på så vis att jag redan nu säger till folk som frågar att det finns många som är intresserade. Även om det inte är baserat på "först till kvarn" så minskar det ju chansen att få en valp, eftersom antalet valpar är begränsat. Spontant tänker jag också att det är lättare för uppfödaren att säga att det inte blev tillräckligt många valpar, istället för att säga att det fanns andra hem som matchade bättre...

Men då låter det ändå vettigt på så sätt att du inte utgår efter antal köade dagar!
Så då kan jag hålla med dig. Vad jag vänder mig emot är uppfödare som bara utgår från antal dagar i kö. Det känns ju... sådär :/

Men då låter det ändå vettigt på så sätt att du inte utgår efter antal köade dagar!
Så då kan jag hålla med dig. Vad jag vänder mig emot är uppfödare som bara utgår från antal dagar i kö. Det känns ju... sådär :/
Men de skulle väl inte sälja en valp till ett hem där den inte passar bara för att nån ropat "paxad!"?

"Min" uppfödare tar reda på om hemmen passar hennes typ av hundar och går man igenom den kontrollen så får man en "köplats". Vore ju supertråkigt om man hört av sig långt i förväg, blivit godkänd som köpare och sen får höra att nån "bättre" dök upp.
Kan förstå om det är annorlunda med raser som schäfer och BC (för att ta forumexempel) där hundarna ska komma till väldigt specifika typer av hem. Men när det gäller sällskapshund tycker jag att enbart matchning utan minsta tanke på när folk hört av sig vore konstigt.

Men de skulle väl inte sälja en valp till ett hem där den inte passar bara för att nån ropat "paxad!"?

"Min" uppfödare tar reda på om hemmen passar hennes typ av hundar och går man igenom den kontrollen så får man en "köplats". Vore ju supertråkigt om man hört av sig långt i förväg, blivit godkänd som köpare och sen får höra att nån "bättre" dök upp.
Kan förstå om det är annorlunda med raser som schäfer och BC (för att ta forumexempel) där hundarna ska komma till väldigt specifika typer av hem. Men när det gäller sällskapshund tycker jag att enbart matchning utan minsta tanke på när folk hört av sig vore konstigt.
Men det handlar om att vara tydlig, är uppfödaren tydlig med att det är kö eller matchning som gäller så blir ju ingen besviken för då vet man vilka spelregler som gäller. Jag har t.ex. full respekt för att ena uppfödaren jag köar på har ett kösystem och vet att jag har mycket liten chans på nästa kull. Däremot är detta en ras som egentligen kräver mer än bara ett liv som sällskapshund men som p.g.a. sitt söta utseende lockar väldigt många köpare som erbjuder ett bra men ej så stimulerande sällskapshem och p.g.a. osäker mentalitet inte lockar så många som vill jobba med hunden. Då kan jag tycka att det är tråkigt att man valt kösystemet istället för matchning när det väl dyker upp dem som vill aktivera hunden ordentligt. Men alla uppfödare gör som de vill och jag har full respekt för deras val, eftersom de är tydliga med det.

Jo, jag förklarade det i mitt tidigare inlägg. Först gick valpköparna igenom ett godkännande och sedan får de köplats efter tid.:)

Skulle jag vara uppfödare så skulle vilken ras jag säljer inte spela någon roll för hur noga jag väljer mina valpköpare. Att någon hör av sig väldigt tidigt betyder inte per automatik att jag tycker att de passar mina hundar bättre än någon som hör av sig någon månad innan parning. Sällskapshundar har ju också personligheter som kanske gör att de passar olika bra hos olika familjer. Därför föredrar jag att uppfödare behåller sig rätten att välja familjer till varje valp.

Är inte det vanligaste någon typ av mix mellan kösystem och matchning?

Alltså lite i stil med "du har köat länge, men till just den här valpen passar en annan köpare bättre. Du och ännu en annan erbjuder samma typ av hem, men du har köat längre, så du får köpa valpen". Så verkar det iaf gå till hos de uppfödare jag pratat med.

Alltså lite i stil med "du har köat länge, men till just den här valpen passar en annan köpare bättre. Du och ännu en annan erbjuder samma typ av hem, men du har köat längre, så du får köpa valpen". Så verkar det iaf gå till hos de uppfödare jag pratat med.

Så är det säkerligen, och det är vettigt!

Jag kör med en mix. Valpspekulanter som väntat länge och som jag lärt känna har förtur, men sen ska allting stämma givetvis då det även kan skilja mellan om dom som väntat är en annan uppfödare eller om det är en som söker en aktiv kompis och alltså vilken valp som är bäst :)
Jag har en ras där det kan skilja väldigt mycket i temperament (och även utseende) mellan individerna i kullen och jag har av erfarenhet sett hur det kan gå när fel hund hamnar hos fel personer - så matchning mellan individer är viktigt. Men jag har som sagt samtidigt lite "kösystem", för vettiga valpspekulanter är guld värda om dom hänger kvar och väntar :)

18 långa dagar kvar men det närmar sig :love:
(Sämst på att fota, bästa jag fick med mig därifrån :meh::p)
19120789_299260387165323_7644328036329848832_n.jpg

Iiiiih! Valparna är födda och jag har fått bekräftat att det blir en till mig! Men vill jag ha tik eller hane? Jag lutar åt tik i känslan (men det är bara en känsla, jag har ju aldrig haft tik), och det är väl troligast, det är sex tikar och två hanar i kullen. Jag har bett uppfödaren välja rätt individ till mig.

Men nu är jag hypernervös. Hur gööör man med två hundar? Är jag galen? Hur skall det gå? Jag vill ha hem valpis nuuu!

Iiiiih! Valparna är födda och jag har fått bekräftat att det blir en till mig! Men vill jag ha tik eller hane? Jag lutar åt tik i känslan (men det är bara en känsla, jag har ju aldrig haft tik), och det är väl troligast, det är sex tikar och två hanar i kullen. Jag har bett uppfödaren välja rätt individ till mig.

Men nu är jag hypernervös. Hur gööör man med två hundar? Är jag galen? Hur skall det gå? Jag vill ha hem valpis nuuu!

Varför skulle du vara galen? :laugh: Tycker ärligt talat att det inte är så stor skillnad på att ha varken en, två eller tre. Alla våra motioneras tillsammans, det är bara den individuella träningen som blir en hund till.

Grattis! :up: Nej, du är inte galen. Det kommer nog gå bra.

Och jag har sagt att jag är seriöst intresserad av valp. Först till uppfödaren, sedan till min man. :laugh: :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
1 911
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka