Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar med frågor redan nu. :D
Hur stor är en 8-veckors collievalp? Hur stor sele skall jag ha? Jag har tyvärr inte kvar Eskis valpselar, och de var ändå inte så bra. Jag vill ha Truelove (typ samma som Dog Copenhagen). Annars så behöver jag egentligen ingenting, men man kan ju alltid handla ändå...

Jag börjar med frågor redan nu. :D
Hur stor är en 8-veckors collievalp? Hur stor sele skall jag ha? Jag har tyvärr inte kvar Eskis valpselar, och de var ändå inte så bra. Jag vill ha Truelove (typ samma som Dog Copenhagen). Annars så behöver jag egentligen ingenting, men man kan ju alltid handla ändå...

Några mått minns jag verkligen inte, bara att de växer så de knakar så ställbara grejer är det som gäller. Så här såg Bentley ut när jag hämtade honom, då var han ca 9 veckor.

LillaBentley_zps1utj3e0p.png

Den här bilden är tagen 3 veckor senare. Ägaren till en av hans systrar kommenterade att hennes valp var mindre och bara vägde 8 kg vid det tillfället.

Bentley12v_zps5cnbmy9x.png

Mer info kommer när valparna föds och när vi vet att det blir något för oss. Vill inte inge för mycket planer och förväntningar förrän jag vet att det finns valp för oss, så mer info kommer förhoppningsvis i augusti. :) För att inflika i en diskussion som ni höll tidigare så har alla - förutom två - uppfödare som jag har haft kontakt med haft kösystem, så jag tror att det är det som är vanligast (men kanske varierar en del beroende på vilken ras man väljer?) och för min del föredrar jag det framför andra metoder, eftersom det då känns lättare att ha koll på hur stor chans man har till en valp från en viss kull. Själv tvekar jag inte att fråga var i kön jag står och tycker inte att det är konstigt att fråga det (tror inte att någon annan skulle tycka att det var konstigt om en valpspekulant skulle vilja veta det heller), för då vet jag ungefär hur stora förhoppningar jag bör ha. Om man t ex vet att man har plats nummer 7 (till exempel) i kön så tar jag det inte hårt om det visar sig att det inte blir någon valp till mig. Har jag plats nummer 7 (till exempel) i kön så vet jag också att det inte är en dum idé att se sig om efter fler alternativ. Just nu har jag första tjing på tikvalp, eventuellt efter uppfödaren och det känns bra att veta. Så nu håller jag tummarna.

Senast ändrad:
Mer info kommer när valparna föds och när vi vet att det blir något för oss. Vill inte inge för mycket planer och förväntningar förrän jag vet att det finns valp för oss, så mer info kommer förhoppningsvis i augusti. :) För att inflika i en diskussion som ni höll tidigare så har alla - förutom två - uppfödare som jag har haft kontakt med haft kösystem, så jag tror att det är det som är vanligast (men kanske varierar en del beroende på vilken ras man väljer?) och för min del föredrar jag det framför andra metoder, eftersom det då känns lättare att ha koll på hur stor chans man har till en valp från en viss kull. Själv tvekar jag inte att fråga var i kön jag står och tycker inte att det är konstigt att fråga det (tror inte att någon annan skulle tycka att det var konstigt om en valpspekulant skulle vilja veta det heller), för då vet jag ungefär hur stora förhoppningar jag bör ha. Om man t ex vet att man har plats nummer 7 (till exempel) i kön så tar jag det inte hårt om det visar sig att det inte blir någon valp till mig. Har jag plats nummer 7 (till exempel) i kön så vet jag också att det inte är en dum idé att se sig om efter fler alternativ. Just nu har jag första tjing på tikvalp, eventuellt efter uppfödaren och det känns bra att veta. Så nu håller jag tummarna.
Håller tummarna!! Blir det kooiker? :bump:

Håller tummarna!! Blir det kooiker? :bump:
Tyvärr blev det inte kooiker. Kooiker känns som en mer komplicerad hund än vad jag söker just nu, så den fick jag välja bort i hänsyn till detta. Rasvalet var verkligen inte enkelt. Jag har läst på och sållat bland många raser. Frågat personer som haft de raser som jag varit intresserad av om hur de är i mentalitet, träning m.m. Funderat och sållat igen. Kollat på videos på youtube. Läst på igen både på svenska och utländska sidor. Läst på hos uppfödarnas hemsidor och läst diskussioner i rasforum. Funderat. Sållat. Letat bland de raser som är registrerade i SKK för att se om jag kanske har missat någon potentiell ras m.m. Att välja ras är verkligen jobbigt. Ett tag fick jag huvudvärk bara på tanken på att köpa hund och kring ras m.m, och ett tag funderade jag på att skjuta upp hundköpet i ytterligare ett, två eller tre år så att jag verkligen bestämt mig 100 % säkert innan det tillkommer en hund i det här huset. Men nu har jag bestämt mig och det känns äntligen lugnt i huvudet på mig i vetskapen om att jag inte behöver tänka på det mer. :)

Tyvärr blev det inte kooiker. Kooiker känns som en mer komplicerad hund än vad jag söker just nu, så den fick jag välja bort i hänsyn till detta. Rasvalet var verkligen inte enkelt. Jag har läst på och sållat bland många raser. Frågat personer som haft de raser som jag varit intresserad av om hur de är i mentalitet, träning m.m. Funderat och sållat igen. Läst på igen både på svenska och utländska sidor. Läst på hos uppfödarnas hemsidor och läst diskussioner i rasforum. Funderat. Sållat. Letat bland de raser som är registrerade i SKK för att se om jag kanske har missat någon potentiell ras m.m. Att välja ras är verkligen jobbigt. Ett tag fick jag huvudvärk bara på tanken på att köpa hund och kring ras m.m, och ett tag funderade jag på att skjuta upp hundköpet i ytterligare ett, två eller tre år så att jag verkligen bestämt mig 100 % säkert innan det tillkommer en hund i det här huset. Men nu har jag bestämt mig och det känns äntligen lugnt i huvudet på mig i vetskapen om att jag inte behöver tänka på det mer. :)
Det låter som att du gjort ett gediget grundarbete, så det kommer nog bli toppen! Håller verkligen tummarna att du får din valp :love:

Tyvärr blev det inte kooiker. Kooiker känns som en mer komplicerad hund än vad jag söker just nu, så den fick jag välja bort i hänsyn till detta. Rasvalet var verkligen inte enkelt. Jag har läst på och sållat bland många raser. Frågat personer som haft de raser som jag varit intresserad av om hur de är i mentalitet, träning m.m. Funderat och sållat igen. Kollat på videos på youtube. Läst på igen både på svenska och utländska sidor. Läst på hos uppfödarnas hemsidor och läst diskussioner i rasforum. Funderat. Sållat. Letat bland de raser som är registrerade i SKK för att se om jag kanske har missat någon potentiell ras m.m. Att välja ras är verkligen jobbigt. Ett tag fick jag huvudvärk bara på tanken på att köpa hund och kring ras m.m, och ett tag funderade jag på att skjuta upp hundköpet i ytterligare ett, två eller tre år så att jag verkligen bestämt mig 100 % säkert innan det tillkommer en hund i det här huset. Men nu har jag bestämt mig och det känns äntligen lugnt i huvudet på mig i vetskapen om att jag inte behöver tänka på det mer. :)

Läste inlägget med spänning men du lämnade en rejäl cliffhanger där. Vilken ras blir det då??:eek:

Det fanns som sagt många fina kandidater att sålla bland när jag valde ras. Men i ”finalen” (eller vad jag ska kalla, efter att jag sållat osv) stod det mellan bearded collie, korthårig collie, långhårig collie, schapendoes, grosspitz, miniature american shepherd och shetland sheepdog. Grosspitz hade jag på listan för att jag är väldigt förtjust i min nuvarande ras mittelspitz och jag gillar mittelspitzens egenskaper, men ville från början ha en något större hund. Men grosspitz ska tydligen inte vara lik mittelspitz i sättet, utan den är lugnare och mer vakthund i temperamentet bland annat, inte så pigg och clownig som mittelspitz kan vara så då fick jag hoppa över den. Korthårig och långhårig collie var jag väldigt förtjust i och väldigt säker på att det skulle bli under en period, men jag tycker att de är för stora för min del just nu. Bearded collie är en aning mindre och verkar vara bra hundar, men den här gången blev det ingen sådan. Lite mycket päls med mycket pälsvård egentligen, även om jag kan tänka mig att kunna sköta den bra. När det gäller miniature american shepherd så har jag träffat två väldigt trevliga exemplar, den ena på en lydnadspromenad som klubben anordnade och den andra på en allmänlydnadskurs. Verkar vara i lagom storlek och ha de egenskaper jag söker, men då det är en ny hundras så vill jag se först åt vilket håll den utvecklas hälsomässigt och mentalt framöver.
Det stod till slut mellan schapendoes och shetland sheepdog, men det blev en sheltie.

Jag ville ha en hund som är liten till mellanstor (från cirka 30 cm till max 50 cm). Jag vill hellre ha en pigg, glad, livlig och relativt aktiv hund än en sävlig sällskapshund som inte vill göra så mycket, men inte för aktiv för en ungdom som kan ha mycket skolarbete att ta hand om ibland. Jag vill ha en hund att träna med, men jag vill också ha en trogen och trevlig kompis och familjemedlem. Jag vill träna rallylydnad/lydnad, tricks, löpning, barmarksdrag, agility, spår, kanske testa nosework m.m. Min hund Chanel är hela mitt liv och vi testar gärna allt möjligt och gillar att vara aktiva. Jag kan – på grund av bristande tävlingserfarenhet och dåliga tävlingsnerver – inte garantera att det blir på tävlingsnivå även om jag gärna skulle vilja det, däremot vill jag vara relativt aktiv. Jag ville välja en hundras som generellt är lätta att träna och som är läraktiga. En allroundhund som kan göra lite allt möjligt men som inte nödvändigtvis behöver bli champion inom alla grenar så att säga. Det ska inte vara en rastypisk egenskap att hunden har svårt att fungera tillsammans med andra hundar eftersom vi har andra hundar och även kommer träna bland andra hundar. Det spelar ingen roll om det är en reserverad eller social ras, eftersom jag känner att jag kan hantera båda sorterna. Vaktinstinkt är ok. Som förare är jag anpassningsbar efter vilken typ av hund som jag har att göra med, men generellt är jag lugn, hetsar inte upp mig över minsta lilla, bestämd när det behövs men ingen hård förare utan snarare mjuk. Jag sökte en relativt frisk ras utan exteriöra överdrifter som lätt leder till hälsoproblem (t ex för mycket hud och rynkor, för kort nos, runda och utstickande ögon m.m). Som inte ligger högt i försäkring eller har massor av reservationer för allt möjligt, eftersom det enligt mig säger en del om hur hälsan ser ut inom rasen. Gärna en hund som har en päls som tål väder och vind, som inte behöver hjälp av täcke eller overall på vintern m.m då vi kommer vara ute mycket. Jag kan tänka mig att pyssla en del med pälsvård. Om det är en liten hund så ska den inte vara ömtålig.

Anledningen till varför jag inte vill berätta så mycket är för att det är ännu osäkert om det blir något. Tiken som jag väntar sheltievalp av har gått tom vid en tidigare parning, och vid en veterinärundersökning nu under våren hittades cystor vid livmodern så det är inte säkert att det blir något av det, men hon är parad i alla fall och sedan får vi se vad som händer i augusti. I sina tidigare kullar har tiken dessutom bara fått en valp, och blir det en enda bra tikvalp så ska uppfödaren eventuellt behålla den själv. Jag har inte bråttom med valpköp eftersom Chanel är ung ännu och Chanel utbildas just nu så skulle det inte bli något den här gången så känner jag att det inte är katastrofalt för min del, även om det såklart vore synd om det inte blev något.

Sedan väntar vi - förutom min sheltievalp - en valp till. Det är därför jag skriver så kryptiskt. ;) Mina föräldrar ska ju börja föda upp mittelspitz så vi ska köpa en mittelspitzvalp till som föds i augusti.

Nu kanske ni tänker att det är oklokt att ha två valpar samtidigt som är födda ungefär samtidigt, om det nu blir så. Det är det också. Det är absolut inget jag rekommenderar en vanlig valpköpare för det är jobbigt. Men det är inte stor åldersskillnad mellan Vilda och Chanel, och det blev hund av de båda också. Däremot kräver det mer jobb och att hushållet kan samarbeta kring hundarna. Om det blir så att det blir två så kommer jag gå två valpkurser, se till så att det finns möjlighet att träna dem var för sig ibland, ta med dem till torsdagsträningarna på vår brukshundklubb, åka kollektivtrafik korta sträckor med dem och mina äldre mittlar som är vana vid det. Miljöträna, ta med på socialträningar som anordnas av vår lokala kennelklubb m.m. Ni vet allt som det innebär att ha valp men gånger två. :)
Vi får dock se hur det blir i augusti.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
1 855
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna