Status
Stängd för vidare inlägg.
Det första min Aussie gjorde när jag fick hem var att sticka ifrån mig vid 8 veckors ålder. Dom kan vara självständiga från början också. :angel:

Alla våra wachtlar har dragit som avlöningar så fort man vänt ryggen till, från att vi hämtat dem :D
Trodde Floyd gjorde det samma i början - men anledningen till att jag inte såg honom var för att han gick mig så tätt i hälarna :angel:

Vad är det för ras du söker?
Kolla i andra länder? Eller är det ett måste att valpen är 8 veckor när du får hem den?

Eurasier ska jag ha.:) Nja, ett måste är det inte. Jag har ju kollat på möjligheterna att ta hem från eu. Är tyvärr svårt att hitta uppfödare som jag tycker föder upp bra hundar. Det är i frankrike det finns lite intressanta hundar. Tyvärr uppfödare som föder upp enormt många kullar varje år, vilket kan tänkas vara lite hemskt. Jag vet inte riktigt. Verkar dessutom vara väldigt svårt att ta hem en valp från Europa. Valpen och bur kommer ju inte väga under 8 kg och då förstår jag det som att valpen inte får åka med i cabinen. Känns tråkigt att lämna en 15 v valp helt själv i ett lastutrymme:confused:

Alla våra wachtlar har dragit som avlöningar så fort man vänt ryggen till, från att vi hämtat dem :D
Trodde Floyd gjorde det samma i början - men anledningen till att jag inte såg honom var för att han gick mig så tätt i hälarna :angel:
De är en stor nackdel med en liten heeler. Man tror den dragit, vänder sig om och ropar och ropar och till slut får man syn på hundskrället precis bakom skorna (där den varit hela tiden) - där den glor på en som "va tusan gastar du för" :rofl::rofl::rofl:

Eurasier ska jag ha.:) Nja, ett måste är det inte. Jag har ju kollat på möjligheterna att ta hem från eu. Är tyvärr svårt att hitta uppfödare som jag tycker föder upp bra hundar. Det är i frankrike det finns lite intressanta hundar. Tyvärr uppfödare som föder upp enormt många kullar varje år, vilket kan tänkas vara lite hemskt. Jag vet inte riktigt. Verkar dessutom vara väldigt svårt att ta hem en valp från Europa. Valpen och bur kommer ju inte väga under 8 kg och då förstår jag det som att valpen inte får åka med i cabinen. Känns tråkigt att lämna en 15 v valp helt själv i ett lastutrymme:confused:

Det är inga problem alls för valpen att åka i lastutrymme. De brukar vara helt oberörda när de kommer fram. Annars kan man bila eller mötas upp någonstans lite närmare. Kanske ska uppfödaren på någon utställning eller känner någon som ska iväg och kan ta med valpen. Transport brukar lösa sig fint :)

Det är inga problem alls för valpen att åka i lastutrymme. De brukar vara helt oberörda när de kommer fram. Annars kan man bila eller mötas upp någonstans lite närmare. Kanske ska uppfödaren på någon utställning eller känner någon som ska iväg och kan ta med valpen. Transport brukar lösa sig fint :)

Bila hade ju varit skönt men kommer tyvärr inte fungera. Jag har nämligen inte körkort. Sambon tycker att jag är dum som ens funderar på att importera från Frankrike när det finns en del svenska och norska uppfödare som ska ha valpar fast senare i år. :angel:

Så i fallet import från eu måste jag tyvärr kunna lösa det med flyg. Men tror du att valparna inte bryr sig så låter det bra. Det är värt att funderas på lite mer :)

Blir en hel del mycket dyrare, men kan ju vara värt det.

Bila hade ju varit skönt men kommer tyvärr inte fungera. Jag har nämligen inte körkort. Sambon tycker att jag är dum som ens funderar på att importera från Frankrike när det finns en del svenska och norska uppfödare som ska ha valpar fast senare i år. :angel:

Så i fallet import från eu måste jag tyvärr kunna lösa det med flyg. Men tror du att valparna inte bryr sig så låter det bra. Det är värt att funderas på lite mer :)

Jag vet flera som importerat valp via flyg och ingen av valparna har varit märkbart berörda. Inte ens dom som rest långt från utanför EU.
@dobbis tar väl för jämnan emot valpar som rest i lastutrymmet.
Det behöver inte bli dyrare med import, oftast är inköpspriset lägre :)

Fast blir det så mycket dyrare? På min ras dvärgschnauzer ligger valppriset på ca 15000kr i Sverige och utanför Norden men inom EU oftast på 800-1000€. Jag har importerat 3 hundar och samtliga har hamnat ungefär som en svensk valp prismässigt med resa inräknat.

Finland och baltländerna då? Dit kan man ju åka båt, finns inget intressant där?

@falukorw @Malibu_Stacy

Blir dyrare. En valp i Sverige kostar ca 12 000- 14 000 kr. I Frankrike ligger de runt 1500 euro på den uppfödaren jag tittat på. Sedan tillkommer ju kostnader för att hämta den utöver det.

Baltländerna finns det knappt några uppfödare i som jag uppfattat det. Har inte sett några. Finland håller jag fortfarande på att skanna av. Men inget intressant än så länge :)

Dyrare blir et nog inte,säger som @Malibu_Stacy inköpspriset är oftast lägre och hund flygbiljetten med Norwegian kostar 600kr
Jag har som sagt mottagit drösvis med hundar som gått cargo,en o annan kennelhund har sett lite förskräckt ut tills man gullar med den annars är dom bara skit glada att få komma ut och vara med.
Dom jag plockar upp får ju oftast åka 2 ggr,först flyg o sen 30 mil i bilbur,dom är lika glada ändå.

@falukorw @Malibu_Stacy

Blir dyrare. En valp i Sverige kostar ca 12 000- 14 000 kr. I Frankrike ligger de runt 1500 euro på den uppfödaren jag tittat på. Sedan tillkommer ju kostnader för att hämta den utöver det.

Baltländerna finns det knappt några uppfödare i som jag uppfattat det. Har inte sett några. Finland håller jag fortfarande på att skanna av. Men inget intressant än så länge :)
Hur ser det ut i Ungern? Där är priserna generellt lägre än här.

Hur ser det ut i Ungern? Där är priserna generellt lägre än här.

Det ska jag kolla. Inte hört om uppfödare där heller! :)

Så himla svårt att veta var jag ska leta. Finns vad jag vet ingen bra sida för att scanna alla europas uppfödare :confused:

Tänker att det måste finnas någon ungersk sida likt skk... någonstans.

Så himla svårt att veta var jag ska leta. Finns vad jag vet ingen bra sida för att scanna alla europas uppfödare :confused:

Nej,Ungern ligger lite efter och så har dom sekretess på hund

Vad var det för ras nu ? Så ska jag se om jag hittar den ungerska ras sidan om dom har någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 000
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 057
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg