Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha hoppsan ja då får vi passa dom lite! Tycker ni att vi ska vara hårda mot valpen med att det inte är ok att morra och vara arg? Så det inte blir värre tänker jag...
Som det blivit nu har jag tagit tag i valpen, sagt NEJ och delat på dom. Har aldrig varit med om en valp som säger ifrån på det viset :o
Vår andra tik är en teuverens/schäfer/bc på snart 13år...
Valpar får morra och låta, dom är inte arga för det - i så fall är mina heeler små jäkla ilskebaggar redan från 4 veckors ålder :D
Däremot se till att den äldre har en fredad zoon och ta väck valpen när denne vill vara ifred - det kan man göra odramatiskt genom att ge leksak, tugg eller liknande istället osv :)

Det här med att importera valp från eu, det vill säga när de är 15 veckor. Förlorar man mycket de veckorna man kunde haft valpen om den var från tex sverige? Dvs vecka 8-15?

Jag tänker mig att en valp borde vara mycket formbar ändå. Någonstans har jag dock hört att valparna är som mest formbara v8-20 och där missar man ju flera viktiga veckor i sådant fall.

Att ta semester med hunden är tyvärr inte ett alternativ.

Det här med att importera valp från eu, det vill säga när de är 15 veckor. Förlorar man mycket de veckorna man kunde haft valpen om den var från tex sverige? Dvs vecka 8-15?

Jag tänker mig att en valp borde vara mycket formbar ändå. Någonstans har jag dock hört att valparna är som mest formbara v8-20 och där missar man ju flera viktiga veckor i sådant fall.

Den mest tillgivna, sociala och formbara hund jag haft var en 6 månaders tik jag köpte som mest varit i hemmet (typ inomhus och i hundgård) - så mycket beror på hur hunden är ;) Men med en vettig uppfödare så tror jag inte det är några problem alls att ta hem en 4-månaders valp :)

Om jag visste att det låg bra mentalitet bakom hade det inte gjort mig så mycket. Men jag gillar att få hem dem vid 8 veckor...

Vi har fått hem hundar från att dom varit i från 5 veckor (uppfödaren var inte ärlig om åldern när vi hämmta valpen) till 2 år och tycker inte det gör någon skillnad, dom som kommit mig närmst har varit 10 veckor, 6 månader och 9 månader.

Själv föredrar jag att hunden är runt 6 månader när den kommer så jag kan komma igång med träningen, är inte så mycket för valpåldern alls men bra hundar behövs det ju ofta köa på innan parning sker så då blir det ju valp (inom dom raser vi har hemma är bäst att tillägga).

Haha hoppsan ja då får vi passa dom lite! Tycker ni att vi ska vara hårda mot valpen med att det inte är ok att morra och vara arg? Så det inte blir värre tänker jag...
Som det blivit nu har jag tagit tag i valpen, sagt NEJ och delat på dom. Har aldrig varit med om en valp som säger ifrån på det viset :o
Vår andra tik är en teuverens/schäfer/bc på snart 13år...

Hellre att hon morrar och sedan biter än att hon slutar morra och sedan biter. Bestraffar du att hon morrar så lär hon sluta med det och kanske fortsätta med att vara arg utan att varna först. Om hon nu är arg och inte bara leker.

Jag hämtade min senaste när hon var 13 eller 14 veckor, inga problem, hon är världens mattegris.

Det viktiga där är ju uppfödaren, så att hunden får se världen i lagom dos och inte står i en hundgård från vecka 8 till 15.

Vi är väldigt nöjda med vår import.
Hon har tytt sig mycket till mig, jag spenderar mest tid med henne, och älskar när barnen kommer hem från skolan :)
Går jätte fint i koppel och är ganska hyfsat rumsren.
Det enda jag hittills tycker är lite jobbigt är att träna inkallning. Nu är ju jag inte så duktig på detta, är anmälda till en kurs, men hon är så självständig nu när hon är lite äldre.
Inte alls som att få hem en liten 8 veckors...
Hon bryr sig inte nämnvärt om jag försvinner från henne, hon klarar sig själv och det finns ju massor att utforska!
Så där har vi nog lite att jobba med.
Sen lärde uppfödaren henne att det är ok att sova i säng o soffa och hoppa upp mot borden och att man bara kan äta ur handen inte i skålen så lite olater fick vi på köpet ;)

Det har smugit in en katt bland hermelinerna :love:

elsa%20och%20puppisarna.jpg

Vi är väldigt nöjda med vår import.
Hon har tytt sig mycket till mig, jag spenderar mest tid med henne, och älskar när barnen kommer hem från skolan :)
Går jätte fint i koppel och är ganska hyfsat rumsren.
Det enda jag hittills tycker är lite jobbigt är att träna inkallning. Nu är ju jag inte så duktig på detta, är anmälda till en kurs, men hon är så självständig nu när hon är lite äldre.
Inte alls som att få hem en liten 8 veckors...
Hon bryr sig inte nämnvärt om jag försvinner från henne, hon klarar sig själv och det finns ju massor att utforska!
Så där har vi nog lite att jobba med.
Sen lärde uppfödaren henne att det är ok att sova i säng o soffa och hoppa upp mot borden och att man bara kan äta ur handen inte i skålen så lite olater fick vi på köpet ;)

Det första min Aussie gjorde när jag fick hem var att sticka ifrån mig vid 8 veckors ålder. Dom kan vara självständiga från början också. :angel:

Idag på dygn 42 gjorde jag ett till ultraljud.
Tre valpar har hon i buken. Två på vänster och en på höger. Så fantastiskt hur man kan urskilja saker som nos, tår, revben, magsäck och urinblåsa på UL nu :love:
Vi såg ju tre fosterblåsor också runt vecka 3 så var inte överraskad även om jag såklart hade hoppats på några fler. Sist fick hon fem stycken. Hennes mamma har fått 5-3-4 i hennes tre kullar och sådant är ju väldigt ärftligt.
Nu hoppas jag att de sista tre veckorna flyter på utan komplikationer!
Aptiten har återkommit i alla fall :)

Jag blir inte klok snart. Sedan länge tillbaka har jag velat ha valp. Sedan i somras bestämde jag mig för att det skulle få bli till sommaren det här året, vilket bara det kändes som en alldeles för lång väntan (man blir ju ivrig).

Nu finns det, vad jag vet om ännu, inte en enda rimlig kull till sommaren. Inte en jävla kull.

De få intressanta tikarna som ska paras ska alla paras på sommaren/sensommaren eller på hösten. Då får jag valpen till vintern, kanske inte ens 2017. Nej alltså jag blir inte klok.

Jag kan ta med i informationen att jag i detta även räknat med norska uppfödare. Jag. blir. galen. Jag måste helt enkelt vänta, även om jag vill ha valp innan vintern 2017. Jag har inte det här tålamodet. :arghh:

Jag är galen, för jag vill verkligen ha en valp i höst :o Jag hoppas ju att Polly blir återställd så jag kan ta en sista kull på henne och jag behöver en tikvalp som jag kan fortsätta med :cautious: Men 4 hundar - FYRA :nailbiting::arghh: Jag kommer bli galen.......både vad gäller mental hälsa och ekonomisk hälsa:banghead::D

Jaja, det är långt kvar tills dess.......jag kanske blir fångad av en ful miljonär eller nåt tills dess :p

Jag blir inte klok snart. Sedan länge tillbaka har jag velat ha valp. Sedan i somras bestämde jag mig för att det skulle få bli till sommaren det här året, vilket bara det kändes som en alldeles för lång väntan (man blir ju ivrig).

Nu finns det, vad jag vet om ännu, inte en enda rimlig kull till sommaren. Inte en jävla kull.

De få intressanta tikarna som ska paras ska alla paras på sommaren/sensommaren eller på hösten. Då får jag valpen till vintern, kanske inte ens 2017. Nej alltså jag blir inte klok.

Jag kan ta med i informationen att jag i detta även räknat med norska uppfödare. Jag. blir. galen. Jag måste helt enkelt vänta, även om jag vill ha valp innan vintern 2017. Jag har inte det här tålamodet. :arghh:

Vad är det för ras du söker?
Kolla i andra länder? Eller är det ett måste att valpen är 8 veckor när du får hem den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 000
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 038
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix