Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp mig hundbuke!

Det planeras en parning i vår. Hanen är från en kennel som i princip bara tar fram riktigt bra tävlingshundar. Bruks, lydnad, agility, you name it. Hela hanens kull är stabil och jämn, alla är skottfasta och endast två (tror jag det var) har inte gjort MH, men med tanke på hur extremt jämn kullen är (och kennelns hundar i allmänhet) så tvivlar jag på att de skulle vara speciellt annorlunda. Hanen är alltså superintressant. Allt är i princip perfekt på hanens sida.

Tiken kommer från en kull som jag vet väldigt lite om förutom att hälsan är bra. De tävlas i agility, lydnad, rally och en i bruks. Endast tre har gjort MH. (Eller en till har, men inget resultat finns) Dessa är helt okej. Dock så ligger kruxet i att de två syskonen är skottfasta med 1 och 2 på skott... Men tiken som ska avlas på har 5. Finns ingen film på något MH. Tikens mor och hennes syskon har gjort bra MH och är skottfasta, alla med 1 på skott.

Hur tusan ska jag tänka? Av ren princip säger ju hjärnan "nej, aldrig köpa valp efter föräldrahund med 5 på skott" :arghh: Men samtidigt kan det ju bli så jäkla bra med den här kullen!

Helt uteslutet för min del, oavsett vad ägaren kommer med för argument.

Nä, nu när jag lugnat ner mig och kommit över att jag verkligen skulle vilja ha en valp över den hanen så inser jag att jag inte kan ta en valp efter den tiken, eller hennes släkt. (Luskade i stamtavlorna, finns EP)

Så här kommer det vara en tid framöver. Jag har väldigt snabbt till att bli väldigt exalterad, investerad och hoppfull och sen kommer verkligheten ikapp mig :rofl:

Uppdatering; hittade nu att tiken avstod skott på MH't, och därför blir det ju automatiskt 5. Men är fortfarande orolig??

Det är en kennel som har tiken, hanhunden ägs av privatperson.
Även vi som inte har kennel har ansvar för att inte släppa till på vad som helst ;)

Jag hade absolut pratat med hanhundsägaren, när det ringer valpköpare på valpar efter min hane så tar jag det som ett väldigt gott tecken. Hade två valpspekulanter här som ville träffa hanen personligen, superseriöst och trevligt initiativ!

Nä, nu när jag lugnat ner mig och kommit över att jag verkligen skulle vilja ha en valp över den hanen så inser jag att jag inte kan ta en valp efter den tiken, eller hennes släkt. (Luskade i stamtavlorna, finns EP)

Så här kommer det vara en tid framöver. Jag har väldigt snabbt till att bli väldigt exalterad, investerad och hoppfull och sen kommer verkligheten ikapp mig :rofl:

I know the feeling... :D

Även vi som inte har kennel har ansvar för att inte släppa till på vad som helst ;)

Jag hade absolut pratat med hanhundsägaren, när det ringer valpköpare på valpar efter min hane så tar jag det som ett väldigt gott tecken. Hade två valpspekulanter här som ville träffa hanen personligen, superseriöst och trevligt initiativ!
De kommer inte tycka det är stalker-varning då? :angel:

De kommer inte tycka det är stalker-varning då? :angel:

Hanen jag köar efter är från frankrike. Jag har addat både uppfödaren och ägaren till hanen på facebook. Skrivit med ägaren flera gånger och gillar även hanens egna facebook-sida. På toppen av det gillar jag och komenterar allt som kommer ut på hans sida. JO förresten, följer honom även på Instagram:D

... och följer hans brorson på instagram med.

Så nä, vad då stalker? :o:confused:

Nu har det gått 4 veckor sedan parningen, spenarna har börjat ändra färg men tydligen inga andra tecken än, ingen flytning eller förändrad aptit. Pga kennelhosta i området kommer inget ultraljud att göras. Är så orolig för att parningen inte tagit sig men hoppas, hoppas verkligen! :bump:

Hanen jag köar efter är från frankrike. Jag har addat både uppfödaren och ägaren till hanen på facebook. Skrivit med ägaren flera gånger och gillar även hanens egna facebook-sida. På toppen av det gillar jag och komenterar allt som kommer ut på hans sida. JO förresten, följer honom även på Instagram:D

... och följer hans brorson på instagram med.

Så nä, vad då stalker? :o:confused:

För att förtydliga mitt inlägg. Dessa roliga fransmän till uppfödare och ägare av hunden samt hans brorson - de har nog ingen aning om vem jag är eller vad jag pysslar med. :D

På söndag bär det av till Polen!
Äntligen ska jag få träffa och ta hem min valp! Nervös är bara förnamnet :nailbiting:
Varken uppfödaren, hennes man eller vännen som följer med och möter mig pratar eller förstår engelska så det kan bli intressant :o
Blir en låång resa för våra små men hoppas att de sover gott på färjan iallafall.
Träffade en vän och hennes taxvalp igår med mina 3 barn.
Herregud vad har jag gett mig in på :angel:
Ungarna härjade som bara den med valpen och den tyckte såklart att det var super kul och bet dom med sina sylvassa valptänder så mitt 5åriga yrväder blev rädd för henne :grin: Haha en liten dvärgtaxvalp, får se hur det blir med en stor boxervalp men förhoppningsvis lär väl sig barnen och det blir nog inte lika spännande när valpen finns här hela tiden...
Men det ska bli skönt när skolan börjar igen på Tisdag så vi får liten tid att bonda utan barnen runt oss.

Valpplanerna har ändrats lite, eftersom uppfödaren inte visat något större intresse för mig som valp spekulant har jag tittat vidare hos andra kennlar.
Lite synd men inget jag hakar upp mig på trots att denna kombo var typ perfekt i mina ögon.
Mejlade en annan kennel igår och fick snabbt svar, dom var väldigt intresserade av mig vilket är otroligt kul att höra och fick lite bättre "vibbar" här ifrån.
Det blir inte samma ras men det blir fortfarande retriever och jag vet vilka super hundar de tidigare har fött upp och jag har gillat det jag har sett hos deras tidigare uppfödningar.
Nu ska vi bara hålla kontakten och jag hoppas parningen går bra. Sedan hoppas jag att inget annat kommer ivägen mellan mina valpplaner. :p

Valpplanerna har ändrats lite, eftersom uppfödaren inte visat något större intresse för mig som valp spekulant har jag tittat vidare hos andra kennlar.
Lite synd men inget jag hakar upp mig på trots att denna kombo var typ perfekt i mina ögon.
Mejlade en annan kennel igår och fick snabbt svar, dom var väldigt intresserade av mig vilket är otroligt kul att höra och fick lite bättre "vibbar" här ifrån.
Det blir inte samma ras men det blir fortfarande retriever och jag vet vilka super hundar de tidigare har fött upp och jag har gillat det jag har sett hos deras tidigare uppfödningar.
Nu ska vi bara hålla kontakten och jag hoppas parningen går bra. Sedan hoppas jag att inget annat kommer ivägen mellan mina valpplaner. :p
Vad blir det för ras nu då? :D

Flatte :D
Det låter som om jag är en person som aldrig kan bestämma mig men jag hade en "backup plan" eller hur man ska säga isåfall det inte skulle bli en golden. :cool:
Har ju bra koll på linjerna och flera av deras avkommor sedan innan. :p Flattarna har ju charmat brallorna av mig tack vare att jag känner en del människor med Flattar och passar nog bättre det yrket jag funderar att utbilda mig inom. :laugh:Jättesynd att det inte blir min "drömgolden" men man vill ju att det ska "klicka" från båda håll å kanter.

Det låter som om jag är en person som aldrig kan bestämma mig men jag hade en "backup plan" eller hur man ska säga isåfall det inte skulle bli en golden. :cool:
Har ju bra koll på linjerna och flera av deras avkommor sedan innan. :p Flattarna har ju charmat brallorna av mig tack vare att jag känner en del människor med Flattar och passar nog bättre det yrket jag funderar att utbilda mig inom. :laugh:Jättesynd att det inte blir min "drömgolden" men man vill ju att det ska "klicka" från båda håll å kanter.
@isafore

Jag är likadan. Jag har flera raser jag är intresserad av och som jag skulle kunna tänka mig, bara jag hittar rätt valp och uppfödare. :)

Intressant! Du får gärna PMa vilken kennel :D
/ Mvh bor i samma stad som dig och haft flattar i 20 år :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 998
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 020
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix