Hjälp mig hundbuke!
Det planeras en parning i vår. Hanen är från en kennel som i princip bara tar fram riktigt bra tävlingshundar. Bruks, lydnad, agility, you name it. Hela hanens kull är stabil och jämn, alla är skottfasta och endast två (tror jag det var) har inte gjort MH, men med tanke på hur extremt jämn kullen är (och kennelns hundar i allmänhet) så tvivlar jag på att de skulle vara speciellt annorlunda. Hanen är alltså superintressant. Allt är i princip perfekt på hanens sida.
Tiken kommer från en kull som jag vet väldigt lite om förutom att hälsan är bra. De tävlas i agility, lydnad, rally och en i bruks. Endast tre har gjort MH. (Eller en till har, men inget resultat finns) Dessa är helt okej. Dock så ligger kruxet i att de två syskonen är skottfasta med 1 och 2 på skott... Men tiken som ska avlas på har 5. Finns ingen film på något MH. Tikens mor och hennes syskon har gjort bra MH och är skottfasta, alla med 1 på skott.
Hur tusan ska jag tänka? Av ren princip säger ju hjärnan "nej, aldrig köpa valp efter föräldrahund med 5 på skott"
Men samtidigt kan det ju bli så jäkla bra med den här kullen!