Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det finns så få i mina ögon bra aussie-kombos planerade i Sverige och Norge så börjar jag nu titta åt Finland..

Vad är det för regler som gäller vid import från Finland?

Tänk att en av de här ska bli min :love:

4veckor_1.jpg

Just nu är den här donnan både min och uppfödarens favorit

Lila4v_1.jpg

Och imorgon ska jag få umgås med dem igen!

Haft sån ångest över att jag missar första valptiden och att min flicka sett så himla stor ut på alla bilder från uppfödaren.
Igår fick jag denna av henne, nu känns det bättre! Hon är ju faktiskt fortfarande ganska liten :heart
Imorgon är det precis en vecka kvar tills vi sitter på båten och får träffa henne för frösta gången! Nervös är bara förnamnet!
Så rädd att vi ska ryka på magsjukan eller att det ska blåsa upp till storm på havet :nailbiting:
Isolerar oss veckan som kommer nu och ber till vädergudarna :p
15823509_10209334112323810_4679533705249220773_n.jpg

Dahlia har varit seg på frukosten två dagar i rad nu, så det borde betyda att hon är dräktig -hon kastar sig över maten annars och förra dräktigheten åt hon inget alls från vecka 3 typ tills valparna var ute :crazy:. Det har gått 24 dagar nu, men misstänker att befruktningen skett lite senare för på UL som jag gjorde dygn 21 såg man ingenting. Får kolla igen senare denna vecka :)
Hur går det?

En norsk uppfödare sa till mig att hon efter nyåret skulle fundera på vilken tik hon ska para till sommaren. Tålamod är dock inte riktigt mig grej och jag vill helst veta NU idag. Det är ju ändå "efter nyåret" nu. :cool:

Å andra sidan, om parningen är till sommaren och leverans till hösten förändrar det inte min situation väldigt mycket eftersom jag egentligen hoppats på att någon ska para nu till våren... :cautious:

Skickade iväg DNA-testet i förra veckan, passade på att topsa nya valpen hos mentorn också (jag har ett löst löfte om att hon är min om något händer med mentorn, alt att jag får låna henne för en kull i framtiden om jag vill).
Så nu sitter jag och biter på naglarna och hoppas att 1: företaget som analyserar inte är en bluff, och 2: lilltjejen bär på b/t. Vet i tusan vem jag ska para med annars...

Hjälp mig hundbuke!

Det planeras en parning i vår. Hanen är från en kennel som i princip bara tar fram riktigt bra tävlingshundar. Bruks, lydnad, agility, you name it. Hela hanens kull är stabil och jämn, alla är skottfasta och endast två (tror jag det var) har inte gjort MH, men med tanke på hur extremt jämn kullen är (och kennelns hundar i allmänhet) så tvivlar jag på att de skulle vara speciellt annorlunda. Hanen är alltså superintressant. Allt är i princip perfekt på hanens sida.

Tiken kommer från en kull som jag vet väldigt lite om förutom att hälsan är bra. De tävlas i agility, lydnad, rally och en i bruks. Endast tre har gjort MH. (Eller en till har, men inget resultat finns) Dessa är helt okej. Dock så ligger kruxet i att de två syskonen är skottfasta med 1 och 2 på skott... Men tiken som ska avlas på har 5. Finns ingen film på något MH. Tikens mor och hennes syskon har gjort bra MH och är skottfasta, alla med 1 på skott.

Hur tusan ska jag tänka? Av ren princip säger ju hjärnan "nej, aldrig köpa valp efter föräldrahund med 5 på skott" :arghh: Men samtidigt kan det ju bli så jäkla bra med den här kullen!

Hjälp mig hundbuke!

Det planeras en parning i vår. Hanen är från en kennel som i princip bara tar fram riktigt bra tävlingshundar. Bruks, lydnad, agility, you name it. Hela hanens kull är stabil och jämn, alla är skottfasta och endast två (tror jag det var) har inte gjort MH, men med tanke på hur extremt jämn kullen är (och kennelns hundar i allmänhet) så tvivlar jag på att de skulle vara speciellt annorlunda. Hanen är alltså superintressant. Allt är i princip perfekt på hanens sida.

Tiken kommer från en kull som jag vet väldigt lite om förutom att hälsan är bra. De tävlas i agility, lydnad, rally och en i bruks. Endast tre har gjort MH. (Eller en till har, men inget resultat finns) Dessa är helt okej. Dock så ligger kruxet i att de två syskonen är skottfasta med 1 och 2 på skott... Men tiken som ska avlas på har 5. Finns ingen film på något MH. Tikens mor och hennes syskon har gjort bra MH och är skottfasta, alla med 1 på skott.

Hur tusan ska jag tänka? Av ren princip säger ju hjärnan "nej, aldrig köpa valp efter föräldrahund med 5 på skott" :arghh: Men samtidigt kan det ju bli så jäkla bra med den här kullen!
Vad är hanhundsägarens motivation till valet av tik?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 998
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 020
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix