Status
Stängd för vidare inlägg.
Brukar mest hänga i hästtrådarna men vi är ju oftast även hundmänniskor, så här är jag! Vår schäfer gick väldigt tragiskt bort i cancer i mellandagarna, en otroligt stor sorg, bara 3,5 år gammal och världens finaste psyke, en riktig vän. Tungt är det och tomt blev det men det blev valp för 2017 då. Vi har nu en 9 veckors schäferhane hemma, en grå brukstyp med massor av energi. I början på februari kommer det även en welsh corgi pembroke, trefärgad hane, med svans! Schäfern kommer troligtvis inriktas mest på sök, vi har spårat tidigare och kanske siktar lite på det också men pappa (som har schäfern) är inte så sugen på att snubbla fram i skogen efter en schäfer på spår... Får se om jag tar den biten! Corgin får vi prova oss fram, rallylydnad verkar kul men är nytt för mig.

Nu har det gått 4 veckor sedan parningen, spenarna har börjat ändra färg men tydligen inga andra tecken än, ingen flytning eller förändrad aptit. Pga kennelhosta i området kommer inget ultraljud att göras. Är så orolig för att parningen inte tagit sig men hoppas, hoppas verkligen! :bump:
Jag som läste uppfödarens mail fel, spenarna har inte börjat ändra färg.
Idag är det dygn 32 och inga som helst tecken överhuvudtaget tydligen. :cry:

BPA61Gwgq_3

Sassa har kommit hem:bump:

Nä hä varför vill inte bilderna:cry:

Jag har spenderat eftermiddagen med valparna och det är helt otroligt vad mycket det händer på en vecka. Jag är verkligen lyckligt lottad som får lära känna valparna på det här sättet redan innan leverans. Idag har jag klippt klor, matat dem och lekt med dem ute i snön.
Vi har ju hela tiden haft en ganska klar favorit av tikarna men på den här veckan har det börjat ändras lite. Den som har varit nummer två har visat sig ha en jäkla kampvilja och är dessutom "sötast" just nu så vi kunde inte bestämma oss idag heller för vilken av dem som är Valkyria. De är 5,5 veckor nu så än kan mycket ändra sig.

Jag har spenderat eftermiddagen med valparna och det är helt otroligt vad mycket det händer på en vecka. Jag är verkligen lyckligt lottad som får lära känna valparna på det här sättet redan innan leverans. Idag har jag klippt klor, matat dem och lekt med dem ute i snön.
Vi har ju hela tiden haft en ganska klar favorit av tikarna men på den här veckan har det börjat ändras lite. Den som har varit nummer två har visat sig ha en jäkla kampvilja och är dessutom "sötast" just nu så vi kunde inte bestämma oss idag heller för vilken av dem som är Valkyria. De är 5,5 veckor nu så än kan mycket ändra sig.
Även som uppfödare kan man ändra sig på vägen - trots att man lever med dom varje dag :o:D Just tiden mellan 5-8 veckor så kommer personligheten fram ordentligt och även vissa detaljer i utseendet kan växa sig starkare. Det var därför jag själv bytte valp i min senaste kul ;)

Även som uppfödare kan man ändra sig på vägen - trots att man lever med dom varje dag :o:D Just tiden mellan 5-8 veckor så kommer personligheten fram ordentligt och även vissa detaljer i utseendet kan växa sig starkare. Det var därför jag själv bytte valp i min senaste kul ;)
Ja precis, jag ska ju ha på foder så det är ju uppfödaren som väljer men dom lyssnar ju såklart på mina önskemål också. Men vi har väldigt mycket samma bild av hur vi vill att en hund ska vara.

15941092_10209404474762827_2663898375406815888_n.jpg

Så var hon äntligen hemma!!
Efter 10 timmar på färjan till Polen för oss och 8 timmar i bilen för valparna så möttes vi äntligen i Gdynia!
Kärlek vid första ögonkastet :love:
Vilka tuffa valpar! Jag tog med hennes bror till Sverige med och mötte upp hans nya ägare, det var skönt att de hade varann genom hela resan.
Speciellt hanen var det fart i!
Han tog komadot direkt och visade oss alla vägen :p
Vår tjej höll sig bakom brorsan.
Upp på färjan är det ju flera övergångar med plåt och det låter läskigt med alla väskor som dras osv men det bekom inte dem ett dugg utan de travade glatt över! De åkte till och med hiss utan några bekymmer.
Hälsade på alla som ville prata med dom med kramar och pussar.
I hytten busade vi lite innan läggdax och de höll sig så gott de kunde, kissade inte förrän på natten.
Min mamma som inte alls är speciellt förtjust i djur blev lite kär i dem :laugh:
Uppfödaren är väldigt trevlig.
Hon blev helt förstörd när vi åkte, tårarna sprutade och vi kunde verkligen känna att de har haft en super bra uppväxt :up:

Väl hemma så hälsade vi på alla djur, hästarna är skit konstiga djur.
Katter har hon nog aldrig träffat innan märkte vi, fy tusan så roliga att jaga! Super spännande!

Vår andra hund däremot är inte alls imponerad av att få hem en valp :meh:
Absolut inte av en boxer som boxar på henne med sina stora tassar :laugh:
Det morras och tjuras en hel del...

Har ni några tips på hur man ska få dom att acceptera varann lite smidigare?

Valpen visar ingen underkastelse alls mot den äldre när hon säger ifrån utan hugger tillbaka, blir skitarg och ska kasta sig över den gamla...
Där en nog en nackdel med att ta hem en äldre valp, 4 månader, mot en 8 veckors bebis...
Antar att hon egentligen bara blir rädd så det är därför hon hugger tillbaka?
Eller kan hon redan vara så kaxig?

Hon verkar inte vara rädd för någonting...
Igår kväll när det var kolsvart i trädgården så rusade hon ändå nyfiket fram till alla saker som bara syntes som svarta skuggor i mörkret, andra valpar vi haft har tyckt att det har varit lite läskigt men inte denna donnan inte :angel:

Vi har endel att bita i, inkallningen står absolut högst upp på listan och den är nog inte helt enkel eftersom hon är lite äldre och har blivit mer självständig...
Sen är de väldigt ouppfostrade, hoppar upp mot köksbänken hela tiden, hoppar upp med tassarna på stolarna så hon når upp på bordet, äter nästan bara om jag matar henne med fodret i handen osv....

15941092_10209404474762827_2663898375406815888_n.jpg

Så var hon äntligen hemma!!
Efter 10 timmar på färjan till Polen för oss och 8 timmar i bilen för valparna så möttes vi äntligen i Gdynia!
Kärlek vid första ögonkastet :love:
Vilka tuffa valpar! Jag tog med hennes bror till Sverige med och mötte upp hans nya ägare, det var skönt att de hade varann genom hela resan.
Speciellt hanen var det fart i!
Han tog komadot direkt och visade oss alla vägen :p
Vår tjej höll sig bakom brorsan.
Upp på färjan är det ju flera övergångar med plåt och det låter läskigt med alla väskor som dras osv men det bekom inte dem ett dugg utan de travade glatt över! De åkte till och med hiss utan några bekymmer.
Hälsade på alla som ville prata med dom med kramar och pussar.
I hytten busade vi lite innan läggdax och de höll sig så gott de kunde, kissade inte förrän på natten.
Min mamma som inte alls är speciellt förtjust i djur blev lite kär i dem :laugh:
Uppfödaren är väldigt trevlig.
Hon blev helt förstörd när vi åkte, tårarna sprutade och vi kunde verkligen känna att de har haft en super bra uppväxt :up:

Väl hemma så hälsade vi på alla djur, hästarna är skit konstiga djur.
Katter har hon nog aldrig träffat innan märkte vi, fy tusan så roliga att jaga! Super spännande!

Vår andra hund däremot är inte alls imponerad av att få hem en valp :meh:
Absolut inte av en boxer som boxar på henne med sina stora tassar :laugh:
Det morras och tjuras en hel del...

Har ni några tips på hur man ska få dom att acceptera varann lite smidigare?

Valpen visar ingen underkastelse alls mot den äldre när hon säger ifrån utan hugger tillbaka, blir skitarg och ska kasta sig över den gamla...
Där en nog en nackdel med att ta hem en äldre valp, 4 månader, mot en 8 veckors bebis...

Hon verkar inte vara rädd för någonting...
Igår kväll när det var kolsvart i trädgården så rusade hon ändå nyfiket fram till alla saker som bara syntes som svarta skuggor i mörkret, andra valpar vi haft har tyckt att det har varit lite läskigt men inte denna donnan inte :angel:

Vi har endel att bita i, inkallningen står absolut högst upp på listan och den är nog inte helt enkel eftersom hon är lite äldre och har blivit mer självständig...
Sen är de väldigt ouppfostrade, hoppar upp mot köksbänken hela tiden, hoppar upp med tassarna på stolarna så hon når upp på bordet, äter nästan bara om jag matar henne med fodret i handen osv....
Härlig hund med goa valptassar:)

Hon ser fin ut, snyggt nosparti tycker jag. :)

Hon kan absolut vara ganska kaxig redan vid den här åldern. Känner en hel del boxertikar som har väldigt mycket skinn på näsan. Man pratar ju mest om hanhundsaggression för boxrar, men jag tycker nästan det är vanligare med tikar som inte tolererar andra tikar särskilt bra.

Men nu ska man inte måla fan på väggen direkt, för hon är ju ändå väldigt ung. Boxervalpar kan dock vara riktigt envisa små jäklar. ;) Vi fick stötta vår äldre hane en del när vi fick hem valpen, för han var för snäll för att säga ifrån trots att Breeze var på honom hela tiden. Vad är det för ras på den andra hunden, förresten?

Hon ser fin ut, snyggt nosparti tycker jag. :)

Hon kan absolut vara ganska kaxig redan vid den här åldern. Känner en hel del boxertikar som har väldigt mycket skinn på näsan. Man pratar ju mest om hanhundsaggression för boxrar, men jag tycker nästan det är vanligare med tikar som inte tolererar andra tikar särskilt bra.

Men nu ska man inte måla fan på väggen direkt, för hon är ju ändå väldigt ung. Boxervalpar kan dock vara riktigt envisa små jäklar. ;) Vi fick stötta vår äldre hane en del när vi fick hem valpen, för han var för snäll för att säga ifrån trots att Breeze var på honom hela tiden. Vad är det för ras på den andra hunden, förresten?

Haha hoppsan ja då får vi passa dom lite! Tycker ni att vi ska vara hårda mot valpen med att det inte är ok att morra och vara arg? Så det inte blir värre tänker jag...
Som det blivit nu har jag tagit tag i valpen, sagt NEJ och delat på dom. Har aldrig varit med om en valp som säger ifrån på det viset :o
Vår andra tik är en teuverens/schäfer/bc på snart 13år...

Haha hoppsan ja då får vi passa dom lite! Tycker ni att vi ska vara hårda mot valpen med att det inte är ok att morra och vara arg? Så det inte blir värre tänker jag...
Som det blivit nu har jag tagit tag i valpen, sagt NEJ och delat på dom. Har aldrig varit med om en valp som säger ifrån på det viset :o
Vår andra tik är en teuverens/schäfer/bc på snart 13år...

Jag skulle säga så här: Stötta den äldre tiken genom att inte säga nej om hon säger ifrån (förutsatt att hon håller det på en lagom nivå och inte försöker äta valp till frukost) och visa vänligt men bestämt för valpen att det inte är okej. Även unga boxervalpar kan gå igång på minsta kamp, så försök inte lägga ner henne eller liknande. Om ni kan dela upp lägenheten/huset så är det ju bra om ni kan lyfta bort henne från den andra tiken om hon envisas. Då blir ju bråkighet = ingen hundkontakt.

Ta gärna råd av någon instruktör som kan boxer i tidigt skede. Har varit lite sen med våra killar och då blir det genast lite svårare. De är tuffa, envisa hundar. Jag skulle tro att den äldre tiken behöver ganska mycket tid för sig själv för att orka med en boxer -- många andra raser tycker ju att det är väldigt buffliga i hur de leker.

T
Jag skulle säga så här: Stötta den äldre tiken genom att inte säga nej om hon säger ifrån (förutsatt att hon håller det på en lagom nivå och inte försöker äta valp till frukost) och visa vänligt men bestämt för valpen att det inte är okej. Även unga boxervalpar kan gå igång på minsta kamp, så försök inte lägga ner henne eller liknande. Om ni kan dela upp lägenheten/huset så är det ju bra om ni kan lyfta bort henne från den andra tiken om hon envisas. Då blir ju bråkighet = ingen hundkontakt.

Ta gärna råd av någon instruktör som kan boxer i tidigt skede. Har varit lite sen med våra killar och då blir det genast lite svårare. De är tuffa, envisa hundar. Jag skulle tro att den äldre tiken behöver ganska mycket tid för sig själv för att orka med en boxer -- många andra raser tycker ju att det är väldigt buffliga i hur de leker.
Tack för råden! Ska prata med vår instruktör om han tänker dra igång någon kurs nu snart annars om jag kan gå lite privat...
Var länge sen vi hade valp märker jag nu!
Hon försöker inte starta något bråk själv med den gamla men verkar inte banga när den gamla sätter igång något :cautious:
För den gamla är duktig på att starta bråk, lägger sig i dörrhålen så valpen inte kommer ut från rummet osv...
Vi har sagt här att det är helt ok att den gamla säger ifrån, det måste hon ju få göra. Men går det för långt delar vi på dom och när hon ligger och morrar, visar tänderna o blänger på din lilla som bara sitter på golvet utan att göra någonting då har hon fått gå o lägga sig i sin säng.
Kanske inte är rätt men vi vill ändå visa att det är VI som har bestämt att valpen är välkommen...
Ska leta upp en boxer kompis så hon Jan få utlopp för sina boxningar någon annan stans :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 000
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 039
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix