Det är ungefär min högsta önskan att få bli med i den här tråden
Planen är att börja plugga i höst, och enligt dom som går utbildningen så är den relativt hundvänlig. Jag är uppvuxen med hund, en schäfer-golden-bordercollie blandning, nu är jag ute efter något mindre och med lägre aktiveringsnivå.
Jag är inte intresserad av att tävla i något, men tränar gärna lite och kan nog tänka mig att testa på det mesta. Av praktiska skäl så bör hunden inte vara allt för stor. Så, en kul liten kompis som vill hänga med ut i stallet (vore ju trevligt om den kunde följa med på ridturerna, så gärna låg/ingen jaktlust) och andra vardagsaktiviteter men som inte river huset för att det kommer perioder utan massa extra aktivering. Det blir min första egna hund och jag vill inte lova mer än jag kan hålla.
Jag har kikat lite på lancashireheeler och västgötaspets, innan var jag väldigt inne på corgi men efter att ha sett flera live på mydog så jag är lite avskräckt av deras exteriör, så extremt lång rygg till dom korta benen. Jag har en liten crush på staffe, men har hört att könsbunden aggressivitet är vanligt och det vill jag undvika.
Så tips på raser som kan vara värda att kolla upp mottages tacksamt!