Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har kikat lite på lancashireheeler och västgötaspets, innan var jag väldigt inne på corgi men efter att ha sett flera live på mydog så jag är lite avskräckt av deras exteriör, så extremt lång rygg till dom korta benen. Jag har en liten crush på staffe, men har hört att könsbunden aggressivitet är vanligt och det vill jag undvika.

Så tips på raser som kan vara värda att kolla upp mottages tacksamt!

Klart du skall ha en västgöte! Låter perfekt.

Jag har kikat lite på lancashireheeler och västgötaspets, innan var jag väldigt inne på corgi men efter att ha sett flera live på mydog så jag är lite avskräckt av deras exteriör, så extremt lång rygg till dom korta benen. Jag har en liten crush på staffe, men har hört att könsbunden aggressivitet är vanligt och det vill jag undvika.

Förlåt, jag bara måste inflika: corgin har en normallång rygg och är en väldigt frisk ras. Men om du ändå känner dig avskräckt så passar nog kusinen västgötaspets fint.

Det är ungefär min högsta önskan att få bli med i den här tråden:angel:
Planen är att börja plugga i höst, och enligt dom som går utbildningen så är den relativt hundvänlig. Jag är uppvuxen med hund, en schäfer-golden-bordercollie blandning, nu är jag ute efter något mindre och med lägre aktiveringsnivå.

Jag är inte intresserad av att tävla i något, men tränar gärna lite och kan nog tänka mig att testa på det mesta. Av praktiska skäl så bör hunden inte vara allt för stor. Så, en kul liten kompis som vill hänga med ut i stallet (vore ju trevligt om den kunde följa med på ridturerna, så gärna låg/ingen jaktlust) och andra vardagsaktiviteter men som inte river huset för att det kommer perioder utan massa extra aktivering. Det blir min första egna hund och jag vill inte lova mer än jag kan hålla.

Jag tänkte att det där låter ju som jag, och jag har sheltie. :) Tittar även på lancashire heeler och mitt nya stora intresse schipperke emellanåt, ja västgöte också. (Bland annat :o men om jag ska vara realistisk.)

Edit: jag har dock inte häst, men har nyligt sett film på sheltie som hängde med på ridtur. Ingen aning om hur vanligt det är, men det gick då fint. :)

Förlåt, jag bara måste inflika: corgin har en normallång rygg och är en väldigt frisk ras. Men om du ändå känner dig avskräckt så passar nog kusinen västgötaspets fint.

Nej att det inte finns några stora sjukdomsproblem inom rasen har jag läst mig till. Det kanske var några extrema utställningsexamplar jag såg på mydog. Det är enda gången jag sett rasen live :)

Nej att det inte finns några stora sjukdomsproblem inom rasen har jag läst mig till. Det kanske var några extrema utställningsexamplar jag såg på mydog. Det är enda gången jag sett rasen live :)

Jag har sett många exemplar och det är nog få jag skulle kalla "extrema". De korta benen ger en synvilla och får ryggen att se längre ut än vad den faktiskt är.

Det är ungefär min högsta önskan att få bli med i den här tråden:angel:
Planen är att börja plugga i höst, och enligt dom som går utbildningen så är den relativt hundvänlig. Jag är uppvuxen med hund, en schäfer-golden-bordercollie blandning, nu är jag ute efter något mindre och med lägre aktiveringsnivå.

Jag är inte intresserad av att tävla i något, men tränar gärna lite och kan nog tänka mig att testa på det mesta. Av praktiska skäl så bör hunden inte vara allt för stor. Så, en kul liten kompis som vill hänga med ut i stallet (vore ju trevligt om den kunde följa med på ridturerna, så gärna låg/ingen jaktlust) och andra vardagsaktiviteter men som inte river huset för att det kommer perioder utan massa extra aktivering. Det blir min första egna hund och jag vill inte lova mer än jag kan hålla.

Heelern är ju en dödskul ras (inte alls partisk då hehe). Full rulle och en frisk och sund ras :)

Vi har sagt att det inte spelar någon roll, sambon tycker att ljusa är lite finare och jag tycker svarta men ingen av oss tycker att färg är viktigt alls egentligen.

Hanen är svart och tiken ljus så det kan nog säkert bli lite blandat :)

Är säker på att jag skrev här förut men kan verkligen inte hitta inlägget:idea:
Jag och sambon blir om allt går rätt till med valp nu i maj, om ca 3 månader :love:
En jaktlabbe, helst hane. Blir första alldeles egna hunden, ja, sambon får väl vara med liite också ;) Ambitionerna är att träna lydnad, apportering och sök av olika slag. Kanske satsar på tävling också! Längtar så det gör ont i magen, håller alla tummar och tår för att tiken inte går tom nu eller något...

Vi går händelserna i förväg och funderar på namn, svårt det där!
Det vi har funderat kring är
Jussi
Dino
Charlie
Tiger
Men vi har inte hittat nått vi båda gillar sådär klockrent

På skoj har vi sagt Melker eftersom vår hund Lego ofta kallas för Tjorven. ;)

Vi går händelserna i förväg och funderar på namn, svårt det där!
Det vi har funderat kring är
Jussi
Dino
Charlie
Tiger
Men vi har inte hittat nått vi båda gillar sådär klockrent

På skoj har vi sagt Melker eftersom vår hund Lego ofta kallas för Tjorven. ;)
Dino är fint och passar med Lego, tycker jag! Båda namnen finns på min lista ;) Även Hugo, Frost, Pingu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte