Status
Stängd för vidare inlägg.
Yi0E5lq.jpg

:love:
Ska hämta henne om en vecka. Tiden går oändligt långsamt.

RR är "en handfull" på ett annat sätt en de raser som finns i din korsning. Alla de raserna är ju ändå avlade för samarbete vilket inte RR är. De är enormt självständiga vilket gör det hela klurigt på ett lite annat sätt :)
Jag har ju brukshundar också men hur "mycket" hund det än är i dem så är ändå RR jobbigare eftersom de samarbetar med mig vilket hon helst inte gör förutom när det råkar passa hennes egen agenda ;)

Hmm.. ja det är inte lätt detta. Kommer nog behövas en hel del efterforskande på om den passar oss och vår familj.

Om vi bortser från RR, och vinthundar ( :laugh: @Red_Chili ) förslag på andra raser? Har funderat på mastiffer av dem olika slagen. Finns där någon som inte korsar 50 kg sträcket? :confused: Vill försöka hålla mig i samma viktklass som min nuvarande så nånstans mellan 30-40 kg

Hmm.. ja det är inte lätt detta. Kommer nog behövas en hel del efterforskande på om den passar oss och vår familj.

Om vi bortser från RR, och vinthundar ( :laugh: @Red_Chili ) förslag på andra raser? Har funderat på mastiffer av dem olika slagen. Finns där någon som inte korsar 50 kg sträcket? :confused: Vill försöka hålla mig i samma viktklass som min nuvarande så nånstans mellan 30-40 kg
Dalmatiner :D

Sambon tycker dem är skitfula så det lär ju inte hända..:D Dessutom är jag iväg skrämd av alla allergierna som verkar finnas i rasen.
Fula? :cry:

Ja, det är mycket allergier tyvärr :( När jag var med i rasfolkets fb-grupp så kände jag bara "aldrig mer en prick". Nu har jag gått ur, så nu ser jag ju istortsätt bara min plus min kompis 2 hundar och båda mina uppfödares. Och dom är friska allihopa! Så, det kanske inte är så illa trots allt.. Rasklubben försöker ju uttrycka att det är en generellt frisk ras men nja, så långt sträcker jag mig nog inte.. Men allt är ju relativt.

Fula? :cry:

Ja, det är mycket allergier tyvärr :( När jag var med i rasfolkets fb-grupp så kände jag bara "aldrig mer en prick". Nu har jag gått ur, så nu ser jag ju istortsätt bara min plus min kompis 2 hundar och båda mina uppfödares. Och dom är friska allihopa! Så, det kanske inte är så illa trots allt.. Rasklubben försöker ju uttrycka att det är en generellt frisk ras men nja, så långt sträcker jag mig nog inte.. Men allt är ju relativt.

Haha :D

Jo men så är det ju. Jag har haft en amstaff/pitbull som va allergisk mot allt och inget. Det gör jag inte om..

labrador/golden :)

Har tittat lite på Kuvaszen. Enligt SKKs hemsida är den ju rätt så passande vad gäller vår familj. Men hur är den mentalt i skick, mycket rädslor? aggressivitet?

Spontant skulle jag nog säga att amstaffen är värre än dalmatiner. Men jag vet inte.
Jag har inte den blekaste faktiskt. Honom fick jag när han var 6 som omplacering.. Ägarna tyckte han va sjukt jobbig eftersom han kliade sig sönder och samman, det var en olat som han hade lagt sig till med :banghead::banghead::banghead: Det tog ett jäkla tag att få rätt på honom.. Och sen fick vi avliva honom ett lite tag senare ändå pga oupptäckt cancer.

Jag har inte den blekaste faktiskt. Honom fick jag när han var 6 som omplacering.. Ägarna tyckte han va sjukt jobbig eftersom han kliade sig sönder och samman, det var en olat som han hade lagt sig till med :banghead::banghead::banghead: Det tog ett jäkla tag att få rätt på honom.. Och sen fick vi avliva honom ett lite tag senare ändå pga oupptäckt cancer.
:cry::cry::cry::heart

(Ska sluta kapa tråden.)

Åh vad vi längtar, men det är så långt kvar! Om allt går enligt plan är valparna leveransklara i juni nån gång men det är många om och men kvar innan vi vet att vi får en valp. En hanvalp är dock tingad om det skulle bli en sådan :)

Det är ungefär min högsta önskan att få bli med i den här tråden:angel:
Planen är att börja plugga i höst, och enligt dom som går utbildningen så är den relativt hundvänlig. Jag är uppvuxen med hund, en schäfer-golden-bordercollie blandning, nu är jag ute efter något mindre och med lägre aktiveringsnivå.

Jag är inte intresserad av att tävla i något, men tränar gärna lite och kan nog tänka mig att testa på det mesta. Av praktiska skäl så bör hunden inte vara allt för stor. Så, en kul liten kompis som vill hänga med ut i stallet (vore ju trevligt om den kunde följa med på ridturerna, så gärna låg/ingen jaktlust) och andra vardagsaktiviteter men som inte river huset för att det kommer perioder utan massa extra aktivering. Det blir min första egna hund och jag vill inte lova mer än jag kan hålla.

Jag har kikat lite på lancashireheeler och västgötaspets, innan var jag väldigt inne på corgi men efter att ha sett flera live på mydog så jag är lite avskräckt av deras exteriör, så extremt lång rygg till dom korta benen. Jag har en liten crush på staffe, men har hört att könsbunden aggressivitet är vanligt och det vill jag undvika.

Så tips på raser som kan vara värda att kolla upp mottages tacksamt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar