Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir förmodligen den här lillkillen som kommer flytta hit i början av juni :love: Jag och sambon hälsade på hos uppfödaren i torsdags och fastnade mest för denna!
tage_5560b3572a6b226c94c89403.jpg

Bild lånad av uppfödaren :)

Haha, alltså Otis är så jäkla kavat :D :love: Så trygg och modig!

Idag har vår avdelning i klubben haft en förberedande dag inför höstens unghundsprov, och jag var där som funktionär.
De hade gjort i ordning en vildsvinsatrapp, som jag var tvungen att låta Otis gå fram och kika på.
Han brydde sig inte ett skvatt utan gick direkt fram, så då började vi vicka lite försiktigt på den för att sedan simulera mindre "utfall" :D
Jäklar så taggad han blev! Jag höll på att inte få med mig honom därifrån, haha.
Det var en del hundar som inte vågade sig fram till "vildsvinet", medan min lilla plutte bara går rakt fram som om det inte var någonting. Så cool!

Otis-Böllingetorp.jpg

Otis-vildsvinsatrapp.jpg

Jag funderar på att dra med mig barn och bror och åka till valparna när jag ändå kommer vara i närheten, bara 12 mil ifrån :p
Det vore väldigt kul att få träffa dem innan och även uppfödaren, men känns lite nervöst då jag inte kan något om jakt egentligen.

Det blir förmodligen den här lillkillen som kommer flytta hit i början av juni :love: Jag och sambon hälsade på hos uppfödaren i torsdags och fastnade mest för denna!
tage_5560b3572a6b226c94c89403.jpg

Bild lånad av uppfödaren :)

Åh så fin! Tänk, inte lång tid kvar nu! (Fast det känns som evigheter när man väntar)

Vår unge man är nu strax 9 månader gammal och är 50 cm i mankhöjd och har större huvud, nos och tassar än vår sexåriga tik.

Det känns som om det var igår han fick plats i en liten transportväska.

Så passa på att ta många fina valpbilder nu. Vår valptid i nov, dec och januari var inte lika tacksam för foto.

Haha, alltså Otis är så jäkla kavat :D :love: Så trygg och modig!

Idag har vår avdelning i klubben haft en förberedande dag inför höstens unghundsprov, och jag var där som funktionär.
De hade gjort i ordning en vildsvinsatrapp, som jag var tvungen att låta Otis gå fram och kika på.
Han brydde sig inte ett skvatt utan gick direkt fram, så då började vi vicka lite försiktigt på den för att sedan simulera mindre "utfall" :D
Jäklar så taggad han blev! Jag höll på att inte få med mig honom därifrån, haha.
Det var en del hundar som inte vågade sig fram till "vildsvinet", medan min lilla plutte bara går rakt fram som om det inte var någonting. Så cool!

Otis-Böllingetorp.jpg

Otis-vildsvinsatrapp.jpg

Vilken liten tuffing! :love:

Tänkte höra hur ni gör med valpar som är väldigt mataggresiva. Rollo morrar som bara den när han får en matbit att tugga på, vi märkte det häromdagen när han låg och tuggade och min sambo bara gick förbi utan att ens titta på honom.

Vi har bara ingnorerat honom, det är ju hans mat, men tidigare har vi aldrig haft en hund som morrar vid utfodring och känner oss lite handfallna. Allt annat är verkligen perfekt!

Tänkte höra hur ni gör med valpar som är väldigt mataggresiva. Rollo morrar som bara den när han får en matbit att tugga på, vi märkte det häromdagen när han låg och tuggade och min sambo bara gick förbi utan att ens titta på honom.

Vi har bara ingnorerat honom, det är ju hans mat, men tidigare har vi aldrig haft en hund som morrar vid utfodring och känner oss lite handfallna. Allt annat är verkligen perfekt!

Jag har erbjudit mer mat. Klappat och "hanterat" hunden och sett till att det kommer mer mat från mig.

Finns därför ingen anledning till oro.

Det var det jag tänkte, han är ju bara orolig att vi ska ta maten ifrån honom!

Just precis! Han har antagligen fått lära sig av sina syskon att det man vill behålla får man vakta noga :) Alla mina hundar vaktade några gånger som små (12-16v). Jag löste det enkelt genom att mata valpen med godbitar nära mig. Gav något jättegott som tog en stund att äta, satte mig nära valpen och kanske la ut ena handen mot valpen utan att titta på den. Morrade valpen satt jag bara lugnt kvar, och till sist slutade dom att ens bry sig och nu mer äts tuggben bäst i mattes knä (Även för Devil 35kg tung...) Morrar valpen och går undan blir det ingen åtgärd alls - det är sunt! Och det ska valpen lära sig direkt att går man undan minskar pressen.

Om jag var tvungen att ta något ifrån den bytte jag med något ännu godare.

Morrar han vid matskålen hade jag inte gett hela målet på en gång, utan istället satt mig vid skålen och gett honom några kulor (Eller skedar om han äter färskfoder) i taget. Då kommer han få förväntan på mer gott från dig när det goda är slut och han kommer inte hinna tänka på att vakta.

Är valpsjuk ... Eller bara hundsjuk... Varit hundlös i en månad. Min mamma säger blankt nej till att jag ska ha en till hund (nu är jag förvisso vuxen och kan således göra vad jag vill :p ) men behöver ju hundvakt då och då (ska vara borta 10 dagar under hösten, det är nog största hindret för valpplaner) och det är ju hon som får dra det strået. Har mailat på lite hundannonser/kennlar men har tur i oturen inte fått något svar från någon. Kan inte heller bestämma mig för vilken ras jag vill ha, så det är kanske lika bra att det inte blir någon i år :meh:

Åh så fin! Tänk, inte lång tid kvar nu! (Fast det känns som evigheter när man väntar)

Vår unge man är nu strax 9 månader gammal och är 50 cm i mankhöjd och har större huvud, nos och tassar än vår sexåriga tik.

Det känns som om det var igår han fick plats i en liten transportväska.

Så passa på att ta många fina valpbilder nu. Vår valptid i nov, dec och januari var inte lika tacksam för foto.
Jag kommer garanterat fota honom mycket :D Oroa dig inte ;)

Är valpsjuk ... Eller bara hundsjuk... Varit hundlös i en månad. Min mamma säger blankt nej till att jag ska ha en till hund (nu är jag förvisso vuxen och kan således göra vad jag vill :p ) men behöver ju hundvakt då och då (ska vara borta 10 dagar under hösten, det är nog största hindret för valpplaner) och det är ju hon som får dra det strået. Har mailat på lite hundannonser/kennlar men har tur i oturen inte fått något svar från någon. Kan inte heller bestämma mig för vilken ras jag vill ha, så det är kanske lika bra att det inte blir någon i år :meh:

Att hitta hundvakt 10 dagar till en söt valp borde väl inte vara några jätteproblem? Du har inga hundvana vänner eller bekanta som kan ställa upp, eller att de känner någon pålitlig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 921
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka