Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tittade just på en kull dalmatiner födda igår, maassaaa tikar. Dock är det ganska långt ifrån där jag är bosatt så det är ju lite trist..Men valpsjuk är jag allt!! Vi har också pratat om att eventuellt importera från england, tips från nån som gjort det? Vad ska en tänka på? :p
Dalmatiner från England eller någon annan ras? Varför just England? :) Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att importera från icke EU-land (förutom Norge då ;)).

Sitter och funderar på hur jag ska lösa det rent praktiskt med valp, med vuxenhundsmotion och valppromenader, ensamhetsträning osv.

Mina föräldrar är dagmatte/daghusse i dagsläget, lär ogilla tanken på valp men acceptera det när de inser att de inte har något val ;) Däremot har de båda svårt att rasta hund pga synfel och rörelsehinder. Även om jag jobbar korta pass behöver ju pluttvalpar ut stup i kvarten. Kan ju inte lita på att valpen sover de timmarna jag är på jobbet från första början :p Kanske kan ordna så att en vän är hundvakt i början... Får undersöka det.

Med motionen så tänker jag att det borde gå att bära valpen i väska/ryggsäck i början när jag är ute på långa motionsrundor, sedan när årets sista LC-tävling varit så gör det inget om vi har en lugnare period som sträcker sig ungefär fram tills valpen kan börja hänga med på längre rundor. I så fall blir det 1-1½ månad med att bära runt valp. Det kanske jag orkar?

Har pratat lite snabbt med några vänner också som brukar kunna säga ifrån bra när jag har allt för galna planer eller bara beter mig dumt :p (helt underbart med sådana vänner!) De tyckte det lät som en bra idé med valp, så ja, helt dålig idé är det kanske inte...

Är det något jag glömt i mina funderingar? Att lösa det med jobb och hundmotion känns som väldigt viktiga bitar för mig.

hehehe jaha :angel: Ja men dåså, då borde det ju vara lätt att importera iallafall ? :D

Ja, det borde inte vara några konstigheter mer än vaccinering ( inkl rabies och där är det väldigt viktigt att valpen vaccinerats rätt veckor och att man väntar rätt antal dagar efteråt), chip, pass och vet.bes., och att man faktiskt tullar in hunden i Sverige.

Jordbruksverket har bra info på hemsidan och har dessutom varit väldigt tillmötesgående när vi ringt dem för info.

Min fina, fina kille :love:

DSC_2302.jpg

DSC_2322.jpg

DSC_2470.jpg

Det gäller att vara smidig när man kutar omkring i blåbärsriset :D
DSC_2355.jpg

Låt oss kalla honom spårar'n.. Vi stötte upp typ 60 duvor när vi gick förbi en av viltåkrarna, vilka hade lämnat intressanta dofter och spår som var svåra att följa ;) Han höll på att rota i de där spåren i mer än 5minuter innan han tyckte att vi kunde gå vidare, haha.
DSC_2537.jpg

Senast ändrad:
Min fina, fina kille :love:

DSC_2302.jpg

DSC_2322.jpg

DSC_2470.jpg

Det gäller att vara smidig när man kutar omkring i blåbärsriset :D
DSC_2355.jpg

Låt oss kalla honom spårar'n.. Vi stötte upp typ 60 duvor när vi gick förbi en av viltåkrarna, vilka hade lämnat intressanta dofter och spår som var svåra att följa ;) Han höll på att rota i de där spåren i mer än 5minuter innan han tyckte att vi kunde gå vidare, haha.
DSC_2537.jpg
Vilka vackra foton! :love: Och Otis sen då.. Jag är kär! Han har vackra ögon, men blicken/uttrycket alltså :love::love::love::love::love:

Förutom "mer reserverad mot främlingar" så hade jag haft ett vuxet alternativ till dig, men det är den hundens raka motsats :D
Just den detaljen kan jag tumma på :p
Det viktigaste är: Kan vara hemma själv från början (utan att kissa ner sig eller skälla sig hes) och inte vara någon kattmördare :cautious:

@Red_Chili nån italienare vågar jag nog inte ha, min katt är lika stor som dem. Men whip kanske kan vara något. Har aldrig checkat just dem, för jag dreglar efter afghaner (silkens och zoier) men de är ju så jäkla stora och pälsiga :p

Med motionen så tänker jag att det borde gå att bära valpen i väska/ryggsäck i början när jag är ute på långa motionsrundor, sedan när årets sista LC-tävling varit så gör det inget om vi har en lugnare period som sträcker sig ungefär fram tills valpen kan börja hänga med på längre rundor. I så fall blir det 1-1½ månad med att bära runt valp. Det kanske jag orkar?
Rent spontant tänker jag att en skrinda borde vara lösningen på det problemet, även om det kanske väcker rätt mycket uppmärksamhet :idea:

Ja, det borde inte vara några konstigheter mer än vaccinering ( inkl rabies och där är det väldigt viktigt att valpen vaccinerats rätt veckor och att man väntar rätt antal dagar efteråt), chip, pass och vet.bes., och att man faktiskt tullar in hunden i Sverige.
Tror inte man behöver ha den rabiesvaccinerad om hunden flygs från UK till Sverige, båda länderna räknas om jag inte minns hel fel som rabiesfria.

Senast ändrad:
Dalmatiner från England eller någon annan ras? Varför just England? :) Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att importera från icke EU-land (förutom Norge då ;)).
Japp :) Dels för att vi har kontakter där som kan hjälpa oss med importeringen om det skulle behövas, men även för att dalmatinerna där har bevarat mycket mer av sitt ursprungliga lynne och är inte lika "nerviga" och rädda som många hundar i Sverige kan vara :)

Jordbruksverket har bra info på hemsidan och har dessutom varit väldigt tillmötesgående när vi ringt dem för info.
Ska kolla upp det isåfall! Har somsagt kontakter i England som kan hjälpa till med allt sånt vid behov :up:

Japp :) Dels för att vi har kontakter där som kan hjälpa oss med importeringen om det skulle behövas, men även för att dalmatinerna där har bevarat mycket mer av sitt ursprungliga lynne och är inte lika "nerviga" och rädda som många hundar i Sverige kan vara :)
Okej :) själv tycker jag att de bästa prickarna finns i Norden :angel: Men alla tycker vi olika :D lycka till!

Jag skriver väldigt sällan men läser desto mer i bakgrunden. Men nu måste jag få skriva av mig o tänkte att det kunde va kul att bli aktiv i den här tråden!:banana:
Om ungefär en månad flyttar det in en border collie-valp :love::love::love: Den ska bli vallhund såklart, men jag har även planer på att den ska bli lydnadsstjärna :D Jag ska hälsa på underverken nästa vecka o tänkte bomba med valpbilder efter det;)

Vilka vackra foton! :love: Och Otis sen då.. Jag är kär! Han har vackra ögon, men blicken/uttrycket alltså :love::love::love::love::love:

Tack! :love: Jag är ganska kär i min valp :D Han tar livet med sådan ro, utan att vara det minsta slö eller seg. Alltid på tårna och i full fart, men ändå så trygg.
Det enda "minuset" är att hans tålamod inte är så stort, och när det tar slut yttrar det sig ganska ljudligt ;) Men det ser jag som en träningssak och det har redan blivit stor skillnad!

DSC_2571.jpg

DSC_2671.jpg

Vi stånkar på!
Valpkurs varje tisdag sedan ett par veckor tillbaka, och igår hade vi vår första ringträning. :) Lasse som gärna blir väldigt frustrerad på valpkursen och därmed väldigt ljudlig skötte sig över förväntan! På valpkursen håller vi till inomhus och vi är ju några ekipage, så avståndet till varandra är jobbigt nära för Lasse. Men igår på ringträningen gick det faktiskt hur bra som helst, även om trav inte riktigt är en gångart Lasse har upptäckt än. :D

Har också för första gången varit i kontakt med mitt läns kennelklubb, och blev inte precis imponerad...
Vi har en stor utställning i vår stad om ett par veckor, och jag ville höra mig för hur strikt 4-månadersregeln är för att få ta in valpar på området eftersom det är ett bra tillfälle för träning och flera vi känner ställer ut (Lasse blir 4 månader gammal 4 dagar efter eventet). Skickade följande mail:

"Hej,
Har en valp som blir 4 månader gammal vecka 24. Vi skulle väldigt gärna vilja kunna komma in på området, hur strängt är det med 4-månadersgränsen? Han har givetvis alla sina vaccinationer.
Med vänlig hälsning, Fraulein Leo"

Väntade en vecka (!) på svar, skickade en påminnelse igår och får följande (direktcitat):

"mycket strängt! Du får ej ta in valpen på området!!!"

That's it. Inte ens ett MVH eller vem jag varit i kontakt med, bara en överdriven användning av utropstecken och ett ajabaja. Jisses vilket oproffsigt intryck. Har god lust att föreslå en internutbildning i vett och etikett inom skriftlig kommunikation.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 442
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka