Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi stånkar på!
Valpkurs varje tisdag sedan ett par veckor tillbaka, och igår hade vi vår första ringträning. :) Lasse som gärna blir väldigt frustrerad på valpkursen och därmed väldigt ljudlig skötte sig över förväntan! På valpkursen håller vi till inomhus och vi är ju några ekipage, så avståndet till varandra är jobbigt nära för Lasse. Men igår på ringträningen gick det faktiskt hur bra som helst, även om trav inte riktigt är en gångart Lasse har upptäckt än. :D

Har också för första gången varit i kontakt med mitt läns kennelklubb, och blev inte precis imponerad...
Vi har en stor utställning i vår stad om ett par veckor, och jag ville höra mig för hur strikt 4-månadersregeln är för att få ta in valpar på området eftersom det är ett bra tillfälle för träning och flera vi känner ställer ut (Lasse blir 4 månader gammal 4 dagar efter eventet). Skickade följande mail:

"Hej,
Har en valp som blir 4 månader gammal vecka 24. Vi skulle väldigt gärna vilja kunna komma in på området, hur strängt är det med 4-månadersgränsen? Han har givetvis alla sina vaccinationer.
Med vänlig hälsning, Fraulein Leo"

Väntade en vecka (!) på svar, skickade en påminnelse igår och får följande (direktcitat):

"mycket strängt! Du får ej ta in valpen på området!!!"

That's it. Inte ens ett MVH eller vem jag varit i kontakt med, bara en överdriven användning av utropstecken och ett ajabaja. Jisses vilket oproffsigt intryck. Har god lust att föreslå en internutbildning i vett och etikett inom skriftlig kommunikation.
Men, vilken trist attityd?!:down:
Jag har iofs inte heller någon superbra erfarenhet från mina försök att kontakt bruksklubbarna i mitt område. Har mailat en fyra stycken och ingen har svarat... Det var nog två månader sedan. Deras förlust då tänker jag, då vänder jag mig hellre till dem som faktiskt vill ha nya kunder och intresserade i hundvärlden!
Dock är vår kennelklubb mycket trevlig, och även stället där vi går på kurs!

Jag skriver väldigt sällan men läser desto mer i bakgrunden. Men nu måste jag få skriva av mig o tänkte att det kunde va kul att bli aktiv i den här tråden!:banana:
Om ungefär en månad flyttar det in en border collie-valp :love::love::love: Den ska bli vallhund såklart, men jag har även planer på att den ska bli lydnadsstjärna :D Jag ska hälsa på underverken nästa vecka o tänkte bomba med valpbilder efter det;)

Yay! :D Fler vallare! Vad är det för linjer? :)

Snart flyttar denna lilla tjej hem till oss
image.jpg

Här ser det ut att inte bli någon valp i år...heller.
Min cairn Skroffan som var så dålig i höstas/vintras har gjort det omöjliga och återhämtat sig. Hennes njurar är förstås inte bra, det kan de aldrig bli, men de verkar ha klarat att avbryta den kraftiga nedförsbacke hon befann sig i och nu ligger hon still igen. Hon är pigg, busig och sprudlar av livsglädje igen så vi tuffar vidare tillsammans - och givetvis har jag hellre min Skroffa än en ny valp :heart!

Här ser det ut att inte bli någon valp i år...heller.
Min cairn Skroffan som var så dålig i höstas/vintras har gjort det omöjliga och återhämtat sig. Hennes njurar är förstås inte bra, det kan de aldrig bli, men de verkar ha klarat att avbryta den kraftiga nedförsbacke hon befann sig i och nu ligger hon still igen. Hon är pigg, busig och sprudlar av livsglädje igen så vi tuffar vidare tillsammans - och givetvis har jag hellre min Skroffa än en ny valp :heart!
The more the merrier :p

The more the merrier :p
Haha, sant, men det trillade ju in en extra labbe här i höstas också som liksom bara blev kvar så nu är det tre hundar och en till har jag nog varken plats, tid eller råd med. Om man räknar med hela flocken som bor här (då ingår min bästa kompis och hennes sambos hundar) så är det sex labbar, min cairn samt en borderterrier på halvtid så det år redan rätt merry så att säga :D. Fast det är klart, en liten cairn till tar inte så stor plats och inte äter de så mycket heller...:angel:

14 veckor, 13 kg och snart 50 cm är vår Tiger. Det händer sällan olyckor inne längre och han är väldigt lyhörd, trygg och stabil. Vi är väldigt nöjda med honom. :) Idag gick han in i ett elstängsel och fick tråden i munnen stackarn. Men det var inte hela världen tyckte han efteråt. Fina killen.

Har ägnat några av dagens timmar åt att prata med en god vän. Mycket av tiden gick åt till att prata om valp och hur man ska kunna lösa det praktiska med allt. Hon har visst en gammal sliten barnvagn som jag kan få om jag tar valp, något som skulle kunna underlätta långpromenaderna när valpen är liten. Ett namn har jag också hittat, och jag gillar det så mycket att jag ju nästan vill ha en valp bara för att få döpa den :p

Såå nu måste jag vänta till juli innan jag vet om det alls blir valpar, i slutet av juli vet jag väl om det blir någon som kan bli min och ännu senare kan den flytta in i så fall. Det är ju många månader kvar... Växlar redan mellan att tänka på hur perfekt valpen kommer bli och tankar på att alla valpar i kullen kommer bli så fula att jag inte vill ha någon alls :angel: känns som om jag kan komma att bli lite pain in the ass på typ... De flesta som råkar nämna något som kan få mig att tänka på valp.

Just den detaljen kan jag tumma på :p
Det viktigaste är: Kan vara hemma själv från början (utan att kissa ner sig eller skälla sig hes) och inte vara någon kattmördare :cautious:

Det gäller en vuxen retriever, problemfri i vardagen och katt samt viltren ;) PMa om det är intressant så berättar jag mer.

Åh jäklarns vad tiden går snabbt :nailbiting: om 1,5 vecka är hon här lilla stora tjejen och typ det enda jag har är en vagn till promenaderna till min mamma som är för långa när hon är hundvakt. Men å andra sidan har jag ju det mesta från de andra två hundarna, koppel finns, samt matskålar och bajspåsar, halsband måste jag fixa. Åh vad vi längtar. Har berättat för de andra två tjejerna att de ska få en lillasyster men de ser mycket mycket skeptiska ut :D

En fråga till er som har mer erfarenhet: Om man har mailkontakt med en uppfödare hur länge ska man vänta på en respons? Mailade en uppfödare i torsdags och blev ombedd att berätta mer om mig själv och hur hundens vardag/liv skulle se ut. Har inte fått svar på detta än, och jag är mest nyfiken på hur jag ska tolka det hela? Brukar man få återkoppling även om uppfödaren valt andra personer de anser mer lämpliga? :)

Har full förståelse för att uppfödaren har fullt upp med valpar, familj och livet i allmänt och att denne säkert får motta många mail och samtal. :)

En fråga till er som har mer erfarenhet: Om man har mailkontakt med en uppfödare hur länge ska man vänta på en respons? Mailade en uppfödare i torsdags och blev ombedd att berätta mer om mig själv och hur hundens vardag/liv skulle se ut. Har inte fått svar på detta än, och jag är mest nyfiken på hur jag ska tolka det hela? Brukar man få återkoppling även om uppfödaren valt andra personer de anser mer lämpliga? :)

Har full förståelse för att uppfödaren har fullt upp med valpar, familj och livet i allmänt och att denne säkert får motta många mail och samtal. :)

Beror helt på vem det är :D Vad som kan vara bra att tänka på är att det under sommaren är vanligt med tävlingar av olika slag. Många uppfödare är alltså borta hela helger (ibland längre än så) för att tävla med sina hundar och då svarar de inte heller på mail. Den uppfödare som mina hundar kommit från, tja, med lite tur får du svar inom några veckor ;) Bättre att ringa om man vill ha svar snabbt.

Nu har Doris bott hos oss ett dygn. Hon är så lugn och fin men ändå nyfiken på sitt nya hem.
Vi har inte haft någon olycka inne ännu, men då har vi också varit väldigt noga med att ta ut henne efter lek, mat och sömn.
Dottern och Doris är fortfarande lite avvaktande på varandra, men det blir bättre och bättre. Dom är båda lite dåliga på att "klappa fint".. :angel:

Hur länge tycker ni att man ska vara hemma och bara ta det lugnt? En vecka känns det lagom? Vi har mer eller mindre gett släkt och vänner besöksförbud för ett tag framöver, men dom kommer ju vilja träffa underverket. Vill bara inte att det blir för tidigt så att hon blir stressad eller orolig.

Nu har jag & Ammo kommit hem :) Han är totalt orädd när det gäller miljöer,ljud och folk men Plex är lite äcklig säger han (även om han naffsat honom i näsan ett par gånger). Han piper och gnäller ganska mycket men jag tror snart det kommer gå över. Han är helt underbar och ligger just nu och sover i mitt knä :love::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka