Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj det var en dyr kurs! Hos oss kostar den dyraste kursen 1800 kr men den är på 30 timmar (drygt, brukar bli 35 i verkligheten) och 2 instrukörer på 8-10 deltagare. Din kurs har bara varit 6 timmar...

Oj! Nått sånt har jag inte sett på någon klubb här. Någon specialkurs antar jag? Men ja, visst är det dyrt för bara 6 timmar. Tyvärr var det den enda valpkursen jag hittade som stämde överens med mina arbetstider just nu... åh, längtar tills sommarjobbet är över!

Oj! Nått sånt har jag inte sett på någon klubb här. Någon specialkurs antar jag? Men ja, visst är det dyrt för bara 6 timmar. Tyvärr var det den enda valpkursen jag hittade som stämde överens med mina arbetstider just nu... åh, längtar tills sommarjobbet är över!

Min går också valpkus. jag tror jag betalade 500 kr för kursen och 475 kr i medlemsavgift. Då är kursen på 7 gånger (2 timmar/gång) och vi har två ledare (då är vi pågrund av få anmälda bara 5 hundar)

Men visst var ni inomhus? Vi har varit utomhus och det regnat nästan varje gång så för min valp kanske din kurs hade varit mer givande :p

Jag och Otis är inte så mycket för kurs, vi håller mest till i skogen :D
Jag väntar nog med kurs till han blir unghund :)

DSC_2758.jpg

Haha, hans svans alltså.
Så fort han får nos på något spännande så blir den spikrak!

DSC_3017.jpg

DSC_3035.jpg

Haha, snacka om flagga! :D

Vi är inte heller så mycket för det där med kurser. Var med på valpläger hos uppfödaren med valpen jag var kollohem åt i några veckor i vintras, men har inga planer på att gå nått sånt med Ale. Hon får så mycket träning i vardagen och jag vet liksom vad jag vill ha gjort ändå.

Hon är numera inte det minsta åksjuk och har börjat ändra inställning till bilen. Det är inte bara pest att åka längre! Alla långa tävlingsresor, mycket tid sittande i stillastående bil och flera nätter med övernattning i bilen med hela flocken (inkl matte) har gjort susen.

Och det där med att inte valla så mycket, det går inte så bra. Det blir nått pass i veckan/var tionde dag ungefär. Hon är rejält tänd, sitter som ett ljus i publiken på tävlingar och är minst lika fokuserad som de gamla rävarna runt om. Får is the shit! Dessutom tar vallningen med sig en fantastisk bonus till relationen. Hon är duktig på inkallning, "jaktfot" och kontakt i vanliga fall, men efter att vi har vallat ihop så verkligen dyrkar hon marken jag går på. Hel ointresserad av att hälsa på gästerna, hade bara ögon för matte efter dagens pass. Och kolla smilet! :love:

11401456_10153058056838666_8426583184244039913_n.jpg

11351293_10153058057008666_4295041062578251236_n.jpg

11391499_10153058056548666_1039084877888062852_n.jpg

Mitt träningsupplägg är lyckat så här långt, hon är helt inne på att jag är en fårgud och att vallning är nått vi gör tillsammans. Ännu inga tendenser till tjuvvallning trots får inom räckhåll hela dagarna.

Jag och Otis är inte så mycket för kurs, vi håller mest till i skogen :D
Jag väntar nog med kurs till han blir unghund :)

DSC_2758.jpg

Haha, hans svans alltså.
Så fort han får nos på något spännande så blir den spikrak!

DSC_3017.jpg

DSC_3035.jpg

:D
Jag har sån sjuk tur med mina valpar, hon är helt fantastisk! Fem månader gammal och rumsren, käkar inte sönder saker, är tyst och lugn ensam både hemma, i hundgården och i bilen, kan sitta bunden när jag tränar utan att bli allt för upprörd, kommer på inkallning trots massa störande saker och är väldigt tillgiven och mysig. Enda gången hon låter är när hon sitter i hundgården och nån annan hund går förbi för att gå till fåren eller skogen. Då blir hon sotis! Lättmotiverad med godis och leker helt okej både med och utan leksak. Tar tillsägelser på rätt sätt och tappar inte sugen trots felsignal.

Hon matchar helt enkelt mina andra perfekta hundar ;)

@Migo Låter underbart; duktig liten tjej. Du vet ju nu hur du vill ha det. Alltid bra när det finns goda exempel runtomkring att lära av också; man får så mkt gratis. Håll den här tiden i minnet så du kan påminna dig om det och stå ut när hon tappar hörseln eller minnet i omgångar framöver. :p

Glad för din skull.

Min går också valpkus. jag tror jag betalade 500 kr för kursen och 475 kr i medlemsavgift. Då är kursen på 7 gånger (2 timmar/gång) och vi har två ledare (då är vi pågrund av få anmälda bara 5 hundar)

Men visst var ni inomhus? Vi har varit utomhus och det regnat nästan varje gång så för min valp kanske din kurs hade varit mer givande :p

Jo, vi är inomhus, men lokalen känns lite väl liten. Valparna kommer lite för nära varandra så det blir mycket läten och frustration, speciellt från Lasses håll... :angel:

@Migo Haha, minst sagt en rejäl flagga :D

Fina Ale :love: Härligt när allt bara fungerar!

Halvt KL,
Otis fungerar också förvånansvärt bra!
Han är inte rumsren ännu, men han har bra kamplust, stort matintresse (:D), är självständig och trygg och har redan ett ganska stort viltintresse. Har kopplat på nosen ordentligt och spårar förvånansvärt bra och noga redan. Det börjar nog bli dags att introducera lite hårda spår för honom, så vi får till tekniken direkt. Han spårar redan med dammsugartekniken, dvs nosen klistrad i marken, men det skadar ju inte att förstärka det.

Han har lite svårt att varva ned emellanåt, särskilt om han redan hunnit stressa upp sig lite. Han har lite lätt att ljuda, men jag tror inte att det kommer vara så svårt att arbeta bort det.
Dessutom är han en sjukt skön grabb som jag skrattar högt åt varje dag :D

Pappa Ipod har börjat acceptera honom mer och mer, nu kan Otis ligga inom 1m håll utan att Ipod mullrar som det värsta åskovädret.
Ladda och Otis har ju älskat varandra från första stund, och det har inte blivit mindre direkt.. Igår när Otis var ute ensam på gården satt Ladda i fönstret och höll ordning på honom därifrån. Fjantmaja :p

Senast ändrad:
Någon här som ger sin valp färskfoder? Vad ger ni för sort och hur gammal var valpen när ni började ge det? :)

Valpen hämtas förresten hem på tisdag, längtar så :love:

Otis käkar färskfoder, Nordics spannmålsfria :)
Jag fasade in det under typ 2 veckor på honom, men när jag bytte från uppdöadrens torrfoder till färskfoder på Ladda när hon var valp fick jag göra det direkt eftersom hon vägrade torrfoder när hon smakat färskt :p

Någon här som ger sin valp färskfoder? Vad ger ni för sort och hur gammal var valpen när ni började ge det? :)

När jag väl tar hem valp så kommer det serveras färskfoder från dag 1. Kommer även be uppfödaren att om möjligt inte ge min valp torrfoder (om jag tar valp från uppfödare som ger det). Har inte kollat upp olika sorter än men tippar på att det till en början blir nordic spannmålsfri och att jag sätter i extra kalk i det.

Jag ger just nu VoH Puppy men ska nog snart byta över till Nordic. Funderar på om valpis också kan äta sp +. Jag har som tur en uppf som sjkälv gerr färskfoder till sina valpar.
Frågan är bara om man borde ge något tillskott t.ex kalk som @RedChili ger?

@AraSlei @Red_Chili @Wingates Tack för era svar! Jag har aldrig gett färskfoder till nuvarande hunden och nu får han endast äta veterinärfoder (vet om att det är skitfoder men det finns inga alternativ...), men vill absolut att nya hunden ska äta färskfoder. Läst så mycket bra om folks erfarenheter av färskfoder och jag vill att alla mina djur ska leva så naturligt som möjligt och då känns ju färskfoder såklart bättre än torra foderkulor. Tycker dock det är svårt att hitta bra info, alla skriver olika känns det som och jag är inte kunnig inom foderlära. Men jag vet om att ni tre är bra och kunniga hundägare så jag uppskattar era svar och åsikter väldigt mycket :)

Alla mina är uppfödda på färskfoder. Fodax, VoH och/eller BARF. De två första från den dag de kom hem och den senaste från födseln.

Tack för ditt svar :) En ger alltså vuxenvarianten direkt?

VoH har en valpvariant, men jag tycker mest de skiter ut en massa överskottskalk när de får den. Jag ger vuxenfoder och kompletterar med ägg med skal mm. Ale fick valpfoder första två månaderna, mest för att jag råkade få hem 40 kg valpmat med bra timing...

VoH har en valpvariant, men jag tycker mest de skiter ut en massa överskottskalk när de får den. Jag ger vuxenfoder och kompletterar med ägg med skal mm. Ale fick valpfoder första två månaderna, mest för att jag råkade få hem 40 kg valpmat med bra timing...
Jag har egna höns så ägg har jag gott om :D Ska åka inom den närmsta djuraffären här och se vilka färskfoder dem har, annars får jag beställa via nätet :)

Jag gör lite comeback här på buke, och i hundforumet där jag aldrig varit tidigare men ni verkar ha så trevligt här så jag blev sugen på att skriva :)
Jag och sambon hämtade hem "vår" 8 veckor gamla schäfertik i onsdags. Vi är dock bara fodervädrar och ska ha henne i 1,5 år innan tanken är att hon ska bli tjänstehund (men såklart hoppas vi lite på att hon inte klarar testet :angel:). Vi har båda haft hund under uppväxten men inte kunnat skaffa när vi varit själva, men nu när vi bor ihop och den här möjligheten fanns så tyckte vi att det passade bra. Känns skönt att man har en kontaktperson som man kan ringa vid frågor och att det dessutom anordnas regelbundna träffar för hela kullen.
IMG_0436.jpg.html

IMG_0415.jpg.html

Kachmir

Jag är så glad för att hon varit hyfsat duktig på det här med rumsrenhet. Visst har det hänt någon olycka när hon blivit lite uppspelt och inte kunnat hålla sig men hon har alltid kissat när vi varit ute. Tyvärr möte vi på världens sur-granne nu när vi var ute tidigare idag som gav mig värsta utskällningen för att jag rastade henne på gräsmattan utanför huset (Han bor inte ens i samma hus som oss). Försökte lugnt förklara för honom att hon är 8 veckor och det är klart att hon måste få kissa på en gång när det blir akut och att jag inte kan bära henne så långt bort som han vill varje gång. Han var bara jätteotrevlig tillbaka och det förstörde hela mina kväll :( Ingen annan granne har haft något emot det men den här granne är så otrevlig både mot mig och sambon (senast för att sambon tydligen parkerade för nära gräset). Visst förstår jag att det kanske inte är så trevligt att hunden rastas just där, men vi plockar alltid upp och tanken är ju att vi ska dra oss längre och längre bort. Vi bor annars i ett jättebra och hundvänligt område så det är ju självklart att vi inte kommer rasta hunden utanför huset särskilt länge.

Så nu fick jag henne inte alls att kissa ute utan kissade inne två gånger istället (gick ut med henne direkt efter båda gångerna). Vet inte om hon blev lite orolig när jag höjde rösten åt grannen och att vi fick gå till ett nytt ställe där hon inte varit tidigare. Kanske jag som överreagerar men tyckte som sagt det var så tråkigt efter en annars bra första tid men valpen. Nästa gång idioten klagar har jag iallfall funderar ut vad jag ska säga till honom (lugnt och metodiskt givetvis ;)).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka