Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det hade varit väldigt skönt om det hittade något litet fel som var lätt att åtgärda, typ genom att ge henne antibiotika i en vecka. :)

Idag har hon kissat ner alla fyra hundbäddarna, hon som knappt aldrig har kissat på något sånt förut. :( Blandisen såg ut såhär :eek: O_o :wtf: :devil: när jag tog bort hennes älskade puff.
Det kan inte vara en vanlig urinvägsinfektion?

Vad var det för prover som togs?

Rent spontant så låter det ju inte riktigt som ett friskt beteende. (eftersom det verkar röra sig om så mycket vatten och innekissande och att det dessutom eskalerar)

Det kan inte vara en vanlig urinvägsinfektion?

Vad var det för prover som togs?

Rent spontant så låter det ju inte riktigt som ett friskt beteende. (eftersom det verkar röra sig om så mycket vatten och innekissande och att det dessutom eskalerar)

De tog blodprov och urinprov, kommer tyvärr inte ihåg vad de kolla upp mer än att de skickade iväg urinprovet på djupare analys eftersom det fanns proteiner i det så de ville se att njurarna inte läckte protein, men det provsvaret var också normalt. (jag var ju rädd att jag skulle få reda på att hon var döende i någon svår njursjukdom så hjärnan var på högvarv när vi var på djurkliniken och jag minns mest att veterinären sa "normalt". :o)

Nej, det känns inte friskt. Förut har jag kunnat distrahera henne när hon fått sina drickryck (ropat på henne och så har vi gjort något roligt istället) men nu är det helt omöjligt.

Tack för era svar! Jag har varit rädd att folk ska svara att det är normalt att valpar kissar inne och att jag borde skaffa ett gosedjur istället om jag inte kan hantera det. :o Nu känns det lättare att ringa till vet på måndag och prata med dem igen.

De tog blodprov och urinprov, kommer tyvärr inte ihåg vad de kolla upp mer än att de skickade iväg urinprovet på djupare analys eftersom det fanns proteiner i det så de ville se att njurarna inte läckte protein, men det provsvaret var också normalt. (jag var ju rädd att jag skulle få reda på att hon var döende i någon svår njursjukdom så hjärnan var på högvarv när vi var på djurkliniken och jag minns mest att veterinären sa "normalt". :o)

Nej, det känns inte friskt. Förut har jag kunnat distrahera henne när hon fått sina drickryck (ropat på henne och så har vi gjort något roligt istället) men nu är det helt omöjligt.

Tack för era svar! Jag har varit rädd att folk ska svara att det är normalt att valpar kissar inne och att jag borde skaffa ett gosedjur istället om jag inte kan hantera det. :o Nu känns det lättare att ringa till vet på måndag och prata med dem igen.
Ja det är normalt att valpar kissar inne. Men jag tycker inte att det riktigt hör till det normala att först vara så gott som rumsren för att sedan börja kissa inne i så pass stor omfattning som din gör.

Inte heller tycker jag att det är riktigt normalt att hålla på med vattnet på det sättet som din gör.

Gosedjur tycker jag absolut att du skall skaffa. Som mördarobjekt till din valp :sneaky:

@Nirvana
Vad tråkigt :( Det låter ju inte som ett normalt beteende.. Min herre dricker ibland för att det är kul (lägger sig i vattenskålen och dricker :meh:), men det där låter ju som något mer än så..
Otis drack mycket i början, men sedan han gick över helt på färskt har han slutat med det.
Be dem kolla för diabetes, för säkerhets skull.

Edit: eller ja, alltså, han har ju inte slutat dricka, men han dricker mindre :D

@Nirvana - får jag fråga vad valpen äter för mat ? Ibland kan det vara en så enkel sak att just det fodret till just den hunden/valpen kan göra att den blir för törstig. Då kan foderbyte vara lösningen.

@Nirvana
Vad tråkigt :( Det låter ju inte som ett normalt beteende.. Min herre dricker ibland för att det är kul (lägger sig i vattenskålen och dricker :meh:), men det där låter ju som något mer än så..
Otis drack mycket i början, men sedan han gick över helt på färskt har han slutat med det.
Be dem kolla för diabetes, för säkerhets skull.

Edit: eller ja, alltså, han har ju inte slutat dricka, men han dricker mindre :D
Diabetes tror jag att de kollade när vi var där, men ska fråga dem för säkerhets skull.

@Nirvana - får jag fråga vad valpen äter för mat ? Ibland kan det vara en så enkel sak att just det fodret till just den hunden/valpen kan göra att den blir för törstig. Då kan foderbyte vara lösningen.

Hon äter Orijen puppy men jag har köpt hem en påse Mush Vaisto puppy som jag ska fasa över henne på. Mellanhunden äter den vuxenvarianten och hon slutade i princip helt att dricka på dagtid när vi började med den så jag hoppas att det kan hjälpa till med valpens drickande också.

Hon äter Orijen puppy men jag har köpt hem en påse Mush Vaisto puppy som jag ska fasa över henne på. Mellanhunden äter den vuxenvarianten och hon slutade i princip helt att dricka på dagtid när vi började med den så jag hoppas att det kan hjälpa till med valpens drickande också.
Absolut värt ett försök och för dig kommer det bli dubbelt så stor skillnad då du går från torrt till färskt (dom dricker väldigt lite då jämfört med torrt) - så kör igång :)

Jag brukar alltid blötlägga torrfodret någon timme innan jag ger det till mina hundar.

(För Orijen puppy är väl torrfoder, eller :o)

Den roligaste leksaken just nu är... ett rep! :idea:

DSC_2046.jpg

DSC_2042.jpg

DSC_2015.jpg

Och han och Ladda leker bara mer och mer hårdhänt nu för tiden.. Gissar att hans ständiga bitande börjar gå henne lite på nerverna :p

DSC_2038.jpg

Jag fortsätter spamma den här tråden (men några bilder blir det inte för det fungerar inte att lägga in dem från ipaden helt plötsligt :().

Hur mycket mat ger ni era valpar i förhållande till den rekommenderade givan som står på påsen? Jag vet att det som står där inte behöver stämma överens med vad hunden behöver äta men jag brukar använda det som utgångspunkt när jag börjar med ett nytt foder, men när det kommer till Caoimhe skiljer siffrorna väldigt mycket. Istället för de cirka 100 grammen som hon ska äta enligt fodertillverkaren behöver hon äta 180 gram om dagen + att hon får av det fodret, vanligt hundgodis och ett annat torrfoder som träningsgodis och det är inte inräknat i de 180 grammen.
Äter era valpar så mycket mer än vad som är rekommenderat? O_o

Vår tik fick fick urinvägsinfektion när hon var ungefär 15 veckor. Hon betedde sig som din valp men hon kissade även utan att sätta sig med.

Det kan vara så att du gick till veterinären första gången och att hon då var frisk men nu ådragit sig infektionen.

Om det inte är det, och du bara är less på att hon inte är rumsren, så kan det bara bra att veta att det kan ta upp till hunden är mer än sex månader innan man får ordning på detta.

Vår valp är nu 8,5 månad och senast det hände en olycka var ett par veckor sedan. Även om han varit rumsren i drygt en och en halv månad.

Valpar har mindre kontroll av blåsan och vi måste se till att vara steget före. Det kostar dessutom ingenting att markera missnöje när man vet att hunden vet att man inte kissar inne.

Jag har alltid fått säga ifrån någon gång för att förstärka att det inte är acceptabelt att göra ifrån sig inne.

I övrigt så vidhåller jag att kontrollera vattnet. Vår valp är fortfarande besatt av att dricka och leka med vatten. Men han har å andra sidan en stor aptit också. Han är fokuserad på överlevnad. Mat och vatten!

Jag fortsätter spamma den här tråden (men några bilder blir det inte för det fungerar inte att lägga in dem från ipaden helt plötsligt :().

Hur mycket mat ger ni era valpar i förhållande till den rekommenderade givan som står på påsen? Jag vet att det som står där inte behöver stämma överens med vad hunden behöver äta men jag brukar använda det som utgångspunkt när jag börjar med ett nytt foder, men när det kommer till Caoimhe skiljer siffrorna väldigt mycket. Istället för de cirka 100 grammen som hon ska äta enligt fodertillverkaren behöver hon äta 180 gram om dagen + att hon får av det fodret, vanligt hundgodis och ett annat torrfoder som träningsgodis och det är inte inräknat i de 180 grammen.
Äter era valpar så mycket mer än vad som är rekommenderat? O_o
Min får mycket mer än rekommenderat. Tror 150 gr var vad fodertillverkaren tycker är lagom hon äter minst 200 gr/dag + mycket träningsgodis. Hon är fortfarande i underkant i hullet så vi kommer nog öka ytterligare lite till. (äter färskfoder)

Pratat med uppfödaren igår och ska "självklart" få valp. =)
Så glad just nu!
Men, vad behöver man köpa hem innan man få valp? Jag har ju bara haft vuxen hund sas.
Kompostgaller! En sele som är justerbar på alla håll och kanter, och tuggben. Resten kan du köpa allt eftersom. Det är bra att träna på att ligga i bur ganska tidigt också, men kanske inte från dag 1.

Valpar har mindre kontroll av blåsan och vi måste se till att vara steget före. Det kostar dessutom ingenting att markera missnöje när man vet att hunden vet att man inte kissar inne.
!

Jo det kan kosta i förtroende och att valpen inte förstår att den gör fel för att den kissar inne, utan tror att den gör fel för att den kissar när du ser. Inte så klokt...

Jo det kan kosta i förtroende och att valpen inte förstår att den gör fel för att den kissar inne, utan tror att den gör fel för att den kissar när du ser. Inte så klokt...
Hmm.

Min erfarenhet är att hunden ganska fort förstår att behov gör man utomhus.

Men jag kanske är synnerligen bra på timing?
Eller så har jag bara haft tur?

Jag menar inte att skälla och banna hunden utan att reagera med missnöje; dvs avbryta med något missnöjesljud och ta tag i hunden omedelbart och gå ut.

Jag säger till exempel: "ey" kvickt när hunden gör något jag vill att den slutar med.

Givetvis gör man inte detta med en hund som inte förstått, utan när man är säker på att hunden vet att man kissar ute.

Hmm.

Min erfarenhet är att hunden ganska fort förstår att behov gör man utomhus.

Men jag kanske är synnerligen bra på timing?
Eller så har jag bara haft tur?

Jag menar inte att skälla och banna hunden utan att reagera med missnöje; dvs avbryta med något missnöjesljud och ta tag i hunden omedelbart och gå ut.

Jag säger till exempel: "ey" kvickt när hunden gör något jag vill att den slutar med.

Givetvis gör man inte detta med en hund som inte förstått, utan när man är säker på att hunden vet att man kissar ute.

Jag tror du har haft tur. Det finns en del hundar som är svårare än andra att få rumsrena tydligen. Mina har slutat kissa inne fort och slutat med att göra dumheter fast jag inte bannat dem. Små valpar är så himla formbara att bestraffningar inte behövs.

Jag tror du har haft tur. Det finns en del hundar som är svårare än andra att få rumsrena tydligen. Mina har slutat kissa inne fort och slutat med att göra dumheter fast jag inte bannat dem. Små valpar är så himla formbara att bestraffningar inte behövs.

Oh well. Jag pratar inte om bestraffningar. Det handlar inte om "nej" eller "fy" eller något annat. Mest en snabb reaktion med missnöjesljud, men det har jag redan sagt. Ingen idé att upprepa.

Men jag kanske haft tur, våra hundar har fattat att det. De har blivit rumsrena, hursom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 031
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka