Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska kanske pussa på valpar om två månader. Jag vet inte om jag hoppas på att bli kär i någon av dem eller inte :p Egentligen borde jag låta bli, men senast jag kunde pussa valpar och lät bli så var det kullen som Aysu var i, så jag borde ju nästan pussa valpar nu bara för att ha varit med från början om någon av dem behöver ett hem i framtiden :angel:

10984253_10152702851041741_603752803883146897_n.jpg

11163978_10152702851171741_539981895922685753_n.jpg

Tänk att den här lilla killen redan är 12 veckor! Känns som om jag hämtade honom igår?! Full av mod och trygghet, matte får kämpa dagligen för att vara så rolig som möjligt men det är fan svårare än vad man tror. Kattluckan har han minsann klurat ut och nu har vi fått sätta för i hallen för att hindra ständig smitning... :D

På tisdag nästa vecka börjar vi valpkurs och jag har lite ångest över att han inte ens kan "sitt"? :o Det känns som om alla gör så himla mycket med sina valpar medan vi mest lattjar runt.

Senast ändrad av en moderator:
Just nu är det inte superkul att ha valp. Caoimhe är underbar men hennes innekissande tar knäcken på mig. :( Jag försöker fokusera på hennes positiva sidor men ibland känner jag bara för att sätta mig ner och lipa över hela situationen.

Min mor mindes inte heller att hon fått såna förmaningar när hon vaccinerade frallan. Kan inte komma ihåg att jag fick höra det när jag vaccinerade boxern men det är ju ett tag sen.
Kag frågade specifikt om det när vi gav 12-veckors vaccinet. Är ju så van med det från hästarna. Då sa vet att det inte var någon fara. Visst kan en hålla lite extra koll för feber eller eventuell reaktion på vaccinet men vår fick lov att busa som vanligt. Som sagt svårt att hålla dem stilla:(

Ca 10 kg och 40 cm, 12 veckor gammal Tiger. Stor kille.
Han kissar inte lika ofta längre, märks stor skillnad och igår kissade han inte inne en enda gång. På morgonpromenaden badade Sam i ett kärr i skogen och då hoppade Tiger också i tillslut - på djupaste stället såklart. ;) Första gången han badade frivilligt, dom andra gångerna har han ramlat i.

11262450_1634400240123967_4722421452561471453_o.jpg

Just nu är det inte superkul att ha valp. Caoimhe är underbar men hennes innekissande tar knäcken på mig. :( Jag försöker fokusera på hennes positiva sidor men ibland känner jag bara för att sätta mig ner och lipa över hela situationen.

Men oj, hur gammal är valpen och hur ofta kissar hon inne??

Rollo väger 9.6 kg och är 10,5 veckor gammal. :love: Går under smeknamnet piraya. Han vill bita på allt!
Hans lekvän Spike blir nästan ihjälbiten men har ett tålamod som en ängel och ett hjärta av guld.

Bilden är något missvisande. :rofl:

122_by_erehsidne-d8th120.jpg

Han har även fått för sig att han inte vill kissa ute, eller helst inte kissa ute, men med övertalning så går det bra. Han tycker helt enkelt att det är för kallt för att vara ute! Det får bli täcke på tror jag. :)

Men oj, hur gammal är valpen och hur ofta kissar hon inne??
Hon är cirka 4,5 månader. Problemet är ju att hon dricker för mycket, när hon bara dricker "för mycket" är det ändå helt okej och hon kissar inne max 2 gånger om dagen, ibland inte alls, men ibland dricker hon extremt mycket och då kissar hon hela tiden.
De senaste dagarna har varit katastrofala. Jag är ute med henne väldigt mycket (och då kissar hon), men trots det kan hon kissa inne en bra bit över 10 gånger på en dag och då är det rejäla pölar hon kissar. Är sådär kul när hon sätter sig och kissar en jättepöl inne 10 minuter efter hon har kissat ute. :(

Hon är cirka 4,5 månader. Problemet är ju att hon dricker för mycket, när hon bara dricker "för mycket" är det ändå helt okej och hon kissar inne max 2 gånger om dagen, ibland inte alls, men ibland dricker hon extremt mycket och då kissar hon hela tiden.
De senaste dagarna har varit katastrofala. Jag är ute med henne väldigt mycket (och då kissar hon), men trots det kan hon kissa inne en bra bit över 10 gånger på en dag och då är det rejäla pölar hon kissar. Är sådär kul när hon sätter sig och kissar en jättepöl inne 10 minuter efter hon har kissat ute. :(
Begränsa vattnet, är mitt tips. En del valpar dricker för att det är roligt.

Jag har funderat på det, problemet är att hon nästan får panik om vattnet råkar vara slut när hon går till skålen och när hon sedan får vatten igen häver hon i sig ännu mer än hon brukar.

Vi har gett vår valp vatten när han önskat, men bara lite i taget. Ett tag stod skålen framme, välfylld och lockande. Men efter det att han kissade i samma takt som han drack litervis med vatten, så fick han helt enkelt finna sig i att bli vattnad vid behov, och inte så mycket som han ville alltid.

Droppen (no pun intended!), var när han helt sonika bar med sig vattenskålen, med vatten i - in till vardagsrummet för att leka med den där. Det var vatten överallt!

Vi har gett vår valp vatten när han önskat, men bara lite i taget. Ett tag stod skålen framme, välfylld och lockande. Men efter det att han kissade i samma takt som han drack litervis med vatten, så fick han helt enkelt finna sig i att bli vattnad vid behov, och inte så mycket som han ville alltid.

Droppen (no pun intended!), var när han helt sonika bar med sig vattenskålen, med vatten i - in till vardagsrummet för att leka med den där. Det var vatten överallt!

Jag får helt enkelt ta och testa det. Det blir ju lite extra bökigt eftersom jag har två andra hundar också men det är helt klart värt ett försök. :)

Rollo väger 9.6 kg och är 10,5 veckor gammal. :love: Går under smeknamnet piraya. Han vill bita på allt!
Hans lekvän Spike blir nästan ihjälbiten men har ett tålamod som en ängel och ett hjärta av guld.

Han har även fått för sig att han inte vill kissa ute, eller helst inte kissa ute, men med övertalning så går det bra. Han tycker helt enkelt att det är för kallt för att vara ute! Det får bli täcke på tror jag. :)
Det är ju en dalmatiner du har. Allt annat än strålande sol och kallare än +15 är faktiskt djurplågeri att vara ute i :D

Är du helt säker på att hon är frisk? Speciellt med tanke på hur mycket vatten hon dricker och hennes beteende runt det.

Är du helt säker på att hon är frisk? Speciellt med tanke på hur mycket vatten hon dricker och hennes beteende runt det.

Jag har varit hos veterinären med henne och tagit olika prover, alla resultat var helt normala så veterinären anser att hon är fullt frisk. Eftersom hon har blivit så mycket värre den senaste veckan har jag tänkt att jag ska ringa djurkliniken igen på måndag om hon inte lugnar sig i helgen, kanske finns det fler undersökningar som behöver göras.

Jag har varit hos veterinären med henne och tagit olika prover, alla resultat var helt normala så veterinären anser att hon är fullt frisk. Eftersom hon har blivit så mycket värre den senaste veckan har jag tänkt att jag ska ringa djurkliniken igen på måndag om hon inte lugnar sig i helgen, kanske finns det fler undersökningar som behöver göras.
Eftersom beteendet eskalerat så tror jag absolut att det kan vara bra att undersöka henne igen. I "sämsta" fall så vet du att hon inte är sjuk i alla fall :)

Glömde: gå alltid till samma lilla fläck för att kissa. Det brukar underlätta då. Det är inte ovanligt att valpar inte vill kissa någon annanstans än på just ett speciellt utvalt ställe.
(Sorry om jag berättar något som du redan vet/gör :o)

Eftersom beteendet eskalerat så tror jag absolut att det kan vara bra att undersöka henne igen. I "sämsta" fall så vet du att hon inte är sjuk i alla fall :)

Det hade varit väldigt skönt om det hittade något litet fel som var lätt att åtgärda, typ genom att ge henne antibiotika i en vecka. :)

Idag har hon kissat ner alla fyra hundbäddarna, hon som knappt aldrig har kissat på något sånt förut. :( Blandisen såg ut såhär :eek: O_o :wtf: :devil: när jag tog bort hennes älskade puff.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 031
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka