Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, de säger att man ska ta mankhöjden vid 4 månaders ålder och lägga till 6 cm, så om det stämmer blir hon också 40 cm. Jag som är van vid mina småfisar tycker det är ganska skönt att inte behöva böja mig så lång ner hela tiden. :angel:

Haha, jamen faktiskt! Jag gick från collie till sheltie och var på riktigt tveksam till att jag skulle få böja mig så långt ner. Men 40 är helt lagom, det är fortfarande en liten hund som jag kan ha i knät, men han är inte pytteliten.

SJoZynvXVjHsV_7MFFU2GfpfeghtsiaJVF-IlAAHmRg=w496-h658-no

Det är on eller off med Lipton. Men så är det väl med valpar. I dag har vi gjort i ordning ett trimbord med halkfri matta. Vi klippte en klo och borstade igenom pälsen med stålkam. Han låg alldeles stilla tills vi lyfte ner honom efter 20 minuter. Sen stod han och gnällde och ville upp igen. Han är så himla duktig och passar så fint in i vår familj. Det enda som oroar mig är hur vi ska få honom att inte hetsa upp sig över innekatterna. De hatar honom och har bosatt sig på övervåningen dit han inte får gå. Jag saknar dem.

Idag har Lasse varit på kosläpp! Otroligt mycket folk, väldigt bra miljöträning. Många som skulle hälsa och som såg ut som frågetecken när jag berättat vad det är för ras. :D

Något som slår mig varje gång vid liknande tillställningar är de som tar med sina stora, ilskna hundar. Det fanns bland annat två män med varsin gigantisk schäfer (förmodligen inte renras) som hela tiden hade fullt upp att hålla sina jävla djur. En fick förbi nära och lät som ett åskmoln mot mina hundar. Hur tänker man?! Har man en hundilsken hund, skit i att ta med skrället. :mad:

Idag har jag träffat min blivande hund!

En trevlig liten mittelspitz-tik på drygt ett år som behöver lite mer egentid än hon kan få i flocken hos uppfödaren. Skällde inte mycket när jag kom, även om flera andra i flocken drog igång. Hälsade frimodigt men inte påträngande. Miljötränad avseende diverse lantdjur m m, van bilåkare, ej skotträdd (bor inom hörhåll från en skjutbana). Behöver ensamhetstränas då hon bara lämnats med andra hundar, men enligt uppfödaren är hon en trygg och tuff individ så det borde inte bli något problem. Allt kändes rätt och hon blir min i augusti!

Då det inte blir en valp för min del kanske jag borde starta en tråd för "omplacering 2015" istället...

Idag har jag träffat min blivande hund!

En trevlig liten mittelspitz-tik på drygt ett år som behöver lite mer egentid än hon kan få i flocken hos uppfödaren. Skällde inte mycket när jag kom, även om flera andra i flocken drog igång. Hälsade frimodigt men inte påträngande. Miljötränad avseende diverse lantdjur m m, van bilåkare, ej skotträdd (bor inom hörhåll från en skjutbana). Behöver ensamhetstränas då hon bara lämnats med andra hundar, men enligt uppfödaren är hon en trygg och tuff individ så det borde inte bli något problem. Allt kändes rätt och hon blir min i augusti!

Då det inte blir en valp för min del kanske jag borde starta en tråd för "omplacering 2015" istället...

Vad kul!

Nu fick jag lite ångest - jag har ju sneglat lite på västgötaspetsen en tid och fick idag frågan om jag ev är intresserad av en tikvalp (om det blir någon) enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt (blivande mamman är en kanontik av den typ jag gillar). Vet inte alls hur jag ska göra om det föds en fin liten tikvalp där i sommar.... Hela kroppen skriker jaaaaa, samtidigt som hjärnan säger åt mig att lugna ner mig:p Dels är min 3,5 åring en hund som behöver mycket aktivering och jag planerar även en valpkull i sommar om damen i fråga accepterar denna hane. Mycket på en gång i så fall - såååå svårt i tankarna just nu:angel::nailbiting::o:D

Nu fick jag lite ångest - jag har ju sneglat lite på västgötaspetsen en tid och fick idag frågan om jag ev är intresserad av en tikvalp (om det blir någon) enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt (blivande mamman är en kanontik av den typ jag gillar). Vet inte alls hur jag ska göra om det föds en fin liten tikvalp där i sommar.... Hela kroppen skriker jaaaaa, samtidigt som hjärnan säger åt mig att lugna ner mig:p Dels är min 3,5 åring en hund som behöver mycket aktivering och jag planerar även en valpkull i sommar om damen i fråga accepterar denna hane. Mycket på en gång i så fall - såååå svårt i tankarna just nu:angel::nailbiting::o:D

Oj vad spännande! :D Om det blir valp förväntar jag mig en lång och uttömmande utredning om skillnaderna mellan raserna sen. :angel: /mazariin som vill ha en av varje..

Oj vad spännande! :D Om det blir valp förväntar jag mig en lång och uttömmande utredning om skillnaderna mellan raserna sen. :angel: /mazariin som vill ha en av varje..

Haha, jag har ju varit sugen en tid just för att dom är väldigt lika - men det stora skillnaden är det icke befintliga terriergenen i västgöten, vilket gör den mjukare i sinnet med både främmande hundar och med smådjur :)
Men är galet förvirrad i hjärnan - jag vill så gärna, men är det rätt tid nu i sommar egentligen ? och är jag helt säker på att jag inte vill behålla någon valp hemma om det lyckas med konststycket att få heelertiken parad...:p
Kan jag få hoppas på enbart hanvalpar i västgötakullen, så jag slipper ta beslut:o;)

Otis har helt gått över på färskt nu, och vilken skillnad det är i kroppen på honom nu! Han är inte alls sådär svullen om magen som han var efter maten tidigare :up:

Det har Rollo med! Han är så himla nöjd och äter med god aptit :D
Han tappade så mycket i vikt när han kom hem, men nu är han riktigt rund och fin!

Han försöker dock säga åt oss att han ska ha mer mat än han ska! Han går och sätter sig vid kylskåpet och pratar när han vill ha mat. :rofl:

Det har Rollo med! Han är så himla nöjd och äter med god aptit :D
Han tappade så mycket i vikt när han kom hem, men nu är han riktigt rund och fin!

Han försöker dock säga åt oss att han ska ha mer mat än han ska! Han går och sätter sig vid kylskåpet och pratar när han vill ha mat. :rofl:

Så skönt!

Otis har typ dubblat sin vikt på de snart 5 veckor han har varit hos oss.. Helt galet vad han växer!! Men, jag upplever att det är mycket enklare att dosera maten nu när han enbart äter färskt också, samt att han knappt har något fett över revbenen samt en bra midja, så jag gissar att det är okej.. Men lite orolig för att han ska växa för fort är jag ändå :p

Haha, sådär gör Otis också :D Sätter sig och skäller vid kylskåpet eller vid diskbänken när han tycker att det är dags.. Sedan slickar han allas skålar i säkert 10 minuter efter varje avslutad måltid, haha :D

Så skönt!

Otis har typ dubblat sin vikt på de snart 5 veckor han har varit hos oss.. Helt galet vad han växer!! Men, jag upplever att det är mycket enklare att dosera maten nu när han enbart äter färskt också, samt att han knappt har något fett över revbenen samt en bra midja, så jag gissar att det är okej.. Men lite orolig för att han ska växa för fort är jag ändå :p

Haha, sådär gör Otis också :D Sätter sig och skäller vid kylskåpet eller vid diskbänken när han tycker att det är dags.. Sedan slickar han allas skålar i säkert 10 minuter efter varje avslutad måltid, haha :D

Jisses vad han måste växa! Hur stor blir rasen han är? :) Vilket färskfoder ger du till Otis? Vi ger VoH till Rollo och det fungerar bra, foderbilen var här och dumpade av 30 kg på uppfarten, vi fyllde halva frysen i garaget, men nu har vi för ett tag! :D

Dom är så himla roliga! Smarta små djur. :love:

Senast ändrad:
Jisses vad han måste växa! Hur stor blir rasen han är? :) Vilket färskfoder ger du till Otis? Vi ger VoM till Rollo och det fungerar bra, foderbilen var här och dumpade av 30 kg på uppfarten, vi fyllde halva frysen i garaget, men nu har vi för ett tag! :D

Dom är så himla roliga! Smarta små djur. :love:

Ja, han växer så det knakar. Vägde 5,7kg när han veterinärbesiktades vid 8 veckor och förra veckan hos veterinären när han fick 12-veckorssprutan vägde han 9,5kg :p
Normalspannet för en wachtelhane är typ 49-54cm, men han kommer nog att landa på runt 55 cm och ca 27 kilo skulle jag tippa. Han kommer bli rejält stor.. Det är vår hane som är pappa och han har lämnat ganska stora hundar även i de andra kullarna.

Han äter Nordics spannmålsfria och får Start Mix som tillägg för kalkbehovet :) Ger ni valpfodret?

Är också sugen på att gå över helt till färskt nu, Lasse Liten verkar inte vara jätteförtjust i torrfodret men däremot nötvomen som jag blandar i. Mush-bollar har han fått smaka på och slukar!

Men då är ju frågan vad man ska ge? Upplever på båda hundarna att så fort de fått lite för mycket VoH så blir bajset ljust och hårt, inte optimalt. Vatten blandat i spelar ingen roll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka