Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man vet ju inte om man inte provar... :D
Nä det vet man inte, men då blir 2 helt plötsligt 3.....och jag vill garanterat spara en valp om ett år eller två efter min ena heelertik och då riskerar dom plötsligt bli 4:banana: hujedamig vilket härj:p

Fast å andra sidan vet jag ju inte ens om det blir någon valp efter heelertiken - hon är liksom rätt svårflirtad....;)

Ja, han växer så det knakar. Vägde 5,7kg när han veterinärbesiktades vid 8 veckor och förra veckan hos veterinären när han fick 12-veckorssprutan vägde han 9,5kg :p
Normalspannet för en wachtelhane är typ 49-54cm, men han kommer nog att landa på runt 55 cm och ca 27 kilo skulle jag tippa. Han kommer bli rejält stor.. Det är vår hane som är pappa och han har lämnat ganska stora hundar även i de andra kullarna.

Han äter Nordics spannmålsfria och får Start Mix som tillägg för kalkbehovet :) Ger ni valpfodret?

Vilken bjässe! Och så roligt att ha valp efter er egen hane. Minns inte hur mycket Rollo vägde när vi hämtade honom men nu väger han nästan 9 kg och är 10 veckor. Han blir nog stor han med. :o

Vi ger valpfodret, tittade på Nordics med, men vi behöver ge kyckling/lamm eller fisk som bas. Vi bör undvika nöt till odjuret.

Start mix, fungerar det så att man kan ge det som komplettering om man ger ett vuxenfoder?

Vilken bjässe! Och så roligt att ha valp efter er egen hane. Minns inte hur mycket Rollo vägde när vi hämtade honom men nu väger han nästan 9 kg och är 10 veckor. Han blir nog stor han med. :o

Vi ger valpfodret, tittade på Nordics med, men vi behöver ge kyckling/lamm eller fisk som bas. Vi bör undvika nöt till odjuret.

Start mix, fungerar det så att man kan ge det som komplettering om man ger ett vuxenfoder?

Ja, hela kullen var väldigt stor. Otis var enda hanen, men två tikar var större än honom :p Att jämföra med är t ex kompisarnas wachteltik som är en vecka äldre än honom och väger 6 kilo...
Ja, det är verkligen superroligt! Det finns mycket likheter hos dem :)

Haha, ja, det blir nog också en stadig herre. Vad ligger spannet på hos dalmatinen?

Okej, är det för att de kan vara känsliga mot just nötprotein?
Ja, precis. Jag ger honom en halv dos för hans vikt, eftersom han får ett fullfoder för vuxna :)

Ja, hela kullen var väldigt stor. Otis var enda hanen, men två tikar var större än honom :p Att jämföra med är t ex kompisarnas wachteltik som är en vecka äldre än honom och väger 6 kilo...
Ja, det är verkligen superroligt! Det finns mycket likheter hos dem :)

Haha, ja, det blir nog också en stadig herre. Vad ligger spannet på hos dalmatinen?

Okej, är det för att de kan vara känsliga mot just nötprotein?
Ja, precis. Jag ger honom en halv dos för hans vikt, eftersom han får ett fullfoder för vuxna :)

Spännande! Spelar det stor roll för er om han blir större än vad normalspannet ska vara eller spelar det ingen roll?

56-62 cm och 27-32 kg om jag minns rätt. Vi kanske får passa oss så att han inte växer för fort!

Jo men precis, Nötkött har mer puriner i sig än lamm/kyckling osv. om vi förstått det rätt och VoH valpfoder är till största del kyckling, lax och så lite nöt, så det borde fungera tills vi kan gå över på ett lamm eller kycklingfoder.

Haha, jag har ju varit sugen en tid just för att dom är väldigt lika - men det stora skillnaden är det icke befintliga terriergenen i västgöten, vilket gör den mjukare i sinnet med både främmande hundar och med smådjur :)
Men är galet förvirrad i hjärnan - jag vill så gärna, men är det rätt tid nu i sommar egentligen ? och är jag helt säker på att jag inte vill behålla någon valp hemma om det lyckas med konststycket att få heelertiken parad...:p
Kan jag få hoppas på enbart hanvalpar i västgötakullen, så jag slipper ta beslut:o;)

Ja alltså, det är ju svårt att veta före man testat liksom.. :D Du kommer säkert fram till ett bra beslut!

Spännande! Spelar det stor roll för er om han blir större än vad normalspannet ska vara eller spelar det ingen roll?

56-62 cm och 27-32 kg om jag minns rätt. Vi kanske får passa oss så att han inte växer för fort!

Jo men precis, Nötkött har mer puriner i sig än lamm/kyckling osv. om vi förstått det rätt och VoH valpfoder är till största del kyckling, lax och så lite nöt, så det borde fungera tills vi kan gå över på ett lamm eller kycklingfoder.

Det blir ju lite svårt att få några bättre resultat på utställningar (wachtlarna har krav på mätning), men det må ju vara hänt. Risken är att han blir tung och osmidig = större risk för vildsvinsskador. De stora hundarna hinner ofta inte riktigt undan som de små och smidiga, samt att det svarar mer i kroppen på de stora när ett vildsvin "svingar" dem än vad det gör på de små.
Hanen har varit väldigt smidig hittills och fick sin första skada i höstas som 6-åring, men risken är väl att det blir fler skador nu när han blir lite äldre och inte är fullt så snabb i kroppen längre.

Spännande! :) Jag tror att så länge valparna är smala och fina så är det nog inte så stor risk, även om man nojar ändå.. :p

Ah, sedärja! :)

Här har vi varit på andra vaccinationen. Hunden fick beröm för sin fina musklade kropp :D Hon har äntligen samlat på sig lite hull nu också, efter att jag mer och mer övergått till ren barf.

Hon fick också beröm för hur lugn och fin hon var.

Jag lyfte in buren i bilen, den fick precis plats i baksätet. Ingen höjdare enligt hunden. Hon skrek i fem minuter, sen var hon tyst. På hemvägen lade hon sig ner genast. Tummen upp för hunden!

Jag orkar verkligen inte vänta på valpen! Vill ha nuuuu men det är sju veckor kvar tills vi ska åka och hämta. Är lite surt att det är trettio mil bort med så kommer bli svårt att åka och hälsa på innan vi hämtar.
Dessutom är det nog lugnast om vi inte hälsar på innan så jag slipper en tjötandes treåring :p

Jag har hittat en valp! Och inte i Ukraina, som det brukar vara. En liten 4veckors brux-valp i Riga. Så här långt ser allt rätt ut, uppfödaren känner dessutom min mentor och baserat på det står jag först i kön! Kontakter är bra ;) Så just nu tittar jag på flygtider till Riga i augusti :D SAS hade lite snålt med tid, planet från Stockholm landar 10.45 och planet tillbaka går 11.10. Får kika och se om det finns andra bolag som flyger den linjen. Eller kanske ta någon färja... länge till augusti, så gott om tid att fundera. Och drömma om liten bebis ;) Kanske är det äntligen rätt.

Edit: hittade ett plan som går från Riga vid 18.45 ;)

Idag har Lasse fått sin 12 veckorsspruta! Veterinären poängterade noga att det inte får förekomma bus och lek de kommande dagarna, han ska hållas lugn. Mitt face: ???

Kanske lider av lätt minnesförlust men har tidigare bara blivit varnad för den eventuella febern som kan inträffa.

Vad är det som kan hända? Hur gör ni som hat flera hundar som valpen gärna leker med, t ex? Skiljer dom åt??

Idag har Lasse fått sin 12 veckorsspruta! Veterinären poängterade noga att det inte får förekomma bus och lek de kommande dagarna, han ska hållas lugn. Mitt face: ???

Kanske lider av lätt minnesförlust men har tidigare bara blivit varnad för den eventuella febern som kan inträffa.

Vad är det som kan hända? Hur gör ni som hat flera hundar som valpen gärna leker med, t ex? Skiljer dom åt??
Märkligt. Min har också vaccinerats idag och veterinären sa inget om det.Då var även en jämngammal kompis med hos veterinären.

Ihh på måndag ska jag till den tänka valpuppfödaren och prata planer :banana: och gosa med valpar från den nuvarande kullen. Längtar så obeskrivligt efter en liten knodde så jag snart spricker och då är inte ens tiken parad än :angel::wtf:
Förhoppningsvis blir det en tik med bibehållen avelsrätt (gäller ju att bädda bra för hund nr 2 :o:D)

Nu vet jag inte hur det är med just det vaccinet, men när jag vaccinerade Aysu nyss mot rabies så sa de att hon skulle ta det lugnt någon dag, mest för att kroppen ska få ro att bearbeta vaccinet. Anstränger man dem då, tex tränar eller låter dem busa väldigt intensivt så kan de visst må dåligt på olika sätt. Med den enda jag haft som valp har jag något minne av att vi dagarna efter vaccinet bara såg till att inte åka iväg på äventyr, inte busa med nya kompisar eller så utan tog det lugnt hemma, så lugnt det nu blir med en galen 12 veckorsvalp ;)

Lillan är så duktig och väntar på mig när hon kommer före till fåren :love:
11150893_10152999282748666_2250545145752208156_n.jpg

Nu vet jag inte hur det är med just det vaccinet, men när jag vaccinerade Aysu nyss mot rabies så sa de att hon skulle ta det lugnt någon dag, mest för att kroppen ska få ro att bearbeta vaccinet. Anstränger man dem då, tex tränar eller låter dem busa väldigt intensivt så kan de visst må dåligt på olika sätt. Med den enda jag haft som valp har jag något minne av att vi dagarna efter vaccinet bara såg till att inte åka iväg på äventyr, inte busa med nya kompisar eller så utan tog det lugnt hemma, så lugnt det nu blir med en galen 12 veckorsvalp ;)

Det borde ju ha kommit nu om han mått dåligt av vaccinet men än så länge är han lika pigg som alltid, äter och dricker. Röjde runt med mammas fralla en halvtimme innan jag kom på vad vetten hade sagt, hehe... :angel:

Märkligt. Min har också vaccinerats idag och veterinären sa inget om det.Då var även en jämngammal kompis med hos veterinären.

Min mor mindes inte heller att hon fått såna förmaningar när hon vaccinerade frallan. Kan inte komma ihåg att jag fick höra det när jag vaccinerade boxern men det är ju ett tag sen.

Stackars Otis har en hemsk matte, som klippte honom i pulpan idag :( sista klon också!! Alla andra gick superbra. Så onödigt. Han pep till lite, men jag matade honom med massor av gotte direkt efteråt så att han fick annat att tänka på, och sedan kunde jag dutta med klotången emot alla klorna på den tassen innan han hoppade ur knäet. Då fick han ännu mer godis, och verkade glömma den där klon ganska snabbt..

På kvällspromenaden gick vi över fälten här hemma, och jag såg ett par harar studsa iväg typ 100 m fram. Gick dit med hundarna, och Otis hittade slagen på direkten och tog dem riktigt bra :up: han spårade nästan 80m efter innan han vände och kom tillbaka.
Bådar gott, men nu får det nog bli koppel på herrn när vi går kvällspromenader i fortsättningen.

Ladda satt kopplad vid min sida och tyckte att lillebror kunde stiga åt sidan så hon kunde få visa hur en hare ska drivas, men riktigt så kul får man inte ha den här tiden på året ;)

Ihh på måndag ska jag till den tänka valpuppfödaren och prata planer :banana: och gosa med valpar från den nuvarande kullen. Längtar så obeskrivligt efter en liten knodde så jag snart spricker och då är inte ens tiken parad än :angel::wtf:
Förhoppningsvis blir det en tik med bibehållen avelsrätt (gäller ju att bädda bra för hund nr 2 :o:D)

spännande! Vad blir det för ras?

@Springsteen apropå stora valpar, min är tydligen störst i kullen...! :angel::D Så blir nog en stor pojk han med :love:
Nu är dom 7 veckor och på lördag ska jag dit och hälsa på, blir nog jobbigt att åka hem igen utan valp.... men snart så...!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka