Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi spenderar redan minst två timmar i bilen varje vardag just nu, svårt att stanna på landsvägen var 200:e meter och hoppa ut... :D men buren går att plocka ut, vet dock inte om jag upplever att själva buren är något problem.

Igår satte jag surtanten i buren också, inte riktigt optimalt eftersom den egentligen blir för liten för två men då blev det inget gnäll. Men även själv är det bara gnäll nån minut i början och sedan sova som gäller, och det är ju bra. Inget dregel eller liknande.

Då så, då kommer det säkert att lösa sig allteftersom :)
haha, nej, det förstår jag :D Jag tänkte mer på att träna utöver den stunden ni redan åker i bilen i så fall.

Skönt!
Otis och Ladda åker tillsammans också just nu, för att han piper en del annars.. Har dock en dubbelbur bak som jag kunnat ta bort mellanväggen ur :)

Då så, då kommer det säkert att lösa sig allteftersom :)
haha, nej, det förstår jag :D Jag tänkte mer på att träna utöver den stunden ni redan åker i bilen i så fall.

Skönt!
Otis och Ladda åker tillsammans också just nu, för att han piper en del annars.. Har dock en dubbelbur bak som jag kunnat ta bort mellanväggen ur :)

Ja, det enda problemet är ju egentligen bara när vi ska in i bilen och han försöker smita - själva bilåkandet går ju jättebra annars. Men jag förstår att han tycker det är tråkigt, det tar ju så lång tid innan vi är framme vid något roligt så han hinner ju liksom inte koppla åka bil = till roligt ställe.

Ja, det enda problemet är ju egentligen bara när vi ska in i bilen och han försöker smita - själva bilåkandet går ju jättebra annars. Men jag förstår att han tycker det är tråkigt, det tar ju så lång tid innan vi är framme vid något roligt så han hinner ju liksom inte koppla åka bil = till roligt ställe.

Nej, precis :)

Du skulle haft en sån där treat-maskin i buren så du kan trycka ut godisar till honom under hela färden :D

Idag lekte Lasse orm när jag skulle bära upp honom över en ståltrappa och föll med nosen först rakt ner i trappen. Suck! Gick förbi en kille samtidigt och jag bah "hehe hejhej, ojdå". Valpjäkel, gud så pinsamt.

(Givetvis gick det bra med Lasse, han fick lite småsår i tandköttet men var i full gång med sina leksaker och tuggben direkt efteråt)
Hahaha! Förlåt, men vad det lät så kul :D

Skönt att det gick bra med lilleman iallafall! :)

Funderar på om min valp kommer bli en bjässe, vid fyra månaders ålder är hon redan 34 cm hög. Egentligen bryr jag mig inte men kan inte låta bli att vara nyfiken på hur hon kommer se ut när hon är vuxen.

Jag kan även tillägga att det måste vara något fel på henne, hon bits ju inte!? :confused: Hon tycker om att hålla mina händer/armar i munnen och småtuggga lite försiktigt men det gör inte ont, trodde att det skulle ändras när de nya tänderna kommer men nu är de på gång och hon har fortfarande aldrig bitit mig. O_o

Sarek ylade hjärtskärande i början (och jag satt och snyftade bakom ratten, det var hemskt!). Men det gav med sig :). Nu älskar han att åka bil!
Min är en liten dramaqueen, och kan låta halvdöende om saker inte är precis som hon vill. T.ex. ingen leker med henne just då hon vill, hon vill upp i soffan, hon vill ha godis o.s.v. Man måste göra några djupandningar och tänka efter innan man låter henne få som hon vill varje gång hon gråter.

Sådär gjorde min nu 2,5åring också en period. Gick man mot bilen smet han iväg och det gick inte att ropa på honom - då är han ändå den mest sammarbetsvilliga lilla fjäskaren i världen. Jag misstänkte att det kan vara själva momentet att lyfta in honom som han ogillade - fast jag vet inte om det var så. Jag såg till att alltid lyfta upp honom innan han fattade vart vi skulle - dvs hindra honom från att börja tveka, han satt redan i min famn. Sen fick han en godbit när han satt i bagageutrymmet innan jag stängde luckan. Efter en tid var beteendet borta och när han fick börja hoppa in själv var det inga problem längre. Idag älskar han bilen, han hoppar ofta in innan jag fått upp luckan ordentligt. Behöver aldrig be honom två gånger, han vill in först av alla. Och jag har aldrig haft godisregn i bilen. ;) I bilen åker man bil, det är inget som är varken farligt, otäckt eller konstigt. Det är bara en del av vardagen.

Här hemma har vi lärt oss ögonkontakt, sitt, ligg och vänta. Bilåkningen går prima. Häromdan lämnade vi honom ensam hemma också med stora hunden i ca 45 minuter när vi var iväg en stund. Han sa inget när vi gick och inget när vi kom så jag utgår från att det gick bra.

Snart 11 veckor. Idag ska jag boka tid för vaccination.

11174918_1628086327422025_1293721769960436242_n.jpg

Funderar på om min valp kommer bli en bjässe, vid fyra månaders ålder är hon redan 34 cm hög. Egentligen bryr jag mig inte men kan inte låta bli att vara nyfiken på hur hon kommer se ut när hon är vuxen.

Hur stor är det tänkt att hon ska bli? :)

Otis har fått 12 veckors-vaccinationen idag. Han vägde in på 9,5 kg och mättes till drygt 35 cm :eek:
När han var inne för förgiftningen (18/4) vägde han 6,7 kg och när han veterinärbesiktades vid 8v (8/4) vägde han 5,8 kg.
Han växer ordentligt iaf :p

Och jag har aldrig haft godisregn i bilen. ;) I bilen åker man bil, det är inget som är varken farligt, otäckt eller konstigt. Det är bara en del av vardagen.

Vilken tur att du "sluppit" godisregn ;) det är enbart för att koppla buren och bilen till något roligt. Han är inte rädd och tycker inte att det är otäckt.

Idealet för en sheltie-tik är 35,5 cm men 2,5 cm högre eller lägre är okej enligt rasstandarden. Hennes föräldrar ligger strax under idealet men det märks inte på min skrutt. :)

Då förstår jag att du är lite orolig för att hon ska bli stor :)

Min får vara 54, så han har ju nästan 20 cm på sig :p

Då förstår jag att du är lite orolig för att hon ska bli stor :)

Min får vara 54, så han har ju nästan 20 cm på sig :p

För min del gör det inte något om hon blir för stor, det blir bara mer att gosa med och jag är inte intresserad av att ställa ut, det är mest det att väntan på att få se det färdiga "resultatet" känns alldeles för lång så jag spenderar den med att spekulera. :angel:

För min del gör det inte något om hon blir för stor, det blir bara mer att gosa med och jag är inte intresserad av att ställa ut, det är mest det att väntan på att få se det färdiga "resultatet" känns alldeles för lång så jag spenderar den med att spekulera. :angel:

Jag förstår att du funderar, sheltie har ju en tendens att komma i otippade storlekar... Jag är själv nästan nervös för nästa (osedda, ofödda) sheltie, då jag tycker att min hund är perfekt och vill ha en exakt lika stor nästa gång, haha. Han är 39,5. Eller 40, beroende vem som och hur den mäter.

Det finns ju nån gammal formel, om sheltievalpen är si hög vid så ålder så kommer den bli såpass hög, har du kollat det? Bara för skojs skull.

Jag förstår att du funderar, sheltie har ju en tendens att komma i otippade storlekar... Jag är själv nästan nervös för nästa (osedda, ofödda) sheltie, då jag tycker att min hund är perfekt och vill ha en exakt lika stor nästa gång, haha. Han är 39,5. Eller 40, beroende vem som och hur den mäter.

Det finns ju nån gammal formel, om sheltievalpen är si hög vid så ålder så kommer den bli såpass hög, har du kollat det? Bara för skojs skull.

Ja, de säger att man ska ta mankhöjden vid 4 månaders ålder och lägga till 6 cm, så om det stämmer blir hon också 40 cm. Jag som är van vid mina småfisar tycker det är ganska skönt att inte behöva böja mig så lång ner hela tiden. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka