Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina föräldrars pudel -hatade- bilåkning i början. Han blev illamående, kräktes, bajsade ned hela bagageluckan efter 5 minuters körning osv. Så istället för att ha honom i bakluckan så satte de honom i framsätet med en sele på så han kunde titta ut ordentligt. Det tog inte många körningar efter det innan han bokstavligen började flyga in i bilen så fort man öppnade dörren. Även när man inte skulle ut och åka så hoppade han in om man öppnade dörren för att hämta något eller liknande. Iom att han satt i framsätet blev han inte illamående, och när han kunde se ordentligt blev det intressant att åka bil samtidigt.

Fast om man inte vill ha hunden i framsätet funkar det ju inte. Jag hade nog försökt att köra ofta, kanske med någon sittande på bakbänken.

Hur övertygar man valpen om att bilåkning är det roligaste som finns?!

Inga problem med själva åkandet, kan vara lite gnäll i början men sen somnar han fint i buren och han håller sig lugn hela tiden. Men han tycker det är så pass tråkigt att han nu försöker smita undan när han förstår att vi ska in i bilen!

Vi har ju en timme till stan, så det blir ju en del tid i bilen. Godisregn i buren har vi redan.

Jag hade nog tränat med kortare körpass, och ofta :) Det är ju tyvärr oundvikligt för dem att åka bil.
Dvs, hopp in i bilen, åk 200 meter, ut och busa järnet! Tjoho vad kul att komma fram! Typ kedja ihop bilen med något roligt i slutet.
Kan ni plocka ur buren och träna med den separat?

Min tik var fruktansvärt åksjuk under en växtperiod (6-8mån) men även sedan illamåendet gick över i andras bilar var hon fortfarande väldigt dreglig och stressad i min bil. När vi bytte bil så slutade det helt och nu hoppar hon glatt upp i bilen så fort jag öppnar bakluckan. Hon hade troligtvis kopplat ihop min bil med illamåendet.

Fast om man inte vill ha hunden i framsätet funkar det ju inte. Jag hade nog försökt att köra ofta, kanske med någon sittande på bakbänken.
Det stod inget om att hon inte ville ha honom i framsätet, fast jag vet inte, du kanske såg någon magisk text som jag inte såg... :grin:

Men vilket otrevligt svar! Jag skrev:
Det säger väl sig självt att om man inte vill ha hunden i framsätet så funkar inte mitt tips, precis som att andra tips inte funkar om man inte vill göra på ett sånt sätt. Tror att frågeställaren är smart nog att räkna ut det på egen hand och välja det som passar henne bäst.

Det säger väl sig självt att om man inte vill ha hunden i framsätet så funkar inte mitt tips, precis som att andra tips inte funkar om man inte vill göra på ett sånt sätt. Tror att frågeställaren är smart nog att räkna ut det på egen hand och välja det som passar henne bäst.

Ja, det förstår hen säkert själv. Det var fortfarande ett väldigt otrevligt svar av dig.

Ja, det förstår hen säkert själv. Det var fortfarande ett väldigt otrevligt svar av dig.
Tänk vad man kan läsa in olika ton i en skriven text. Nåja, det var iaf inte otrevligt menat, tycker bara det är så ironiskt när folk ska komma och påpeka självklara saker som de flesta andra kan räkna ut med det de sitter på.

Tänk vad man kan läsa in olika ton i en skriven text. Nåja, det var iaf inte otrevligt menat, tycker bara det är så ironiskt när folk ska komma och påpeka självklara saker som de flesta andra kan räkna ut med det de sitter på.

Ironiskt? Eftersom jag vet att många inte vill ha hunden i framsätet, så gav jag ett svar som kan funka för dessa. Därför förtydligade jag att det var en lösning som var tänkt för just såna personer.

Och din smirk-smiley och kommentar om magisk text kan inte tolkas som annat än rent otrevlig.

Ironiskt? Eftersom jag vet att många inte vill ha hunden i framsätet, så gav jag ett svar som kan funka för dessa. Därför förtydligade jag att det var en lösning som var tänkt för just såna personer.

Och din smirk-smiley och kommentar om magisk text kan inte tolkas som annat än rent otrevlig.
Som sagt, om man inte vill ha hunden i framsätet så tror jag att man är ganska benägen att förstå att den lösningen inte är aktuell.

Fast jag tycker vi släpper detta innan moderatorn blir sur på oss.

Ser nu ut som jag inte kommer skaffa valp alls, utan en drygt 1-årig omplacering från samma uppfödare. Hon har erbjudit en tik som inte riktigt passar in i hennes flock. Och plötsligt känns det jättekul med en mer färdig hund som direkt kan hänga med på promenader och börja träna lite av varje. Jag såg egentligen aldrig fram emot att ha just valp, jag vill ha hund.
Men jag ska ju träffa förstås henne först innan det bestäms.:D

Ser nu ut som jag inte kommer skaffa valp alls, utan en drygt 1-årig omplacering från samma uppfödare. Hon har erbjudit en tik som inte riktigt passar in i hennes flock. Och plötsligt känns det jättekul med en mer färdig hund som direkt kan hänga med på promenader och börja träna lite av varje. Jag såg egentligen aldrig fram emot att ha just valp, jag vill ha hund.
Men jag ska ju träffa förstås henne först innan det bestäms.:D

Vad spännande! :)

Jag är också bra sugen på att Otis ska växa upp, nu är jag mättad på valp och vill ha en hund att träna med :D

Tiken jag ville ha valp från gick tom. Inte jätteförvånande, inte direkt dåligt heller eftersom jag inte kan köpa valp just nu. Tvärt om kanske det var bra, för nu lär hon paras vid ett senare tillfälle och då kanske det passar bättre här. Fick syn på en tokfin kombination igår där det föds valpar snart, men ja, det blir ännu en "titta men inte köpa-kull". Ska bli spännande att följa dem i alla fall :)

Rollo vägrar att äta sitt hundfoder som vi fick med från uppfödaren sedan dag 1, Uppfödaren satt att vi kunde ge lite gott i maten för att få i honom fodret i början, så vi köpte Vom och Hundemat Puppy att blanda med, Nu vill han bara äta VoM så det får bli så att han får byta rakt av nu, planen var att vänja långsamt vid det nya fodret om ett par veckor, men det går inte, han vägrar att äta det andra. Bara fnyser åt det blöta torrfodret. Men VoM äter han bra av och är bra i magen, så jag hoppas att det inte blir några problem.

I övrigt så är han så himla duktig och lätt att ha att göra med. Sover nästan hela nätterna och säger till när han vill gå ut. Han blir 9 veckor idag. :)

10_by_erehsidne-d8s1b16.jpg

2_by_erehsidne-d8s1a92.jpg

Rollo vägrar att äta sitt hundfoder som vi fick med från uppfödaren sedan dag 1, Uppfödaren satt att vi kunde ge lite gott i maten för att få i honom fodret i början, så vi köpte Vom och Hundemat Puppy att blanda med, Nu vill han bara äta VoM så det får bli så att han får byta rakt av nu, planen var att vänja långsamt vid det nya fodret om ett par veckor, men det går inte, han vägrar att äta det andra. Bara fnyser åt det blöta torrfodret. Men VoM äter han bra av och är bra i magen, så jag hoppas att det inte blir några problem.

I övrigt så är han så himla duktig och lätt att ha att göra med. Sover nästan hela nätterna och säger till när han vill gå ut. Han blir 9 veckor idag. :)

10_by_erehsidne-d8s1b16.jpg

2_by_erehsidne-d8s1a92.jpg

Så söt :love: Men vänta bara tills han blir några månader äldre :devil:

Mina föräldrars pudel -hatade- bilåkning i början. Han blev illamående, kräktes, bajsade ned hela bagageluckan efter 5 minuters körning osv. Så istället för att ha honom i bakluckan så satte de honom i framsätet med en sele på så han kunde titta ut ordentligt. Det tog inte många körningar efter det innan han bokstavligen började flyga in i bilen så fort man öppnade dörren. Även när man inte skulle ut och åka så hoppade han in om man öppnade dörren för att hämta något eller liknande. Iom att han satt i framsätet blev han inte illamående, och när han kunde se ordentligt blev det intressant att åka bil samtidigt.

Lasse varken dreglar eller kräks eller något liknande, han verkar bara tycka att det är tråkigt. Eftersom vi har en skåpbil också har han en sele i den men jisses vad det gnälls då!

Lasse varken dreglar eller kräks eller något liknande, han verkar bara tycka att det är tråkigt. Eftersom vi har en skåpbil också har han en sele i den men jisses vad det gnälls då!
Min är likadan. Skitnöjd i framsätet, men urarg om hon måste sitta fastspänd. Jag måste verkligen skaffa en bur som passar min bil och börja träna.

Jag hade nog tränat med kortare körpass, och ofta :) Det är ju tyvärr oundvikligt för dem att åka bil.
Dvs, hopp in i bilen, åk 200 meter, ut och busa järnet! Tjoho vad kul att komma fram! Typ kedja ihop bilen med något roligt i slutet.
Kan ni plocka ur buren och träna med den separat?

Min tik var fruktansvärt åksjuk under en växtperiod (6-8mån) men även sedan illamåendet gick över i andras bilar var hon fortfarande väldigt dreglig och stressad i min bil. När vi bytte bil så slutade det helt och nu hoppar hon glatt upp i bilen så fort jag öppnar bakluckan. Hon hade troligtvis kopplat ihop min bil med illamåendet.

Vi spenderar redan minst två timmar i bilen varje vardag just nu, svårt att stanna på landsvägen var 200:e meter och hoppa ut... :D men buren går att plocka ut, vet dock inte om jag upplever att själva buren är något problem.

Igår satte jag surtanten i buren också, inte riktigt optimalt eftersom den egentligen blir för liten för två men då blev det inget gnäll. Men även själv är det bara gnäll nån minut i början och sedan sova som gäller, och det är ju bra. Inget dregel eller liknande.

Idag lekte Lasse orm när jag skulle bära upp honom över en ståltrappa och föll med nosen först rakt ner i trappen. Suck! Gick förbi en kille samtidigt och jag bah "hehe hejhej, ojdå". Valpjäkel, gud så pinsamt.

(Givetvis gick det bra med Lasse, han fick lite småsår i tandköttet men var i full gång med sina leksaker och tuggben direkt efteråt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka