Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på att lägga upp en träningsplan för Otis nu, det är verkligen skitkul :D
Ska lägga upp en för Ladda också, inför höstens jaktprov.

I morse började jag att klicka in honom, vilket han verkade greppa ganska snabbt.
Några grundläggande grejer som vi ska köra igång mer aktivt med nu under de kommande veckorna är:

1. Leka med mig i stället för att leka ensam! Ladda har tagit en stor roll som lekfaster i Otis liv, men nu är det dags att börja leka lite mer aktivt med mig. Han har ju ett ganska stort resursintresse redan, får han fatt i en leksak sticker han gärna iväg med den och leker med den ensam. För att motverka detta tänkte jag leka med två liknande typ kampisar, och först leka igång honom med den ena - låta honom få den - leka själv med den andra tills han blir intresserad - leka ihop med honom med den nya leksaken - byta till den han nyss släppt och försöka få med honom till den i stället, osv.

2. Fokusera tydligt på en av- och påknapp. Han har en ganska bra av- och påknapp i vardagssituationer, går och lägger sig när han blir trött osv, men när man leker kan han lätt slå över lite i stället.

3. Omvänt lockande.

4. Handtarget.

Alla 4 grejerna är egentligen förberedande inför apporteringen, och så klart för att bygga upp en bra relation.
Utöver detta nöter vi så klart inkallning, sitt, uppmuntrar till fotgående osv.

Hej på er - äntligen är vi med valp!

Hittade det här inlägget av mig från januari 2012:
http://www.bukefalos.com/threads/airedale-terrier.1132713/#post-14907727
http://www.bukefalos.com/threads/airedale-terrier.1132713/#post-14907727

Det blev ingen Airedale (eller hund öht) då och nu när vi var på vippen att skaffa annan ras föll det sig så lyckligt att vi blev hejdade av en fem månader gammal Lipton. Lägger in samma bild här som i Welsh Corgi Cardigantråden jag startade nedan. Den passar så bra här och fler lär ju komma :)
FullSizeRender-10.jpg

Vi tränar rätt mycket i vardagen, men jag ser nog det inte som träning egentligen.

Sitt, ligg, nej, stanna, hit, loss, hopp, höger/vänster, fot är väl de som funkar just nu. Valpen är femton veckor.

Jag går promenader enligt energinivå. Har vi inte lust så blir det bara korta, eller lös på gården. Vill vi gå längre så gör vi det. Hunden visar tydligt då hon vill åka i famnen en stund, men ofta orkar hon rätt bra.

Det finns så himla mycket åsikter om detta med hur mycket en valp får röra sig...

Den här delas en del på fb.https://www.facebook.com/photo.php?...987714852.603399.673144851&type=1&pnref=story Där menas det att en valps motion ska ökas med 5 minuter i MÅNADEN, och att en åtta veckors valp behöver endast 10 minuters fysiska aktiviteter om dagen, och då räknas lek med... Det låter ju sjukt lite. Vilken 6 månader gamla valp leker/går/springer endast 30 minuter om dagen? Ingen.
Det är jättesvårt det där med valp och motion/"motion". Tycker alla verkar ha olika uppfattningar, tror att en får gå mycket efter individ och ras. 30 min total aktivitet om dagen för en 6-månaders låter väldigt lite, ja...
Typ KL
Jag har ju sällskapsras och har varit liiite rädd för att övermotionera och att detta skulle ge men i framtiden. Busandet stoppar ju valpen sällan själv, där kan jag ibland få gå in och säga att nu vilar vi en stund.
Nu är vår valp lite drygt sju månader, vi kan gå promenad på upp till en timme, då är hon lös så hon själv kan anpassa tempo och vägval. Det gör vi dock inte varje dag utan blir t.ex. på helgen när vi är lediga och hon inte är på dagis.
Jag tror att med lite sunt förnuft och genom att trappa upp ansträgningen lugnt, så blir det nog bra. Att lyssna på valpen och se vad den orkar. Den motionen vår lilla sällskapsras får är ju säkerligen betydligt mindre än större hund som förbereds för t.ex. jakt.

Idag har vi provat att gå det första släpspåret :D
Först kampade vi lite med klöven, och sedan fick han gå in en liten stund medan jag drog klöven typ 50 meter och sedan gick vi spåret direkt.
Han var riktigt intresserad av uppsparken, och sedan spårade han superfint typ halvvägs innan han började ringa. Det är så jäkla coolt att det ligger inprogrammerat hos dem! Efter det hittade han inte riktigt tillbaka, så då gick jag med honom typ 10 meter och sedan spårade han det sista själv. Lyckan när han hittade klöven var total :D Han var så mallig, sprang omkring och visade upp den i säkert 5 minuter innan han lade sig ner och åt på den, haha. Gölle.
Han ville dock väldigt gärna ha den för sig själv, men efter att jag kampat lite med klöven med honom och kört utbyte mot skinka så kom han fram med den till mig frivilligt. Då fick han bara klapp och gos, och sedan fick han mera skinka. Otis gillar skinka :D

DSC_2094.jpg

(haha, svansen! :D)
DSC_2054.jpg

DSC_1989.jpg

Idag har vi provat att gå det första släpspåret :D
Först kampade vi lite med klöven, och sedan fick han gå in en liten stund medan jag drog klöven typ 50 meter och sedan gick vi spåret direkt.
Han var riktigt intresserad av uppsparken, och sedan spårade han superfint typ halvvägs innan han började ringa. Det är så jäkla coolt att det ligger inprogrammerat hos dem! Efter det hittade han inte riktigt tillbaka, så då gick jag med honom typ 10 meter och sedan spårade han det sista själv. Lyckan när han hittade klöven var total :D Han var så mallig, sprang omkring och visade upp den i säkert 5 minuter innan han lade sig ner och åt på den, haha. Gölle.
Han ville dock väldigt gärna ha den för sig själv, men efter att jag kampat lite med klöven med honom och kört utbyte mot skinka så kom han fram med den till mig frivilligt. Då fick han bara klapp och gos, och sedan fick han mera skinka. Otis gillar skinka :D

DSC_2094.jpg

(haha, svansen! :D)
DSC_2054.jpg

DSC_1989.jpg
Vilka fina bilder! Duktiga Otis. :love:

Ibland blir det inte riktigt som det är tänkt, jag funderade i och för sig på att skaffa valp i år efter en speciell tik, men istället kommer jag i slutet av maj att få hem en drygt 4 månader gammal corgivalp. Är uppfödaren till min tollare som importerar henne och jag ska vara fodervärd. Är en ålderskillnad på 8 månader på tollaren och corgin så kan bli livat:p

Har inte varit inne i denna tråd på ett par veckor och har nu läst ikapp och suckat över alla underbara valpbilder. Min valp är planerad att födas i början av nästa vecka, och jag är mycket förväntansfull :)
Och inser att jag måste lära mig hur man lägger in bilder här.

Och inser att jag måste lära mig hur man lägger in bilder här.

Ladda upp bilderna på någon hemsida, tex photobucket eller liknande. Kopiera bildadressen (inte länken till sidan som bilden är på, utan till själva bilden). Ta fram inlägget du skriver på buke, till höger om knappen som du trycker på för att se alla smileys, där har du en fyrkantig knapp. Tryck på den, klistra in bildadressen, klicka på "lägg in" och sedan är du klar :D

Nu har mamman till min delägda valp fått en ny kull små sötnosar, varav två små tikar. Om någon av dem visar sig vara korthårig (kan bli både och i den kombinationen) och ser lovande ut i övrigt så kan mitt delägarskap bli ett helägarskap istället. Vi får se vad som händer :)
Kul med bebisar iaf, jag ska åka och kika på dem ikväll *lycklig*

Otis och Ladda håller igång för fullt :D
De kampar otroligt mycket tillsammans, på gott och ont :p Jag får gå emellan och bryta dem några gånger om dagen, det känns som att det är lite väl slitigt för honom emellanåt.

DSC_2247.jpg

DSC_2226.jpg

DSC_2208.jpg

Igår fick han följa med hem till Laddas och Ipods uppfödare och träffa hela tjocka släkten :p En kusin, farmor, en farbror och en faster. Farbrodern är halvsyskon med både Ladda och Ipod, de har alla samma mor och kusinen är en avkomma efter farbrodern. Ladda och fastern är dessutom kullsyskon. Inte alls invecklat, eller hur? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka