Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår tik fick fick urinvägsinfektion när hon var ungefär 15 veckor. Hon betedde sig som din valp men hon kissade även utan att sätta sig med.

Det kan vara så att du gick till veterinären första gången och att hon då var frisk men nu ådragit sig infektionen.

Om det inte är det, och du bara är less på att hon inte är rumsren, så kan det bara bra att veta att det kan ta upp till hunden är mer än sex månader innan man får ordning på detta.

Vår valp är nu 8,5 månad och senast det hände en olycka var ett par veckor sedan. Även om han varit rumsren i drygt en och en halv månad.

Valpar har mindre kontroll av blåsan och vi måste se till att vara steget före. Det kostar dessutom ingenting att markera missnöje när man vet att hunden vet att man inte kissar inne.

Jag har alltid fått säga ifrån någon gång för att förstärka att det inte är acceptabelt att göra ifrån sig inne.

I övrigt så vidhåller jag att kontrollera vattnet. Vår valp är fortfarande besatt av att dricka och leka med vatten. Men han har å andra sidan en stor aptit också. Han är fokuserad på överlevnad. Mat och vatten!

Det är klart att jag är less på att torka kiss hela tiden men mest känner jag mig stressad eftersom jag är skiträdd att det är något fel på henne. Visst vet jag att rumsrenheten kan ta tid, min första hund kom till mig när hon var 6 månader och då hade hon fått kissa inne hela sitt liv, hon blev inte rumsren förrän hon var en bra bit över ett år gammal.
Det här är min 5:e egna valp (är uppvuxen med hundar så det har passerat några där också) men så Caoimhe beter sig runt vatten och sitt kissande har jag aldrig varit med om förut, jag känner mig mest såhär: :eek:.

Jag ska först och främst ringa veterinären igen så fort de öppnar, anser de att det inte behöver göras fler undersökningar ska jag prova att begränsa vattnet.

Vilken valp vi har fått! Han är fantastiskt rolig. Vilket bra grundjobb uppfödaren har gjort, de veckor som han stannade kvar där lite extra. Han har oftast koll på sitt namn, kan gå rätt hyfsat i koppel och går mot ytterdörren när han är nödig. En gång igår missade vi, då stod vi i hallen och klädde på alla barn, men tog för lång tid. Och idag missade jag att han sprang mot ytterdörren.

Totalt orädd, biter på allt, flyttar runt allt han kommer åt, välter barn och är helt underbar!

Otis tog första simturen igår :D
Herregud vad jag skrattade, det såg så sjukt roligt ut.
Han tog världens fart ner mot en av viltdammarna och liksom sprang rakt ut i vattnet. Han fattade nog aldrig att det inte var mark där.. Det var djupt där han sprang i, så han blev aningens förvånad och tog sig en liten simtur. Inget plaskande dock utan fina simtag, även om han såg lite sur ut :up:

Var och hälsade på uppfödaren idag. Jisses vad jag längtar! Tiken ska paras på löper typ sommaren/tidig höst så till jul om allt går vägen får jag hem min knodd. Bjuder på lite bebisbilder från idag :love: 6 veckor på torsdag.

754FD1E8-8AE3-46FA-BDB3-D008952E5CB3_zpslf7857st.jpg

CF5FC1C7-578C-4B60-B95C-5F7C7F28BB2A_zps5tsbwyks.jpg

1746245B-D1D2-48DC-9191-09697B5558B8_zpsac53gvun.jpg

Otis tog första simturen igår :D
Herregud vad jag skrattade, det såg så sjukt roligt ut.
Han tog världens fart ner mot en av viltdammarna och liksom sprang rakt ut i vattnet. Han fattade nog aldrig att det inte var mark där.. Det var djupt där han sprang i, så han blev aningens förvånad och tog sig en liten simtur. Inget plaskande dock utan fina simtag, även om han såg lite sur ut :up:
Olle simmade igår också, vips så var han i. Simmade lite och kravlade sig upp. Hur många veckor är Otis nu?

10984253_10152702851041741_603752803883146897_n.jpg

11163978_10152702851171741_539981895922685753_n.jpg

Tänk att den här lilla killen redan är 12 veckor! Känns som om jag hämtade honom igår?! Full av mod och trygghet, matte får kämpa dagligen för att vara så rolig som möjligt men det är fan svårare än vad man tror. Kattluckan har han minsann klurat ut och nu har vi fått sätta för i hallen för att hindra ständig smitning... :D

På tisdag nästa vecka börjar vi valpkurs och jag har lite ångest över att han inte ens kan "sitt"? :o Det känns som om alla gör så himla mycket med sina valpar medan vi mest lattjar runt.

Hahaha, vilka öron! :D :D Underbart söt ju!

Och inte behöver du ha ångest över att ni mest lattjar runt. Det är ju guld värt att leka och lattja med valpen för att bygga en bra relation och hitta belöningar den gillar, träna moment och tricks går att göra senare (och blir ju lättare då). Nu skiljer det säkert mellan olika raser, kan tänka mig att de som har hundar med mycket samarbetsvilja och arbetslust älskar att träna från valpstadiet, men jag vet flera med tex vinthundar som börjat träna innan de arbetat upp en bra relation och innan de hittat lämpliga belöningar. Inte sjutton har hundarna haft någon direkt lust att träna många minuter då ;)

Vi får hem en valp om en månad. En rätt stor hemlighet faktiskt men här kan jag skriva det haha
Familjen utökas med ännu en leonberger :love: Åh jag måste snart börja valpsäkra och självklart köpa lite nytt smått och gott :) Ska bli så himla roligt
Inser att det är mindre än en månad och endast 20 dagar kvar!! Åh nu går tiden superfort. Mitt största problem är att chefen inte gav mig ledigt den dagen jag hade tänkt hämta henne så jag måste planera om.. :(

Har pratat en lång stund med uppfödaren i telefon och styrt upp hämtning av valp etc, så den 29de är det dags att åka upp för att hämta min nya stjärna. Än så länge är det inte bestämt vilken av de fyra svarta hanarna det blir - men jag har fullt förtroende för uppf val. :)
Lånade några bilder från uppf: :love::love:
10406735_1071132679565176_8258467088642824996_n.jpg

11350523_1071129676232143_9046371490753907221_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 921
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka