Vallar med kelpie?

Sv: Vallar med kelpie?

Det är inte avelsutvärdering om det inte görs officiellt, av utomstående kunnig bedömmare. Lika lite som ett hemmagjort mh med uppfödaren som beskrivare är någon avelsutvärdering.

Hur kan det vara så svårt att förstå?

Evallen har en knapp handfull godkända vallhundar. Deras poäng är ganska tragiska. Är de grunden till aveln?

Jag antar att hunden förr eller senare blir bedömd på vallanlagsprov? Och hur som helst så är detta en diskussion om hobbyvallandets vara eller icke vara och det gäller väl oavsett ras.

Maila Eva och fråga! Det måste ju vara bra mycket enklare än att ställa mig till svars för hennes avel :)

Ett anlagsprov är INTE I NÄRHETEN av ett arbetsprov. Det säger inte ett skit om hundens förmåga att läsa och kontrollera djur.

Jag är inte så intresserad av hennes sk vallgundsuppfödning, däremot tycker jag att ni bör ställa er dessa frågor. Hur kan man avla mot ett så specifikt mål utan att öht selektera bra egenskaper eller utvärdera sin avel?

Vallning är mer än intresse för fåren. Ett anlagsprov säger nada. Att hunden ska utbildas och utvärderas i arbete är en garant för att behålla och utveckla arbetsegenskaperna.

Jag har inte skrivit någon om anlagsprov. Det jag skrev var att OM man ska se till FÅRENS bästa bör ju endast hundar som VERKLIGEN ska ANVÄNDAS till ARBETE valla i någon större utsträckning öht. Huruvida en BC har denna fantastiska känsla för djuren borde inte ta lång tid i fårhagen att utröna. Ta fram ett sådant test istället för dagens vallprov (eller vad det nu heter, helt värdelöst var det tydligen då alla bc klarar plättlätt pga. medfödda egenskaper och andra hundraser enbart på lydnad) besparas många får stressiga timmar av vallhundsträning då jag har mycket svårt att tro att ens större delen av alla reggade BC BEHÖVS för arbete.

Jag är inte så intresserad av hennes sk vallgundsuppfödning, däremot tycker jag att ni bör ställa er dessa frågor. Hur kan man avla mot ett så specifikt mål utan att öht selektera bra egenskaper eller utvärdera sin avel?

Varför då? Ingen av oss har någon hund från henne. Min har 50 % linjer från hennes uppfödning men är absolut inte köpt som vallhund.

Du som har så mycket åsikter kanske ska framföra dessa till de som verkligen kan påverka istället för att sitta och trycka ner anonyma människor på ett forum i skorna. Vänd dig till direkt aktuella uppfödare eller rasklubben istället, det är där du kanske kan påverka.

Jag är rätt säker på att ingen här inne vare sig har föder upp AK eller har köpt en AK i syfte att få en bra vallhund. Sen att det finns de som vallar (eller jagar får som du skulle kalla det) ändå är väl inte någon annans ensak så länge det går till på ett djurskyddmässigt korrekt sätt, vilket ni ändå verkar överens om att det gör.

KL

Vilken tråkig stämning det var här :meh:

Jag har inte alls koll på Kelpie men vet inte om det kan tänkas vara på liknande sätt som med aussie?

Aussien har ju jättedåligt rykte som vallhund vilket inte är det minsta konstigt eftersom det finns någon slags utbredd "sanning" bland vissa vallintresserade aussieägare kring att vallning ska starta med hets och stress inne i fållan.
Inte så konstigt att duktiga vallhundsmänniskor tänker illa om en ras där många förare inte har vett att lära sina hundar att umgås med fåren på ett vettigt sätt.

Jag har nyligen börjat testa vallning med min aussie och hittills varit på två ställen.
På ställte nummer 1 släpptes oerfarna hundar lösa i liten fålla ganska direkt och sen var det stress och hets på de där stackars fåren som jagades omkring timma efter timma.

Idag har jag varit på ett annat ställe där lugn och fokuserad attityd kommer i första hand och det var väldigt mycket trevligare.

Min hund kommer inte från rena vallhundslinjer men kommer förmodligen ändå kunna utvecklas till att bli en duglig gårdshund. Så oduglig är faktiskt inte aussien. Problemet ligger mer hos förarna som kanske inte alltid tränar på bästa sätt..

Jag håller helt med Migo om att "hobbyvallning" kan vara ett problem. Men jag tycker inte att man får bli så pass trångsynt att man helt dissar raser rakt av, det tjänar ju ingen på.

Jao.. precis sa... lite det jag menade med att gar de pa ren lydnad sa funkar det bara om det ar "pa latsas"...

Varsta misstaget folk gor har ar att de tror att de vet battre an vara hundar hur det ska goras, det ar det svaraste med nya ryttare runt hundarna. Att fa in i huvudet pa dom att ge f-n i hunden, han fixar biffen. Raddar dagen och ar rent allmant en underbar individ. (Sager han eftersom de ar hanar hela hogen)

Line, det ar nog inte meningen fran nagot hall att stamningen ska bli dalig... det ar bara ibland lite frustrerande att diskutera applen och paron.

Vet ett par riktigt trevliga aussies som jobbar kalasbra - men de har ocksa mer eller mindre vuxit upp i en auktion barn och varit "arbetare" fran valp och upp. Mycket Mycket tid lagda pa dom...

Sen blir det lite latt frustrerande for dom som jobbar med hundarna "pa riktigt" nar man diskuterar med folk som inte gor det. Det blir lite sport vs arbete diskution, ungefar som gralen inom schafer med titlar vs riktigt arbete. For att de kan bita i en arm betyder inte det att de kan jobba... samma med vallningen, for att de vill dra efter eller for att man kan med traning satta lydnaden for viss vallning att funka sa betyder inte det att hunden klarar av det som jobb...

Har man da en ras som -ska- klara av jobbet, sa blir det duktigt provocerande att lasa skrap som att en dobie minsann kan valla.. eller en schafer for den delen. Svart att bara ignorera det och ga vidare med tanke pa hur manga som laser och tar saker som skrivs som en sanning... :/

Bew, over and out.

Jag ar ju sa "ny" fortfarande i arbetande hundar att jag minns hur otroligt svart jag hade for att forsta det... tills jag -sag- det. Forsta hunden jag jobbade pa riktigt med ar en BCtik. Helt otrolig hund, notvallare da sa klart.. daligt med far har. 4 ar och jag lar mig fortfarande.

Det har faktiskt paverkat mitt tank mycket med de andra ocksa, hur jag gor saker. Nyttigt for mig att tvingas slappa micro management draget, det har gjort mig till en mycket battre hundmanniska overlag. Battre forstaelse for vad som ar vad, varfor och hur.

Det ar absolut nagot jag kommer sakna hemma i sverige. Att fa vara del av det dar arbetande teamet med jyckarna, men jag ar verkligen tacksam for vad jag lart mig och hur de oppnade mina ogon gallande valdigt manga saker.

Jag tror inte att någon reagerar över att det blir en viss ton när någon medlem skriver sånt som att schäfrar vallar minst lika bra. Men det är väldigt otrevligt att det blir så hätskt i frågan om Kelpie osv.

Och jag förstår att det är frustrerande ibland. Men man behöver ju inte ge sig in i precis alla diskussioner som råkar handla om en viss sak, även om det är något man brinner för..

fast om ingen annan gor det... ska man lata allt sta oemotsagt? Mangden personer pa t.ex. buke som har tillracklig koll for att faktiskt uttala sig om just vallning ar ganska liten... da blir det samma nick som syns "hela tiden" - for det finns inte direkt nagon annan som kan gora det... Eller sa svarar folk som faktiskt sett en youtube video, eller faktiskt last nagot nagonstans och svalt det som en total sanning och da blir det bara fel det med :/ ..lite som om jag skulle kopa en dutchie och en bitesleeve och anvanda vem som helst som figge for skyddstraning - fast jag vet absolut Nada om det egentligen. Daremot har jag sett en massa youtube videor! Och last en massa... sa da ar jag kvalificerad for att uttala mig med "sanningar". (Guh jag skulle bli skjuten hahahaha)

Ja, det ar synd att det blir hetskt. Det vinner ingen nagot pa, men det ar anda forstaeligt.

fast om ingen annan gor det... ska man lata allt sta oemotsagt?

Exakt vad är det som ska stå oemotsagt? Att det finns de som vallar med australian kelpie? Innan vissa började säga emot saker som inte ens var skrivna hade ingen öht gjort något uttalande om AK kapacitet som vallhund. Ingen rekommenderade AK som vallhund till TS utan vi svarade helt enkelt på dennes fråga vilket kan vara trevligt att göra när man har ett RELEVANT svar att ge.

Men eftersom det finns de som går upp i taket så fort AK och vallning råkar nämnas i samma tråd och alltid totalsågar AK som vallhund vid fotknölarna eller lägre uppstod den diskussionen efter att denne skrev ett inlägg som öht inte svarade på TS fråga.

KL.

Precis som med allt annat så får man väl begränsa det man gör efter sin och hundens kapacitet. Vad spelar det för roll om någon har en kelpie eller för den delen aussie som hjälp på gården, så länge inte fåren far illa. Tror att de flesta inte ger sig på att flytta några hundra får på ostängslad mark om de inte är relativt övertygade om att de klarar det.

Det är bara det att det inte är någon som har skrivit att en AK är lika bra som en BC, eller ens lämplig att utföra BC-sysslor (driva några hundra får under extremt svåra förutsättningar). Men som ägare till en kelpie (och säkert andra vallhundraser!) så blir man lätt trött på åsikten att "kelpie kan inte valla". Och att det insinueras att vi som trots detta faktiskt vallar med våra hundar är ganska dumma i huvudet och inte fattar någonting av hur det egentligen ska gå till. Det är faktiskt ganska fräckt! Och väldigt otrevligt.

Jag begär inte att alla ska tycka som jag i frågan, inte alls. Men jag ber att bli respekterad i min (eller tja, hela kelpieklubbens) åsikt att det finns kelpies som fungerar till vallning. Det är fullt jämförbart när någon säger att deras pudel är en bra lydnadshund. Ja, det kanske den kan vara i de lägre klasserna. Och det HÄNDER att en och annan tävlar elitklass. Men om de är nöjda med ett LP1 så ser jag ingen poäng med att tala om att "lydnad 1 är bara att lalla runt, hunden jobbar ju inte på riktigt (och sedan lägga till något om vilken expert man är själv)".

Vi är överens om att man inte ska ha dumma hundar hos fåren. Det räcker väl? För jag tror inte ett ögonblick på att vallande kelpies förstör BC'ns rykte eller Migos chanser till arbete.

Lika pinsamt som för Shaefer och Boareder ägarna då farsan 1983 vann lydnad/agility klass 3 med en av morsans uppfödda Collie hanar (Jason of Castlecourt) tre tävlingar i följd både i norge och sverige antar jag ;)

Intressant, då agilityn togs till Sverige 1985 och blev officiell 1987. Klass 3 infördes först 2002. Men han var kanske lite före sin tid?

Till bada tva, sa blir det nastan en grouphug ;)

Summa sumarum, aven om det -finns- kelpies som vallar, naturligt fungerande, sa ar det ju inte en garanti (tyvarr) att kelpies automatiskt ar lampade som vallhundar. Precis som det, tyvarr, inte ar en garanti att aussies vallar, eller ar lampade for det. Eller... jag kan nog fortsatta ett tag till, inte alla catahoulor ar lampade for det heller. Handlar om vilka linjer som finns i dom, en salig rora.

Men ni forstar min jamforelse med skyddet och sport vs arbete? Ar nog lite det det sa att saga boils down to. Sen far man val forsoka vara forstaende for "alla sidor". Cilla, om du tanker dig att jag som verkligen ar en urusel lydnadsmanniska t.ex. skulle sitta och saga at folk att en showgolden ar precis lika duglig - fastan jag knappt har koll pa lk1... du skulle val reagera? Lat oss saga att du var den enda som tranade lydnad har, med goda resultat pa hogre niva, men om och om och om igen sag folk som skrev knasigt, till slut skulle det bli svart aven for dig att bibehalla forstaelsen och kanske till viss del odmjukhet med.

OT jag vet, men det kanns ibland lite har pa buke som jag kanner mig nar jag dividerar mot amerikaner om att stackels och e-collars ar enda sattet att trana en schafer. Man blir lite frustrerad, men det ar inget personligt pa nagot hall. Jag kan inte tala for nagon annan, eftersom vi alla har olika erfarenheter och olika glasogon, olika hjarnor och helt olika raser. liksom.. trana skydd med en pudel ;)

Till bada tva, sa blir det nastan en grouphug ;)

Summa sumarum, aven om det -finns- kelpies som vallar, naturligt fungerande, sa ar det ju inte en garanti (tyvarr) att kelpies automatiskt ar lampade som vallhundar. Precis som det, tyvarr, inte ar en garanti att aussies vallar, eller ar lampade for det. Eller... jag kan nog fortsatta ett tag till, inte alla catahoulor ar lampade for det heller. Handlar om vilka linjer som finns i dom, en salig rora.

Men ni forstar min jamforelse med skyddet och sport vs arbete? Ar nog lite det det sa att saga boils down to. Sen far man val forsoka vara forstaende for "alla sidor". Cilla, om du tanker dig att jag som verkligen ar en urusel lydnadsmanniska t.ex. skulle sitta och saga at folk att en showgolden ar precis lika duglig - fastan jag knappt har koll pa lk1... du skulle val reagera? Lat oss saga att du var den enda som tranade lydnad har, med goda resultat pa hogre niva, men om och om och om igen sag folk som skrev knasigt, till slut skulle det bli svart aven for dig att bibehalla forstaelsen och kanske till viss del odmjukhet med.

OT jag vet, men det kanns ibland lite har pa buke som jag kanner mig nar jag dividerar mot amerikaner om att stackels och e-collars ar enda sattet att trana en schafer. Man blir lite frustrerad, men det ar inget personligt pa nagot hall. Jag kan inte tala for nagon annan, eftersom vi alla har olika erfarenheter och olika glasogon, olika hjarnor och helt olika raser. liksom.. trana skydd med en pudel ;)

Ja eller minst smurf eller nåt ;)

Jag vet inte vad BC-folket läser ur AK-folkets text, men jag ser då ingenstans att en AK skulle vara lika duglig som en BC. Migo är inte heller den enda som vallar med sina BC's. Så jämförelsen haltar lite...Om jag hade skrivit att en AK är en helt outstanding vallhund som är minst lika bra som en BC så hade jag förtjänat att få på skallen :D. Men det har jag inte.

Inlägg 9:

Men det går ju att lära en kelpie att hämta fåren i hagen. Det är det vi kelpievallare gör. Den kommer aldrig att göra det på samma sätt som en BC

Men alltså, bortsett från en användares inlägg i denna tråd (som dessutom skrevs efter att den otrevliga diskussionen redan kommit igång) så är det väl ingen som har skrivit en massa felaktigheter som absolut måste kritiseras?

Du får det att låta som om det är ett jättestort problem att folk typ alltid bombarderar bukefalos med en massa konstiga åsikter kring vallning och det har då inte jag sett skulle förekomma.

Jag blir dock trött på de förutfattade meningarna. Från alla håll.

Igen vill jag paminna om att jag -bara- kan tala for mig sjalv. Och -verkligen inte- ar intresserad av att rikta nagot pa person.

Men uppenbarligen laser vi traden med valdigt olika glasogon, eller tar till oss det skrivna ordet pa olika satt.

Jag tanker inte sitta och radda upp punkterna, men traden har sparat ur till en "ja men henom sa". Skit i det.

Det -finns- problem inom raserna, som vi ar medvetna om - eller hur? Kelpies som -inte- ar lampade till vallning, t.ex. jatteintressant att det finns intresse for det inom rasorg. Men da kommer ocksa - som ja nu "nagon" var inne pa - stressen for de djur som blir "prov offer". Det ar chilligt nar man som arbetande blir "domd pa forhand" for att nagon sett nagot, dar det var illa gjort. Och jo, nar vall eller vissa raser kommer upp i tradar sa tenderar det bli lite... pafrestande. Sen handlar det inte om nagon pissing kontest fran de flesta.

Det finns ocksa, ganska uppenbart, olika ideer om vad vall AR.

Sålänge förarna ser till att hundarna uppför sig borde det väl inte bli så mycket stress för hundarna?

Det finns ju folk som tycker att man bara ska släppa in hunden och typ se vad den gör och det är ju inte särskilt trevligt. Men att chilla lite med lina bland fåren på ett lugnt sätt lär knappast bli stressande och det görs på rätt sätt?

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
789
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar