Till bada tva, sa blir det nastan en grouphug
Summa sumarum, aven om det -finns- kelpies som vallar, naturligt fungerande, sa ar det ju inte en garanti (tyvarr) att kelpies automatiskt ar lampade som vallhundar. Precis som det, tyvarr, inte ar en garanti att aussies vallar, eller ar lampade for det. Eller... jag kan nog fortsatta ett tag till, inte alla catahoulor ar lampade for det heller. Handlar om vilka linjer som finns i dom, en salig rora.
Men ni forstar min jamforelse med skyddet och sport vs arbete? Ar nog lite det det sa att saga boils down to. Sen far man val forsoka vara forstaende for "alla sidor". Cilla, om du tanker dig att jag som verkligen ar en urusel lydnadsmanniska t.ex. skulle sitta och saga at folk att en showgolden ar precis lika duglig - fastan jag knappt har koll pa lk1... du skulle val reagera? Lat oss saga att du var den enda som tranade lydnad har, med goda resultat pa hogre niva, men om och om och om igen sag folk som skrev knasigt, till slut skulle det bli svart aven for dig att bibehalla forstaelsen och kanske till viss del odmjukhet med.
OT jag vet, men det kanns ibland lite har pa buke som jag kanner mig nar jag dividerar mot amerikaner om att stackels och e-collars ar enda sattet att trana en schafer. Man blir lite frustrerad, men det ar inget personligt pa nagot hall. Jag kan inte tala for nagon annan, eftersom vi alla har olika erfarenheter och olika glasogon, olika hjarnor och helt olika raser. liksom.. trana skydd med en pudel