Vallar med kelpie?

Sv: Vallar med kelpie?

Dobermann har aldrig någonsin avlats för vallning! Det finns några enstaka som vallar, precis som det finns någon enstaka som används vid jakt.

Men när det gäller att avlas till vallning har de det lika lite som mopsar har.

Vi får inte glömma att det finns en stor efterfrågan på BCs till bruks o agility, tyvärr kan man väl säga.
Uppfödare hänger på o tar fram kull efter kull där föräldrarna bara har VP o sen ev en drös med bruks, lydnads o agility titlar de gamla/unga bruks/agilityrävarna med Elit/SM ambitioner köper inte valpar från dessa uppfödare, de köper hundar från vallningsproffsen o brukar hamna i en röd liten stuga på landet med en fårskock i hagen.

Vi får inte glömma att det finns en stor efterfrågan på BCs till bruks o agility, tyvärr kan man väl säga.
Uppfödare hänger på o tar fram kull efter kull där föräldrarna bara har VP o sen ev en drös med bruks, lydnads o agility titlar de gamla/unga bruks/agilityrävarna med Elit/SM ambitioner köper inte valpar från dessa uppfödare, de köper hundar från vallningsproffsen o brukar hamna i en röd liten stuga på landet med en fårskock i hagen.

Men det är väl iallafall bättre än att hamna inne i stan o gå på bruks...det kan ju knappast finnas avkastning för alla födda bc valpar ur de linjerna..och alla dessa valpar blir garanterat lika bra

Men det är väl iallafall bättre än att hamna inne i stan o gå på bruks...det kan ju knappast finnas avkastning för alla födda bc valpar ur de linjerna..och alla dessa valpar blir garanterat lika bra

Vilket är bra, att det avlas på mediokra hundar för att uppfylla folks drömmar om att få äga en BC eller att det säljs ev blivande topphundar till elitförare?

Självklart att det säljs ev blivande topphundar till elitförare.... ...vad gör man med dom som inte håller måttet ..?? Avlivar ? Kanske föds 2 topphundar på ett år ..? ..eller ?

Självklart att det säljs ev blivande topphundar till elitförare.... ...vad gör man med dom som inte håller måttet ..?? Avlivar ? Kanske föds 2 topphundar på ett år ..? ..eller ?

Med eventuellt blivande topphundar inom vallning menar jag från de kombinationer som har stor möjlighet att ta sig långt inom vallningstävlingsvärlden. Därifrån vill crème de la crème bruksförare ha sina BCs ifrån, o de får dem.

I Sverige är det inte så förekommande att man avlivar hundar som inte duger till arbete, de får oftast flytta till lugnare hem där de kan leva ett bra liv utifrån sina förutsättningar.

jamen precis, kanske hamnar hos nån bruksnisse :) ..eller som hos min kompis som har utbildat sin bc till vårdhund

Ja, det där var ju lite intressant läsning, men känns som om att det var ett bra tag sen man var tvungen att debattera sånt här. Jag håller med 'Migo' i många avseenden, men hennes ålder och erfarenhet avspeglar sig onekligen i hennes generaliserande. Att förkasta alla individer av alla andra raser än BC utan att ha någon egentlig erfarenhet av att träna dem eller jobba med dem i produktion är ganska förmätet. Det är sannerligen ingen som vill förta SVaK deras avelsarbete. Jag har också svårt för kompromissande mellan arbetsförmåga och exteriör (som tolkad av någon utställningsdomare i tofsloafers som knappt ens läst exteriörstandaren). Men... faktum kvarstår: Bara för att man har en hund av annan ras och tränar den och jobbar med dem så betyder det inte att fåren blir lidande, eller att de är så avtrubbade att de skiter i vilket. Och tror man inte att VP är anpassat efter BC så är man fullständigt ute och reser. Vilken annan ras skulle hämtprov, importerade från England av BC-folk vara anpassade för? Var inte löjlig, Migo!!

Och du, vill du se ett anlagstest och höra diskussionen kring den så är ju välkommen att besöka ett när du vill. Dessutom - om du ska citera mig på Bukefalos vore det passligt om du kunde höra efter med mig först. Det som jag uppfattar som ett Sysyfusarbete är att vända rasklubbarna. Det jag upplever som trist med ägare av andra raser är att de 'säger' att det skulle vara så kul att valla, men tränar bara en gång då och då. Sånt ställer jag inte upp på längre, men det förändrar inte min grundläggande ståndpunkt: Det finns åtskilliga individer av andra raser som skulle kunna bli utmärkta, fungerande vallhundar med rätt träning och motiverade förare.

Håll dig till ditt du - mig veterligen har du inte vallat mer än i fyra år - själv har jag hållit på i 20.

Hej Calle!

Menar du på fullt allvar att för att någon är ung o entusiastisk så har du med ålderns o erfarenhetens rätt, rätt att vara otrevlig o nedlåtande? Du verkar inte ha läst hela tråden.

Vill minnas att Larry Jones uttryckte åsikten: Varför återuppfinna hjulet när det redan finns, efter att ha varit domare på SM i vallning för beardisar.

Ingen förnekar din insats o det arbete du lagt ner på dina hundar, tvärtom!

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
788
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII