Vallar med kelpie?

Sv: Vallar med kelpie?

Äh, det skulle säkert gå lika bra med en storpudel, det handlar faktiskt om att låta hunden jobba på sitt speciella sätt:angel:

Jag ska Genast ga ut och lata schafrarna prova! ..eller varfor inte en greyhound? :angel: eller dra pa med det Riktiga artilleriet: Langharscollie-sheltie-thingien vad hon nu ar. Hon har ja faktiskt hjalpt till att fa in hastarna... att de sen JAGADE in henne medan hon sprang for glatta livet, det var nog bara hennes satt att jobba dom eh.... O_o Men ja just.. springa var det ja! LOL ill be back

Bara för att tyskarna under kriget gjorde Schaferen till "vakt/patrull hund" betyder det inte att instinkterna inte sitter kvar djupt inne, det samma kan väl även sägs om Rotweiler och Doberman fast de två sist nämda totalt har blivit bortglömda som vallhundar då deras uppgift snarare var att försvara flocken från varg, björn, järv och lodjur än att valla flocken dit härden ville, även om även detta ingick i "arbetsuppgifterna" för raserna.

utter bullshit. Ursakta men, dags att vakna upp.

Schafrar ar odugliga som vallhundar. Hittar man nan som fixar det sa har man en guldklimp. Men i 99.9% av fallen sa nej. De kommer jobba i ren jakt och pa ren lydnad (om man har sa pass lydighet i dom) men de kommer -inte- kunna lasa djuren pa det sattet som kravs.

Darfor ar mina schafrar inte tillatna att ga efter boskap. De skulle stressa livet ur dom. Och jag har inte tid att sitta med micro management nar vi foser 200+ kor.

En av mina första BCs klättrade på ryggen på korna för att styra dom. Han hade en alldeles egen teknik för att vända riktning på vrånga kor. Han hoppade upp framför dem o måttade mot mulen, sen gjorde han en saltomortal baklänges för att undgå att bli stångad.

kl
Vad gäller schäfer så var det en staketvallare, dvs levande staket, de räknas snarare som herdehundar till ursprunget o inte vallhundar.
AKs o VP, fd LP.

WKs som ställt upp på LP/VP samt dito AKs, gå till hund, sök hund o sen kolla de olika raserna.
http://www.svak.se/?page_id=801

Kuriosa, 1 schäfer har klarat VP för många år sedan, det går på ren lydnad.

Bara för att tyskarna under kriget gjorde Schaferen till "vakt/patrull hund" betyder det inte att instinkterna inte sitter kvar djupt inne, det samma kan väl även sägs om Rotweiler och Doberman fast de två sist nämda totalt har blivit bortglömda som vallhundar då deras uppgift snarare var att försvara flocken från varg, björn, järv och lodjur än att valla flocken dit härden ville, även om även detta ingick i "arbetsuppgifterna" för raserna.
Öh, sist jag kollade har Dobermann ALDRIG varit en vallhund..(och kommer aldrig att bli heller!) Den dagen jag släpper min dobbis i en fårflock är den dagen jag vill att han skall jaga sönder dem. Avlade för personskydd därimot..

what? Sa jag kan inte rakna med plutten som back up at Slyngeln da? ;)

Vallhund: tack. Aldrig hort staketvallare som term forr.. linjevallare ar ordet jag lart mig.

Delvis kl ang det där med lydnad. En bra vallhund vet när den inte skall lyda ett kommando, dvs den inser när den har bättre koll än vi när det gäller att läsa djur o tar då egna beslut, funkar inte så bra poängmässigt på tävlingar om den skär i hämtet t ex, men det är guld i vardagen.

En gång var det något ljushuvud som hade släppt ut våra kor, kvigor o en tjur mitt i vintern, djup snö, det var bara att skicka hunden med kommandot "hämta kossorna". Det gjorde han, hur han bar sig åt vet jag inte, det var mitt i natten, han kom med dom i grupper, sista gången var han borta länge o kom tbx med tjuren, som var något blodig om mulen o gick längst in i laggården o gömde sig bakom kossorna. Hunden fick vi bära in, han hade inga trampdynor kvar o kunde knappt röra sig på flera dagar efter det. I de lägena är det heller inte finlir o lydnad som behövs.

En AK är inte avlad för att flytta på får öht, den är avlad för att vara en sport- och brukshund.

Men du måste ju förstå att det känns lite meningslöst att diskutera med dig när du har bestämt dig för att såhär är det och därmed basta... Den uppfödare som har prånglat ur sig flest kelpies i Sverige avlar mot just vallning. Det finns en viss uppdelning av kelpieaveln där några avlar på brukshundar och några på vallhundar.

För att förtydliga ang fårens välmående: Förra veckan mötte mina hundar ett antal helt främmande besättningar.

Jag syftade såklart på de fåren vi tränar på, de som du sagt inte hade bett om att vara träningsobjekt till någon annan ras än BC (och möjligtvis WK).

Jag har inte påstått att fåren vill bli tränade på alls- det är ju det som är hela min poäng! Ska man hålla på och träna på flyktdjur så anser jag att det ska göras restriktivt. Dvs man ska begränsa träningen till avelsutvärdering av arbetsegenskaper och utbildning av arbetande hundar.

För att en ras ska ha använbara vallanlag krävs en betydligt högre grad samordning än att enstaka uppfödare tycker sig ha det som inriktning. De ak jag sett valla har mer eller midre saknat alla användbara egenskaper, och har genomfört VP på ren lydnad och har inga tävlingsresultat att tala om. Vad som är vallningen de påstår sig avla på vet inte jag, inte är det djurhantering iaf.

Godkänd vallhund är ingen prestation, det är ett absolut minimum av vad en arbetande hund måste klara. Att BC genomför det är lika grundläggande som att gå MH med en bruksras.

Om nu ak är så bra, varför tävlas de inte? Du säger arr deras arbetssätt skiljer från BC, men WK, som är den vallande kelpierasen, står sig faktiskt i konkurrensen och jag vet flera som tävlar Ik2. När ledde bruksaveln av ak till att deras vallning drastiskt förändrades? Eller är det månne en efterkonstruktion av uppfödare som önskar att hunden ska kunna valla?

Jag syftade såklart på de fåren vi tränar på, de som du sagt inte hade bett om att vara träningsobjekt till någon annan ras än BC (och möjligtvis WK).

Men du kallar det vallning. Fast du menar att det är lydnadsputtande av X antal specifika fårindivider som är närmast att likna vid skänkeldöda ridskolehästar. Det är lite som att säga att man springer marathon när man har sett det på tv. Jag tror inte att dina får lider speciellt av din hund. Men Ts frågade generellt, och jag svarade generellt.

Förklara gärna hur AK avlas mot vallning, trots att de varken gör arbetsprov eller används praktiskt på ett systematiskt sätt.

Senast ändrad:

Det är relativt stor andel av de uppfödare som finns i sverige (AK är en ganska liten ras) som avlar på dessa "vall" egenskaper.

Alltså borde man för fårens skull inte heller valla med en BC om man inte har tänkt att aktivt använda hunden som arbetshund eller till tävling (om ens det) mer än att man tänder hunden och ser att rätt egenskaper finns (avelsutvärdering). Eller?

Få hundar kan stoltsera med 15 (!) misslyckade vpstarter varav flera diskar pga bett och dålig djurhantering, även på gårdar med wk som hemmahund, men den första Akn jag klickade på har lyckats.

Vallning är mer än intresse för fåren. Ett anlagsprov säger nada. Att hunden ska utbildas och utvärderas i arbete är en garant för att behålla och utveckla arbetsegenskaperna.

VP är avelsutvärdering.

Om nu så många AKs är duktiga hundar o avlas mot vallning, hur kommer det att så många, % sett av de som startar VP, tidigare LP så klena resultats siffror jämfört med WKn?

Fast nu ÄR det ju en form av avelsutvärdering när en kelpie vallas med. Du TYCKER inte det, eftersom du tycker att kelpies är så skräpiga i fårhagen. Men det är ditt tyckande och det hade varit trevligt om du kunde respektera att andra tycker annorlunda.

Inom kelpien är det inte EN uppfödare som avlar mot vallning, det är flera. Men Evallen är den största och nästan alla andra som avlar mot vallning har evallenblod i sina hundar.

Om du är intresserad av deras avelsmål så föreslår jag att du helt enkelt mailar och frågar :). Mina hundar kommer från en uppfödare som avlar mot bruks i första hand så jag kan inte svara tyvärr.

Hur kan de avla mot vallning utan att göra arbetsprov? Jag kan säga att jag föder upp fjordingar för hoppning, men innan jag kan visa upp att det görs systematiskt och att de faktiskt hoppar så är det ett tomt påstående.

De AK som gjort VP är lätträknade, och de har löjeväckande dålig statistik. Om hundarna inte vallar kan man knappast avla på vallning.

VP är avelsutvärdering.

Om nu så många AKs är duktiga hundar o avlas mot vallning, hur kommer det att så många, % sett av de som startar VP, tidigare LP så klena resultats siffror jämfört med WKn?

Det är väl ingen som har påstått att en AK är LIKA BRA som en BC? Bara att det finns en gråskala mellan expert och helt värdelös ;)

Det är inte avelsutvärdering om det inte görs officiellt, av utomstående kunnig bedömmare. Lika lite som ett hemmagjort mh med uppfödaren som beskrivare är någon avelsutvärdering.

Hur kan det vara så svårt att förstå?

Evallen har en knapp handfull godkända vallhundar. Deras poäng är ganska tragiska. Är de grunden till aveln?

VP är arbetsprov/avelsutvärdering.
Skulle du påstå att det är en avelsutvärdering för brukshundar att de kan vistas på appellplan utan ens ha klarat av att genomföra ett MH, eller att en del anser att en sällskapshund är rastypisk utan utställningsmeriter bara för att man själv eller någon annan anser att den är söt?

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
789
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 810
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar