Vallar med kelpie?

Sv: Vallar med kelpie?

Det kan bli ett stressmoment anda, aven om hunden ar i lina. Det ar ratt mycket som behover styras upp for att gora det pa ett djurschysst satt.

Alltsa, missforsta mig ratt, det finns ju absolut dom som bara hyttar ut en hund och ser vad den gor. Vilket kan bli totalkatastrof, dessvarre ar det manga ganger dom som "syns mest". Det ar ju ingen biggie for de som hobbyvallar, eller skiter i vilket, eller bara provar pa. Men det ar en san sak som paverkar de som gor det som jobb, dels da for att folk gar upp i forsvar, har forutfattade meningar for de "har minsann sett" och sa.

T.ex. da for oss som gor custom cowboying pa andras stallen, manga har en ingen hund regel for att nagon med en daligt lampad hund stallt till det nan gang. Det ar en san sak som paverkar enormt, ett jobb som bara borde ta 45 minuter kan da bli en 4 timmars grej med extra stresspaslag pa djuren. Jag -vet- att det ar langsokt i den har traden eftersom prarien och korna inte ar direkt jamforbart med farvall i sverige. Men det ar en inblick i hur det kan paverka ens vardag.

Jag skrev ju "på ett bra sätt". Självklart menade jag då att man vet vad man pysslar med. Det måste ju vara det som spelar roll om man testar en ny hund - kunskap kring hur man ska introducera hunden. Ras bör väl spela mindre roll.

Man kan tycka att det ar onodigt att riskera stresspaslaget genom att testa med "vilken hund som helst"... Igen, menar inte att trampa pa tar eller sa. Och med risk att jag blir lite skjuten, manga som verkligen -vet- hur det ska goras har sina anledningar varfor de i framsta hand satter undan tid for att testa hundar ur en viss ras. T.ex. har da, igen, jag sliter hellre av mig min vanstra arm an later nagon komma in och "testa" sin aussie pa var boskap. Dels for att da ska de roundas up (stress paslag hur man an gor det), in i en falla (ocksa visst stresspaslag) och sen vette f-n hur det gar... det ar alltsa massa jobb och risk for stress att ens satta ihop det for att testa. Det gor de flesta inte for "vilken hund som helst". ..och igen: jag pratar alltsa kor, inte far. Och inte med svenska glasogon.

Tex finns det en serie (Footrot flats) från australien om en BC på en farm. Han avbildas ganska ofta på ryggen av fåren i fållorna. Så tom australiensarna har koll på att BCs kan gå på fårryggar! Coolt va?

Nya Zeeland, inte Australien... ;)

knapplån och allmänna funderingar

Jag som har lapsk får ofta av bc-folk höra att fösa lite renar med skall inte är "riktig" vallning. Just min individ skulle göra noll nytta på fjället eller i renskogen men likaväl är det så att hennes bröder och hennes pappa är otroligt värdefulla resurser för renägarna, då de har blivit tränade för det från valp. Vid sidan av lvh är kelpies och olika blandraser vanligare i rennäringen än BC som jag har förstått det.

Inom rasklubben råder vissa diskussioner om vallanlagstest, och jag kan personligen tycka att det inte finns nån vits att stressa renar med en lapska som aldrig har och aldrig kommer att jobba i renskogen, bara för att ägaren vill testa eller att det låter fräckt att min hund minsann har gjort anlagstestet. Däremot behövs utvärdering och avelstrategier för att det som renägare ska gå att få tag på bra hundmaterial, så jag är lite kluven...

BC är ju självklart vallningens superstjärnor, men att säga att allt som andra hundar gör inte är vallning är lite som att säga till valfri ridskoleelev att de inte alls rider utan kan komma tillbaka när de hoppat en grand prix-runda, för det är minnsan bara det som är ridning. Eller att en apporterande eller stötande hund inte är en riktig jakthund jämfört med en vorsthe som minnsan både kan ställa fågel och stöta rådjur och hämta rävar...

Om man drar paralleller till ex kamphundar så räknas ju vissa raser som just kamphundar och det verkar råda konsensus om att man som ägare till dessa bör vara medveten om hundens bakgrund, detta trots att det är bra längesen de avlats för just kamp. Men med vallhundar låter det som i den här diskussionen att det efter ett antal generationer inte finns minsta spår av eller anlag för vallning kvar i hunden...

....Men med vallhundar låter det som i den här diskussionen att det efter ett antal generationer inte finns minsta spår av eller anlag för vallning kvar i hunden...

Men det är ju visat rätt uppenbart inom någon ras, troligen BC, men jag minns tyvärr inte, att man på bara några generationer kan tappa djurkänslan eller vad man ska kalla den, och därför får en "mindre bra" vallhund. Detta när man avlat på andra mål än just de arbetande vallhundsegenskaperna. Dvs man avlade på bra lydnads- och agilityhundar för att få bra lydnads- och agilityhundar och fick "sämre" hundar som dessutom inte kunde valla "bra".
Utgår från att Migo eller Vallhund har länkar om det efterfrågas. Läste om det när jag gick uppfödarutbildningen, men minns inte exakt var.

Ja hundens bakgrund är extremt viktigt att vara medveten om, oavsett om det gäller Vallisar av olika slag, t ex Mallar, Kelpies eller apporterande hundar, jakt, grythundar etc.
Det finns välfungerande vallhundar i många länder som dock är så få till antalet som avlas på vallning så att dessa knappast kommer över ursprungslandets gränser.

I USA finns två Aussieklubbar, den ena http://www.asca.org/ anordnar Stock Dog Trials, till skillnad mot http://australianshepherds.org/ som ligger under AKC, AKCs vallhundsprov/tävlingar kan man tävla o få goda poäng med en vavva eller pudel.

Jepps, att avla på annat än vallanlag är som att kasta ut barnet med badvattnet. Vissa saker ligger dock kvar länge, så som nafsande o vilja att hålla sin flock /människor) samlade.

Jo men mindre bra är ju inte per automatik detsamma som helt obrukbar.

I min andra ras, irländsk setter,är det otroligt tydligt hur ett antal generationer av showavel har ödelagt stora delar av de i praktisk jakt användbara egenskaperna. Därmed inte sagt att det inte går att hitta undantag bland showavlade settrar, eller att det är helt kört att "rädda" en sådan ras.

(Nu är detta en annan diskussion, men jag som vill ha en jakthund skulle aldrig köpa från något annat än välmeriterade jaktlinjer, på samma sätt som jag utgår från att den som ska ha en arbetande fårhund köper från välmeriterade vallande linjer)

knapplån och allmänna funderingar

Jag som har lapsk får ofta av bc-folk höra att fösa lite renar med skall inte är "riktig" vallning. Just min individ skulle göra noll nytta på fjället eller i renskogen men likaväl är det så att hennes bröder och hennes pappa är otroligt värdefulla resurser för renägarna, då de har blivit tränade för det från valp. Vid sidan av lvh är kelpies och olika blandraser vanligare i rennäringen än BC som jag har förstått det.

Inom rasklubben råder vissa diskussioner om vallanlagstest, och jag kan personligen tycka att det inte finns nån vits att stressa renar med en lapska som aldrig har och aldrig kommer att jobba i renskogen, bara för att ägaren vill testa eller att det låter fräckt att min hund minsann har gjort anlagstestet. Däremot behövs utvärdering och avelstrategier för att det som renägare ska gå att få tag på bra hundmaterial, så jag är lite kluven...

BC är ju självklart vallningens superstjärnor, men att säga att allt som andra hundar gör inte är vallning är lite som att säga till valfri ridskoleelev att de inte alls rider utan kan komma tillbaka när de hoppat en grand prix-runda, för det är minnsan bara det som är ridning. Eller att en apporterande eller stötande hund inte är en riktig jakthund jämfört med en vorsthe som minnsan både kan ställa fågel och stöta rådjur och hämta rävar...

Om man drar paralleller till ex kamphundar så räknas ju vissa raser som just kamphundar och det verkar råda konsensus om att man som ägare till dessa bör vara medveten om hundens bakgrund, detta trots att det är bra längesen de avlats för just kamp. Men med vallhundar låter det som i den här diskussionen att det efter ett antal generationer inte finns minsta spår av eller anlag för vallning kvar i hunden...

Jag var på en föreläsning om just renvallning och lapphundar. De passar att valla renar pga deras sätt att vara överallt och ingenstans + att de skäller, de får fart på renhjorden på så sätt. De kan var tusentals renar som ska flyttas på fjället och det är inte så många raser som är så uthålliga som just lapphunden. Det är ett hårt jobb att flytta och lapphunden jobbar ofta självständig, läser snabbt av flocken/djuret. Lapphunden "tänker" en del själv och tar snabba beslut beroende på vad situationen kräver. Det är vilda djur som de flyttar.

Just kelpie har jag en träningskompis som avlar och de åker en bit bort för att träna sin kelpies i vallning, därav jag blev intresserad hur man gjorde och om det var vanligt.

Denne person berättade om en film på youtube där fårägaren åker ut till sin fårflock, hundarna sitter på flaket och när de kommer fram så säger han sitt kommando och det hoppar av flera kelpisar, de sticker till fåren och förflyttar sedan fåren många mil själv till gården, föraren åker före till gården och inväntar flocken.
Fick berättat också att en kelpie kör inte slut på sig så lätt när de vallar, behövs det så springer de på fåren för att spara energi. De är lätta, sliter inte tassarna. Det lät verkligen intressant.

Vad någon berättat för dig om vad denne sett på ett YT klipp är ganska ointressant, jag kan berätta samma sak för dig om BCs, o då hundar jag ägt eller andra som jag känt o arbetat med i många år.

Renägarna har i generationer experimenterat med att korsa diverse andra vallhundsraser med sina lappska för att få fram effektivare hundar, hitintills har ingen kommit på det ultimata konceptet, dock har de fått fram fantastiskt bra individer, tyvärr har de inte nedärvt sin förmåga.

Nu var det för mig denne person berättade och jag tyckte det var intressant. :) Och jag var intresserad av kelpie, inte BC.

Jag tror att det går att mönstra in lapparnas hundar i rasen lapphunden fortfarande, för lapparna har inte alla gånger renrasigt.

KL

Har läst tråden, men det var häromdagen, men om jag inte minns fel så har jag läst att border collies ofta får ömma tassar då de jobbar - och jag har själv sett och läst inlägg där Migos hundar behövt skor av den anledningen. Detta problem verkar inte finnas hos kelpie. Att hunden håller bör vara en otroligt viktig del i vallningen. Vem har nytta av en hund som blir skadad när den jobbar?

I senaste numret av Hundsport står det om vallning i Ungern. Är inte detta heller vallning "på riktigt" undrar jag då till er som har border collies och verkar tycka att de är de enda som kan valla (working kelpie undantaget, fast de är inte lika bra?!?)?

Jo men mindre bra är ju inte per automatik detsamma som helt obrukbar.

I min andra ras, irländsk setter,är det otroligt tydligt hur ett antal generationer av showavel har ödelagt stora delar av de i praktisk jakt användbara egenskaperna. Därmed inte sagt att det inte går att hitta undantag bland showavlade settrar, eller att det är helt kört att "rädda" en sådan ras.

(Nu är detta en annan diskussion, men jag som vill ha en jakthund skulle aldrig köpa från något annat än välmeriterade jaktlinjer, på samma sätt som jag utgår från att den som ska ha en arbetande fårhund köper från välmeriterade vallande linjer)

Jo, inom vallning (som är en typ av jaktbeteende) så blir det snabbt obrukbart - eftersom det lätt slår över i just jakt. Sen är det klart att det kan poppa upp enskilda individer som har förutsättningar att bli användbar, genetik är aldrig enkelt...

Mycket av det där är rena myter. Att springa på fåren kan man lära vilken hund som helst, att ha tåliga tassar handlar om avel. Att kelpies inte "bränner ut sig" lika snabbt som en BC beror helt på individens teknik och erfarenhet.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
788
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 808
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA