Vallar med kelpie?

Sv: Vallar med kelpie?

Mycket av det där är rena myter. Att springa på fåren kan man lära vilken hund som helst, att ha tåliga tassar handlar om avel. Att kelpies inte "bränner ut sig" lika snabbt som en BC beror helt på individens teknik och erfarenhet.

Vad är det som är myter?

Jag vet inte hur lätt en BC bränner ut sig.

KL

Har läst tråden, men det var häromdagen, men om jag inte minns fel så har jag läst att border collies ofta får ömma tassar då de jobbar - och jag har själv sett och läst inlägg där Migos hundar behövt skor av den anledningen. Detta problem verkar inte finnas hos kelpie. Att hunden håller bör vara en otroligt viktig del i vallningen. Vem har nytta av en hund som blir skadad när den jobbar?

I senaste numret av Hundsport står det om vallning i Ungern. Är inte detta heller vallning "på riktigt" undrar jag då till er som har border collies och verkar tycka att de är de enda som kan valla (working kelpie undantaget, fast de är inte lika bra?!?)?

Mina hundar fick mycket riktigt slitna tassar i somras. Efter att ha jobbat i två hela dagar på het asfalt och vass stubb. Brännskador drabbar all hud, knappast genetiskt. Mycket riktigt är det viktigt med tåliga tassar, en hund med ömma dynor jobbar inte bra. Där kan kelpieaveln ha haft visst försprång, eftersom australien i flera fall erbjuder kargare underlag än gräskullar i england, och därför ställt högre krav på tasskvalitén. Detta är dock knappast något som märks på arbetshundarna idag, det handlar snarare om individuella skillnader och hur van hunden är att arbeta på aktuellt underlag.

Uppenbarligen verkar det väldigt svårt att få fram min poäng i den här diskussionen: Vallning är när hunden är funktionell och användbar i arbete med livdjur. Alltså en Hangin' tree dog som hämtar 100 kor på flera kilometers håll, en leopard dog som tar fram vilda nötter, en lapphund som flyttar renhjordar, en WK som löser proppar i hanteringsgångar eller en BC som samlar in får i norska berg. Det är hundar som jobbar, kan ta eget ansvar och läser samt kontrollerar djur på egen hand. Alla dessa hundar har till stor del en genetisk bakgrund som gör detta möjligt. Du kan inte lära en hund att ha förutseende och djurkänsla.

Det som pratas om som "vallning" av flera i tråden, är när man tar hundar utan genetisk förutsättning i en liten fålla med "ridskolefår", puttar runt dem med hjälp av teknisk positionering av hunden och sen kallar det vallning. Och som tycker att de borde få ett förenklat arbetsprov för att kunna meritera sina hundar som "vallhundar". Och som i många fall skiter blankt i att det i första hand inte handlar om hundträning, utan om DJURHANTERING. Det är vad jag argumenterar emot, blir förtvivlad av att se och faktiskt väldigt ofta stöter på både i egenskap av "yrkesherde" och som instruktörselev.

Valpköpare med shelties, pappillon (!), AK, schäfer, belgare, collie, corgis och heelers som ringer och vill valla för deras uppfödare minsann har sagt att de är vallhundar som "har det i generna". Eller hundägare som lyckligt utbrister att deras hundar har så starka vallanlag, deras hund fixerar alltid på fordon i rörelse och vill att familjen ska gå samlad på promenader - de skulle bli ypperliga vallhundar!

Inom skyddet antar jag att det är nått liknande, men man har ändå lyckats övertyga många om att det inte riktigt är så enkelt som att ta en hund som kan morra och sen lära den bevakning.

Inom vallning är det dock tvärt om - när sakkunniga uttalar sig så kallas de elak/rasist/glädjedödare/egoist/missunnsam/okunnig/trångsynt mm, och det är minsann uppfödarna som "avlar på vallning, fast utan att på något vis utvärdera aveln annat än hemma i sin egen hage" som har rätt.

Och ja, jag har svårt att låta det stå oemotsagt. Jag har dock för länge sedan slutat kommentera enskilda ekipage, eftersom det är strukturen och attityden jag vill ändra.

Senast ändrad:

Vad är det som är myter?

Jag vet inte hur lätt en BC bränner ut sig.

Att kelpies per automatik har bättre tassar, bättre uthållighet osv.

Hur snabbt en hund blir trött beror delvis på arbetsteknik, delvis på arbetsvana, delvis på pälsmängd(klimat), delvis på kondition och träning överlag och delvis på djuren den arbetar med.

Okej.
Som jag förstod träningskompisen så var det att kelpien var lätt det med tassarna.

Vallning
Hangin' tree dog:
http://www.youtube.com/watch?v=nCHpGskDtkI&
Working Kelpie
http://www.youtube.com/watch?v=kDU7Dbn4amY
BC
http://www.youtube.com/watch?v=Ii1WnS_qa7g&
Nötvallning(tror det är både BC, aussie och kelpie representerade, osäkert)
http://www.youtube.com/watch?v=VR3TcorqKW8&
Working Kelpie
http://www.youtube.com/watch?v=9UA1iroPGN4
BC
http://www.youtube.com/watch?v=dXQNG1ArGhw&
http://www.youtube.com/watch?v=j0Mdgv-YbEE&

INTE vallning (notera hundens totala avsaknad av fokus på vallningsdjuren):
AK
http://www.youtube.com/watch?v=87EDaWUrWeE
Sheltie
http://www.youtube.com/watch?v=ZXsKj_wTdvg
Utställnings/agilityavlad BC (med instinkt att hålla ihop, men inget mer)
http://www.youtube.com/watch?v=Iv27SRrsOac

Vadå "kelpien lätt"? Jag jobbade nyligen med en WKhane på över 20 kg. Och en BC på 11 kg.

För att du redan har bestämt dig för att aussies inte kan vara duktiga vallhundar?

Nej, som jag skrev tidigare finns dom ;) MEN jag har sett manga som ar rent odugliga. Aveln gar at flyball-palsmonster, inte vall-arbetande. Varfor utsatta min boskap for onodig stress? De flesta aussies har avlas inte med vall som nagon viktig del, utan vad som ar viktigt ar att dom ar sota, energetiska och fluffiga.

Ska tillagga: inte vem som helst med vilken catahoula som helst ar valkommen heller. Beror helt pa vilka linjer som ligger bakom hunden, i'll be damned om jag later en specifikt avlad for hog hunting komma ens i narheten av min kofalla. De flesta catas har uppe ar ganska odugliga ocksa, darfor har vi amerikanska avlade for ranchjobb ur sandy grupperingen.

Senast ändrad:

Nej, det är verkligen inte alla BCs som är dugliga heller. Trots avelskraven. Därför blir det ännu mer osannolikt att det ska poppa upp vallningsgenier i raser som inte avlats för det de senaste 40 generationerna.

Kan inge om vall fast jag haft flera bcblandningar ...men man blir nästan tårögd när man ser hundarna valla ...även de andra raserna ..när en hund är i dess rätta miljö, när en hund ÄR det den ska :love:

( haft tur med mina då ingen varit vallintresserad, den jag har kvar var boll o pinntokig men det gick lätt att få bort så länge folk gav fan i att sparka åt honom.......bodde på en gård där det kom folk hejvilt)

BC är ju självklart vallningens superstjärnor, men att säga att allt som andra hundar gör inte är vallning är lite som att säga till valfri ridskoleelev att de inte alls rider utan kan komma tillbaka när de hoppat en grand prix-runda, för det är minnsan bara det som är ridning.

Precis, än så länge finns det inget bättre ord, vare sig för de som "inte" kan rida eller de som "inte" kan valla även om man kan kalla det för att "åka" häst eller "fösa/jaga" får så är de inte allmänt vedertagna begrepp. Vart gränsen går för när "inte" försvinner borde bero på slut målet, det är stor skillnad på att ha trevliga uteritter i skogen eller rida grand prix dressyr alt. att hålla ordning på en mindre flock får eller hundra eller tusentals.

Det ar en Otrolig kansla att se en hund jobba med det den ska... helt enormt. Vet inte hur manga ganger jag i rent gladjefnatt har proppat deras kaftar fulla med nommies och kramat och gladpratat och varit helt overlag som en liten unge. Sa STOLT over dom. Vara hjaltar, no doubt!

Bade maken och jag ar skyldiga Rocket och Doc i synnerhet "livhanken"... Det ar en sjuk kansla att faktiskt bli raddad av en hund som kommer upp och far bort en halv tons forbannad kossa med langa horn fran en i "grevens tid". Da vet man att man lever - och man vet att man har en hund som fortjanar allt berom och allt godis i varlden. Vi jobbar ju mycket i det vidoppna, med vild boskap. Att da ha en hund med umpfen att skydda en uppe pa att hantera boskapen... det ar en livforsakring, som man inte vet om man har forran shit hits the fan. MANGA MANGA hundar skulle dra javel at andra hallet... (forlat for OT)

..ja.. och precis det tanket ar en av anledningarna till westernridningens daliga rykte. For har man en westernsadel och ett skankelbett pa sin avdankade travare man skogsmullar pa sa ar man western ryttare. Och jagar kor i 190 knyck.

..vilket ger bruksryttarna djavulskt daligt rykte.

Verklighet vs falla. Jag ar trott pa att dommas for att nagon opalast idiot nanstans vagrar lara sig att det ar "more to it" an hur man ser ut. Lek, prova, lar. Hemskt garna, och kan jag hjalpa till - sa hemskt garna. Men sitt inte och jamfor vad -jag gor- som levebrod med vad nan ute i fjolltrask gor.

Min slyngel nar han blir overtaggad bits. Min slyngel biter utan tvekan om man erbjuder sin arm. Han ar -inte- tranad for det. Han ar -inte- en skyddshund. Men han biter ju en arm, sa da ar han lampad som forsvarsmakthund. Eller? Forlat om jag later lite kantig, jag forsoker fortfarande vakna. (opalast idiot syftar INTE pa nagon i traden, det ar INTE personligt vinklat mot nagon!)

Det ar en Otrolig kansla att se en hund jobba med det den ska... helt enormt. Vet inte hur manga ganger jag i rent gladjefnatt har proppat deras kaftar fulla med nommies och kramat och gladpratat och varit helt overlag som en liten unge. Sa STOLT over dom. Vara hjaltar, no doubt!

Bade maken och jag ar skyldiga Rocket och Doc i synnerhet "livhanken"... Det ar en sjuk kansla att faktiskt bli raddad av en hund som kommer upp och far bort en halv tons forbannad kossa med langa horn fran en i "grevens tid". Da vet man att man lever - och man vet att man har en hund som fortjanar allt berom och allt godis i varlden. Vi jobbar ju mycket i det vidoppna, med vild boskap. Att da ha en hund med umpfen att skydda en uppe pa att hantera boskapen... det ar en livforsakring, som man inte vet om man har forran shit hits the fan. MANGA MANGA hundar skulle dra javel at andra hallet... (forlat for OT)

** Gilla** :love:
I know the feeling

*KL*

Det jag tycker är den intressanta frågan är vad - om något - man ska göra åt saken. Ska man konstatera och acceptera att en ras har blivit oduglig i förhållande till sitt ursprungliga ändamål och helt sluta avla på ändamålet?

Sedan kan man hur pass oduglig en ras blir utan selekterad avel så länge den inte förändras totalt och t.ex. får en helt oduglig kroppskonstitution. Försvinner anlagen helt eller går det att återuppväcka en slumrande ras?

Jag kan ta min egen ras som exempel, whippet, som är avlad för hetsjakt på kanin samt kapplöpning. Hetsjakt på kanin är som bekant förbjudet i de flesta västerländska länder och det råder hyfsad konsensus om att vårt simulerade bruksprov, lure coursing, inte är en bra värdemätare av whippetens jaktegenskaper. Jaga efter ett byte kan de flesta moderna whippetar göra (ja t.o.m. alla hundar), men huruvida de skulle klara av att fullfölja jakten på ett bra sätt är en helt annan fråga och det kan inte vårt bruksprov testa hunden för.

Det som är rätt intressant är att många uppfödare av working whippets (för ferreting och lamping) trots detta avlar in hundar från lc- och utställningslinjer i sina arbetslinjer och ändå får riktigt dugliga arbetshundar för ferreting och/eller lamping. Det måste ju tyda på att instinkterna trots allt inte begravs allt för lätt?

Med malmedvetet arbete sa kan man nog ateruppvacka en slumrande ras. Om marknaden finns for det. Fragan ar hur manga generationer det kommer ga at med mitt-emellan-washouts-dugliga-odugliga som ska ha hem som passar o sadar.

Men kolla pa schafern t.ex. Det gick "ganska fort" nerat i showleden, att "fixa till det" kanns som en total omojlighet. Finns de som lyckas blanda de tva olika typerna (sport-show) och fa fram relativt dugliga hundar... men... de flesta fixar det inte.

missforsta mig ratt, men en sighthound ar "lite enklare" verkar det som... alltsa, arbetande greyhounds da, de mixas ofta med nagot med starkare bett. De flesta i forsta generationen korsningar fungerar alldeles utmarkt som just sighthounds.. ja, till och med pb-greyhound korsningar. Ja, det har gjorts med mycket goda resultat.

Nej, som jag skrev tidigare finns dom ;) MEN jag har sett manga som ar rent odugliga. Aveln gar at flyball-palsmonster, inte vall-arbetande. Varfor utsatta min boskap for onodig stress? De flesta aussies har avlas inte med vall som nagon viktig del, utan vad som ar viktigt ar att dom ar sota, energetiska och fluffiga.

Fast nu beskriver du utställningsavlade aussies. Det är ju inte så att alla uppfödare bara vill ha fram fluffiga pälsmonster!

Jag var ju tex hos en uppfödare igår som aktivt jobbar för att stärka upp aussiens vallegenskaper. Och det jag såg hos hennes hundar var väldigt trevligt!
Min egen är bruksavlad men det finns förhoppningar om att hon ändå ska kunna bistå på ett hörn den dagen vi skaffar egna får igen. Det är därför jag vill träna henne.

Fast nu beskriver du utställningsavlade aussies. Det är ju inte så att alla uppfödare bara vill ha fram fluffiga pälsmonster!

Jag var ju tex hos en uppfödare igår som aktivt jobbar för att stärka upp aussiens vallegenskaper. Och det jag såg hos hennes hundar var väldigt trevligt!
Min egen är bruksavlad men det finns förhoppningar om att hon ändå ska kunna bistå på ett hörn den dagen vi skaffar egna får igen. Det är därför jag vill träna henne.

..men las igen. JA det finns bra Aussies. MEN de flesta HAR ar INTE avlade for det. Jag ar inte helt ignorant vettu.. :P

Jag HAR sett dugliga Aussies. MEN tyvarr sa ar dom outnumbered av palsmonster som inte duger nagot till mer an agility och flyball.

Det ar pa inget sett kritik mot DIN aussie. Jag har aldrig traffat din hund. Din aussie ar inte aussien som hogg mig i laret oprovocerat heller.

Ja men jag läser vad du skriver men jag tycker fortfarande att du verkar hänga upp dig på pälsmonsten och det blir jäkligt dumt om du dömer ut i stort sett en hel ras bara för att en del av uppfödarna tycker fluff är viktigare än arbetsegenskaper.

Sen säger jag verkligen inte att aussies är fantastiska vallhundar men så värdelösa som det låter här och var har jag svårt att tro att majoriteten är.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
788
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 808
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar