Vall- och boskapshundtråden.

Narcissa

Trådstartare
Eller vad säger ni? Är det inte dags för en sådan?
Nu har ju vinthundarna sin tråd, RR har sin, pudlarna sin och retrivrarna sin tråd. :)

Vad har ni för vovve/vovvar och kan ni inte uppdatera här vad som sker rent allmänt? :D

Sv: Vall- och boskapshundtråden.

Schipperken ingår ju faktiskt i grupp 1, det glömmer jag nästan bort ibland. Nåja, ibland... :D

"Kittie", 6-årig fisförnäm tjej.

Sysselsätter sig med allt ifrån att spåra rätt på förvirrade joggare i skogen till att varna matte när det brinner. Kittie är en helt otrolig liten hund som följt mig vid min sida och utforskat världen i sex år nu.
Förr tränade vi mest lydnad men numera är det spår som gäller för hela slanten. :)

Det som händer just nu är att hon ska kastreras om ett par veckor och förhoppningsvis tar det med sig ett och annat problem vi dragits med sen i höstas. Men jag har ångest, hugaligen :S

Senast ändrad:

Hon är jättefin. :)

Jag förstår att du har ångest över operationen. Sådant är aldrig roligt men hoppas att hon mår bättre efteråt!

Hej,
åh det här är en tråd jag kan skriva i. :o)
Jag har en svart belgare som snart är 7 månader gammal. Han är från Finland och är verkligen allt jag drömde om att få.
Han kommer att tränas och tävlas inom brukset främst inom rapport om allt går enligt planer men nu när han fortfarande är liten så tränar vi främst lydnad och spår. Han har en grym motor och verkar ha alla pusselbitarna på plats så det blir nog bra det här.
Bild finns men jag kan inte lägga in då jag inte har nått webalbum men vill någon av er hjälpa mig så vore det jättesnällt. Ja det var en snabb presentation av min lilla kille so far.

Bild tack. ;)

Jag kanske ska presentera min hund då.

Siv är en Lancashire Heeler och fullkomligt galen. Haha.
Men det är en riktigt härlig ras som jag verkligen är jätteförtjust i. Det kommer nog att bli fler heelers senare.
Hon är nu 9 månader och vi har hunnit med en valpkurs och jag har anmält till unghundskursen nu så jag hoppas att den börjar snart.
Målet med Siv är att det ska gå bra i ringen och att vi kan tävla lite lydnad och agility.

Hur är era hundar med jakten? Siv tycker att det är kul att jaga småvilt och fåglar. Jag ville INTE ha en jakthund. Haha.

Sivan som man är van att se henne. ;)
39574_490138135434_753650434_7531652_4177184_n_113014646.jpg

Här skuttar vi glatt in!

Är nybliven ägare till en annan buke-lancashire heeler, nämligen Qito nu 13 veckor.

(Enda sättet att fota honom när han är vaken är att kasta upp honom fyra våningar i katt-trädet... :D)

Han är min påläggskalv och blivande stjärna!! :love: Ska ställas ut, få köra agility, förhoppningsvis lite lydnad, viltspår förstås och vi ska också testa på vallningen hoppas jag. Bara för att få något slags kvitto på att anlagen finns där. :) Och jodå, nog visar han prov på jaktlust alltid...

Hahaha fy vad han ser vild ut!

Siv ska också göra anlagsprov i vallning tänkte jag. Kul med en heeler till i tråden. :D

Siv sitter just nu och gnäller och skäller i soffan för att varken jag eller min andra vovve ger henne någon uppmärksamhet.

Jag har en Austalian Kelpie på 9 månader som är mer vild än tam och helt underbar!
Vi kör lydnad, agility och bruks och vi kommer även att testa på vallning. Hon har i stort sett ingen jaktlust alls vad jag har märkt, hon har lyckas hitta 3 harar ute i skogen och bara sett förvånad ut när dom skuttat iväg, riktigt skönt att inte behöva oroa sig för sånt, det har jag min andra hund som håller mig syssellsatt med ;) Dock så gillar hon att jaga fåglar!

31910270.jpg

Jag har två Pumi, två helt underbara hundar som jag inte skulle kunna leva utan:love:

Tiken är 7 år gammal och min första egna hund. Hon är sinnebilden av en ängel med riv i. Hon älskar att jobba och mysa, gör alltid allt för att göra rätt. under mina tenta preioder då jag inte hinner träna med henne så kommer hon på nya påhitt såsom häst och kattjakt - alltid lika kul tycker hon men förstår inte varför matte blir så arg? Får hon inte träna så sitter hon och uttrycker sitt missnöje för att sen jobba som om hon vore hög på något när hon får vara med. I flocken är hon försiktig och tar inte för sig mycket, man måste verkligen se till att se henne.

har även en hane på 2 ½ som jag tränar en massa med, detta är mattes bebis och väktare. han är min drömhunden, har allt jag någonsin kunnat drömma om. Vi tävlar i lydnad, tränar agility och ska börja med viltspår i vår. Han kan jobba hur mycket som helst utan att bli trött. Och har en koncentratinsförmåga jag aldrig sett make till. Hoppas verkligen på honom, han kan gå långt. Synd bara att matte inte kan så mycket... men bäst med Darazs är nog hans förarbundenhet, han dyrkar marken jag går på. jag är hans belöning (är han knäpp kanske?) och när vi bara sitter och myser så lägger han ofta huvuidet emot på ett kramande sätt :love: Man kan inte annat än älska honom. Sen är han ganska reserverad, något som andra inte uppskattar hos honom. Men hey, man kan väl inte vara helt perfekt??

Något som är himla kul är att min pappa som annars inte är någon hundälskare har totalt fallit för mina två tokroliga ungrare :D

Sen har min mamma en Puli också som är en stor personlighet :laugh:

Låter som att du har väldigt mysiga hundar.

Det jag gillar med vallhundarna är att de är förarbundna och VILL jobba. Jag har ju även två andra hundar och där är "will to please-tendensen" inte lika hög kan jag säga. Haha.
Nog för att Siv är väldigt vild men det finns ju ändå en vilja att jobba och hon är extremt lättlärd, på både gott och ont. ;)

Jag har en bc kille som just nu är 5½ månad och som för tillfället är "störst, bäst och vackrast". Men vilken hund :love:. Jätterolig att träna in nya saker med, han är smart och vill vill vill lära sig.
Målet är att han ska gå som vallare på gården, sedan ska ha träna spår med min mor och lydnad med mig.

Nog för att Siv är väldigt vild men det finns ju ändå en vilja att jobba och hon är extremt lättlärd, på både gott och ont. ;)

Samma som min, tre upprepningar (med bra tajming) och han fattar direkt vad jag vill! Till vardags kan jag ofta styra honom med bara tonfallet trots att han egentligen inte kan några kommandon än.
Så.jäkla.härligt. Precis vad jag sökte efter!

Det tog mig fem dagar efter att jag fått hem honom som jag sa att "jag vill ha en till"! :D

*kl*
Oh, här får jag vara meeed! :D

Jag har en liten Shetland Sheepdog dam på (redan!) 20 veckor som är tänkt som en aktiv sällskapshund till det mesta men även avel om hon utvecklas rätt. Hon är redan utställd med 2:a och HP i valpklass med väldigt bra kritik och ska ställas ut mer. Förutom uställning vet jag inte riktigt vad vi kommer att landa på, kanske agility eller rallylydnad! Vem vet!
Just nu är hon en ganska glad och pigg valp som är modig men ändå lite av en fegis. Som tur har hon inte varit så feg som shelties kan vara.
Bild på Sumburgh Head's Rag Doll eller Ofira som hon heter i "dagligt tal" ;)

rag-doll1.jpg

Min första hund bor kvar hos föräldrarna, även han är en Shetland Sheepdog. En väldigt snygg och modig herre den här killen!

XueF4.jpg

Min andra hund lägger jag ut bilder på också eftersom hon är en korsning av två hundar i grupp 1. :D
Världens snällaste, raraste, bästa hund man kan tänka sig :love: Lúcia:

yuO6N.jpg

ww1PJ.jpg

Jag tror att de flesta här redan är bekanta med mina tre vallhundar, men jag bjussar på ett par bilder ändå;)

Ida gör vad hon är bäst på:
IMG_0717.jpg

Boss
IMG_3716.jpg

och pensionären Sam
IMG_3571.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 794
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 273
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025