Fast att Biden gett stöd till strejkvakter vid en strejk svarar inte på själva frågan om Demokraterna ser arbetar som sina kärnväljarna, snarare än att det skulle vara medelklassen de främst rikar sig till (som jag ser det)? Och det säger inget om de som identifierar sig som "arbetare", t ex i rostbältet, attraheras mer av ett stöd till strejkvakter än löften om att skydda amerikanska industrijobb mot konkurrens från låglöneländer och miljöskyddslagstiftning (som är det Trump "erbjuder")?
Jag tänker att det är ett ganska svenskt sätt att se att skydd för arbetaren innebär att det ska vara svårt att bli uppsagd, medan man i många andra länder ser att tryggheten för arbetaren är att det finns många jobb så att man kan ta ett annat om man blir av med det man har eller det har dåliga villkor.
Jag förstår alltså vad du ser som positivt i politiken (jag är också uppvuxen i Sverige
) och förstår att du skulle vilja se mer av det i Demokaternas politik, jag är däremot inte övertygad om att de gjort en felaktig analys som inte satsat på det du önskat, för jag är inte så säker på att det skulle varit så lockande för deras primära målgrupp.