Valet i USA

Vi har ju inom några år haft en pandemi, inflation och krig i flera delar av världen, så många HAR haft det bättre tidigare. Det är ingen osanning i sig. Men det är vare sig Biden eller Kristersson som orsakat att vi är där vi är just nu, och det är där den kausala förklaringen som Trump, @Smoothi m.fl. står för blir direkt vilseledande.

Fast att Biden gett stöd till strejkvakter vid en strejk svarar inte på själva frågan om Demokraterna ser arbetar som sina kärnväljarna, snarare än att det skulle vara medelklassen de främst rikar sig till (som jag ser det)? Och det säger inget om de som identifierar sig som "arbetare", t ex i rostbältet, attraheras mer av ett stöd till strejkvakter än löften om att skydda amerikanska industrijobb mot konkurrens från låglöneländer och miljöskyddslagstiftning (som är det Trump "erbjuder")?

Jag tänker att det är ett ganska svenskt sätt att se att skydd för arbetaren innebär att det ska vara svårt att bli uppsagd, medan man i många andra länder ser att tryggheten för arbetaren är att det finns många jobb så att man kan ta ett annat om man blir av med det man har eller det har dåliga villkor.

Jag förstår alltså vad du ser som positivt i politiken (jag är också uppvuxen i Sverige 🙂) och förstår att du skulle vilja se mer av det i Demokaternas politik, jag är däremot inte övertygad om att de gjort en felaktig analys som inte satsat på det du önskat, för jag är inte så säker på att det skulle varit så lockande för deras primära målgrupp.
Min reflektion om att hela det politiska landskapet i USA är långt ifrån att värna om arbetare, var tänkt att svara på den frågan :) Det om Biden var mer för att belysa att det ändå funnits en skillnad i hans och Harris retorik och politik.

Jag vet såklart att det är en enorm skillnad. Men mina iakttagelser grundar sig faktiskt i amerikansk politik, dels från vad the progressive caucus driver för politik i kongressen, och vad enskilda politiker gör och säger på andra ställen än i DC. Tim Walz har som guvernör i Minnesota drivit en politik som är närmare det jag talar om (sedan har han också drivit på för avregleringar gällande vissa saker). Andy Beshear är som guvernör i röda Kentucky också oväntat stark i sitt arbetarfokus.

Min reflektion om att hela det politiska landskapet i USA är långt ifrån att värna om arbetare, var tänkt att svara på den frågan :) Det om Biden var mer för att belysa att det ändå funnits en skillnad i hans och Harris retorik och politik.

Jag vet såklart att det är en enorm skillnad. Men mina iakttagelser grundar sig faktiskt i amerikansk politik, dels från vad the progressive caucus driver för politik i kongressen, och vad enskilda politiker gör och säger på andra ställen än i DC. Tim Walz har som guvernör i Minnesota drivit en politik som är närmare det jag talar om (sedan har han också drivit på för avregleringar gällande vissa saker). Andy Beshear är som guvernör i röda Kentucky också oväntat stark i sitt arbetarfokus.

Du rablar upp ett gäng namn på personer som jag inte följer, men utan att förklara varför en väljare som ser sig mer som arbetare än medelklass skulle lockas av deras politik?

Jag ifrågasätter inte att det finns demokratiska politiker som driver den politik du önskar, men nu när Trump och republikanerna i övrigt har vunnit alla valen så ser jag inget i det du skriver som övertygar mig om att det inte är så att en stor del av dem som ser sig tillhöra arbetarklassen, lockas mer av Trumps politik för att behålla jobben än den "svensk-vänster"(?)inriktade politik för arbetarnas rättigheter på arbetsplatsen som du tycker att demokraterna borde lyft fram mer.

Rent krast så har vi haft mycket lite krig ganska(allt är ju relativt) länge nu ur ett historiskt perspektiv. Kanske känner många nu att snart är denna stormakt mot sitt slut och vill ha så mycket fördelar som möjligt in i en ny period.

Även Rom, Inka, Kina mm har alla haft sina storhetstider som kommit och försvunnit, är det dags nu ingen tro? Känns lite så.

Ja alltså som uttryck är det ju ingen unik innovation, men nog måste man väl ändå säga att det är Trumpkretsen som är arkitekterna bakom dagens MAGA som begrepp? (Och jag tror inte en sekund på att det bara är Trump själv, utan ett longgame av mycket smarta och läskiga rådgivare.)
Jag kan inte bedöma det men Reagan van sitt val med den kampanjen. https://en.wikipedia.org/wiki/Make_America_Great_Again
https://www.ussc.edu.au/reagan-making-america-great-the-first-time

Du rablar upp ett gäng namn på personer som jag inte följer, men utan att förklara varför en väljare som ser sig mer som arbetare än medelklass skulle lockas av deras politik?

Jag ifrågasätter inte att det finns demokratiska politiker som driver den politik du önskar, men nu när Trump och republikanerna i övrigt har vunnit alla valen så ser jag inget i det du skriver som övertygar mig om att det inte är så att en stor del av dem som ser sig tillhöra arbetarklassen, lockas mer av Trumps politik för att behålla jobben än den "svensk-vänster"(?)inriktade politik för arbetarnas rättigheter på arbetsplatsen som du tycker att demokraterna borde lyft fram mer.
Jag rabblar ett gäng namn som nåt slags källhänvisning, eftersom att du ifrågasatte mitt perspektiv så kändes det rimligt att peka ut var jag hämtar det ifrån. :)

Antar förresten att det är värt att påpeka att jag inser att många arbetare kanske inte identifierar sig som Arbetarklass TM. Men oavsett så är ju det amerikanska systemet sådant att även om Trumps politik om att behålla jobben i landet i sig är arbetarvänligt, och om det i praktiken skulle leda till att det är enklare att "byta" jobb, så kvarstår det faktum att lönerna är för låga för en skälig levnadsstandard - särskilt när sjukvården är så extremt dyr att den skuldsätter många som haft oturen att vara sjuka. Det gör egentligen det demokratiska partiet till ett val som är snäppet bättre, men de verkar sakna förmågan att ta tillvara på de här väljarna. För det är ju så att förslag som rör högre minimilön och betald sjukfrånvaro är populära - även i djupt röda delstater som Missouri, som i det här valet faktiskt röstade fram ett sådant förslag - trots att de också röstade på Trump. Så jag vet inte riktigt om jag ens menar att demokraterna borde lyfta fram "svensk-vänster" inriktad politik, bara att man har missat att ta tillvara på/nå de här väljarna.

Jag tänker snarare att kampanjen sjabbade bort det organiska engagemanget som fanns från början. Sedan blev det för generiskt och själlöst, och Harris distanserade sig inte till Biden tillräckligt - trots hans impopulära opinionssiffror. Fokuset på att rikta in sig på republikaner tog över för mycket, och ledde uppenbarligen att man tappade bort sig själva en del, och istället för att presentera progressiva förslag som basen hade önskat så togs de naturliga väljarna för givna.

Jag har sagt det forut och sager det igen. Att sitta med Svenska glasogon och tro att man forstar Amerika fungerar inte alls. Om Demokraterna hade valt att ga den progressiva vagen hade Trump vunnit mycket mer ... BASEN onskar inte progressiva forslag, en grupp "outliers" gor det.

Det som overraskar mig mest ar att Trump fick "the latino vote" ... De som kommer forlora mest pa att han vann. Han har bland annat sagt att han ska riva upp "vissa grupper" som fatt Amerikanskt medborgarskap utan att vara fodda har och deportera dem.

Nar folk svarar att de rostat pa honom for att ekonomin var battre da befor pa att allt blivit sa dyrt efter pandemin ... Ekonomin i den betydelsen att mat/bostader/whatnots ar dyrare nu.

Nu har jag turen att bo i en Demokratisk stat ... har vi bade ratt till abort och har sjukvard och "day care" for barn, men jag mar illa nar jag tanker pa hur svart det kommer att bli for manga i andra stater. Det ar latt att sitta i Europa och raljera over hur "korkade" Amerikaner ar, hur hemska de som valde Trump ar, och hur landet kommer att ga over styr. Men aven om manniskor borde vetat battre sa ar det sa tragiskt med allt lidande vi kommer fa se pa grund av de forandringar som redan intraffat och kommer bli varre.

Vi har over 260 millioner vuxna Amerikanska medborgare som kan rosta, Trump fick under 80 millioner roster. Manga gav bort sin rost genom att inte rosta, eller rosta independent, men manga hade inte mojlighet att rosta, och andra rostade inte, eller rostade pa Trump for att halla sams i familjen. Jag forstar inte valen folk har gjort ... men jag antar inte att det ar for att de ar mindre intellligenta eller rent korkade.

Jag hoppas att vi alla kan ta oss igenom nagra besvarliga ar och att de inte hinner andra for manga viktiga saker som blir svara att ta tillbaka. Det blir gungigt i baten, men vi far sitta och ta det forsiktigt ... Det har ar numera mitt land och mitt folk, inte for att jag alltid forstar och haller med dem, men de har manga egenskaper som jag verkligen uppskattar och atminstone jag har redan anmalt mig till att vara mer inblandad i vissa politiska fragor i fortsattningen.

Jag har sagt det forut och sager det igen. Att sitta med Svenska glasogon och tro att man forstar Amerika fungerar inte alls. Om Demokraterna hade valt att ga den progressiva vagen hade Trump vunnit mycket mer ... BASEN onskar inte progressiva forslag, en grupp "outliers" gor det.

Det som overraskar mig mest ar att Trump fick "the latino vote" ... De som kommer forlora mest pa att han vann. Han har bland annat sagt att han ska riva upp "vissa grupper" som fatt Amerikanskt medborgarskap utan att vara fodda har och deportera dem.

Nar folk svarar att de rostat pa honom for att ekonomin var battre da befor pa att allt blivit sa dyrt efter pandemin ... Ekonomin i den betydelsen att mat/bostader/whatnots ar dyrare nu.

Nu har jag turen att bo i en Demokratisk stat ... har vi bade ratt till abort och har sjukvard och "day care" for barn, men jag mar illa nar jag tanker pa hur svart det kommer att bli for manga i andra stater. Det ar latt att sitta i Europa och raljera over hur "korkade" Amerikaner ar, hur hemska de som valde Trump ar, och hur landet kommer att ga over styr. Men aven om manniskor borde vetat battre sa ar det sa tragiskt med allt lidande vi kommer fa se pa grund av de forandringar som redan intraffat och kommer bli varre.

Vi har over 260 millioner vuxna Amerikanska medborgare som kan rosta, Trump fick under 80 millioner roster. Manga gav bort sin rost genom att inte rosta, eller rosta independent, men manga hade inte mojlighet att rosta, och andra rostade inte, eller rostade pa Trump for att halla sams i familjen. Jag forstar inte valen folk har gjort ... men jag antar inte att det ar for att de ar mindre intellligenta eller rent korkade.

Jag hoppas att vi alla kan ta oss igenom nagra besvarliga ar och att de inte hinner andra for manga viktiga saker som blir svara att ta tillbaka. Det blir gungigt i baten, men vi far sitta och ta det forsiktigt ... Det har ar numera mitt land och mitt folk, inte for att jag alltid forstar och haller med dem, men de har manga egenskaper som jag verkligen uppskattar och atminstone jag har redan anmalt mig till att vara mer inblandad i vissa politiska fragor i fortsattningen.
Hur kommer det sig att befolkningen i Missouri röstade ja till förslag som ökad minimilön och betald sjukfrånvaro då? ;) Presenteras liknande idéer inramat på rätt sätt så verkar dylika förslag populära? Kommer inte på källan på rak arm, men vet någon undersökning som presenterade olika politiska förslag för väljare, utan att lägga till vilket parti som stod för dem, och då var det många republikaner som gillade de demokratiska förslagen gällande löner och sjukvård. Överlag är ofta Sanders mer populär hos många republikanska väljare (inte partiet förstås) än andra demokratiska politiker. Så det är ju något med den här "ekonomiska populismen" - som jag sett det kallas i USA på ett positivt sätt, här är väl populism nästan alltid något negativt.

Det svåra att navigera är väl egentligen att Trump presterade bättre än väntat i så många olika grupper av väljare, så det lär bli svårare att hitta en ny strategi hos demokraterna.

Hur kommer det sig att befolkningen i Missouri röstade ja till förslag som ökad minimilön och betald sjukfrånvaro då? ;) Presenteras liknande idéer inramat på rätt sätt så verkar dylika förslag populära? Kommer inte på källan på rak arm, men vet någon undersökning som presenterade olika politiska förslag för väljare, utan att lägga till vilket parti som stod för dem, och då var det många republikaner som gillade de demokratiska förslagen gällande löner och sjukvård. Överlag är ofta Sanders mer populär hos många republikanska väljare (inte partiet förstås) än andra demokratiska politiker. Så det är ju något med den här "ekonomiska populismen" - som jag sett det kallas i USA på ett positivt sätt, här är väl populism nästan alltid något negativt.

Det svåra att navigera är väl egentligen att Trump presterade bättre än väntat i så många olika grupper av väljare, så det lär bli svårare att hitta en ny strategi hos demokraterna.

Men att de rostar for measures for okad minimilon och betald sjukfranvaro har val anda ingen ting med vilken president de valt att gora. I Missuouri vann Trump mer ar i de flesta stater over Kamala, dar kan de verkligen inte tanka sig en kvinna som president.

Kamala tappade manga valjare nar hon under en interview svarade pa fragan vad hon skulle gjort annorlunda mot Biden, att hon kunde inte tanka pa nagot hon skulle ha andrat. Som vice president sag manga henne som en fortsattning pa Biden's presidentskap, men mest tror jag det ar att manga valjare inte kunde tanka sig en kvinna som president.

Det tycker inte jag för så är det ofta. Åh USA är så hemskt men vi kan absolut åka till länder 1000 gånger värre.
Jag har nog aldrig hört någon som glatt åker till dom länderna men som dissar USA, sen är det för övrigt hyfsat få som glatt åker till dom länderna övht. Men jag rör mig kanske i fattigare kretsar dock med folk som ändå inte har råd att åka till dom länderna så deras åsikt kanske inte räknas.

Jag har begravt huvudet i sanden sedan valresultatet stod klart och inte orkat läsa om eländet varken här eller någon annanstans. Men idag skrev en av mina närmaste vänner och tillika amerikan, forskare och professor i statsvetenskap ett så bra och värdefullt inlägg på Facebook att jag valde att gräva upp huvudet ur sanden och ta till mig det. Jag delar det här också, jag vet att det är långt (så pass att jag får dela upp det på två inlägg) men det innehåller enligt mig många bra och till viss del hoppingivande poänger. Framförallt hans poänger om hur voter turnout påverkats, och de effekter det i sin tur har, är intressanta.

"Some political science musings during a dark hour.

Foremost, what happened in this election? According to the most recent updates from the AP, Trump received 72.6 millions votes and Harris just shy of 68 million. These numbers will both increase, and likely for Harris moreso, as a number of west coast states have not finished counting that are strongly in the democratic camp (only 55% of CA has been reported so far, 1pm GMT, in this figure by the AP). These numbers contrast with 2020 – Trump received over 74 million and Biden around 82. I don’t believe this is a ringing endorsement of how Trump’s campaign has improved so much as a question over how those that voted for Democrats in 2020 decided to stay home. Turnout is down from 2020 overall. These numbers are important for understanding the overall coverage about Trump increasing his support among certain groups such as young and African American men. I would say it says more about how Democrats were unable to convince people to get out and vote, rather than a swing in these groups towards the Republicans. Trump Republicans always vote -- their information bubbles are dense such that very little cuts through.

So, thinking of what drives voter turnout generally and for Democrats in particular I think is useful for understanding this election:

1) It’s the economy – although it is the clear strongest economy among OECD countries, many Americans feel that the cost of living has dramatically increased and it is blamed on Biden’s recovery bill (and strangely not the crazy deficit spending by Trump previously). The media has very strongly driven this one home as sort of the overarching narrative of the election. AP reports that 39% of respondents listed economy as the most important issue facing the US.
2) These broad points fit with the narrative that democrats have not done well at credit claiming for what they have done well over the last four years. Biden has been missing for most of the year and much of the last year has focussed more on personal, non-policy attributes (so called valence characteristics), such as his health (egged on by Trump and sensationalist media). Faced with a combination of a hostile media environment and communications that didn’t cut through, the left appeared to be was largely motivated by anger and fear.
3) Most research finds that foreign policy isn’t a big motivator for people to vote. However, Russia’s war on Ukraine and the middle eastern conflict both have played prominently on the run up to the vote, particularly the war in Gaza. If we are looking for signs about why some previous democratic voters stayed home, this may be a strong one, as the democrats face strong internal opposition from liberals over US support for Gaza. Polls run by the AP found a large increase in people reporting that foreign policy was the most important position for their vote. Although that only meant around 5-6 % of respondents overall-- this could amount to a measurable drop in votes for Democrats, particularly the presidency.
4) Harris attempted to overcome a lot of these perceptions through her campaign. She took a few steps back on outright support for Netanyahu and sought to portray a positive, “joyful” campaign. Unfortunately, this didn’t really cut through the very negative media landscape that much more focussed on Trump’s anti-democratic antics --many of Trump’s crazy statements were used to distract from real policy failures -- whenever a ridiculous set of statements are made, ask what is he trying to distract us from. Creating a spectacle to distract from your policy or other failures is sometimes referred to as a "dead cat" strategy in the UK: "look over there! A dead cat!"

* Research on negative campaigning emphasizes that criticizing your opponent is not very useful for leading to people change who they vote for in the US, but can be very effective at impacting voter turnout. Previously this research showed a backlash effect for those campaigns that had gone too negative for too long. In meeting with Democrats throughout the last year it seemed to be very difficult for the average supporter to focus on a more positive message and not only about defending democracy. This is very understandable given the threat and focus of Trump's campaign, but also made it very hard to shift the campaign to the positives of a Harris Presidency. This is a very common challenge for incumbent politicians; some of my PhD research was actually focussed on how sitting governing parties struggle to provide a clear message and get their message through to voters (Greene 2016, 2018). Instead, the broader campaign was often portrayed by the media as primarily about inherent criticisms of Trump’s assault on democracy. The backlash in this instance then is that voters stop paying attention and stop caring faced with what seemed like the inevitable. It drives down turnout while increasing support for the individual attacked.
**Misinformation has a similar effect. The main impact of misinformation isn’t usually to cause people to switch whom they vote for, but to stop them from voting altogether. The far right, armed now with Twitter/X and a huge army of right-wing media created an overwhelming supply of misdirection and chaos. The goal is confusion and to undermine the moral integrity of those the process. Again, the primary effect is that people stay home.
**Add to this some likely targeted bomb threats delaying opening at 30 + polling stations, mail in ballot boxes being burned in Oregon, misprints and insufficient ballot machines in PA, it is easy to see how busy polling stations might have caused people to just go home.
**Add to this a healthy dose of old school racism and sexism (encouraged and regularly reminded of by the opponent) and the cost of incumbency (most sitting presidential parties lose votes), you can paint a pretty clear picture of why as many as 7-10 million previous democratic voters choose to stay home this year. It is much easier to just not vote than compromise your values, particularly given the list of challenges above.

(forsättning i nästa inlägg)

(forsättning från ovan inlägg)

"So what comes next and some positives that come from this election:
  • For the first time there are two black women in the Senate at the same time.
  • The first trans person has been elected to Congress.
  • A number of states passed state level constitutional amendments protecting abortion.
  • Control of the House is still up in the air, but it looks as though Democrats have made inroads there and may even gain control of it.
  • This is key, the House can, at least to some extent, block and slow down the implementation of the worst of Trump’s agenda.
  • Even if Republicans continue to control the House, their razor thin majority has struggled to do anything over the last 2 years and continues to include the same internal divisions. These aren’t likely to go away just because the President is now a Rep.
  • Questions over funding for Ukraine may come down in part to a question over who controls the House. Republican Senators have shown greater support for Ukraine in the past than the House, which would make them likely more amenable to negotiations including support. Trump may seek to reign in the Defence department with his own cronies, but this is a pretty vast organization in which he would lose a great deal of competence if he were to be successful.
  • The worst of Trump’s agenda is going to likely be difficult to complete and will likely cause a great deal of unrest. Democrats may be demoralized at the moment, but large sectors of firings from the main US government agencies will have real consequences for his ability to do much of anything as well. He’s surrounded by sycophants, but these people also want a piece of the action and he’s going to have to decide how to prioritize these demands. Any means of delay, no matter how big or small, will frustrate elements of his agenda, which is ultimately not actually that popular as a set of policies. His popularity as a cult leader outstrips the popularity of his dark policy agenda.
Some things that we can do today:
  • Protect your mental health – Write down your values and feelings in a diary now that you can return to. Authoritarians try to get people to adjust and cheapen their values as it is easier to control people that also feel morally compromised. Regularly check in with your values and don’t compromise them to get short-term wins.
  • Do not beat yourself or the democrats up for what has happened. Make sure you express your gratitude and support for those that you have worked with over the last years. Everyone is demoralized and struggling to figure out what to do next. We need to support each other in big and small ways. That also means taking mental health breaks and to avoid shaming ourselves and others for perceived inaction. With any luck, the next elections is only 2 years away.
  • Join a local political group - democratic alliance, conservation group, etc!!! Have fun events, things that bring hope, things that support local groups, things that build community support and trust. Volunteer! Consider sending postcards and letters or volunteer for the next set of campaigns. Letters are impactful for turnout. Keeping our deep networks and hope alive is key to protecting democracy now. This type of work also helps to increase turnout!!! Building deep and wide organizations also helps to overcome the emotional negatives from social media, misinformation, Trump's existence and will provide a set of networks that will help keep the democratic dream alive. This so called social capital cannot be understated both for your personal health and health of democracy.
  • Donate, volunteer, and support organizations that mount legal challenges to US policies that attack minority groups such as the SPLC and ACLU.
There's likely plenty more that I missed and I'm sure that others will have perceived things differently, but I hope this is useful for processing this election. The years ahead may be hard, but community support is really important for persisting and protecting what we have achieved. You are loved and deserve better than this, but the process of democracy is never over. Big hugs to all those struggling. Please reach out if you need someone to talk to, and be kind to each other."

Jag har sagt det forut och sager det igen. Att sitta med Svenska glasogon och tro att man forstar Amerika fungerar inte alls.

Det som overraskar mig mest ar att Trump fick "the latino vote" ... De som kommer forlora mest pa att han vann.
Nej, precis. Man måste lyssna på folket vad dom tycker och vill ha. Man tyckte Donald hade förslag som man gillade och då röstade man därefter. Lättare än så var det inte

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama