"Lånad" text

Nu har jag skickat meddelandet.:
"
Hej, xxx. Grattis i efterskott.
Fint att du känner att min text kunde sätta ord på dina känslor, men det var en väldigt personlig text om MIN sorg och förlust som jag delat med mina Facebookvänner.
Om du hade frågat mig hade du fått låna den, såklart, men jag vill att det tydligt framkommer att det är min text du lånat, enligt god netikett.
Jag önskar att du redigerar den nu i efterhand så att det tydliggörs att det är jag som skrivit den. Tusen tack.
Hoppas att du hade en fin födelsedag och att du kunde känna din mammas närvaro./Tualma
Jättebra formulerat! ❤️❤️❤️

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt istället?

Nåväl, så här är det.
En facebook-vän har lånat/tagit en väldigt personlig text som jag skrivit, om förlusten av min man (jag har publicerat den i min tråd här också, tror jag) och publicerat den på fejjan som ett inlägg om förlusten av hennes mamma. Texten är i original, utom att hon ändrar "min man" till min mamma och årtal så att det stämmer in.
Gör man så? Min tonårsdotter anser att det är brott mot netiqet i hennes kretsar iaf.

Jag kommenterade att det var roligt att hon tyckte om texten och då ser man att det är författaren som reagerat iaf, men det syns ju inte i själva inlägget att hon lånat texten.
Kanske får man räkna med sådant när man lägger ut något? Vad tycker ni?
Inte alls okej tycker jag. Man frågar först!

Men det är ju alltid en fara att lägga ut texter om de är väldigt personliga.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt istället?

Nåväl, så här är det.
En facebook-vän har lånat/tagit en väldigt personlig text som jag skrivit, om förlusten av min man (jag har publicerat den i min tråd här också, tror jag) och publicerat den på fejjan som ett inlägg om förlusten av hennes mamma. Texten är i original, utom att hon ändrar "min man" till min mamma och årtal så att det stämmer in.
Gör man så? Min tonårsdotter anser att det är brott mot netiqet i hennes kretsar iaf.

Jag kommenterade att det var roligt att hon tyckte om texten och då ser man att det är författaren som reagerat iaf, men det syns ju inte i själva inlägget att hon lånat texten.
Helt oavsett så känns det ju helt oacceptabelt? Man gör inte så, särskilt inte om personlig sorg...

fint att hon tog det bra :) :heart

Nåväl, så här är det.

Om du menar att personen delat din text på sin sida så ja det gör vissa hela tiden.

Har personen däremot skrivit det själv men med dina ord ja då är det lite skumt men inget kriminellt det heller.

Inte med egna ord.
Det som beskrivs är ju att ts har skrivit en text, låt oss säga ”Jag heter ts, jag älskar hästar och min häst heter Brunte”. Fast såklart mycket längre och personligare. Någon annan har kopierat och bytt ut vissa detaljer, texten är istället ”Jag heter op, jag älskar hästar och min häst heter Freja”. Detta är alltså ett brott mot upphovsrätten, eftersom texten är kopierad nästan rakt av.

Det som beskrivs är ju att ts har skrivit en text, låt oss säga ”Jag heter ts, jag älskar hästar och min häst heter Brunte”. Fast såklart mycket längre och personligare. Någon annan har kopierat och bytt ut vissa detaljer, texten är istället ”Jag heter op, jag älskar hästar och min häst heter Freja”. Detta är alltså ett brott mot upphovsrätten, eftersom texten är kopierad nästan rakt av.
Jag vet inte har inte läst texten men lägger man ut saker på fb får man räkna med att alla kan kopiera dom men visst ts kan väl anmäla om det är så men tror knappast det ens tas upp.

Jag vet inte har inte läst texten men lägger man ut saker på fb får man räkna med att alla kan kopiera dom men visst ts kan väl anmäla om det är så men tror knappast det ens tas upp.
Man får dela, inte kopiera, texter på facebook enligt deras användaravtal (och lag) vilket är stor skillnad. Det är ett solklart brott mot upphovsrätten.

För övrigt har ts inte skrivit någonstans att hon ska anmäla personen, men oavsett är det ett brott även om det givetvis hade varit värre om det handlar om att man stulit en bild eller artikel.

För övrigt blir jag riktigt sur på sådana som tycker de har all rättigheter i världen att stjäla andras verk. Vare sig det handlar om artiklar, bilder eller ord.

/Mvh tidigare journalist och fotograf.

Fast det du har skrivit är att det inte är kriminellt. Och som sagt är det inte sant eftersom det bryter mot upphovsrätten. Helt annan historia om det skulle bli något av en anmälan (vilket ju ts aldrig sagt skulle vara aktuellt) eller ej. Med den logiken så är det inte kriminellt om jag skulle snatta, så länge jag inte blev anmäld och dömd.

Man får dela, inte kopiera, texter på facebook enligt deras användaravtal (och lag) vilket är stor skillnad. Det är ett solklart brott mot upphovsrätten.

För övrigt har ts inte skrivit någonstans att hon ska anmäla personen, men oavsett är det ett brott även om det givetvis hade varit värre om det handlar om att man stulit en bild eller artikel.

För övrigt blir jag riktigt sur på sådana som tycker de har all rättigheter i världen att stjäla andras verk. Vare sig det handlar om artiklar, bilder eller ord.

/Mvh tidigare journalist och fotograf.
Folk vill ha uppmärksamhet så har det varit i alla tider. Jag ser det dagligen på Facebook folk som delar all möjlig skit för 3 sekunder i rampljuset.

Facebooks regler följer upphovsrätten. Kopierar man en text där måste man ange vem som skrivit den.
IMG_1272.webp

Skönt att det löste sig så bra. Samma sak hände mig när jag skrev ett inlägg kring meetoo, personen förstod nog inte det men det kändes väldigt konstigt att se mina exakta ord under någon annans namn. Bra att du adresserade det när det inte kändes rätt i magen!

Liknande trådar

Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 674
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18