Valet i USA

Det tror jag nog att de kan men då bör man uppenbarligen inte ha varit en rätt impopulär sittande vicepresident med en extremt kort valkampanj för att det ska fungera. Det är knappt några sittande vicepresidenter som lyckats i valet i modern tid (George Bush men inte så många fler de senaste 50 åren?)
Al Gore lyckades, men han blev bestulen på valet av republikanerna (och där kan vi verkligen snacka om ett riktigt stulet val)

Absolut. Eftersom att Harris tappade stöd från så många olika håll, så finns det såklart flera förklaringar. Vill dock understryka igen att just den fackliga biten inte är mest relevant i det jag fört fram, däremot tror jag att det är en stor nackdel att man inte lyckats nå ut till de som har det sämst ställt (som oftast är arbetare). Just med tanke på att Trump tycks ha vunnit en betydligt större andel av låginkomsttagare än förra valet. Om man ska se till demokrater som brukat lyckas vinna val i annars röda distrikt, så har jag noterat att många fokuserat trovärdigt på "bread-and-butter"-politik. Det är förstås enklare på mer lokal nivå än nationellt, men ändå.

Nu rostar laginkomsttagarna av tradition pa republikanska partiet ... och om de inte har nagon mycket stark anledning att rosta annorlunda sa stannar de uppenbarligen dar.

Det tror jag nog att de kan men då bör man uppenbarligen inte ha varit en rätt impopulär sittande vicepresident med en extremt kort valkampanj för att det ska fungera. Det är knappt några sittande vicepresidenter som lyckats i valet i modern tid (George Bush men inte så många fler de senaste 50 åren?)

Sant! Och tack for den paminnelsen. Jag ar lite bitter ... men ska ga pa en Dem. mote pa Lordag och dricka kaffe och "bli ompysslad" som en van sa. Forhoppningsvis kommer jag snart ur den har "dumpen".

Nej, rösterna räknades inte, för att republikanerna lyckades förhindra att alla röster räknades.

Jag bodde i Florida da och minns mycket val hur rosterna raknades, om och om igen. Nar Gore's kampanj ville rakna om roserna for tredje (om jag inte missminner mig, det kan ha varit fler ocksa) gangen) kontaktade Bush kampanj Supreme court och tyckte det rackte med omrakningar av ballots med "hanging chads, pregnant chads", och allt vad det nu var.
Det var pinsamt att bo i Florida da ... och uttrycket "Floriduh" myntades medan en helikopter foljde trucken fran Miami Dade till Tallahassee for omrakning. Och, som sagt, de raknades flera ganger!

Jag bodde i Florida da och minns mycket val hur rosterna raknades, om och om igen. Nar Gore's kampanj ville rakna om roserna for tredje (om jag inte missminner mig, det kan ha varit fler ocksa) gangen) kontaktade Bush kampanj Supreme court och tyckte det rackte med omrakningar av ballots med "hanging chads, pregnant chads", och allt vad det nu var.
Det var pinsamt att bo i Florida da ... och uttrycket "Floriduh" myntades medan en helikopter foljde trucken fran Miami Dade till Tallahassee for omrakning. Och, som sagt, de raknades flera ganger!
Nja det var väl frågan om vilka röster som skulle räknas, de med fullt hålslag eller om det räckte med en markering av hålslag eller något däremellan. Själva antalet röster var inget problem utan bara vilka som skulle räknas.

Nja det var väl frågan om vilka röster som skulle räknas, de med fullt hålslag eller om det räckte med en markering av hålslag eller något däremellan. Själva antalet röster var inget problem utan bara vilka som skulle räknas.

Snarare vilke kommuner's roster som skulle raknas.
Forst gav media Florida till Gore ... innan hela "pan handlen" hade stangt sina rost stationer. Media andrade sig senare nar rosterna fran Central time tidszonen kom in (det ar mycket starkt republikanskt dar). Sedan raknades det fram att det skillde pa 300+ roster. Ballots fran vissa stallen raknades OM tva ganger med maskiner.Da blev det enligt Florida lag en omrakning for hand.

Dar borjade bada partierna's advokater den verkliga striden. Nar det inte rackte att rakna om de kommuner man hade bestamt stamde Gore's advokater Florida och Bush's advokater la in till Supreme court att det var emot Florida lag att ga vidare ... vilket Supreme Court holl med om och Bush vann med runt 500 rostar nar "all was said and done".

@hastflicka När Joe hade gjort ett av sina lyckade uttalanden så åkte ju Donald iklädd vit skjorta och reflexväst runt i en brand new garbage truck med blänkande avgaspipor. Har det stått nått om det i media var han fick den ifrån? Köpte han den och strajpade upp den eller var det tillverkaren som lånade ut den och vad hände sedan med trucken? Är det nån som numera omkring med den i sitt arbete med Trump loggan? Har googlat men hittar inget om den storyn.

Jag är på resande fot och har inte kunnat följa valutgången så noga men det verkar som att Trump tog en ganska överlägsen seger och att det inte alls var så jämnt som prognoserna gav sken av?

Nu rostar laginkomsttagarna av tradition pa republikanska partiet ... och om de inte har nagon mycket stark anledning att rosta annorlunda sa stannar de uppenbarligen dar.

Sant! Och tack for den paminnelsen. Jag ar lite bitter ... men ska ga pa en Dem. mote pa Lordag och dricka kaffe och "bli ompysslad" som en van sa. Forhoppningsvis kommer jag snart ur den har "dumpen".
Ta hand om dig! Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för er som bor i USA. Hur går snacket bland politiskt aktiva Demokrater, antar att det just nu handlar om att ta hand om varandra och försöka smälta det här, och att framåtblickandet får komma senare?

Ja, jag håller verkligen med i omtanken om er som faktiskt bor i USA och behöver "ta" i detta på ett helt annat sätt än vi andra. När jag skrev till min kusin och beklagade svarade hon såhär:

"I am feeling less sad/surprised than 2016 (that was a gut punch) and more…existentially concerned? I live in such a stupid fucking country, soon to be run by a cult leader, who now has immunity for any crimes he commits in office thanks to our Supreme Court! I remain slightly hopeful that at least last time he didn’t accomplish much in the first two years that he had control of both house and senate as well. But that’s a slim hope."

:(

Jag är på resande fot och har inte kunnat följa valutgången så noga men det verkar som att Trump tog en ganska överlägsen seger och att det inte alls var så jämnt som prognoserna gav sken av?
Samtidigt så visade ju en prognos innan sista veckan ändå att han såg ut att vinna the popular vote.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 297
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama