Valet i USA

Haha, Mahmoud Abbas har tydligen varit en av de första att gratulera Trump. Han skickade även ett brev i samband med mordförsöket mot Trump, som verkade ha tagits emot bra. De har talat i telefon nyss, och han har haft möten med Tiffany Trumps svärfar - som är libanes och som verkar ha fått ta visst ansvar i kampanjlandet. Allt det där är ju BS i normalfall, men det är väl hur man kanske kan få Trump att stötta en tvåstatslösning som trots allt vore lite mer acceptabel för palestinier, genom smicker.

Samtidigt så delar dock Bibi med sig om att Trump och han talat om "Israels expansion." Trump är ju inte riktigt som andra människor, så hoppet där är väl att han inser att det skulle bli för dålig PR... men annars finns det ju signaler om att han vill ha en eldupphörsdeal innan han tillträder.

Den här var intressant:

466017096_10220193761992494_1792812281800504417_n.webp

Källa: University of Florida Election Lab

Det var alltså bara ungefär 30% av de över 18 som röstade på Trump. Mer än de som röstade på Harris, men betydligt mindre än de som inte röstade alls. Det är beklämmande i sig, just detta att så himla många helt enkelt struntade i att rösta, men det känns ändå lite trösterikt att 70% av befolkningen faktiskt inte röstade på Trump. Det hjälper ju ingenting, men för mig var det ett intressant perspektiv och framförallt något att påminna sig om när Trump står där och vrålar om hur "alla" älskar honom och vilken enorm uppbackning han har av folket.

Den här var intressant:

Visa bifogad fil 156660

Det var alltså bara ungefär 30% av de över 18 som röstade på Trump. Mer än de som röstade på Harris, men betydligt mindre än de som inte röstade alls. Det är beklämmande i sig, just detta att så himla många helt enkelt struntade i att rösta, men det känns ändå lite trösterikt att 70% av befolkningen faktiskt inte röstade på Trump. Det hjälper ju ingenting, men för mig var det ett intressant perspektiv och framförallt något att påminna sig om när Trump står där och vrålar om hur "alla" älskar honom och vilken enorm uppbackning han har av folket.
På sätt och vis men att inte rösta är också ett val, ett val att han är okej.

Den här var intressant:

Visa bifogad fil 156660

Har du någon länk till källan, tänkte att jag ville läsa mer men lyckades inte googla mig fram. :o

Den här var intressant:

Visa bifogad fil 156660

Man kan ju också vända på det och säga att ca. 70% inte röstade Harris. 😅

Jag tycker det är synd att över 300 miljoner människor bara har att välja på två kandidater i slutändan och är ingen riktigt i linje med ens politik... ja, vad gör man.
Sen blir ju passivitet även det en form av val, men att många inte röstar säger ju något.

På sätt och vis men att inte rösta är också ett val, ett val att han är okej.
Ja, eller att man tycker att båda är så dåliga att man väljer att inte rösta på någon av dem och tänker att det får bli som det blir.
Har du någon länk till källan, tänkte att jag ville läsa mer men lyckades inte googla mig fram. :o
Själva diagrammet finns i ett FB-inlägg där personen i fråga har tagit siffror härifrån och sedan fyllt i de röstsiffror som var aktuella för resp. parti när diagrammet gjordes (8 november).
Man kan ju också vända på det och säga att ca. 70% inte röstade Harris. 😅

Jag tycker det är synd att över 300 miljoner människor bara har att välja på två kandidater i slutändan och är ingen riktigt i linje med ens politik... ja, vad gör man.
Sen blir ju passivitet även det en form av val, men att många inte röstar säger ju något.
Jo såklart, men eftersom Harris inte har samma diktatortendenser som Trump, för att inte tala om att hon inte vann, så är det inte riktigt lika relevant tycker jag. Men visst, det är intressant att reflektera över hur man skulle ha reagerat på samma sorts analys ifall det varit "rätt" sida som vann!

Håller med om att de här systemen med winner-take-all, first past the post osv. är väldigt vanskliga. Även här i Storbritannien hamnar ju folk ofta i att rösta på det minst dåliga alternativet istället för någon som de faktiskt hejar på, just för att det i praktiken bara är två partier som har någon verklig chans att vinna.

Det är ju inte lika enkelt att rösta i USA heller som det är är. Det finns massa faktorer som gör det jobbigt. Du kanske måste ta ledigt från jobbet, du kanske inte KAN ta ledigt från jobbet. Det finns ställen där folk köat i många, många timmar för att få rösta. Du kanske måste skriva ut ditt röstkort så har du ingen skrivare kan du inte rösta. Vissa stater rensar också listorna på registrerade "röstare" så du måste anmäla dig igen osv osv osv..

Finns massa om detta om man googlar och det skiljer sig från stat till stat men det är nästan som att systemet är designat för att det ska vara svårt av någon anledning.

Egentligen så är ett av de stora problemen med antalet röstande i USA, att så många inte FÅR rösta. Hur mycket man än skulle vilja, eller kunna ta ledigt för att registrera sig etc.

Att ha åkt dit för en mindre förseelse som 16-åring, kan det i ett flertal stater, innebära att man aldrig, någonsin, får rösta.
Även om man lever ett fullständigt normalt liv, utan tillstymmelse till kriminalitet efter det.

Hur förtroendet för "samhället" blir när en person egentligen aldrig kan anses "rehabiliterad" och vara en fullvärdig medborgare kan vara svårt att förstå.

Det är minst lika skrämmande hur många som inte kan få rösta, som att en delmängd frivilligt avstår.

Tyvärr verkar demokratiserande reformer av röstsystemet ligga långt borta.

Ja, systemet är designat så att stora grupper ska stå utanför, med vilje - svarta och latinos inte minst.

Det är ju inte lika enkelt att rösta i USA heller som det är är. Det finns massa faktorer som gör det jobbigt. Du kanske måste ta ledigt från jobbet, du kanske inte KAN ta ledigt från jobbet. Det finns ställen där folk köat i många, många timmar för att få rösta. Du kanske måste skriva ut ditt röstkort så har du ingen skrivare kan du inte rösta. Vissa stater rensar också listorna på registrerade "röstare" så du måste anmäla dig igen osv osv osv..

Finns massa om detta om man googlar och det skiljer sig från stat till stat men det är nästan som att systemet är designat för att det ska vara svårt av någon anledning.
Det är designat för att det ska vara svårt i åtminstone vissa områden. Gerrymandering är verkligen ett reellt problem.

En av valets få solskenshistorier är att efter att högsta domstolen slagit fast att valdistrikt i Alabama hade dragits på ett sätt som missgynnar de som bor där, och man gjorde om lite, så kunde den första svarta personen sedan 1832 väljas till representanthuset, i ett distrikt där majoriteten är just svarta... https://www.theguardian.com/us-news/2024/nov/05/alabama-congressional-district-shomari-figures

Noterar att demokratiska guvernörer försöker "Trumpsäkra" deras delstater mot inskränkningar som lär komma.

Samtidigt ser jag många försöka klamra sig fast vid att den, förvisso väldigt konservativa, HD-domaren (som Trump tillsatt), Amy Coney Barrett visat sig vara lite mer självständig och moderat än de andra konservativa domarna. Hon har ställt sig på samma sida som de tre liberala domarna vid några tillfällen, även om de tyvärr inte utgjort en majoritet.

Jag är nyfiken på att se vilken roll, om någon, som RFK Jr kommer att få. Hittar inget konkret och nytt om detta, bara spekulationer. De få vaccinskeptiker och covid-konspirationsteoretiker jag har i utkanten av mina flöden verkar mycket peppade, men jag undrar hur det ska funka med den syn på miljöförstöring som RFK ändå har, och den som Trump, öh, inte har. Var omfamnandet av RFK bara ett sätt att få independent-röster, eller kommer han verkligen att få en roll i eller nära regeringen?

Herregud, Kristi Noem blir minister. Trodde att hon straffat ut sig efter sin bok (där hon skrev om att hon sköt sin valp) https://edition.cnn.com/2024/11/12/politics/kristi-noem-homeland-security-secretary

Sedan verkar det bli rätt hökiga personer som hanterar utrikespolitiken, så mycket för Trumps tjat om att vara anti-krig. Ser tex ut som att Rubio blir utrikesminister, och även om han är mer av en "normal" republikan, så innebär det någon som är en hök. Och minns ni Trumps kritik av Harris kampanjande med Cheneys (alltså att nämna att man har stöd från Dick och mer faktiskt kampanjande med Liz)? Hans kommande nationella säkerhetsrådgivare blir en person som var "counter terrorism advisor" åt Dick Cheney...

Herregud, Kristi Noem blir minister. Trodde att hon straffat ut sig efter sin bok (där hon skrev om att hon sköt sin valp) https://edition.cnn.com/2024/11/12/politics/kristi-noem-homeland-security-secretary
OMG. Å andra sidan är det väl ur ett perspektiv ganska smart: Trump slapp förknippas med henne under valrörelsen, men nu kan han belöna henne för hennes lojalitet genom att ge henne en post där hon inte är folkvald 🤷‍♀️ Som lame duck kan kan ju tillsätta vilka galenpannor som helst.

Jag är nyfiken på att se vilken roll, om någon, som RFK Jr kommer att få. Hittar inget konkret och nytt om detta, bara spekulationer. De få vaccinskeptiker och covid-konspirationsteoretiker jag har i utkanten av mina flöden verkar mycket peppade, men jag undrar hur det ska funka med den syn på miljöförstöring som RFK ändå har, och den som Trump, öh, inte har. Var omfamnandet av RFK bara ett sätt att få independent-röster, eller kommer han verkligen att få en roll i eller nära regeringen?
Jag tror inte att det finns något konkret. Läste en text för några dagar sedan om att de nära Trump tyckte att han var en huvudvärk för dem, och att de var osäkra på om RFK Jr kommer klara av att bli vettad, eller om han ens skulle vilja bli det:

"While the president-elect continues to praise Kennedy publicly, advisers have acknowledged that he has caused some headaches for the campaign. An interview Wednesday further exacerbated that concern, when Kennedy was continually pressed on his stance on vaccines, just hours after Trump won the presidency in an historic political comeback.

“That is not what we want people focused on today,” a source close to Trump said of the exchange.

The Kennedy and Trump teams have been discussing the potential for a czar-like position with a broad remit and direct, regular access to the president. His wide-ranging interests – addiction, nutrition, mental health, vaccines, and the environment – span multiple agencies including the Department of Health and Human Services, the Environmental Protection Agency and the Department of Agriculture.

Inside Trump’s camp, questions have been raised about whether Kennedy could get confirmed or obtain a security clearance necessary for a Cabinet-level position. And even if he could, they doubt Kennedy would want to go through those processes.

“If you dump a bear in Central Park and think you’re above the law, you don’t want to have to go through that gauntlet of political correctness,” said a former Trump official briefed on the discussions." https://edition.cnn.com/2024/11/06/politics/transition-donald-trump-jockeying/index.html

En lite nyare text från Politico säger att RFK verkar samla in förslag på personer att anställa. https://www.politico.com/live-updates/2024/11/11/congress/rfk-jr-trump-administration-jobs-00188880

Jag tror inte att det finns något konkret. Läste en text för några dagar sedan om att de nära Trump tyckte att han var en huvudvärk för dem, och att de var osäkra på om RFK Jr kommer klara av att bli vettad, eller om han ens skulle vilja bli det:
Han har ju i intervjuer sagt att han har massor av skelett i garderoben efter sin vilda ungdom (det var väl i samband med att han anklagades för sexuella trakasserier av familjens barnvakt). Eventuellt är han för mycket även för Trumpregeringen.

Han har ju i intervjuer sagt att han har massor av skelett i garderoben efter sin vilda ungdom (det var väl i samband med att han anklagades för sexuella trakasserier av familjens barnvakt). Eventuellt är han för mycket även för Trumpregeringen.
Har nog aldrig riktigt hört någon hantera ett sådant avslöjande just som han gjorde. Han verkade ganska genuint be om ursäkt, men som du säger så öppnade han också upp för att det kanske kan finnas ännu mer... tänker dock att det här med björnen, och att såga av huvudet på en val kanske påverkar mer för den typen av jobb han skulle vilja ha.

Sedan verkar det bli rätt hökiga personer som hanterar utrikespolitiken, så mycket för Trumps tjat om att vara anti-krig. Ser tex ut som att Rubio blir utrikesminister, och även om han är mer av en "normal" republikan, så innebär det någon som är en hök. Och minns ni Trumps kritik av Harris kampanjande med Cheneys (alltså att nämna att man har stöd från Dick och mer faktiskt kampanjande med Liz)? Hans kommande nationella säkerhetsrådgivare blir en person som var "counter terrorism advisor" åt Dick Cheney...
Å Elon får toppjobb. Sanera utgifter :up:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 297
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama