Valet i USA

Donald överlägsna valseger ger honom mandat från folket att koncentrera sig på fortsätta driva de politiska frågor som är centrala för MAGA rörelsen såsom minska skatter, stärka gränssäkerheten, och motverka globalism samt ena sitt partis väljare inför framtida val. Vi lär säkert få höra en hel MAGA-country låtar skapas och spelas på topplistorna kommande åren. Oljan ska ochså pumpas och flödas
Vet du @Smoothi , det hade varit riktigt intressant att ha dig här i tråden om du kunnat argumentera för din sak, om du bemött frågor och synpunkter på ett sätt som det är brukligt att man gör på diskussionsforum. Nu känns det litegrann som att försöka diskutera med det där urgamla datorprogrammet som fanns på typ 80-talet, som man kunde ställa frågor till men som gav goddag yxskaft-svar. Det är inte så kul och det känns helt ärligt ganska meningslöst.

samt ena sitt partis väljare inför framtida val.
Jag förutspår att det Republikanska partiet kommer genomgå samma polarisering som vi fram till nu sett i det amerikanska samhället, när det börjar gå upp för det amerikanska folket vad som nu kommer hända med allt från USA's position i världen till grönsakspriserna i affären.

Men det spelar mindre roll, för efter det här valet behöver inte det amerikanska folket längre välja nånting, var det väl nån som sade;

https://www.theguardian.com/us-news...trump-wont-have-to-vote-anymore-fox-interview

Vet du @Smoothi , det hade varit riktigt intressant att ha dig här i tråden om du kunnat argumentera för din sak, om du bemött frågor och synpunkter på ett sätt som det är brukligt att man gör på diskussionsforum. Nu känns det litegrann som att försöka diskutera med det där urgamla datorprogrammet som fanns på typ 80-talet, som man kunde ställa frågor till men som gav goddag yxskaft-svar. Det är inte så kul och det känns helt ärligt ganska meningslöst.
Jag tyckte det var kul att @Jeffery tog upp MAGA-pianot. Det lyfte lite så jag blev lite taggad av det. Sen dök det unisona körandet i "Hooked on a Feeling" upp i mitt huvve

Jag tyckte det var kul att @Jeffery tog upp MAGA-pianot. Det lyfte lite så jag blev lite taggad av det. Sen dök det unisona körandet i "Hooked on a Feeling" upp i mitt huvve
Ja ok. Inget i sakfrågorna då? Typ som vanligt. Du sitter i Sverige (eller?) och tycker det är kul, det som nu händer i USA, men pallar inte läsa in dig på kritiken. Kan man sammanfatta det så?

Jag förutspår att det Republikanska partiet kommer genomgå samma polarisering som vi fram till nu sett i det amerikanska samhället, när det börjar gå upp för det amerikanska folket vad som nu kommer hända med allt från USA's position i världen till grönsakspriserna i affären.

Men det spelar mindre roll, för efter det här valet behöver inte det amerikanska folket längre välja nånting, var det väl nån som sade;

https://www.theguardian.com/us-news...trump-wont-have-to-vote-anymore-fox-interview
Vi får vänta och se om du får rätt.

Men som demokratiska val alltid är upplagt så väljer folket sedan tar få utvalda ur folket vid och bestämmer.

Läste någon rubrik om att Trump öppnade för en tredje mandatperiod, vilket visar på att han inte kommer lämna från sig makten frivilligt

Läste någon rubrik om att Trump öppnade för en tredje mandatperiod, vilket visar på att han inte kommer lämna från sig makten frivilligt
The best predictor för future behaviour is past behaviour, som Trump-hejaren dr Phil brukar säga. Oklart varför Trump skulle lämna ifrån sig makten frivilligt nästa gång det är dags när han inte gjorde det sist 🤷‍♀️

Undrar om det i en sån som Trump finns minsta gnutta skamkänsla i en situation som den han var i igår, när Biden bjudit in honom till Vita huset? Eller känner han bara "haha, losers som gör detta på demokratiskt vis"?

Det är ju helt BANANAS. Man får hoppas att det stämmer som flera (även republikaner) verkar ha sagt, att han aldrig kommer bli godkänd.
Även om det tyvärr blev en republikansk majoritet i senaten (som förvisso var väntad), så är ju tex. nya majoritetsledaren John Thune inte direkt MAGA - och inte heller den Trump ville se. Och senaten har ju tenderat att vara mer "sansade" än representanthusets MAGA-ledamöter. Däremot har ju också sett uttalanden från folk runt Trump som tex. hintat om att majoritetsledaren får en chans, men om han tenderar att inte göra vad de vill så vill de tvinga bort honom... så jag vet inte.

Ja, men han deklarerade det ganska tydligt innan valet (inte personer), men att förra gången fanns det alldeles för många som modererade hans galenskaper och att den här gången vet han vilka medarbetare han behöver för att kunna genomföra allt han önskar.

Alltså ganska väntat ändå att kvalifikationer i form av kompetens och kunskap inte slår särskilt högt.
Kan ju verkligen se Gaetz gå efter politiska motståndare rätt hårt, på ett sätt som är lite mer skamlöst än gemene MAGA. Sedan är han uppenbarligen lite av en loose cannon, så kanske skulle han även kunna göra saker som inte ens Trump vill (tänker på när han avsatte Kevin Mccarthy för sin egen skull).

Måste säga att konceptet att plocka in någon med erfarenhet av effektivisering från industrin med Lean/Six Sigma/operational excellence osv -tänket för att effektivisera myndigheter och eliminera ”waste” i byråkratiska processer är intressant. Däremot så borde det förstås vara någon som inte är aktiv i en chefsroll eller investerare i andra bolag samtidigt…

Måste säga att konceptet att plocka in någon med erfarenhet av effektivisering från industrin med Lean/Six Sigma/operational excellence osv -tänket för att effektivisera myndigheter och eliminera ”waste” i byråkratiska processer är intressant. Däremot så borde det förstås vara någon som inte är aktiv i en chefsroll eller investerare i andra bolag samtidigt…
Det absolut värsta är väl egentligen att utöver att Musk har chefsroller i sina företag, så har han genom Starlink miljardkontrakt med Pentagon. Förslagsvis så vill han inte dra in på något som gynnar honom själv. Edit. Glömde att det är mer än bara Starlink, utan rör mer saker på SpaceX

Måste säga att konceptet att plocka in någon med erfarenhet av effektivisering från industrin med Lean/Six Sigma/operational excellence osv -tänket för att effektivisera myndigheter och eliminera ”waste” i byråkratiska processer är intressant.

Vill du utveckla vad du menar med detta? Och vad du tänker om den tidigare vågen inom offentlig sektor i Sverige, vad man borde göra annorlunda den här gången jämfört med då?

Edit: inser att jag inte vet om du avsåg myndigheter i Sverige eller USA? Jag antog att du menade svenska, som är det enda jag har erfarenhet av, men det kanske du inte menade...

Vill du utveckla vad du menar med detta? Och vad du tänker om den tidigare vågen inom offentlig sektor i Sverige, vad man borde göra annorlunda den här gången jämfört med då?

Edit: inser att jag inte vet om du avsåg myndigheter i Sverige eller USA? Jag antog att du menade svenska, som är det enda jag har erfarenhet av, men det kanske du inte menade...
I teorin är det ganska enkelt, utan en mycket engagerad ledning så fungerar inte något av de koncept jag tog upp. När enda syftet är budgetneddragningar som någon politiker bestämt så kommer det fallera utan undantag. Syftet måste vara att någon som brinner för arbetssättet enligt valfri filiosofi stöttar med att identifiera icke värdeskapande arbete och sen arbeta bort detta. Superviktigt att ha tydliga arbetssätt som ledningen själva lever efter. Har själv jobbat inom organisationer där Lean och 5S finns med på "pappret" och andra organisationer där det faktiskt lever i hela organisationen och skillnaden är enorm. När man har dragit slutsatsen att det tex är administrativ personal inom vården som är slöseriet i processen eller att alla former av lager i alla situationer är fel så vet man helt enkelt inte vad man håller på med och har misslyckats med införandet av processutveckling som koncept. Sen vilka verktyg som fungerar för vilken verksamhet är nog snarare ett par doktorsavhandlingar för någon som känner sig manad än något som jag tror att jag kan sammanfatta här

I teorin är det ganska enkelt, utan en mycket engagerad ledning så fungerar inte något av de koncept jag tog upp. När enda syftet är budgetneddragningar som någon politiker bestämt så kommer det fallera utan undantag. Syftet måste vara att någon som brinner för arbetssättet enligt valfri filiosofi stöttar med att identifiera icke värdeskapande arbete och sen arbeta bort detta. Superviktigt att ha tydliga arbetssätt som ledningen själva lever efter. Har själv jobbat inom organisationer där Lean och 5S finns med på "pappret" och andra organisationer där det faktiskt lever i hela organisationen och skillnaden är enorm. När man har dragit slutsatsen att det tex är administrativ personal inom vården som är slöseriet i processen eller att alla former av lager i alla situationer är fel så vet man helt enkelt inte vad man håller på med och har misslyckats med införandet av processutveckling som koncept. Sen vilka verktyg som fungerar för vilken verksamhet är nog snarare ett par doktorsavhandlingar för någon som känner sig manad än något som jag tror att jag kan sammanfatta här

Tack, då förstår jag mer vad du avser. Effektiviseringsarbete och att allt förändringsarbete kräver en engagerad drivkraft och ledning håller jag helt med om. Jag tänker att det dock inte är något särskilt för just Lean/Sex sigma etc. utan gäller alla koncept och verksamhetsutveckling. Och inte är unikt för just myndigheter heller, men antar att du tog upp just dem för att det var det som Trump/Elon-spåret handlade om.

Varför jag frågade om vad du tyckte man gjorde fel förra vågen är för att i de exempel jag själv såg eller hört beskrivas på liknande sätt på andra ställen i efterhand, så var det just det som du föreslog som jag ser som en brist i förutsättningarna för att lyckas - att man tog in folk från industrin som skulle införa det i den offentliga organisationen, utan att ha tillräcklig förståelse för vad "produktion" innebär på det stället. Samt att en hel del av dem som man stötte på snarast själva kändes som "snabbutbildade" konsulter som knappt hade egen erfarenhet av någon verksamhet utan mest hoppar mellan olika trendande koncept.

Det låter som att vi nog kanske inte står så långt ifrån varandra i sak, det lät bara på det du skrev som att jag varit med om just det du föreslog. Jag tror att det bästa är om förbättringar drivs med en stark verksamhetsförankring, snarare än att någon ska komma in utifrån och förändra utifrån "såhär jobbar man i företag X och Y".

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama