Valet i USA

Jag tror du tänker för logiskt.
Jag tror mycket effektivisering kommer vara lika med utradering av vad man för stunden finner vara onödiga myndigheter.

Med Elon Musk i spetsen gissar jag att det gäller alla myndigheter som på något sätt kan stå i vägen för snabba beslut om investeringar i rymdfart och annan teknik, samt alla myndigheter vars uppdrag inte underlättar för stenrika människor att få ännu mer makt. Och då kan man effektivisera bort många saker som krävs för ett fungerande samhälle.

(Nu betraktar jag redan idag det amerikanska samhället som dysfunktionellt på tillräckligt många sätt - men jag kommer förmodligen vara förbluffad över hur mycket mer dysfunktionellt för medborgare det gick att åstadkomma på fyra år.)

Så en hälsominister som sprider desinformation om vaccin, en justitieminister som utretts för trafficking, en chef för nationella underrättelsetjänsten som sprider rysk propaganda och en försvarsminister med vit makttatueringar? Och så Musk på det. Det är nästan svårt att se ett sämre urval av personer.

Så en hälsominister som sprider desinformation om vaccin, en justitieminister som utretts för trafficking, en chef för nationella underrättelsetjänsten som sprider rysk propaganda och en försvarsminister med vit makttatueringar? Och så Musk på det. Det är nästan svårt att se ett sämre urval av personer.
...och så har vi bingo hos den orangea herren där borta på tredje raden...

Antar att någon redan lagt in denna? (inte läst tråden, ämnet var för deprimerande. Men nu är det ju som det är så kanske kan läsa lite)

1731666666336.webp

Nån som lyssnat på intervjun med Bernie Sanders i The Daily idag? Förutom att det alltid är roligt att lyssna på honom, är det svårt att inte tänka på kontrasten till väldigt många andra högaktuella politiker, oavsett partifärg. Oavsett vad man tycker om hans politik är det sällan man hör någon som är så grundad i sina värderingar och som talar så medryckande för sin sak. 83 år gammal låter han bra mycket mer skärpt än många andra (och till skillnad från flera andra verkar han förstå att tåget för ännu en presidentkanditatur nu har gått).

Nån som lyssnat på intervjun med Bernie Sanders i The Daily idag? Förutom att det alltid är roligt att lyssna på honom, är det svårt att inte tänka på kontrasten till väldigt många andra högaktuella politiker, oavsett partifärg. Oavsett vad man tycker om hans politik är det sällan man hör någon som är så grundad i sina värderingar och som talar så medryckande för sin sak. 83 år gammal låter han bra mycket mer skärpt än många andra (och till skillnad från flera andra verkar han förstå att tåget för ännu en presidentkanditatur nu har gått).
Jag har tbh inte ens koll på vad The Daily är, en podcast? :D Jag antar dock att vad som sas är förenligt med vad han gett för eftervalsanalys och vad han brukar säga annars också (jag är en Bernie Bro, om någon av förmodan skulle ha missat det :angel:). Men just den här autenticiteten som du är inne på, och faktiskt en del av politiken, har ju lett till att det ändå finns Trump-väljare som gillar honom också.

Senast ändrad:
@Capybara Känner mig lite dum nu, jag har ju lyssnat på den podcasten från New York Times många gånger förut, men aldrig tänkt på vad den heter :o eftersom den mest dykt upp på flödet i youtube ibland mest - och eftersom jag inte är en stor poddlyssnare.

Jag har tbh inte ens koll på vad The Daily är, en podcast? :D Jag antar dock att vad som sas är förenligt med vad han gett för eftervalsanalys och vad han brukar säga annars också (jag är en Bernie Bro, om någon av förmodan skulle ha missat det :angel:). Men just den här autenticiteten som du är inne på, och faktiskt en del av politiken, har ju lett till att det ändå finns Trump-väljare som gillar honom också.
I podden fick han förklara utförligare vad han menar med det här med att Demokraterna fokuserat för mycket på identitetspolitik, och det blev tydligare, tyckte jag (såklart - tidigare har det ju bara varit just det där citatet som kommit fram).

(Känn dig inte dum - jag visste inte att The Daily finns på Youtube 🙂 )

Jag tror utrikespolitiken och Trumps löfte om att få till ett slut på kriget i Ukraina har haft större betydelse för valutgången än vad många härinne tror, läste att efter gränskontroll och ekonomin var utrikespolitiken den största frågan för de som röstade på honom.

Läste även en artikel om stödet för Trump i Indien där samma framhävdes

https://www.npr.org/2024/11/15/g-s1-34174/trump-election-india-peace
Vad synd att Agent Orange inte har någon som helst plan för hur fred i Ukraina skulle gå till, utan det är precis som vanligt; bara munväder utan substans.

Det går bra nu! Trump nominerar Dr Oz till en lite för viktig post: https://www.nbcnews.com/politics/do...nate-candidate-mehmet-oz-run-medic-rcna180880

Gällande Matt Gaetz så verkar det som att han använde ett PayPal-konto tillhörande en person som Gaetz brukar beskriva som sin "adopterade son" (är en gammal flickväns bror eller något i den stilen) för att betala för sexuella tjänster. Utöver den uppenbara kontroversen med att påstås ha betala en minderårig tjej för sex, så skulle jag vilja peka på hur jävla skumt det är med ledande republikaner som påstår sig ha en "adopterad son" lite när det passar dem. Som med Mike Johnson.

Och herregud, Selzer förblir trots allt bland de främsta i sitt skrå, och hon välkomnar att se efter vad som blev fel för att kunna bli mer spot on i framtiden. Inget konstigt med det.
Jag tycker nog det kan vara rimligt med en undersökning hur det där gick till, hennes opinionsmätning fick stor uppmärksamhet och påverkan och så mycket fel låter inte rimligt för en seriös mätning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 397
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 800
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Samhälle Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt...
2
Svar
36
· Visningar
2 933
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar