Valet i USA

Läste att Biden nu benådar sin son Hunter för samtliga brott och att det går så långt tillbaka som 2014 .
Tillägg. Att han benådar sin som var nog ganska väntat trots löften om motsatsen och vad jag förstår har andra presidenter gjort liknande innan. Det jag reagerar mest på är att benådningen går så långt tillbaka som 2014, alltså för tiden när Biden var aktiv i Ukraina och det har var brottsundersökningar och annat som det aldrig blev full klarhet i.

Det där är en revolterande otrevlig form av nepotism, som kommer att vara mycket skadlig för USA som rättsstat.

Det lämnar liksom fältet fritt för Trump att benåda dem som var med och stormade Kapitolium, eller vem som han råkar vilja benåda.
Jag kan hålla med om den första meningen men att det lämnar fältet fritt för Trump spelar ingen roll. Han behöver ingen inbjudan för att vara ett stort as det klarar han så bra själv.

Tillägg. Att han benådar sin som var nog ganska väntat trots löften om motsatsen och vad jag förstår har andra presidenter gjort liknande innan. Det jag reagerar mest på är att benådningen går så långt tillbaka som 2014, alltså för tiden när Biden var aktiv i Ukraina och det har var brottsundersökningar och annat som det aldrig blev full klarhet i.
Med tanke på att skattebrotten väl sträckte sig till 2016 redan så vore det väl inte osannolikt om han felat så sett redan då, behöver inte vara märkligare än så. Sedan är det väl värt att kommentera att Trump själv övervägt att benåda Hunter. https://www.axios.com/2024/11/09/trump-pardon-president-jan-6-rioters

Citat från Wikipedia:

On December 1, 2024, Joe Biden issued a "full and unconditional" pardon for his son. The pardon covered all offenses committed between January 1, 2014 and December 1, 2024 and is expected to include his tax charges, gun charges, and any other potential charges in that timeframe, particularly related to Biden's work with Burisma, which began in 2014. [min fetning] Legal experts could recall only Richard Nixon as someone given similar terms for a pardon, for a term between 1969 and 1974.

Det där är en revolterande otrevlig form av nepotism, som kommer att vara mycket skadlig för USA som rättsstat.

Det lämnar liksom fältet fritt för Trump att benåda dem som var med och stormade Kapitolium, eller vem som han råkar vilja benåda.

Som om han inte hade gjort det annars, eller? Han har ju iom valsegern blivit i princip benådad själv. Hade USAs rättssystem fungerat hade Trumps dom fallit och genomförts och inte pausats så att han kunde ställa upp i valet.

Som om han inte hade gjort det annars, eller? Han har ju iom valsegern blivit i princip benådad själv. Hade USAs rättssystem fungerat hade Trumps dom fallit och genomförts och inte pausats så att han kunde ställa upp i valet.

Jag tycker att Biden med det här bottennappet och kovändningen gör det extremt svårt för Demokraterna och vettiga Republikaner att fortsatt hävda att Trump begår tokigheter på området som bör stoppas med alla medel som går att uppbringa. Det är liksom som att lägga upp bollen på straffpunkten åt motståndaren och sedan inte ens ställa sig i målet för att försöka ta bollen. Det är så bottenlöst svagt och karaktärslöst. Jag tror att det här kan göra mycket mer skada för förtroendet för amerikanska politiker än vad Trump mäktar med att göra på egen hand. Trump driver en mer öppen personlig agenda.

Finns det nån typ av "missnöjesförklaring" mot presidenten som de demokratiskt valda församlingarna kan använda? I så fall är det här ett givet tillfälle att låta Joe Biden lämna Vita Huset och åka hem och skämmas en månad i förtid.

Ja, det är verkligen ett riktigt svek och bottennapp av Joe Biden, extra illa med den form av benådning som gavs i form av total amnesti för brott begångna de senaste 10 åren. I en rättsstat borde det inte vara möjligt för en vald representant att ha makten i den typen av juridiska frågor gällande egna medborgare i egna landet, extra illa när det gäller personer med nära koppling.

Det här ger ett enormt surt eftermäle till Bidens gärning som politiker som passerat bäst-före-datum med råge.
Sett i ljuset av att att Biden + administration totalt underminerar internationell rätt och ICC i synnerhet så tycker jag att det är rätt lindrigt att benåda Hunter. Trots de sakerna du påpekar som stämmer, och trots att han hävdade att han inte skulle göra det så sent som i höstas.

Jag tycker att Biden med det här bottennappet och kovändningen gör det extremt svårt för Demokraterna och vettiga Republikaner att fortsatt hävda att Trump begår tokigheter på området som bör stoppas med alla medel som går att uppbringa. Det är liksom som att lägga upp bollen på straffpunkten åt motståndaren och sedan inte ens ställa sig i målet för att försöka ta bollen. Det är så bottenlöst svagt och karaktärslöst. Jag tror att det här kan göra mycket mer skada för förtroendet för amerikanska politiker än vad Trump mäktar med att göra på egen hand. Trump driver en mer öppen personlig agenda.

Finns det nån typ av "missnöjesförklaring" mot presidenten som de demokratiskt valda församlingarna kan använda? I så fall är det här ett givet tillfälle att låta Joe Biden lämna Vita Huset och åka hem och skämmas en månad i förtid.
Tjugofemte tillägget finns väl, men det är osannolikt skulle jag tro.

Sett i ljuset av att att Biden + administration totalt underminerar internationell rätt och ICC i synnerhet så tycker jag att det är rätt lindrigt att benåda Hunter. Trots de sakerna du påpekar som stämmer, och trots att han hävdade att han inte skulle göra det så sent som i höstas.

Jag tänker också att det finns större begångna fel, men det här handlar på något sätt om hjärtat i demokratin - på ett principiellt plan - som Demokraterna ensidigt anklagat Trump för att riskera i 9 år.

Jag tror det här spelar Trumps agenda perfekt i händerna vilket är olyckligt för hela världen.

Jag kan mycket väl tänka mig att Joe Biden fått sen information om att det nya styret stenhårt arbetat på att sätta dit Hunter Biden efter den 20/1. Som de faktiskt också försökt med under de sista fyra åren.

Under de här förutsättningarna kan jag mycket väl förstå kovändningen av -pappa- Joe.

Jag tänker också att det finns större begångna fel, men det här handlar på något sätt om hjärtat i demokratin - på ett principiellt plan - som Demokraterna ensidigt anklagat Trump för att riskera i 9 år.

Jag tror det här spelar Trumps agenda perfekt i händerna vilket är olyckligt för hela världen.
Jag håller med om att det spelar Trump perfekt i händerna! Utöver problemet som är Joe Biden så känns det som att många ledande demokrater hanterat valförlusten väldigt märkligt, jag fattar att de vill understryka att de värnar etablissemanget oavsett om de förlorar eller ej - men man behöver liksom inte omfamna det man korrekt pekat ut som fascistiska tendenser innan.

Den här benådningen ser ful ut men i sak är det ganska obetydligt, Biden kommer inte längre vara en politisk kraft och jag tror inte många egentligen bryr sig så mycket om att Hunter Biden kommer undan rättvisan.

Fokus ligger på utrikespolitiken och Trump där det börjar forma sig en bild av vad som kan förväntas komma. Det senaste nu om dollarn och BRICS ambitioner om en konkurrerande världsvaluta. Vem vet om Trump kommer lyckas men han tar upp kampen och jag tror han har stöd av ganska många även utanför USA.

Läste också att han nominerats till Nobels fredspris av en parlamentsledamot från Zelenskys parti.
https://kyivindependent.com/ukrainian-mp-proposes-trump-for-nobel-peace-prize/

Senast ändrad:
OM det är så att Biden kanske bestämde sig för att benåda Hunter efter en gemytlig thanksgiving, så hoppas jag att han också blev inspirerad att ändra sig gällande en annan fråga, av den otippade boken som han fotograferades med utanför en bokaffär - The Hundred Years' War on Palestine. Let's go Brandon, erkänn Palestina som stat i FN istället för att blocka varje omröstning!!! Det kommer Trump inte kunna ändra så lätt.
AP24334836945548-640x400.jpg

Fast är det inte dags att Trump får ta ansvar för sina handlingar och att vi inte alltid letar ursäkter för det han gör i vad andra gör? Måste han alltid få frisedel för sina handlingar? Varför ska han alltid betraktas utifrån måttstocken vi har för ett litet barn?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 397
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 800
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Samhälle Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt...
2
Svar
36
· Visningar
2 916
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden