Valet i USA

Många som jobbar i en kampanj slutar liksom när valet är slut ändå ;)

Och herregud, Selzer förblir trots allt bland de främsta i sitt skrå, och hon välkomnar att se efter vad som blev fel för att kunna bli mer spot on i framtiden. Inget konstigt med det.
Samma fiasko fick ju våran egen Valu uppleva ett år då SD rusade i mandatfördelning. Minns inte vilket år det var men då fick man sitta på valkvällen i TV och erkänna att man inte hade koll på verkligheten. Minns du det ;)

Men är din bild av Demokraterna att de själva faktiskt ser arbetarklassen som sina kärnväljarna, eller är det vad du tycker att de borde göra?

Nu följer jag inte amerikansk politik lika intensivt som du verkar göra, men min bild av Demokraterna är att de (åtminstone de senaste åren) snarare varit ett parti som riktat in sig mot medelklassen. Och utifrån det så har jag inte svårt att förstå att det Republikanernas förmedlar att "vem som helst" ska kunna skaffa sig ett bra liv "med sina egna händer" är tilltalande, för den som inte känner sig hemma i medelklassen.
Alltså, det känns väl på det hela taget som att det politiska landskapet är ganska långt ifrån att värna om arbetare. Och delar av det demokratiska partiet är väl de mest arbetarfokuserade, men det är ju inte hela partiet. Det är dock värt att nämna att på DNC detta året så gjorde de en rätt stor grej av att UAWs ordförande höll ett tal och att Harris lyft fram stöd från olika fackförbund som viktiga. Sedan skulle säga att Biden var mer inriktad på arbetarklassen än vad Harris har varit, tror tom. att han är den första presidenten som ställt sig tillsammans med strejkvakter vid en pågående strejk.

Samma fiasko fick ju våran egen Valu uppleva ett år då SD rusade i mandatfördelning. Minns inte vilket år det var men då fick man sitta på valkvällen i TV och erkänna att man inte hade koll på verkligheten. Minns du det ;)
Du har rätt små krav på vad du anser är fiasko. Det finns en anledning till att man genomför val och inte förlitar sig på opinionsundersökningar.

Du har rätt små krav på vad du anser är fiasko. Det finns en anledning till att man genomför val och inte förlitar sig på opinionsundersökningar.
Du har 2 poäng där. Förstår heller inte varför man orkar hålla på med dom på valdagen när den ändå inte fyller nån funktion när folk går o röstar.

Fö ligger trenden nu på 311 för Donald

Det går överstyr, Donald nu 291
Vad är det som går överstyr?
Han vinner stort/komfortabelt, valet blev inte alls så jämt som opinionsundersökningarna trodde. Eftersom de missat förr trodde man väl att det nu kanske skulle slå över åt andra hållet.

Och som andra redan nämnt här och som jag sagt till dig flera gånger, sluta tramsa och fyll gärna ut dina inlägg med lite substans. I en diskussion är det också lämpligt att faktiskt svara och utveckla sådant som är oklart.

Vad är det som går överstyr?
Han vinner stort/komfortabelt, valet blev inte alls så jämt som opinionsundersökningarna trodde. Eftersom de missat förr trodde man väl att det nu kanske skulle slå över åt andra hållet.
Det var väl ett konstigt antagande att tro något sådant

Tja, titta på alla svenska hockey lirare. Så fort dom får chansen vill dom over there. Även andra idrottare såklart. Kockar vill dit och ha en restaurang där, anses fint. Sen har vi hela finans folket, för att sen inte tala om forskarfolket. Kommer man dit kanske kanske man får vara med om att bidra till ett Nobelpris eftersom USA kammar hem många såfanna

Studera och har jobbat i USA, big star i sitt CV. Alla vill göra pengar där för där finns pengarna
Många som bor i USA med kontakter i andra delar av världen flyr därifrån när de vill ha barn. USA har liksom missat nästan allt som en modern välfärdsstat handlar om.

Väldigt rika människor klarar sig utan den.

Många som bor i USA med kontakter i andra delar av världen flyr därifrån när de vill ha barn. USA har liksom missat nästan allt som en modern välfärdsstat handlar om.

Då är det väl bra med MAGA då även om man är världens största ekonomi?

Det var väl ett konstigt antagande att tro något sådant
Nu är jag inte 100% säker men jag har för mig att man underskattade stödet för SD i Sverige längre tillbaka men att de i senaste valet fick färre röster än vad som man räknade med i opinionsundersökningarna. Detta då man justerat siffrorna då färre tidigare ville uppge att de röstade på SD.

Sedan fortsätter du vara mer eller mindre obegriplig, som ovan.

Då är det väl bra med MAGA då även om man är världens största ekonomi?
Alltså "again":et i MAGA är precis samma nostalgi som t.ex. SD också ofta utnyttjar. Man vill tillbaka till en tid som troligen aldrig funnits (och om den fanns var den bara great för några få privilegierade). Det är ett billigt knep som är svårt att argumentera emot, det blir ett famlande i luften.

En bekant till mig flyttade dit runt millennieskiftet. Gifte sig, fick två döttrar som nu är i high school-ålder, skilde sig. Hon vill väldigt gärna flytta tillbaka till Sverige, började vilja det redan under förra Trump-eran. Men eftersom delad vårdnad om barn sitter hon liksom fast där :heart

Alltså "again":et i MAGA är precis samma nostalgi som t.ex. SD också ofta utnyttjar. Man vill tillbaka till en tid som troligen aldrig funnits (och om den fanns var den bara great för några få privilegierade). Det är ett billigt knep som är svårt att argumentera emot, det blir ett famlande i luften.
Men den tiden har ju funnits enligt väljarna. Därför står ju A sist

Det är inte väljarna som hittat på MAGA. Det är Trump och den lilla krets som fört fram honom. Att sedan MAGA funkar för att bygga en bild i folks huvuden, det är en annan femma.

Det är precis som SD:s omhuldade Bullerbysverige - det är fiktion.
Det är väll egentligen Ronald Reagan med sitt team som myntade det från början. Sedan har Trump återanvänt det som sitt.

Det är väll egentligen Ronald Reagan med sitt team som myntade det från början. Sedan har Trump återanvänt det som sitt.
Ja alltså som uttryck är det ju ingen unik innovation, men nog måste man väl ändå säga att det är Trumpkretsen som är arkitekterna bakom dagens MAGA som begrepp? (Och jag tror inte en sekund på att det bara är Trump själv, utan ett longgame av mycket smarta och läskiga rådgivare.)

Alltså, det känns väl på det hela taget som att det politiska landskapet är ganska långt ifrån att värna om arbetare. Och delar av det demokratiska partiet är väl de mest arbetarfokuserade, men det är ju inte hela partiet. Det är dock värt att nämna att på DNC detta året så gjorde de en rätt stor grej av att UAWs ordförande höll ett tal och att Harris lyft fram stöd från olika fackförbund som viktiga. Sedan skulle säga att Biden var mer inriktad på arbetarklassen än vad Harris har varit, tror tom. att han är den första presidenten som ställt sig tillsammans med strejkvakter vid en pågående strejk.

Fast att Biden gett stöd till strejkvakter vid en strejk svarar inte på själva frågan om Demokraterna ser arbetar som sina kärnväljarna, snarare än att det skulle vara medelklassen de främst rikar sig till (som jag ser det)? Och det säger inget om de som identifierar sig som "arbetare", t ex i rostbältet, attraheras mer av ett stöd till strejkvakter än löften om att skydda amerikanska industrijobb mot konkurrens från låglöneländer och miljöskyddslagstiftning (som är det Trump "erbjuder")?

Jag tänker att det är ett ganska svenskt sätt att se att skydd för arbetaren innebär att det ska vara svårt att bli uppsagd, medan man i många andra länder ser att tryggheten för arbetaren är att det finns många jobb så att man kan ta ett annat om man blir av med det man har eller det har dåliga villkor.

Jag förstår alltså vad du ser som positivt i politiken (jag är också uppvuxen i Sverige 🙂) och förstår att du skulle vilja se mer av det i Demokaternas politik, jag är däremot inte övertygad om att de gjort en felaktig analys som inte satsat på det du önskat, för jag är inte så säker på att det skulle varit så lockande för deras primära målgrupp.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama