Valet i USA

Visst, jag inser att det blir en automatisk uppförsbacke och att vissa är så pass misogyna/rasistiska. Det bidrar såklart, men jag tror verkligen inte att det var en vinnande strategi att paradera runt Liz Cheney och göra en för stor grej av varje välkänd republikan som backade Harris.
Kan den vinnande strategin heta Elon 🤔

Gratulationerna strömmar in till Donald. Alla vill samarbeta med honom och USA. Även Sverige ser fram emot det, enligt Ulf, Jimmie, Magdalena vill ochså vara med mfl. Även Ukrina ser positivt på valutgången. Ingen uttrycker sig negativt om Donald

Nä, jag skulle inte heller våga uttala mig negativt om den mannen om jag hade krig på min bakgård och var i beroendeställning till honom. Jag tar gratulationer med en nypa salt här.

Ang valutgången så tänker jag personligen att av två dåliga alternativ valdes det sämsta. Beklagligt. Men jag har sedan länge tappat tron på mänskligheten och blir aldrig överbevisad om motsatsen...

Senast ändrad:
Gratulationerna strömmar in till Donald. Alla vill samarbeta med honom och USA. Även Sverige ser fram emot det, enligt Ulf, Jimmie, Magdalena vill ochså vara med mfl. Även Ukrina ser positivt på valutgången. Ingen uttrycker sig negativt om Donald
Du tror att nån har nåt val?

Att "ingen" uttrycker sig negativt är väl ehhh ja lite faktaresistent kanske. Kolla med miljontals kvinnor i USA, familjer som kommer splittras, ukrainare som kommer tvingas till eftergifter. Men dessa är kanske "ingen".

Nej hur ska de kunna vara det? Vi är ju alla beroende av USA för handel och andra internationella frågor, det är ju väldigt knepigt att bränna den bron. Det hör ju också till god ton att gratulera det vinnande laget, hur missnöjd man än är med förlusten för det egna.

Hur kan Ukraina se positivt på valutgången? Trump är ju på Putins sida och vill inte skicka mer pengar till Ukraina överhuvudtaget.

Tråkigt men väntat utfall skulle jag säga, tycker ingenting riktigt pekat på att Harris skulle ta hem detta i något stadie, tyvärr. Har egentligen inte så mycket mer att säga om det just nu, det blir ju en väldigt "intressant" tid som kommer nu (i brist på bättre sätt att uttrycka mig) med mycket som händer.

Min förhoppning är ändå att situationen Ryssland inte ska bli riktigt så illa som vissa förutspår. Trump och Putin kanske varit väldigt bra polers när Trump varit i opposition men tror faktiskt det kan ändras lite nu, man kör inte över USA så jag tror att Putins vision i slutänden klashar med det. Den största förlusten är fortfarande den inhemska, då främst inte just för Trump utan mest hans VP med svans, det blir potentiellt en väldigt mörk framtid.

Sen bara som en liten PS om tråden i allmänhet - det är i princip aldrig givande att mata trollen, man blir bara frustrerad. Men alla gör såklart som de själva vill! :)

Tråkigt men väntat utfall skulle jag säga, tycker ingenting riktigt pekat på att Harris skulle ta hem detta i något stadie, tyvärr. Har egentligen inte så mycket mer att säga om det just nu, det blir ju en väldigt "intressant" tid som kommer nu (i brist på bättre sätt att uttrycka mig) med mycket som händer.

Min förhoppning är ändå att situationen Ryssland inte ska bli riktigt så illa som vissa förutspår. Trump och Putin kanske varit väldigt bra polers när Trump varit i opposition men tror faktiskt det kan ändras lite nu, man kör inte över USA så jag tror att Putins vision i slutänden klashar med det. Den största förlusten är fortfarande den inhemska, då främst inte just för Trump utan mest hans VP med svans, det blir potentiellt en väldigt mörk framtid.

Sen bara som en liten PS om tråden i allmänhet - det är i princip aldrig givande att mata trollen, man blir bara frustrerad. Men alla gör såklart som de själva vill! :)
Fast trollen kan inte få stå helt oemotsagda heller

Såg att enligt exit polls så röstade en majoritet vita kvinnor på Trump den här gången också. Dessutom såg jag siffror på att det är färre registrerade republikaner som röstade på demokraterna nu än 2020. Så demokraternas strategi där misslyckades uppenbarligen.

Jag känner mig besviken på republikanska kvinnor nu.
Jag känner mig besviken på demokraterna som hade en så dålig strategi, på bekostnad av den egna basen. De borde fokuserat på så mycket annat.

Exempelvis så visade väljarundersökningar att Bidens talepunkter om demokrati, hur rätt de än var, inte riktigt fick fäste hos väljare. Det blev för abstrakt. I början var Harriskampanjen bättre på det här, de gjorde Trump liten istället och fokuserade inte så mycket på det. Då var mätningarna bättre. Men nu på slutet av kampanjen så tog hon över Bidens retorik, och fokuserade mer på hotet från Trump och mindre på att ta fram förslag som faktiskt skulle gynna en stor del av USA. Missförstå mig inte, jag tycker såklart att Trump ÄR ett enormt hot mot demokratin, men det har inte varit en vinnande strategi att främst fokusera på det.

Det jag tror att kampanjen gjorde bra var att fokusera på reproduktiv hälsa, den delen klagar jag inte på. Däremot tror jag kanske att den delen skadats lite av att personer som Cheney fått en så central del i kampanjen överlag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama