Valet i USA

Jävla mörker helt enkelt. Vad är det för fel på folk? Är en hel jävla nation totalt borta i huvudet?D
Jag tänker snarare att kampanjen sjabbade bort det organiska engagemanget som fanns från början. Sedan blev det för generiskt och själlöst, och Harris distanserade sig inte till Biden tillräckligt - trots hans impopulära opinionssiffror. Fokuset på att rikta in sig på republikaner tog över för mycket, och ledde uppenbarligen att man tappade bort sig själva en del, och istället för att presentera progressiva förslag som basen hade önskat så togs de naturliga väljarna för givna.

Jag tänker snarare att kampanjen sjabbade bort det organiska engagemanget som fanns från början. Sedan blev det för generiskt och själlöst, och Harris distanserade sig inte till Biden tillräckligt - trots hans impopulära opinionssiffror. Fokuset på att rikta in sig på republikaner tog över för mycket, och ledde uppenbarligen att man tappade bort sig själva en del, och istället för att presentera progressiva förslag som basen hade önskat så togs de naturliga väljarna för givna.
Eller så var det dömt att misslyckas. USA var kanske inte redo för en färgad kvinna.

Ja även vi har höga matpriser och tycks överleva. Är man världens största ekonomi så behöver man inte ha koll på allt. Å som jag sa, underskatta inte Donald.
Nej, jag underskattar inte Donald. Eller snarare de som drar i hans trådar.

Men jag ska med illa dold skadeglädje se hur utvisandet av 10 miljoner papperslösa arbetandes i bottenlöneområden på landsbygden direkt kommer sänka matpriserna för vanligt folk.

Nu vill jag se tonvis av era teorier om hur världen kommer att gå under för att om 4 år se att ni hade fel igen
Världens undergång sker inte så. Det kommer inte att vara "the event" utan vi glider långsamt mot en allt sämre tillvaro för allt fler.

Klimatet är ett problem - det som händer där är att stormar som de som drabbat USA och Spanien i år blir lite mer frekventa. Lite fler områden blir olämpliga att bo i. Men vi kommer inte vakna t.ex. 13 maj 2027 och klimatkrisen har inträffat.

Men även andra system - t.ex. systemet med fiat-pengar kan rasa samman. Trump är inte förutsägbar, kommer andra länder att fortsätta vilja ha sina valutareserver i dollar och prissätta varor i dollar (vilket i princip är det samma som att man lånar ut pengar till USA, ekonomer kallar det seniorage)? Trump hotar de länder som inte längre vill binda sina valutor till USD. Alla moderna ekonomiska system bygger på förutsägbarhet och förtroende.

(PS på 1800-talet ledde industrialiseringen av Europa och tullmurar där, till att de ekonomier som var störst och mest välutvecklade under 1700-talet blev kolonialiserade. Det tog ett par decennier)

Många här klassar mig som en idiot men jag får rätt gång på gång :up:

Om det är en sak det här dygnet har visat är det väl att idioter ganska ofta får "rätt".

(Och för tydlighetens skull: nej, jag tycker inte att du är en idiot - det var du som skrev det, ingen annan. Men att den dömde sexförbrytaren och upprorsmakaren blir president i världens största land visar inget bra om människor i gemen. Att motståndarsidan och hans kritiker kommer acceptera att han vann är däremot ett tecken på att den har en sund inställning till demokrati, till skillnad från honom.)

Jag tror faktiskt inte att det handlar om det.
Det är säkert en av många orsaker, men jag är övertygad om att kvinnor och färgade förutom alla andra frågor än så länge generellt börjar med en uppförsbacke på flertalet icke "kvinnliga" områden exempelvis politiken. Jag är övertygad om att det även i USA än så länge finns en betydande andel som inte kan tänka sig att rösta på en kvinna/färgad.

Att maten i mataffärerna och bensinen på bensinstationerna har blivit dyrare skylls på Joe Biden och hans avsaknad av ekonomisk politik, och därför röstar amerikanen på Trump, som nu ska rätta till detta problem.

Är det nån här i Sverige som noterat att maten blivit dyrare här hemma de sista åren? Har nån hört att priserna gått upp också ute i Europa? Att spannmål blivit markant dyrare för de afrikanska länderna?
Vilka av oss ser detta som Joe Bidens brist på ekonomisk politik?

Jag tror att vi kan vara ganska överens om att huvudorsaken till de kraftiga prisökningarna grundar sig först i pandemin (och dess störning av världshandeln - minns tomma containrar som stockade sig på fel platser i världen), sedan Rysslands invasion i Ukraina, sedan fortsatta störningar i världshandeln mha Houthis attacker i Röda Havet.

Ingen ekonomisk politik skulle alls ha ändrat på nånting av ovanstående. Och Donald Trump kommer inte heller kunna fixa nånting med hjälp av nån annan variant på ekonomisk politik.

Så ni amerikaner som röstat Trump för en bättre privatekonomi,
sorry - utan strut med väldigt litet hål framför ansiktet hade ni haft bättre möjlighet att förstå hur världen funkar lite bättre.
Varför citerade du mig? Jag är varken amerikan eller kan rösta i det amerikanska valet. Jag har dessutom tidigare skrivit att jag inte är speciellt förtjust i någon av kandidaterna 🤔

Det är säkert en av många orsaker, men jag är övertygad om att kvinnor och färgade förutom alla andra frågor än så länge generellt börjar med en uppförsbacke på flertalet icke "kvinnliga" områden exempelvis politiken. Jag är övertygad om att det även i USA än så länge finns en betydande andel som inte kan tänka sig att rösta på en kvinna/färgad.
Jag har sett flera intervjuer där amerikaner säger att en kvinna klarar inte av presidentskapet och att de därför kommer att rösta på Trump enbart för att han är man :( ett par av dessa var kvinnor som ansåg att kvinnor är för känslosamma för att vara president :crazy:
Så jag tror du har rätt det kan ha varit en ganska stor orsak

Senast ändrad:
Såja.
USA är nu kopplat och klart!

USA-kopplat-å-klart.webp

Visst, jag inser att det blir en automatisk uppförsbacke och att vissa är så pass misogyna/rasistiska. Det bidrar såklart, men jag tror verkligen inte att det var en vinnande strategi att paradera runt Liz Cheney och göra en för stor grej av varje välkänd republikan som backade Harris.

Gratulationerna strömmar in till Donald. Alla vill samarbeta med honom och USA. Även Sverige ser fram emot det, enligt Ulf, Jimmie, Magdalena vill ochså vara med mfl. Även Ukrina ser positivt på valutgången. Ingen uttrycker sig negativt om Donald

Jag citerade dig för att jag byggde vidare på vad du sade.
Och vi svenskar kommer med största sannolikhet rösta bort vårt eget politiska styre vid nästa val om det inte blir mer ekonomiskt hållbart att leva inom en snar framtid. Det spelar ingen roll vems fel det är eller om det är helt beroende på utomstående faktorer, det är alltid lättare att vara i opposition och lova att man ska göra saken X bättre om det är så att någonting som är viktigt för folk blivit markant sämre.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama