Valet i USA

Gratulationerna strömmar in till Donald. Alla vill samarbeta med honom och USA. Även Sverige ser fram emot det, enligt Ulf, Jimmie, Magdalena vill ochså vara med mfl. Även Ukrina ser positivt på valutgången. Ingen uttrycker sig negativt om Donald

Varför uttrycker du dig som om du tror att det är ett uttryck för att folk är glada för resultatet och inte ett uttryck av allmänt hyfs och politiskt spel. Klart alla/flertalet gratulerar, det är då man gör oavsett vem som vinner.

Det jag tror att kampanjen gjorde bra var att fokusera på reproduktiv hälsa, den delen klagar jag inte på. Däremot tror jag kanske att den delen skadats lite av att personer som Cheney fått en så central del i kampanjen överlag.

Fast Demokraterna har ju inte gjort några eftergifter alls när det gäller reproduktiv hälsa, eller har jag missat något? Det är ju Cheney som trots sina personliga åsikter om abort gått ut och sagt att Harris är det bättre valet, och dessutom såvitt jag förstår backat något från en tidigare extrem position?

Jag står långt ifrån Liz Cheney politiskt, tycker hon stått för en del vidriga saker. Däremot tycker jag att hon verkar ha integritet. Hon har ju i stort sett begått politiskt självmord med tanke på maga-dominansen i partiet.

Jag har jättesvårt att se att nån skulle valt Trump istället, på grund av Liz Cheneys stöd för Demokraterna. Eller menar du att du tror att folk avstått från att rösta öht pga henne?

Jag känner mig besviken på demokraterna som hade en så dålig strategi, på bekostnad av den egna basen. De borde fokuserat på så mycket annat.

Exempelvis så visade väljarundersökningar att Bidens talepunkter om demokrati, hur rätt de än var, inte riktigt fick fäste hos väljare. Det blev för abstrakt. I början var Harriskampanjen bättre på det här, de gjorde Trump liten istället och fokuserade inte så mycket på det. Då var mätningarna bättre. Men nu på slutet av kampanjen så tog hon över Bidens retorik, och fokuserade mer på hotet från Trump och mindre på att ta fram förslag som faktiskt skulle gynna en stor del av USA. Missförstå mig inte, jag tycker såklart att Trump ÄR ett enormt hot mot demokratin, men det har inte varit en vinnande strategi att främst fokusera på det.

Det jag tror att kampanjen gjorde bra var att fokusera på reproduktiv hälsa, den delen klagar jag inte på. Däremot tror jag kanske att den delen skadats lite av att personer som Cheney fått en så central del i kampanjen överlag.
Harris ser ut att tappa ansiktet helt o hållet. Donald går för en trippel?

Fast Demokraterna har ju inte gjort några eftergifter alls när det gäller reproduktiv hälsa, eller har jag missat något? Det är ju Cheney som trots sina personliga åsikter om abort gått ut och sagt att Harris är det bättre valet, och dessutom såvitt jag förstår backat något från en tidigare extrem position?

Jag står långt ifrån Liz Cheney politiskt, tycker hon stått för en del vidriga saker. Däremot tycker jag att hon verkar ha integritet. Hon har ju i stort sett begått politiskt självmord med tanke på maga-dominansen i partiet.

Jag har jättesvårt att se att nån skulle valt Trump istället, på grund av Liz Cheneys stöd för Demokraterna. Eller menar du att du tror att folk avstått från att rösta öht pga henne?
Nej, jag påstår inte att de gjort eftergifter gällande reproduktiv hälsa. Jag tycker f.ö Liz skött sig och liksom förtydligat att hon inte gått och blivit demokrat, utöver att hon som du påpekar inte riktigt är lika extrem gällande abort nu. Jag tycker ändå att demokraterna omfamnat henne och andra republikaner för mycket. Och att man underskattat vilken dålig smak i munnen det ger många i den egna basen.

I progressiva kretsar finns det enormt många som känner sig svikna på den här punkten, och som tycker att det varit extremt avtändande att se Cheney i vågmästarstater kampanjades med Harris, samtidigt som hon vägrat mötas halvvägs med tex. arabamerikaner som är kritiska mot folkmordet i Gaza. Just för att Cheney signalerar krig i mellanöstern för så många. Många här har valt att inte rösta, röstat på Stein eller i vissa fall Trump - eftersom att han utnyttjat situationen. Fast det är ju större än så, väljarna som förlorades pga. Gaza är inte förvånande. Omfamnandet av republikaner i kombination med att Harris rent fördelningspolitiskt gått till höger om Biden minskar såklart trovärdigheten för många arbetare, det tror jag är ytterligare en faktor till förlusten.

Nej, jag påstår inte att de gjort eftergifter gällande reproduktiv hälsa. Jag tycker f.ö Liz skött sig och liksom förtydligat att hon inte gått och blivit demokrat, utöver att hon som du påpekar inte riktigt är lika extrem gällande abort nu. Jag tycker ändå att demokraterna omfamnat henne och andra republikaner för mycket. Och att man underskattat vilken dålig smak i munnen det ger många i den egna basen.

I progressiva kretsar finns det enormt många som känner sig svikna på den här punkten, och som tycker att det varit extremt avtändande att se Cheney i vågmästarstater kampanjades med Harris, samtidigt som hon vägrat mötas halvvägs med tex. arabamerikaner som är kritiska mot folkmordet i Gaza. Just för att Cheney signalerar krig i mellanöstern för så många. Många här har valt att inte rösta, röstat på Stein eller i vissa fall Trump - eftersom att han utnyttjat situationen. Fast det är ju större än så, väljarna som förlorades pga. Gaza är inte förvånande. Omfamnandet av republikaner i kombination med att Harris rent fördelningspolitiskt gått till höger om Biden minskar såklart trovärdigheten för många arbetare, det tror jag är ytterligare en faktor till förlusten.
Ah, här håller jag inte med dig. Jag tycker att de varit duktiga på att fånga upp rimliga republikaner och jag tror inte att det är den stora gruppen "arbetare" (demokratiska sådana) som mått dåligt över att Harris kampanjat med Cheney - däremot troligen progressiva/aktivister, och särskitl som du säger dem som engagerar sig mycket i Gaza. Och där har du säkert rätt i att några röstat på en tredje kandidat eller inte alls.

Jag tror inte att det hade varit en smart väg att gå att exkludera anti-Trump-republikaner. Harriskampanjen har liksom inkluderat Liz Cheney och Bernie Sanders och AOC, det om något är väl ett enormt stort tält (eller som jag hörde att Liz Cheney själv sa i en intervju, "från Dick Cheney till Taylor Swift".

Om ingen säger emot kommer ju trollens världsbild bli den enda världsbilden
Att säga emot är nödvändigt anser jag
Att inte sluta försöka förändra saker till det bättre en människa i taget
Men visst känns det meningslöst många gånger
Ja och skrev jag något annat?
Jag förstår fortfarande inte ditt svar på mitt inlägg.

Du har aldrig funderat på att folk röstat som de gjort för att de är missogyna fascister som vill ha en mobbare som president?

Ah, här håller jag inte med dig. Jag tycker att de varit duktiga på att fånga upp rimliga republikaner och jag tror inte att det är den stora gruppen "arbetare" (demokratiska sådana) som mått dåligt över att Harris kampanjat med Cheney - däremot troligen progressiva/aktivister, och särskitl som du säger dem som engagerar sig mycket i Gaza. Och där har du säkert rätt i att några röstat på en tredje kandidat eller inte alls.

Jag tror inte att det hade varit en smart väg att gå att exkludera anti-Trump-republikaner. Harriskampanjen har liksom inkluderat Liz Cheney och Bernie Sanders och AOC, det om något är väl ett enormt stort tält (eller som jag hörde att Liz Cheney själv sa i en intervju, "från Dick Cheney till Taylor Swift".
Att jag ens tar upp både arbetare och reproduktiva rättigheter i relation till Cheney är för att jag förvånats lite över inlägg av den typen på twitter och i olika intervjuer, inte för att mitt flöde kan ses som representativt för något alls. Noterar mest att det förekommer, från början var det mest om Gaza men sedan ploppade det där andra också upp.

Tror inte heller att det hade varit smart att exkludera anti-Trump-republikaner, och ett brett tält är positivt. Grejen är väl att de till vänster (inkluderar även Walz här) mest fått synas, snarare än att politiken det talas om utformats med dem i åtanke.

Många här klassar mig som en idiot men jag får rätt gång på gång :up:
Snarare tvärtom där, ser inte att du haft rätt en enda gång.
Gratulationerna strömmar in till Donald. Alla vill samarbeta med honom och USA. Även Sverige ser fram emot det, enligt Ulf, Jimmie, Magdalena vill ochså vara med mfl. Även Ukrina ser positivt på valutgången. Ingen uttrycker sig negativt om Donald
Men sluta nu, varför sprida sån skit. Jag såg just Ulf prata om hur illa det här är och vilken farlig väg vi går nu. Att det är viktigt att vi inte dras med och hakar på det som händer nu för det är långt ifrån positivt. Absolut ingen vettig människa tittar på Trump och tror att något gott kan komma med honom som president, han är en fruktansvärt farlig människa.

Jag har också hört att en del har röstat på Trump för att de tror att enda sättet att få ordning på landet är inbördeskrig och en total "reset".

Haha, gällande sossarna så är de nog förlorade redan - de har ju börjat snegla på KD.....

Tänk om hon varit lite mer progressiv, inte riktat in sig på medelklass hela tiden - även när hon talat till fackförbund har hon sagt "medelklass" ist för "arbetare" och småföretagare lite luddigt. Och uppenbarligen straffade det sig att skita i rörelsen som vill sluta skicka bomber till Gaza. Har ett tag känt att Harris känts som Clinton.
Fast det spelar nog ingen roll vad det pratats om rent politiskt för det är inte vad folk röstar på, såg flertal intervjuer igår med folk som röster på Trump för att dom "gillar hans sätt". Dom tycker han är rolig att titta på och det verkar vara det som avgör.

Jag tror att vissa vill det, men många lider ekonomiskt och Trump låtsas presentera ett alternativ.
Ja och det alternativet är uttalat ett fascistiskt isolationistislt missogynt teokratiskt samhälle. Låt folk stå för vad de röstar på och sluta anklaga Harris för att väljarna i USA uppenbarligen inte vill ha ett, vad vi hittills sett som, normalt samhälle. Varför anser du att hon är ansvarig för andras åsikter?

Fast det spelar nog ingen roll vad det pratats om rent politiskt för det är inte vad folk röstar på, såg flertal intervjuer igår med folk som röster på Trump för att dom "gillar hans sätt". Dom tycker han är rolig att titta på och det verkar vara det som avgör.
Fast Biden vann över Trump 2020, så visst går det att vinna över väljare om man presenterar ett alternativ.

Ja och skrev jag något annat?
Jag förstår fortfarande inte ditt svar på mitt inlägg.
Du skrev
Det där är en sjukt svårt balansgång. Om man inte säger emot så blir trollens världsbild naturlig och accepterad och om man säger emot så ger man det den uppmärksamhet det söker.
Nej jag har inget svar på vad som är rätt.
Jag anser att svaret är att man inte ska sluta säga emot

Ja och det alternativet är uttalat ett fascistiskt isolationistislt missogynt teokratiskt samhälle. Låt folk stå för vad de röstar på och sluta anklaga Harris för att väljarna i USA uppenbarligen inte vill ha ett, vad vi hittills sett som, normalt samhälle. Varför anser du att hon är ansvarig för andras åsikter?
Det är helt rimligt att påpeka missar i en kampanjs strategi för att nå väljare?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama