Valet i USA

Och världsläget ser bra ut tycker du? Om du förstår vilken betydelse USA shar å måste du också fråga varför läget har blivit så väldigt mycket sämre sedan Biden blev president, det är naivt att tro att valet av honom inte påverkat. När det gäller Israel så skrev du explicit att Biden konstant blir överkörd, du får gå tillbaka och läsa vad du själv skrev, det synsättet att tro att det är Israel som dikterar och kör över USA är naivt, Israel genomför sina militära aktioner med direkt stöd av Biden-administrationen.
Nej, världsläget ser inte bra ut. Putin hade naturligtvis kört på även om det var Trump som satt vid makten, och han hade förslagsvis inte stöttat Ukraina på samma vis. Och det är nog du som får gå tillbaka och läsa det jag skrev om att Bibi vill att Trump ska vinna. TROTS att Biden verkar gå med på nästan vad som helst, så förväntar han sig uppenbarligen ännu mer av Trump. Tror du seriöst att han hade hoppats på Trump om det fanns indikationer på att Trump kommer vara hårdare mot Israel? Nä.
 
Apropå Walz, så är det ju dags för debatt mellan honom och Vance snart - 1 oktober smäller det. Enligt Walz själv så är inte debatter hans starka sida. Så även om han har hjälp av Buttigieg som stand in för Vance i debattförberedelserna, så är jag öppen för att Vance kanske "vinner" den här debatten. Vane har hjälp av rep. Tom Emmer, som är från Minnesota, som stand in för Walz. Vidare så har Vance hjälp från den mer välartade från den egna familjen - dvs frun Usha.

Egentligen så finns det ju mycket stoff att gå efter Vance för, allt med migranter som anklagas för att äta katter och hundar, kommentarer om Mark Robinson, Vances kommentarer om abort och syn på kvinnor från mängder av högerpoddar - och om varför han skrivit ett förord till en bok från de som ligger bakom Project 2025. Men jag tror ändå att Vance kommer göra bättre ifrån sig än vad som borde ses som rimligt.

Hur tror ni andra det kommer bli?
 
Apropå Walz, så är det ju dags för debatt mellan honom och Vance snart - 1 oktober smäller det. Enligt Walz själv så är inte debatter hans starka sida. Så även om han har hjälp av Buttigieg som stand in för Vance i debattförberedelserna, så är jag öppen för att Vance kanske "vinner" den här debatten. Vane har hjälp av rep. Tom Emmer, som är från Minnesota, som stand in för Walz. Vidare så har Vance hjälp från den mer välartade från den egna familjen - dvs frun Usha.

Egentligen så finns det ju mycket stoff att gå efter Vance för, allt med migranter som anklagas för att äta katter och hundar, kommentarer om Mark Robinson, Vances kommentarer om abort och syn på kvinnor från mängder av högerpoddar - och om varför han skrivit ett förord till en bok från de som ligger bakom Project 2025. Men jag tror ändå att Vance kommer göra bättre ifrån sig än vad som borde ses som rimligt.

Hur tror ni andra det kommer bli?

Jag tror att oavsett vad som kommer sägas så kommer Vance framstå som arrogant och Walz som sympatisk. Jag tror att sympatiska Walz har större chans att övertala osäkra väljare än arroganta Vance. Knäppgökarna står redan på Trumps sida.
 
Jag tror att oavsett vad som kommer sägas så kommer Vance framstå som arrogant och Walz som sympatisk. Jag tror att sympatiska Walz har större chans att övertala osäkra väljare än arroganta Vance. Knäppgökarna står redan på Trumps sida.

Tillägg: Jag kan inte alls förstå Trumps val av vicepresidentkandidat! Han har valt en som framstår som nästan lika knäpp som han själv. Pence hade en helt annan framtoning och framstod som en betydligt mer normal politiker. Vance är nästan lika märklig som Trump. Jag tror att det valet kan kosta Trump segern. Hade han haft en mer normal person vid sin sida hade den personen kunnat dämpa hans konstighet. Men Vance verkar vara i princip samma skrot och korn.
 
Jag tror att oavsett vad som kommer sägas så kommer Vance framstå som arrogant och Walz som sympatisk. Jag tror att sympatiska Walz har större chans att övertala osäkra väljare än arroganta Vance. Knäppgökarna står redan på Trumps sida.
Det har du såklart helt rätt i. Menade mer "vinner" som den skickligaste debattören, det flyttar inte nödvändigtvis väljare.

Och håller med dig gällnande valet av Vance. För mig har det varit förvånande att han suger på att interagera med väljare, och är riktigt pinsam på kampanjmöten. Men utöver det så är vad han står för den obehagligaste delen MAGA. Man får komma ihåg att när Trump valde honom så gick det bra i opinionen, han hade nyss blivit skjuten, Biden var fortfarande presidentkandidat och Trump kände nog att han kunde "kosta på sig" att välja en VP som är en mer extrem version av honom själv, än någon som kan locka nya väljargrupper. Pence var som du säger den personen 2016/2020, Marco Rubio hade kunnat vara den personen nu.
 
Det har du såklart helt rätt i. Menade mer "vinner" som den skickligaste debattören, det flyttar inte nödvändigtvis väljare.

Och håller med dig gällnande valet av Vance. För mig har det varit förvånande att han suger på att interagera med väljare, och är riktigt pinsam på kampanjmöten. Men utöver det så är vad han står för den obehagligaste delen MAGA. Man får komma ihåg att när Trump valde honom så gick det bra i opinionen, han hade nyss blivit skjuten, Biden var fortfarande presidentkandidat och Trump kände nog att han kunde "kosta på sig" att välja en VP som är en mer extrem version av honom själv, än någon som kan locka nya väljargrupper. Pence var som du säger den personen 2016/2020, Marco Rubio hade kunnat vara den personen nu.

Vinner gör väl den som har flest på sin sida efter debatten. Man kan vinna en debatt på pappret men framstå som så osympatisk att man i praktiken förlorat på det. Det är mycket psykologi i det.
 
Vinner gör väl den som har flest på sin sida efter debatten. Man kan vinna en debatt på pappret men framstå som så osympatisk att man i praktiken förlorat på det. Det är mycket psykologi i det.
Såklart! Och det är ju tom. så att bara uppsynen skiljer sig något enormt åt mellan de två männen, Vance är kall och obekväm medan Walz är varm och lättillgänglig.

Jag kan dock se ett realistiskt scenario där vissa anklagelser mot Walz tar över och fastnar. Det är saker som jag själv gillar - som att han drivit politik i Minnesota som är åt vänster, och att han är transinkluderande. Det betyder såklart att han är dödskommunist och låter småbarn genomgå könsbekräftande kirurgi. Kanske främst hos de som vet att de föredrar Trump. Men även hos de som inte riktigt vet hur de ska rösta, som inte gillar tex. Trumps rasism kanske kan ha överseende med det pga. tanken på att ekonomin kanske var bättre för dem under Trump. Då låter nog kommunistanklagelser nog så illa. Lite som många moderater nog inte gillar SD, men som röstade M ändå trots att de visste att SD följde med i paketet.
 
Om ni visste sa lite "normal Amerikanen" funderar pa VARFOR de rostar pa Trump ... Jag kanner flera, mycket sympatiska manniskor, som rostar pa Trump for att han ar "annorlunda" och de inte gillar "big government. Eller de som inte vet varfor ... men gillar inte politiker sa de rostar pa Trump.
Om de funderade pa vem som vann en debatt och varfor skulle det hela vara fixat redan.
 

:rofl:

Så går det när pengarna går i Trumps fickor för att betala hans juridiska kostnader.
Det här är väl inte konstigt egentligen. När lögnerna om att valet var stulet diskuterades som mest förra gången så var det två saker som skedde som har med det här att göra.
1. Ett gäng idioter använde Georgiens flagga i demonstrationer utan att förstå att det inte var Georgias flagga utan landet Georgiens.
2. Samma gäng idioter klagade på att fler röster erlagts i valet än det fans invånare i Georgia. Ingen som jag såg upplyste dem om att de tittade på invånarantalet i den suveräna staten Georgien istället för invånarantalet i Georgia.
Varken geografi eller samhällskunskap verkar inte vara MAGAs starka sida.
 
Om ni visste sa lite "normal Amerikanen" funderar pa VARFOR de rostar pa Trump ... Jag kanner flera, mycket sympatiska manniskor, som rostar pa Trump for att han ar "annorlunda" och de inte gillar "big government. Eller de som inte vet varfor ... men gillar inte politiker sa de rostar pa Trump.
Om de funderade pa vem som vann en debatt och varfor skulle det hela vara fixat redan.
Jag tror att ganska många förstår mekaniken, iaf till viss del. Hela grejen med "drain the swamp" förstår jag kan ha viss dragningskraft. Tycker dock att det inte borde funka lika bra nu när Trump som f.d president liksom hör till den eliten som han far efter... men sen när blev vi människor konsekventa? ;)
 
Det här är väl inte konstigt egentligen. När lögnerna om att valet var stulet diskuterades som mest förra gången så var det två saker som skedde som har med det här att göra.
1. Ett gäng idioter använde Georgiens flagga i demonstrationer utan att förstå att det inte var Georgias flagga utan landet Georgiens.
Förklarar lite genom att båda områdena heter "Georgia" på engelska. Och att 'state' ibland används som 'country'.

2. Samma gäng idioter klagade på att fler röster erlagts i valet än det fans invånare i Georgia. Ingen som jag såg upplyste dem om att de tittade på invånarantalet i den suveräna staten Georgien istället för invånarantalet i Georgia.
Varken geografi eller samhällskunskap verkar inte vara MAGAs starka sida.
Det här tyckte jag var jätteroligt när det hände. Det var en wiki-googling bort; "hur kunde Dems få typ 5.264.000 röster when Georgia only have 5.164.000 inhabitants???!1!!"

Så jag vitsade om detta till mina Dems-kamrater i USA.
Men de fattade verkligen inte, utan tolkade mig som om jag hade MAGA-sympatier, så inga ytterligare föklaringar tog...
Weird känsla.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 164
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 535
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
283
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp