Valet i USA

Tror ingen hade förväntat sig något annat egentligen, hade Trumps team trott att det fanns minsta risk att Vance rätt och slätt skulle säga att Trump förlorade 2020, så hade han inte blivit vicepresidentkandidat.

Jag tror att där och då förlorade han debatten. Trumpsupportrarna håller med honom. Men det är de som det här valet handlar om. Valet handlar om de i mitten som inte bestämt sig. Att säga som han sa i klippet är inget som övertalar dem att rösta på Trump/Vance.
 
Jag tror att där och då förlorade han debatten. Trumpsupportrarna håller med honom. Men det är de som det här valet handlar om. Valet handlar om de i mitten som inte bestämt sig. Att säga som han sa i klippet är inget som övertalar dem att rösta på Trump/Vance.
Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Har hört tillräckligt många fokusgrupper som är fokuserade på independent/tidigare republikaner som förvisso inte tror att Trump vann 2020, och där vissa är nervösa för ett nytt sjätte januari men som ändå funderar på att ge Trump en chans till av lite olika skäl, varav det vanligaste är att de tror att Trump hanterar ekonomin i landet bättre (det stämmer ju inte, men känslan verkar ändå vara där). Sen finns det såklart vissa som vägrar pga. "the big lie", men de har nog redan bestämt sig...

Annars utmärktes nog debatten av att Vance verkade väldigt mycket mer sansad än vad han egentligen är. Förvisso skönt att se ett mer hövligt samtal, men det maskerar dessvärre hur illa det är ställt. Han gav tex. inte riktigt samma svar om hur han tänkt sig deportera enorma mängder migranter, som när han och Tucker Carlson talade om det.
 
Jag tror tyvärr, trots JDs lögner och härskartekniker, att den här debatten får ses som oavgjord. Notera att jag inte sett hela utan ett par klipp från den.
Det pågår en gigantisk "sane washing" av den republikanska sidan i media vilket gör att folk blir styrda mot att se galenskapen som normal och det är inte bara fox som gör detta utan så kallade vänsterkanaler gör detsamma. (Jag tänker bland annat på den rapportering CNN gjorde av Trumps resa till katastrofområdet)
 
Vem bryr sig om ifall Trump säger att han vann eller ej, att ställa den frågan handlar inte om vilken politik som kommer föras utan är bara om ett retoriskt grepp för att få motståndaren ur balans och tappa fokus. Det är säkert populärt hos dem som är motståndare till Trump men jag tror få av väljare som ännu inte bestämt sig vinns över på det sättet, snarare motsatsen för det visar på att man inte har någon bra egen politik man vill få ut.

När det gäller nuvarande president, Biden-Harris, är det verkligen skrämmande det som nu sker i mellanöstern, där Israel med stöd av USA av allt att döma försöker få till ett utökat krig med Iran. Ett Iran som har samarbete med Ryssland, Nordkorea och Kina, samtliga kärnvapenmakter.
 
Senast ändrad:
Jag tror tyvärr, trots JDs lögner och härskartekniker, att den här debatten får ses som oavgjord. Notera att jag inte sett hela utan ett par klipp från den.
Det pågår en gigantisk "sane washing" av den republikanska sidan i media vilket gör att folk blir styrda mot att se galenskapen som normal och det är inte bara fox som gör detta utan så kallade vänsterkanaler gör detsamma. (Jag tänker bland annat på den rapportering CNN gjorde av Trumps resa till katastrofområdet)
Jag har sett hela (kunde inte somna om efter att jag vaknade tidigare än önskat, så fördrev tiden så), och jag skulle nog också säga att debatten nog kan ses som oavgjord. Beroende på vad man har för hjärtefrågor förstås.

Jag uppskattade ändå att Walz föll tillbaka lite mer på sitt progressiva, fackföreningsvänliga track-record som guvernör i Minnesota snarare än att bara köra på Harris talepunkter. Är väl ingen hemlighet att jag tycker att han är bättre än henne i många frågor. Sedan uppskattade jag att han, istället för att bara prata om alla hårda gränsplaner som Harris har, så talade han också om problemet med att felaktigt skylla allt på migranter (ibland får jag känslan av att demokraterna gör lite som sossarna här ibland, försöker köra om högern med ännu hårdare tag för att signalera att de tar problem på allvar och för att de inte vill förlora väljare).

Jag kanske inte har sett CNN just, inser jag. Men jag har hört media problematisera att han åkt till katastrofområdet för att plocka poänger, trots att det tar resurser och att man därför inte brukar vilja att varken en president/vice-president eller en presidentkandidat ska komma på besök i akuta lägen. Dessutom bemött lögnerna om att Georgias guvernör inte skulle ha kommit fram till Biden för hjälp, när det i själva verket är så att Kemp har tackat Biden för stödet... (det är så sjukt skamlöst av Trump att ljuga om en sån sak, speciellt när det liksom finns presskonferenser med Kemp där han berättar om samtalen med Biden).
 
Vem bryr sig om ifall Trump säger att han vann eller ej, att ställa den frågan handlar inte om vilken politik som kommer föras utan är bara om ett retoriskt grepp för att få motståndaren ur balans och tappa fokus. Det är säkert populärt hos dem som är motståndare till Trump men jag tror få av väljare som ännu inte bestämt sig vinns över på det sättet, snarare motsatsen för det visar på att man inte har någon bra egen politik man vill få ut.

Det är bra att påminna folket om att Trump inte står för demokrati utan faktiskt försökte sig på ett kuppförsök.
 
Vem bryr sig om ifall Trump säger att han vann eller ej, att ställa den frågan handlar inte om vilken politik som kommer föras utan är bara om ett retoriskt grepp för att få motståndaren ur balans och tappa fokus. Det är säkert populärt hos dem som är motståndare till Trump men jag tror få av väljare som ännu inte bestämt sig vinns över på det sättet, snarare motsatsen för det visar på att man inte har någon bra egen politik man vill få ut.
Men alltså, Trump/Vance har inte mer bra egen politik än Harris/Walz? Som togs upp i debatten, Trump hävdar att han har "concepts of a plan" gällande medicare - det är inte bra politik eller konkreta förslag.
 
När det gäller nuvarande president, Biden-Harris, är det verkligen skrämmande det som nu sker i mellanöstern, där Israel med stöd av USA av allt att döma försöker få till ett utökat krig med Iran. Ett Iran som har samarbete med Ryssland, Nordkorea och Kina, samtliga kärnvapenmakter.
Hade redan svarat när du lagt till det. Jag tycker som bekant också att Biden är för flat mot Israel, men för fan - du inser väl att Trump inte skulle tveka gällande att slå hårt mot Iran och få till ett krig? Herregud, de har ju liksom hackat Trumps kampanj som hämnd för när en iransk toppgeneral dödades på signal av Trump i början av 2020. + Trump-administationen ökade spänningen med Iran så det nästan blev krig, utöver att det var dumt av Trump att riva upp Obamas kärnvapenavtal.
 
Hade redan svarat när du lagt till det. Jag tycker som bekant också att Biden är för flat mot Israel, men för fan - du inser väl att Trump inte skulle tveka gällande att slå hårt mot Iran och få till ett krig? Herregud, de har ju liksom hackat Trumps kampanj som hämnd för när en iransk toppgeneral dödades på signal av Trump i början av 2020. + Trump-administationen ökade spänningen med Iran så det nästan blev krig, utöver att det var dumt av Trump att riva upp Obamas kärnvapenavtal.
Biden-administrationen är inte för "flat", de stödjer aktivt Israel i det här, först Gaza och nu Libanon. Jag vet inte hur Trump kommer hantera frågan, det är svårt att säga men ingen liknande utveckling som den vi nu ser skedde under hans styre.
 
Biden-administrationen är inte för "flat", de stödjer aktivt Israel i det här, först Gaza och nu Libanon. Jag vet inte hur Trump kommer hantera frågan, det är svårt att säga men ingen liknande utveckling som den vi nu ser skedde under hans administration.

USA har alltid stått på Israels sida. Trump kommer inte ändra på det. Det är naivt att tro att han kommer göra det.
 
Biden-administrationen är inte för "flat", de stödjer aktivt Israel i det här, först Gaza och nu Libanon. Jag vet inte hur Trump kommer hantera frågan, det är svårt att säga men ingen liknande utveckling som den vi nu ser skedde under hans styre.
Har du hört Trump uttrycka sig kritiskt till Israels fasoner alls? Förutom en gång då han sa att det var dålig PR. Han erkände Golanhöjderna som en del av Israel, du tror inte att det finns en risk för att han skulle kunna erkänna Gaza och Västbanken som en del av Israel, och skita helt i att den enda som på sikt kan lösa den här konflikten är en tvåstatslösning?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 164
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 535
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
283
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp