Valet i USA

Rekommenderar att kolla på Tucker Carlsons intervju med JD Vance från några dagar sedan.


Här framgår inte riktigt Vances negative rizz och allmänna stelhet, som tidigare tagit överhand när han talar inför väljare och gör kampanjsaker. Han känner sig uppenbarligen mer bekväm med Carlson, och kan då gå all in på de fascistiska planerna. Det är ju rätt sällan som Trump förklarar mer om hur 25 miljoner ska deporteras, det gör förvisso inte Vance heller - men han bemöter att det förmodligen kommer bli ett massivt motstånd, både från andra politiker, tjänstemän, rättsväsendet, journalister och befolkningen i stort. Det beskriver Vance som ett hot mot demokratin... och förbereder väl basen lite på att det kommer vara opoppis - men passar då på att prata om att opinionsmätningar också i stort sett kan vara fejk (alla seriösa aktörer är såklart medveten om begräsningarna) och att man helt enkelt inte kan lita på vad media kommer presentera framöver...
 

Det här kommer absolut att få fler kvinnor att rösta för Trump (kan vara lite svårt att läsa eftersom han ENVISAS MED ATT SKRIKA).
Påminner lite om hur han talade på ett event mot antisemitism nyss, där han beklämt nämnde siffror gällande att Harris är mer populär bland den judiska befolkningen än vad han själv är just nu - och skyller prematurt på att det kommer vara judarnas fel om han förlorar......
 
Kopierar vad jag skrev i en annan tråd, innan HDs beslut om Trumps immunitet. Det visade sig såklart att jag hade FEL eftersom att utfallet blev värre än jag förespådde, men nu har det läckt information som gör att mina andra gissningar gällande vilka domare som skulle vara rimliga kommer ännu mer på skam.

"Imorgon kommer förresten SCOTUS avgörande vad gäller åtalsimmunitet för Trump. Hur mörka beslut de än fattat senast i fredags, som att riva upp Chevron-doktrinen (något som kommer kunna få enormt negativa konsekvenser för hela USA) och att okeja kriminalisering av hemlösa.... så tror jag inte att de kommer ge honom full immunitet, möjligen kan de kanske ge viss immunitet i "official acts" som kan begränsa åtalen något - men inte riva upp dem. Jag tror dock att Thomas och Alito (och kanske Gorsuch) kommer vilja ge full immunitet, men att Roberts och Barrett förhoppningsvis är snäppet förnuftigare och hamnar på samma sida som de tre liberala domarna. Kanske gör tom. Kavanaugh det."

Immuniteten blev mer omfattande än så, även om åtalet fortfarande lever - och Jack Smith arbetar på det ännu. Och visst, det stämmer att Thomas, Alito och Gorsuch var värst. Barrett VAR snäppet vettigare, även om hon bidrog till den konservativa majoriteten. MEN vad som är nytt är att Thomas och Gorsuch ville dra ut på det här beslutet till EFTER valet i höst. Det är inte vad som chockar mig mest dock - det som är mest förvånande är att Roberts - som trots allt setts som lite av en centrist trots att han är konservativ var en drivande kraft i beslutet! Citerar från en artikel: "It was Roberts who decided that Trump and Trumpism would prevail in all three insurrection cases and he did not, in this instance, follow in the wake of the court’s aggressive conservative maximalists. He was the aggressive conservative maximalist."


HD prövade alltså ett beslut från D.Cs appellationsdomstol, som i stort sett alla tyckare och experter - även konservativa sådana, verkade tycka var starkt och sansat. Många trodde inte att HD ens skulle vilja pröva det. Men det var felfelfel. Roberts var INTE imponerad.

"A singular revelation in the Times’ reporting is a memo Roberts produced in February of 2024, after a cross-ideological panel of the U.S. Court of Appeals for the D.C. Circuit handed down a decision rejecting Trump’s claims that he was almost wholly immune from criminal liability for actions taken during his time as president. In his confidential memo, the chief justice “offered a scathing critique” of that opinion, complaining that the lower court judges “failed to grapple with the most difficult questions altogether.” He inveighed that the Supreme Court should take the case—which would hold up Trump’s criminal trial slated for the summer—but also previewed how the justices would reverse the lower-level ruling. “I think it likely that we will view the separation of powers analysis differently” from the appeals court, he warned. From that point onward, it appears he was committed to a sweeping decision for the former president—and never seemed to wonder if a massive victory for Trump might imperil American democracy."

https://slate.com/news-and-politics/2024/09/scotus-john-roberts-image-fail-phony-false.html
 
För mig är det helt oförståeligt att någon vill att nuvarande regim i USA skall fortsätta. Den utveckling vi sett i världen sedan Biden blev president är skrämmande, på riktigt skrämmande där risken för ett storkrig är reell. Det senaste är Israel som verkar satsa på att försöka utöka stridigheterna i mellanöstern och det med stöd av Biden-administrationen. Allt handlar om krig, krig och mera krig.
 
För mig är det helt oförståeligt att någon vill att nuvarande regim i USA skall fortsätta. Den utveckling vi sett i världen sedan Biden blev president är skrämmande, på riktigt skrämmande där risken för ett storkrig är reell. Det senaste är Israel som verkar satsa på att försöka utöka stridigheterna i mellanöstern och det med stöd av Biden-administrationen. Allt handlar om krig, krig och mera krig.
Det är väldigt naivt att tro att Trump hade inneburit mindre krig. Sedan håller jag med om att Biden är för flat mot Israel och konstant blir överkörd, men det finns inte så mycket som talar för att Trump kommer snåla på vapen till sin närmaste allierade. Varför tror du Bibi hoppas på att Trump ska vinna? För att han hoppas på fred? När precis allt pekar på att han bara vill eskalera?
 
För mig är det helt oförståeligt att någon vill att nuvarande regim i USA skall fortsätta. Den utveckling vi sett i världen sedan Biden blev president är skrämmande, på riktigt skrämmande där risken för ett storkrig är reell. Det senaste är Israel som verkar satsa på att försöka utöka stridigheterna i mellanöstern och det med stöd av Biden-administrationen. Allt handlar om krig, krig och mera krig.
Kanske därför att det enda alternativet som erbjuds är en regim med en agenda som är tio gånger värre på hemmaplan och som satt i system att relativisera kunskap och sanning? Och har en agenda för reformer för att kraftigt beskära amerikaners frihet? Och som verkar helt abdikera i fråga om resten av världen, oavsett vad det kostar tidigare allierade? Med en galen gammal man vid rodret som låter sina minsta ingivelser styra vad som sägs och görs?

Det finns väldigt många amerikaner som tycker demokraternas styre innehåller många fel och problem, men när det enda realistiska alternativet innehåller så många fler fel och problem på alla plan så är det väldigt förståeligt att man utgår från det rimligaste och önskar förändring därifrån.

Men det finns även en hyfsad andel som dissar båda alternativen och antingen stannar hemma eller röstar på Trump i protest, utan att tycka att det är särskilt bra.
 
För mig är det helt oförståeligt att någon vill att nuvarande regim i USA skall fortsätta. Den utveckling vi sett i världen sedan Biden blev president är skrämmande, på riktigt skrämmande där risken för ett storkrig är reell. Det senaste är Israel som verkar satsa på att försöka utöka stridigheterna i mellanöstern och det med stöd av Biden-administrationen. Allt handlar om krig, krig och mera krig.

Hur tänker du att det är Bidens fel? USA är mäktigt, men inte SÅÅ mäktigt. Nog för att Biden är gammal och har varit politiker länge men jag tvivlar starkt på inte vi kan skylla Israel/Palestina konflikten på honom :rofl:
 
Det är väldigt naivt att tro att Trump hade inneburit mindre krig. Sedan håller jag med om att Biden är för flat mot Israel och konstant blir överkörd, men det finns inte så mycket som talar för att Trump kommer snåla på vapen till sin närmaste allierade. Varför tror du Bibi hoppas på att Trump ska vinna? För att han hoppas på fred? När precis allt pekar på att han bara vill eskalera?
Det som är naivt är att tro att USA saknar betydelse för världspolitiken. Som att Biden-administrationen blir "överkörd" av Israel, det tror jag du också inser om du tänker efter, Israel gör det här för att de har stöd därifrån.
 
Det som är naivt är att tro att USA saknar betydelse för världspolitiken. Som att Biden-administrationen blir "överkörd" av Israel, det tror jag du också inser om du tänker efter, Israel gör det här för att de har stöd därifrån.
Haha, jag har inte sagt att USA saknar betydelse för omvärlden? Och att Biden blir överkörd skrev jag? Kan du inte läsa?
 
Hur tänker du att det är Bidens fel? USA är mäktigt, men inte SÅÅ mäktigt. Nog för att Biden är gammal och har varit politiker länge men jag tvivlar starkt på inte vi kan skylla Israel/Palestina konflikten på honom :rofl:
Jo, USAs president kan få slut på en eskalering. Reagan fick slut på konstant bombande i Libanon 1982 med ett samtal - han blev förvisso förvånad. Här är hans dagbok från den dagen:

"Met with the news the Israelis delivered the most devastating bomb & artillery attack on W. Beirut lasting 14 hours. Habib cabled—desperate—has basic agreement from all parties but cant arrange details of P.L.O. withdrawal because of the barrage. King Fahd called begging me to do something. I told him I was calling P.M. Begin immediately. And I did—I was angry. I told him it had to stop or our entire future relationship was endangered. I used the word holocaust deliberately & said the symbol of his war was becoming a picture of a 7 month old baby with it’s arms blown off. He told me he had ordered the bombing stopped—I asked about the artillery fire. He claimed the P.L.O. had started that & Israeli forces had taken casualties. End of call. Twenty mins. later he called to tell me he’d ordered an end to the barrage and plead for our continued friendship. Spent rest of day meeting with Congressmen on Tax bill."
 
Det som är naivt är att tro att USA saknar betydelse för världspolitiken. Som att Biden-administrationen blir "överkörd" av Israel, det tror jag du också inser om du tänker efter, Israel gör det här för att de har stöd därifrån.
Oh en riktigt stor halmgubbe. Inte sjutton har någon påstått att USA saknar betydelse för världspolitiken. Det har du själv hittat på.
 
Jo, USAs president kan få slut på en eskalering. Reagan fick slut på konstant bombande i Libanon 1982 med ett samtal - han blev förvisso förvånad. Här är hans dagbok från den dagen:

"Met with the news the Israelis delivered the most devastating bomb & artillery attack on W. Beirut lasting 14 hours. Habib cabled—desperate—has basic agreement from all parties but cant arrange details of P.L.O. withdrawal because of the barrage. King Fahd called begging me to do something. I told him I was calling P.M. Begin immediately. And I did—I was angry. I told him it had to stop or our entire future relationship was endangered. I used the word holocaust deliberately & said the symbol of his war was becoming a picture of a 7 month old baby with it’s arms blown off. He told me he had ordered the bombing stopped—I asked about the artillery fire. He claimed the P.L.O. had started that & Israeli forces had taken casualties. End of call. Twenty mins. later he called to tell me he’d ordered an end to the barrage and plead for our continued friendship. Spent rest of day meeting with Congressmen on Tax bill."
USAs president kanske kan få stopp på eskaleringen, eller så inte. Att det funkat en gång är knappast en garanti för att de fungerar igen.
 
USAs president kanske kan få stopp på eskaleringen, eller så inte. Att det funkat en gång är knappast en garanti för att de fungerar igen.
Just Israel är så beroende av vapen som USA förser dem med, att det skulle göra enorm skillnad om dessa villkorades vid för stora brott mot folkrätten tex. Sedan menar jag inte att själva konflikten skulle lösas enbart av det, såklart.
 
Haha, jag har inte sagt att USA saknar betydelse för omvärlden? Och att Biden blir överkörd skrev jag? Kan du inte läsa?
Och världsläget ser bra ut tycker du? Om du förstår vilken betydelse USA shar å måste du också fråga varför läget har blivit så väldigt mycket sämre sedan Biden blev president, det är naivt att tro att valet av honom inte påverkat. När det gäller Israel så skrev du explicit att Biden konstant blir överkörd, du får gå tillbaka och läsa vad du själv skrev, det synsättet att tro att det är Israel som dikterar och kör över USA är naivt, Israel genomför sina militära aktioner med direkt stöd av Biden-administrationen.
 
Och världsläget ser bra ut tycker du? Om du förstår vilken betydelse USA shar å måste du också fråga varför läget har blivit så väldigt mycket sämre sedan Biden blev president, det är naivt att tro att valet av honom inte påverkat. När det gäller Israel så skrev du explicit att Biden konstant blir överkörd, du får gå tillbaka och läsa vad du själv skrev, det synsättet att tro att det är Israel som dikterar och kör över USA är naivt, Israel genomför sina militära aktioner med direkt stöd av Biden-administrationen.
Och hur kommer världsläget se ut när Trump slickar Putins, Kims och Xis rövar? Han ser upp till diktatorer och han gör vad som helst för att få en klapp på huvudet från sina idoler. Hur ser världen ut när USA lämnar NATO och Trump lämnar över Europas framtid helt i händerna på Putin?
Jag tycker det är skrämmande att så många längtar efter att Putin ska få bedriva sin expansionistiska galenskap helt i fred och hoppas på att Sverige ska hamna i krig för det är exakt det en ny Trump regim kommer leda till.
 
Och världsläget ser bra ut tycker du? Om du förstår vilken betydelse USA shar å måste du också fråga varför läget har blivit så väldigt mycket sämre sedan Biden blev president, det är naivt att tro att valet av honom inte påverkat.
Fyi: om Donald J Trump hade blivit vald 2020, så hade världsläget varit typ 100 gånger så illa som det är nu.

Det var en MISSRÄKNING för Putin att Demokraterna vann trots den ryska påverkansansträngningen, och inte ens 6/1-kaoset fick urarta enligt plan.

Med Trump som president hade väst varit fullständigt splittrade, och vikt sig platt för Rysslands expansionsplaner.

Nu drog Putin igång tredagarsoperationen i Ukraina ändå, för han underskattade Ukrainas motståndsvilja samtidigt som han trodde sig ha EU i ett stadigt gas-grepp.

Det är inte bara naivt av dig, utan visar också brist på omväldesförståelse att lägga den negativa världsutvecklingen på Joe Bidens axlar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 164
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 535
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 344
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
283
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp