Våld mot kvinnor

Lagstiftningen ser säkert ungefär likadan ut här, men generellt tänker jag att om jag kan värja mig från ett överfall tar jag straffet därifrån. Vinägerspray eller klorin funkar säkert också om man vill, eller bara ett larm som sagt.
Jag tänker inte gå runt med en machete eller kulspruta. :D

Alla gör såklart egna val i livet :)
 
Det bör man ju göra oavsett kön, men att ha en nödsignal/nödförsvar särskilt som kvinna är inte en dum idé bara för att det gått bra alla andra gånger.
Jag hade en som lät som ett larm på min nyckelknippa för många år sedan. Sprinken åkte ur och den tjöt ett bra tag innan jag fick ordning på den, absolut ingen reagerade runt mig så den åkte i soptunnan. Var inget jag köpte för jag var rädd utan för det var något som fittbärare skulle ha och hade i min krets.

Skulle kalla det för falsk trygghet många gånger med ett sådant larm, folk måste reagera för att få det att fungera.
 
Jag hade en som lät som ett larm på min nyckelknippa för många år sedan. Sprinken åkte ur och den tjöt ett bra tag innan jag fick ordning på den, absolut ingen reagerade runt mig så den åkte i soptunnan. Var inget jag köpte för jag var rädd utan för det var något som fittbärare skulle ha och hade i min krets.

Skulle kalla det för falsk trygghet många gånger med ett sådant larm, folk måste reagera för att få det att fungera.
Det är ju otroligt tråkigt och en del av problemet. Någonstans måste folk engagera sig och det lär inte hända om vi meddelar unga människor/kvinnor att det kvittar vad ni gör, ingen bryr sig ändå.
 
Det är ju otroligt tråkigt och en del av problemet. Någonstans måste folk engagera sig och det lär inte hända om vi meddelar unga människor/kvinnor att det kvittar vad ni gör, ingen bryr sig ändå.
En annan viktig fråga är hur vanligt det är med att kvinnor blir överfallna av för dom okända män.
Tycker det pratas för mycket om att skydda sig på stan och för lite om att kunna skydda sig i hemmet.

Jag påstår inte att det inte förekommer att kvinnor blir överfallna av okända för det händer absolut, frågan är om den rädslan är i proposition till risken.
 
En annan viktig fråga är hur vanligt det är med att kvinnor blir överfallna av för dom okända män.
Tycker det pratas för mycket om att skydda sig på stan och för lite om att kunna skydda sig i hemmet.

Jag påstår inte att det inte förekommer att kvinnor blir överfallna av okända för det händer absolut, frågan är om den rädslan är i proposition till risken.
Ja, jag är inne på samma spår. Något jag tycker mig se en förbättring på de senaste åren tack vare tex me too är att man "i allmänhet" börjat förstå att sexuella övergrepp inte bara handlar om överfallsvåldtäkter utomhus utan i mycket större utsträckning utförs av tex den schyssta tränaren, mannen man är gift med eller den snygge killkompisen.
 
Jag tycker verkligen inte att vi ska förminska folks medvetenhet av att våld mot kvinnor för det mesta sker i närheten/hemmet... det jag reagerade på var att risken för våld utanför på något vis skulle vara överdriven. Det ÄR riskfyllt att röra sig ute som ensam kvinna/feminint representativ och det är både sorgligt och viktigt att vara medveten om.
 
En amerikansk datingsite gjorde en undersökning för ett antal år sedan där de frågade män och kvinnor vad som var det som de var mest rädda för när de gick på en första date.

Männens svar: Att hon var tjock.
Kvinnornas svar: Att han har ihjäl mig.
 
Det visste jag inte. Oavsett tycker jag någon typ av försvar eller varning (signal) är vettigt att ha med sig om man rör sig ute som ensam kvinna i tätort.
Staristiskt är det snarare i hemmen som kvinnor i så fall bör vara redo att försvara sig. Hemma är den farligaste platsen. Närstående - i någon mening och diverse sexuella relationer inkluderade - män är de farligaste av alla för kvinnor. Män däremot, löper större risk att råka ut för våld ute.

Jag har i hela mitt liv rört mig ute i storstäder i Sverige och Europa vid alla tider. Jag har aldrig upplevt minsta hot ute på stan. Ett manligt ex slog mig däremot hemma när jag gjorde slut.
 
Staristiskt är det snarare i hemmen som kvinnor i så fall bör vara redo att försvara sig. Hemma är den farligaste platsen. Närstående - i någon mening och diverse sexuella relationer inkluderade - män är de farligaste av alla för kvinnor. Män däremot, löper större risk att råka ut för våld ute.

Jag har i hela mitt liv rört mig ute i storstäder i Sverige och Europa vid alla tider. Jag har aldrig upplevt minsta hot ute på stan. Ett manligt ex slog mig däremot hemma när jag gjorde slut.
Är inte det också en lite missvisande tanke?
De psykiskt nedbrytande mönster som man drabbas av i den typen av våld är inte riktigt någon man "försvarar" sig mot på ett sätt som kan liknas vid enstaka fysiska våldshändelser.
 
Grejen är väl litegrann med att man känner att man (kanske) kan göra något om man blir påhoppad ute om man tex har pepparspray eller liknande. Jag tror det är en falsk trygghet många gånger men det är det mycket vi gör som är, ingen kommer ta med sig pepparspray hem till sin pojkvän för att han kanske skulle få för sig att slå en den dagen.

Därför ser det ojämnt i i vad man är rädd för utifrån, inte för att man inte förstår statistiken utan för att man tycker sig kunna göra mer förebyggande åt ena situationen än den andra.
 
Jag tycker faktiskt att man ska ha pepparspray eller i alla fall någon typ av larm med sig och att man inte ska ha mer än en hörlur i örat när en är ute och rör sig som kvinna/feminin i tätort. Särskilt efter mörker och särskilt lite utanför de allmänna kanalerna.
En ensam man är inte alls i samma riskzon i den situationen, även om män kanske utsätts för fler statistiska våldsbrott på öppen gata.

Vet inte var pitbullen kom in i frågan?
Texten till låten i TS är så, jag går aldrig ut utan pepparsprej och pitbull, typ.

Jag hänger nog inte med i ditt resonemang, en man har statistiskt högre risk att bli misshandlad, men en kvinna löper ändå större risk?

Hur kan risken för en kvinna vara lägre och högre samtidigt?

Jag skulle snarare säga att män löper högre risk, men kvinnor får lära sig att vara mer rädda.
 
Jag har blivit förföljd genom Sthlms gator, ända fram till porten där jag snabbt hoppade in och smällde igen dörren framför min förföljare och jag har haft en annan stalker som förföljde mig överallt i många år. En period på flera månader gick jag alternativa vägar till och från jobbet och aldrig samma väg två gånger på raken. Ringde min mamma varje gång jag lämnade och kom fram. Det gick så långt att min dåvarande chef erbjöd mig spårning av samtal eftersom det påverkade mitt jobb, jag fick inte ens vara ifred på jobbet.

Jag gick iaf hem själv från krogen om jag inte hängde med hem till någon annan, men inte :devil: är man så kaxig när man inser att fotstegen jag hör i natten följer efter mig genom stan, skit samma vad statistiken säger. Det är många gånger jag intalat mig själv att sikta mot ögon, struphuvud, öron och skrev och hållit nycklarna hårt i knytnäven. :rage:
Om du haft en stalker är såklart situationen annorlunda. Men då är det ju stalkern som var orsaken, inte ditt kön.
 
En annan viktig fråga är hur vanligt det är med att kvinnor blir överfallna av för dom okända män.
Tycker det pratas för mycket om att skydda sig på stan och för lite om att kunna skydda sig i hemmet.

Jag påstår inte att det inte förekommer att kvinnor blir överfallna av okända för det händer absolut, frågan är om den rädslan är i proposition till risken.
Precis. Jag tänker att om kvinnor får lära sig, och skrämmer upp varandra att det är farligt att vara utomhus utan manligt sällskap, så kommer ju det också ställa till mycket skada och begränsa kvinnors liv.
 
Är inte det också en lite missvisande tanke?
De psykiskt nedbrytande mönster som man drabbas av i den typen av våld är inte riktigt någon man "försvarar" sig mot på ett sätt som kan liknas vid enstaka fysiska våldshändelser.
Nej, det går naturligtvis inte att vara försvarsberedd i hemmet på det viset.
 
Visst finns det risker, men den som löper statistiskt sett störst risk att bli misshandlad på stan är en medelålders onykter man. Män löper mycket större risk att bli misshandlade på stan än kvinnor.

Så att skrämma upp alla kvinnor, att de ska vara rädda och inte gå ut själva - det skulle jag säga är i sig ett sätt att förtrycka kvinnor.

När det gäller våld i nära så är kvinnor mycket mer utsatta, men det våldet sker sällan på stan.

När du säger att det var farligt - hände det dig nånsin nåt? Eller var det snarare att du fick lära dig att det var farligt, och därför var rädd hela tiden?

Jag bor i Stockholm, uppvuxen i förort och bor numer i innerstan. Jobbade länge sena kvällar, och har åkt sista tunnelbanan hem och gått hem ensam längs mörka gator fler gånger än nån kan räkna. Bodde som ung perioder i London, St Petersburg och Wien, många sena kvällar ensam hem där med. Det har aldrig hänt nånting, och jag har aldrig känt mig rädd. Har vänner som levt samma sorts liv, heller aldrig råkat ut för nånting, men varit rädda hela livet. De fick höra redan som små från sina mammor att de alltid måste vara rädda. Jag fick aldrig höra det. Och har heller inte varit rädd. Ingen av oss har blivit misshandlade eller våldtagna på stan - överfallsvåldtäkter av okända på gatan är ju tack och lov ett rätt ovanligt fenomen.
män löper större risk att bli misshandlade ute - av andra män. Det är så lusigt att mäns utsatt het nästan enbrt kommer upp i diskussioner om mäns våld mot kvinnor. Det dödas fler kvinnor varje år av en man de har / haft en nära relation med än det dödas v gängkriminella. Men där sätter vi in hårdhandskarna minsann. Du kan inte se att dina personliga erfarenheter inte reflekterar hur samhället för många kvinnor faktiskt ser ut? Jag har jobbat på kvinnojour samt skyddat boende, vi hade alltid fullt, jämnt, men säg du till dem att de bara är förtryckta...

Män är överrepresenterade i brottsstatistik som misshandel tex. Statistiskt och i praktiken är det män som är skyldiga till våld i hemmet. Kvinnor utsätts, bortsett från psykiskt våld även mycket oftare än män för grovt, upprepat och kontrollerande fysisk våld från en partner. Våldet mot kvinnor är ofta medvetet och kontinuerligt. Det ÄR en skillnad mot att slåss/bli slagen ute och att bli utsatt för misshandel i sitt eget hem.
 
Jag tänker att en anledning till att kvinnor ofta är mer rädda än män trots att män oftare blir utsatta för fysiskt våld ute på stan är att kvinnor ofta är fysiskt svagare än män. Trots att statistiken säger att en man som går ensam på stan löper större risk att bli misshandlad än en kvinna så tror jag att männen har större tilltro till sin egen förmåga att försvara sig medan kvinnor utgår ifrån att de kommer vara i underläge från början. Dessutom är ju sällan motivet till överfallet detsamma för män som för kvinnor. En ensam man blir oftare påhoppad för att han ska rånas eller för att det uppstår en provokationssituation där man slåss för våldets skull. En kvinna som blir påhoppad ute på stan blir oftare utsatt för ett våldtäktsförsök i samband med misshandeln och den psykiska skadan som en våldtäkt eller våldtäktsförsök gör är inte sällan värre för offret än den psykiska skadan en "vanlig" misshandel utan inslag av sexuellt våld gör.
 
män löper större risk att bli misshandlade ute - av andra män. Det är så lusigt att mäns utsatt het nästan enbrt kommer upp i diskussioner om mäns våld mot kvinnor. Det dödas fler kvinnor varje år av en man de har / haft en nära relation med än det dödas v gängkriminella. Men där sätter vi in hårdhandskarna minsann. Du kan inte se att dina personliga erfarenheter inte reflekterar hur samhället för många kvinnor faktiskt ser ut? Jag har jobbat på kvinnojour samt skyddat boende, vi hade alltid fullt, jämnt, men säg du till dem att de bara är förtryckta...

Män är överrepresenterade i brottsstatistik som misshandel tex. Statistiskt och i praktiken är det män som är skyldiga till våld i hemmet. Kvinnor utsätts, bortsett från psykiskt våld även mycket oftare än män för grovt, upprepat och kontrollerande fysisk våld från en partner. Våldet mot kvinnor är ofta medvetet och kontinuerligt. Det ÄR en skillnad mot att slåss/bli slagen ute och att bli utsatt för misshandel i sitt eget hem.
Men du läser saker jag inte skriver. Jag vet att våld i nära är ett problem.

Det jag säger är att risken för kvinnor att bli misshandlade av främlingar på gatan inte är så stor att kvinnor alltid borde vara rädda och undvika att vistas utomhus utan pepparspray och skyddshund. Medan män inte alls ska vara rädda och inte behöver de där sakerna.

Det blir ju galet om det är kvinnor som ska vara rädda, när det är män som egentligen löper större risk. Men ingen tycker att män måste vara rädda, eller talar om för dem att ”Du måste alltid vara rädd! Gå inte ut ensam!!”

Rädsla begränsar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
175
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 822
Senast: monster1
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 508
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 363
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa råttgiftet?
  • Sundsvall?
  • Sociala medier

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp