Våld mot kvinnor

Exakt, det farligaste, statistiskt sett för en kvinna är att lämna en man.
Det är då vågskålen verkligen kan tippa över för att mannen känner sig "kränkt" (j*vla uttryck egentligen) för många män ser sig ju som guds gåva till kvinnan och ve den kvinna som vågar stå upp för sig själv.

Det finns ju ett gammal och dåligt skämt, "kvinnor behöver värme och ömhet, däng dom i elementet så blir dom både varma och ömma" och det är ju så talande hur många män tänker och beter sig tyvärr. Jag har aldrig fattat grejen med att misshandla eller förnedra, jag fick tidigt lära mig hur det kan sluta (farsan var narcissist men feg) och i detta fallet drog han kortaste strået tack och lov.
 
Visst finns det risker, men den som löper statistiskt sett störst risk att bli misshandlad på stan är en medelålders onykter man. Män löper mycket större risk att bli misshandlade på stan än kvinnor.

Så att skrämma upp alla kvinnor, att de ska vara rädda och inte gå ut själva - det skulle jag säga är i sig ett sätt att förtrycka kvinnor.

När det gäller våld i nära så är kvinnor mycket mer utsatta, men det våldet sker sällan på stan.

När du säger att det var farligt - hände det dig nånsin nåt? Eller var det snarare att du fick lära dig att det var farligt, och därför var rädd hela tiden?

Jag bor i Stockholm, uppvuxen i förort och bor numer i innerstan. Jobbade länge sena kvällar, och har åkt sista tunnelbanan hem och gått hem ensam längs mörka gator fler gånger än nån kan räkna. Bodde som ung perioder i London, St Petersburg och Wien, många sena kvällar ensam hem där med. Det har aldrig hänt nånting, och jag har aldrig känt mig rädd. Har vänner som levt samma sorts liv, heller aldrig råkat ut för nånting, men varit rädda hela livet. De fick höra redan som små från sina mammor att de alltid måste vara rädda. Jag fick aldrig höra det. Och har heller inte varit rädd. Ingen av oss har blivit misshandlade eller våldtagna på stan - överfallsvåldtäkter av okända på gatan är ju tack och lov ett rätt ovanligt fenomen.
Ja det hände mig flera gånger. Fler dumma frågor?

Att någon skulle lära någon att vara rädd? Ja det kan säkert hända. Normala föräldrar lär sina barn att ta hand om sig, inte att de ska vara rädda. Du är obehagligt nedlåtande men det vet du väl om.
 
Ja det hände mig flera gånger. Fler dumma frågor?

Att någon skulle lära någon att vara rädd? Ja det kan säkert hända. Normala föräldrar lär sina barn att ta hand om sig, inte att de ska vara rädda. Du är obehagligt nedlåtande men det vet du väl om.

Det är väldigt hemskt att du har blivit överfallen ett flertal gånger, då har har jag full förståelse för att du är rädd, det hade jag också varit. Men det är väldigt ovanligt att kvinnor i Sverige blir överfallna på stan. Precis som @Mabuse har jag rört mig ensam ute på nätterna många många gånger både i såväl storstad, förort och innerstad och aldrig råkat ut för något och ingen annan jag känner heller. Samma sak i London och flera ställen i Frankrike. Jag tror helt enkelt inte att det generellt är en korrekt riskbedömning att vara rädd för att röra sig ute på natten.

Edit: jo en gång tog en kille mig på rumpan på en gata i Frankrike. Det var mitt på ljusan dag och jag stannade och skällde ut honom.
 
Det är väldigt hemskt att du har blivit överfallen ett flertal gånger, då har har jag full förståelse för att du är rädd, det hade jag också varit. Men det är väldigt ovanligt att kvinnor i Sverige blir överfallna på stan. Precis som @Mabuse har jag rört mig ensam ute på nätterna många många gånger både i såväl storstad, förort och innerstad och aldrig råkat ut för något och ingen annan jag känner heller. Samma sak i London och flera ställen i Frankrike. Jag tror helt enkelt inte att det generellt är en korrekt riskbedömning att vara rädd för att röra sig ute på natten.

Edit: jo en gång tog en kille mig på rumpan på en gata i Frankrike. Det var mitt på ljusan dag och jag stannade och skällde ut honom.
Å andra sidan, säg detta till de kvinnor som rent faktiskt råkar illa ut av just okända män när de är ute och sköter sitt eget när de går hem själv, rastar hund eller vad man nu gör. Det är en väldigt klen tröst att då veta att det är ovanligt att kvinnor blir överfallna på stan.

Jag tänker att eftersom det trots allt sker så ska man verkligen inte blunda för det.

För övrigt undrar jag hur ovanligt det är med överfallsmisshandel mot män? Om nu det skull vara vanligare att män råkar illa ut jämfört med kvinnor. Ja, det köper jag, men då handlar det väl snarare om att de är på krogen och dricker alkohol och så komemr man ihop sig på något vis. Inte att en okänd man hoppar på en okänd man ute på promenad?
 
För övrigt undrar jag hur ovanligt det är med överfallsmisshandel mot män? Om nu det skull vara vanligare att män råkar illa ut jämfört med kvinnor. Ja, det köper jag, men då handlar det väl snarare om att de är på krogen och dricker alkohol och så komemr man ihop sig på något vis. Inte att en okänd man hoppar på en okänd man ute på promenad?
Det förekommer, iallafall i den här hålan och då kvällstid. Det är gäng som trakasserar alla dom kommer åt och jag vet ett par fall där det kunnat slutat illa om inte några kommit till undsättning. Båda gångerna var det nyktra personer som blev påhoppade, den ena kom från tåget och var på väg mot bilen, den andra blev påhoppad i en gångtunnel på väg hem från dottern.
 
Å andra sidan, säg detta till de kvinnor som rent faktiskt råkar illa ut av just okända män när de är ute och sköter sitt eget när de går hem själv, rastar hund eller vad man nu gör. Det är en väldigt klen tröst att då veta att det är ovanligt att kvinnor blir överfallna på stan.

Jag tänker att eftersom det trots allt sker så ska man verkligen inte blunda för det.

För övrigt undrar jag hur ovanligt det är med överfallsmisshandel mot män? Om nu det skull vara vanligare att män råkar illa ut jämfört med kvinnor. Ja, det köper jag, men då handlar det väl snarare om att de är på krogen och dricker alkohol och så komemr man ihop sig på något vis. Inte att en okänd man hoppar på en okänd man ute på promenad?
Jag tänker ärligt talat att det är annorlunda med män. Har läst flera gånger i tidningen och även hört på omvägar om killar i 20-årsåldern som blivit oprovocerat nedslagna nattetid. Typ ett gäng går efter och frågar om cigg eller vill låna telefonen. En väns son har också varit nära att råka illa ut.
 
Jag tänker ärligt talat att det är annorlunda med män. Har läst flera gånger i tidningen och även hört på omvägar om killar i 20-årsåldern som blivit oprovocerat nedslagna nattetid. Typ ett gäng går efter och frågar om cigg eller vill låna telefonen. En väns son har också varit nära att råka illa ut.
Jag tror inte just det scenariot är vanligare än överfall på kvinnor av samma typ.

Jag tycker det är lite vanskligt att prata om att ett visst våld är vanligare än annan som om annan slags våld inte finns. Jag går inte och oroar mig för våldtäkt när jag går ut, snarare för att faktiskt bli bestulen på mina tillhörigheter, vilket nog är vanligare oavsett kön.
 
Det förekommer, iallafall i den här hålan och då kvällstid. Det är gäng som trakasserar alla dom kommer åt och jag vet ett par fall där det kunnat slutat illa om inte några kommit till undsättning. Båda gångerna var det nyktra personer som blev påhoppade, den ena kom från tåget och var på väg mot bilen, den andra blev påhoppad i en gångtunnel på väg hem från dottern.
Ja när gäng är inblandade är det värre och de väljer ju alla som kommer förbi på ett helt annat sätt, oavsett kön.
 
Bara någon dag sedan, mitt på ljusan dag
1728916308411.webp
 
Jag har blivit förföljd, stalkad, förmodligen drogad på ett uteställe, mina vänner märkte som tur var att något va fel och lämnade mig inte. Jobbar natt som tidningbud så råkat ut för gubbar som velat "bjuda" på något. Blev erbjuden väktare när jag skulle gå i ett särskilt område. Som tur är klarat mig hittills. Kan lugnt säga att jag håller koll.
 
På den tiden jag var på stan och tog mig hem ensam eller i sällskap med en annan tjej oftast blev vi ofta förföljda.
Vi ringde varandra och såg till att vi kom hem säkert. Ringde och låtsades vi skulle möta upp pojkvänner för dessa män skulle sluta förfölja.
Då hade även en blivit antastad flera gånger på dansgolv, i köer, vid baren mm
Även blivit drogad på krogen.

En gång ringde vi 112 då mannen inte gav sig. Han sa flera gånger att han skulle våldta oss och slutade inte följa efter. Larmoperatören sa då att vi skulle einga igen ”om något mer händer”
Vi va livrädda och skrek åt honom men han gick efter ändå, tog även tag i oss.
Till slut när vi gick över en väg steg en taxichaufför ut o fråga om han va med oss? Då sa vi nej och min kompis grät vid det här laget. Då höll han kvar honom, fysiskt. Så vi kunde gå.

Annats är det även i relationer, en säger nej och det accepteras inte. Eller i dejtingsituationer, ”nej jag vill inte” (tar reda på ens adress o står utanför)

Mm mm mm mm mm mm

Jag är rädd. De ska erkännas
 
Har också blivit förföljd och trakasserad ute på stan så många gånger att jag knappt ens minns. Oftast har det räckt (sjukt bara det) att en annan random man gått i mellan och sagt ifrån men vid något tillfälle har spärrvakten fått ringa polisen. Har även varit med om att män försökt ta sig in i bilen när jag stannat vid rödljus. Pratade alltid i telefon med någon när jag skulle ta mig hem och har en laglig överfallsspray. Är definitivt rädd.

Liksom skönt för er som inte upplevt det men för många av oss ser det inte ut så när vi rör oss ute.
 
Delvis köper jag att man kan betrakta framhållandet av allsköns risker för kvinnor som en slags sexistisk reflex, åtminstone om avsikten är att begränsa deras rörlighet, men jag tycker inte att det är fullt så svartvitt i praktiken när det kommer till kvinnors oro. Inte heller om man ser till faktisk utsatthet.

För det blir också lätt ironiskt att det ofta i sådana här diskussioner tas upp hur utsatta män är ute jämfört med kvinnor, lite med andemeningen "men de är minsann inte rädda ändå", när andelen män som blir misshandlade ligger på 3% totalt om man ser över alla åldersgrupper (för kvinnor är samma siffra 2%), enligt brottsförebyggande rådet. I den grupp som är mest utsatt (pojkar 16-19 år) är det strax under 10% (för flickor är siffran 6%) som är utsatta. Rån ligger på 1% för båda könen (1,5% för män och 0,5% för kvinnor). Utsattheten för misshandel på allmän plats är störst i gruppen män 20-24 år, och för den gruppen är den generella utsattheten för misshandel 7%.

Kvinnor som blir utsatta för sexualbrott ligger samtidigt på runt 8% för åldersgrupperna totalt (för män är samma siffra 1%), och strax under 30% för kvinnor 20-24 år (4% för män i samma ålderskategori) som är den mest utsatta, sedan avtagande för både män och kvinnor.

Så eftersom kvinnors utsatthet för sexualbrott (det behöver inte vara våldtäkt) genomgående (inte förrän i kategorin 65-74 år är mäns utsatthet för misshandel på 1% större än kvinnors utsatthet för sexualbrott på 0,6% i samma ålder) faktiskt också är större än mäns utsatthet för misshandel, så är det kanske inte så otroligt märkligt om det i längden leder till att en genomsnittlig kvinna upplever en något större otrygghet än en genomsnittlig man?

Det är också lätt hänt att sådana här diskussioner börjar handla om hur ovanligt det är med överfallsvåldtäkter, som om enbart det räknas, då missar man ju tyvärr en stor bit av vad sexuellt våld är. Det finns en helt annan samhällskultur av normalisering kring sexualbrott, något som i princip saknas för misshandel, där allt utom just överfallsvåldtäkter tenderar att förringas. Därför tycker jag man ska vara extra försiktig med att reducera risken för sexuellt våld till att handla om just risken för (överfalls)våldtäkt, sexualbrott är en mycket större kategori än så. Dessutom kan antagligen utsatthet i en miljö, vare sig det handlar om tafs på krogen, trakasserier på gatan, misshandel i hemmet eller våldtäkt hemma hos en bekant, lätt bidra till en upplevelse av utsatthet i andra miljöer, särskilt ju fler sådana upplevelser man har totalt. Det är inte så konstigt tycker jag, tvärtom ganska logiskt eftersom vi påverkas av våra samlade erfarenheter.

Känner flera kvinnor som blivit trakasserade och förföljda, ett fåtal män som blivit det (av andra män), känner även några män som blivit misshandlade ute på stan, samt både kvinnor och män som blivit rånade. Och så vidare. Så nej man ska förstås inte överdriva riskerna, men heller inte förminska andras utsatthet.
 
Som av en händelse så hittade jag det här nyss. Tonåringar döms, kvinna våldtogs

Händelserna utspelade sig natten mellan den 15 och 16 juli i år. Den unga kvinnan blev bränd med cigaretter och knivskars. Tonåringarna förgrep sig sedan på henne samtidigt som de filmade.

De rånade henne även på pengar och tillhörigheter. Hon blev sedan hotad om att inte berätta något om händelserna.

:rage:
 
Låter helt knäppt. Visst kan det hända saker, men senaste statistiken jag såg så är män de som drabbas mest av våld ute. Om en tjej inte vågar gå ut annat än med vakthund och pepparsprej, så låter det antingen som att hon bor i ett väldigt speciellt område, eller, mer troligt, att hon har lärt sig att det är livsfarligt att vara ute. Men det är det ju inte.
Ditt svar visar tydligt att du inte är insatt i mäns våld mot kvinnor. Det är ett stort samhällsproblem över hela värden och verkligen inget man kan eller ska vifta bort såsom du gör. Jag uppmuntra dig att följa kontot "gömda kvinnor" på Instagram.
 
Ditt svar visar tydligt att du inte är insatt i mäns våld mot kvinnor. Det är ett stort samhällsproblem över hela värden och verkligen inget man kan eller ska vifta bort såsom du gör. Jag uppmuntra dig att följa kontot "gömda kvinnor" på Instagram.
Hade det inte varit så utbrett hade inga kvinnojourer eller skyddade boenden behövts, inte heller besöksförbud men vissa kör "strutsen" och vägrar se verkligheten och mycket våld i nära relation som sker, det kommer aldrig upp till ytan eftersom den misshandlade skäms av nån underlig anledning.
 
Ditt svar visar tydligt att du inte är insatt i mäns våld mot kvinnor. Det är ett stort samhällsproblem över hela värden och verkligen inget man kan eller ska vifta bort såsom du gör. Jag uppmuntra dig att följa kontot "gömda kvinnor" på Instagram.
Följer själv det kontot från och till. Om inte annat så visst det ju på att det inte hjälper med pepparspray eller andra vapen ute på kvällen utan är våldet i nära relationer.
 
Följer själv det kontot från och till. Om inte annat så visst det ju på att det inte hjälper med pepparspray eller andra vapen ute på kvällen utan är våldet i nära relationer.
Ja, kontot avser främst mäns våld mot kvinnor i nära relationer. Kontot tar dock även upp/visar på de strukturella problem som finns i samhället när det kommer till mäns våld mot kvinnor och barn, bla många domstolars oförståelse för de strukturella problemen som finns, problem pga vi fortfarande lever i ett patriarkaliskt samhället där viss våld från män accepteras och att våldet ofta ses som ett kvinnoproblem (som då kvinnor ska lösa) och inte ett mansproblem och samhällsproblem.
 

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
175
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 822
Senast: monster1
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 508
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 363
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa råttgiftet?
  • Sundsvall?
  • Sociala medier

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp