Våld i hemmet

Sv: Våld i hemmet

Ledsen stollan, jag har inte skrivit att du tror att alla är perfekta. Min kommentar var dock för att påpeka att alla inte är så bra på att skriva och att man inte behöver ta det värsta för givet.

Jag har inte för höga förväntningar på dig.

Måste förtydliga så att inga misstag sker! :o Den sista kommentaren är INTE obs upprepar INTE negativt menad! Så i stället för FÖR höga förväntningar så har jag LAGOM, det var så jag menade!

Fick höra att den kommentaren kunde misstolkas, och det var faktiskt inte alls meningen!:eek:
 
Sv: Våld i hemmet

Sedan är det ju så att du säger dig har problem med stress. Ett barn som fostras genom EQ-metoder (varav utlärning av konfliktlösning ingår hög grad) får inte sådana problem som vuxna.
Så vad du säger är att vi ska skylla på föräldrarna till alla personer som lider av stress?? Skojar du eller? Mina föräldrar om någon är de som faktiskt hjälpt till nu när jag känner att jag tagit mig vatten över huvudet. Och att jag är stresskänslig just nu har inte med min uppväxt eller mina föräldrar att göra, det är saker jag har skapat helt på egen hand. Tyvärr måste jag väl säga, hade varit skönt att kunna skylla ifrån sig stressen på päronen!! ;)

Det är inte sunt att fostras med tanken att man skall klara sig helt själv för det kommer en dag då det slår tillbaka och då är det inte roligt. Det är lättare att ta en sådan smäll som ung än att ta den ju äldre man blir.
Du läser in en massa jag inte skriver. Jag skriver inte att man ska fostras med tanken på att man ska klara sig helt själv. Jag säger att man ska få stöd från föräldrarna att reda ut problemen som finns. Det innebär inte att föräldrarna gör allting, utan att man som barn få ta ansvar under vetskapen att det finns hjälp så fort jag behöver den.

Ditt resonemang håller inte heller delvis för barn har olika personligheter men olika "temperament". Vissa har avsaknad av motor. Dom har ingen inre drivkraft att stå upp för sig själv. Vissa har större motor och har för mycket styrkraft att gå själv utan att mjukvaran är tillräckligt uppgraderad.
Fast det går ju att säga om vuxna också!
 
Sv: Våld i hemmet

Sen att det är vi vuxna som befäster sanningen med skvallerbyttorna är sanning med modifikation. Det handlar om att människor (så även barn) har respekt för personer som utstrålar självständighet och styrka. Så är det bara! Vi har mycket mer respekt för en person som står upp för sig själv och som sätter ner foten när den tycker att någonting är fel, än en person som aldrig säger någonting och klagar inför katten istället.
Får många tankar här.
En viktigt tanke är att man som förälder tål kritik från sina egna barn. Håller man för det, och kan lösa de situationerna konstruktivt, utan att tappa den auktoritet som man som förälder trots allt måste ha, och så att barnen känner att deras åsikt räknas - då är man långt på väg.

Att acceptera att respekt måste förtjänas. Att acceptera att bara de som sätter ner foten och utstrålar självständighet och styrka ska åtnjuta respekt. Där tycker jag att vi måste vara försiktiga.
Alla människor, oberoende av förutsättningar, måste respekteras som individer. Om en respektabel individ gör något mot dig som kränker din rätt till personlig respekt kan du reagera på kränkningen och söka en lösning utgående ifrån det. Men den som har kränkt dig har alltid kvar sin rätt till personlig respekt trots detta.
Och likadant har även de som är svaga, trötta, orkeslösa, sjuka, deprimerade eller som har blivit kränkta så att de inte längre förmår ta ifrån sig lika stor rätt till personlig respekt.
DET tycker jag är extremt viktigt att lära barnen. Det är väldigt, väldigt lätt att gå fel just här.

På en stödsida för sådana som har blivit offer för narcissistiskt personlighetsstörda människor stod det någon gång att "de lever på andra människors vilja att tro andra om gott".
Och det är här det blir farligt. Människor med dylik personlighet sätter ofta ner foten och utstrålar självständighet och styrka. De omges ofta av ett hov som "respekterar" dem för detta. Och hovet möjliggör att denna personlighet kan fortsätta förfölja och trakassera dem den har utvalt.

Att uttrycka sig så generellt som du gör i citatet ovan ser jag som totalt livsfarligt, t o m. Vi behöver ha klarsyn när det gäller de här sakerna.
 
Sv: Våld i hemmet

Att uttrycka sig så generellt som du gör i citatet ovan ser jag som totalt livsfarligt, t o m. Vi behöver ha klarsyn när det gäller de här sakerna.
Vad är det jag skriver som är livsfarligt?

Alla människor är lika mycket värda och förtjänar lika mycket respekt. Det är ju självklart!!

Vad jag säger är att de människorna som är "starkare" individer är de som lättare får respekt. Därför är det också de personerna som oftast inte blir mobbade eller retade. Därför är det jätteviktigt att bygga upp självförtroendet på barnen så att de klarar av och vågar stå upp för sig själva!! En person med bra självförtroende och självkänsla mår bättre än en person med dåliga sådana.
 
Sv: Våld i hemmet

Jag reagerade på att citatet andades vår tids inställning att det är bara de starka som räknas.
Att ordet "skvallerbytta" öht fortfarande existerar tycker jag är under vår värdighet.
Självklart ska alla kränkningar redas ut.
När det gäller barn, är det de ansvariga vuxna som genast ska ta tag i saken på ett konstruktivt sätt.
När det gäller vuxna, är det vårt rättssystem som ska skipa rättvisa.

Om någon blir ärekränkt, är hän då en "skvallerbytta" om hän brottsanmäler den som är skyldig?
 
Sv: Våld i hemmet

Därför är det jätteviktigt att bygga upp självförtroendet på barnen så att de klarar av och vågar stå upp för sig själva!! En person med bra självförtroende och självkänsla mår bättre än en person med dåliga sådana.

Visst är det så! Men någon kommer alltid att vara starkare och mer vältalig än andra. Därför tycker jag att det är minst lika många vinster att få på att lägga krut på medling och att få träning i att se andras pespektiv. Givetvis i kombo med att bygga självkänsla på att stå upp mot kränkningar och att våga hävda sin rätt. Men sammanhanget mellan alla dessa saker kan inte ett barn se fullt ut, bara en vuxen. Och en vuxen med en kommunikation och förklaringsmodeller anpassade till barnen, kan få dessa att greppa glimtar och drag av det större sammanhanget och inte bara "jag ska ha".

Även om det inte är detta självhävdande du menar så är det mycket vassa armbågar i skolorna och samhället i övrigt förstås. Det är lätt att det blir det ena eller det andra(stå tillbaka eller ta sig fram), barn kan ha svårt för nyanserna. Jag är inte beredd att resignera inför detta och börja vässa armbågarna på mitt barn, utan sätter stort värde och stolthet i att mitt barn bryr sig om andra. Han är rätt så bra på att skaka av sig saker, men har inga vassa armbågar. Och visst blir man fundersam vad man lär ut som förälder när han snällt ställer sig i kö medan andra smiter före, med föräldrars godkännande och småmysande över hur "stark" deras pojke är :crazy:.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våld i hemmet

Om någon blir ärekränkt, är hän då en "skvallerbytta" om hän brottsanmäler den som är skyldig?
Det spelar ingen roll vad personen är. Blir någon ärekränkt och polisanmäler så tror jag knappast att det reder ut situationen.

Polisen och domstolsväsendet tar tyvärr inte upp allting de borde. Precis som lärarna inte tar upp allting de borde heller.
 
Sv: Våld i hemmet

Det spelar ingen roll vad personen är. Blir någon ärekränkt och polisanmäler så tror jag knappast att det reder ut situationen.
Tja. Iaf så kan man få upprättelse. För en som ärekränker beter sig ofta precis som en mobbare på en skola. Det blir medlöpare och hela baletten. Den som är utsatt hamnar i en ofrivillig ständig försvarsposition, som hän inte har bett om.
I bästa fall får en brottsanmälan slut på det hela.
Om inte annat har man iaf "satt ner foten". :smirk:
Polisen och domstolsväsendet tar tyvärr inte upp allting de borde. Precis som lärarna inte tar upp allting de borde heller.
Och därför ska vi ta lagen/regler i egna händer, eller? :confused: Samt lära våra barn att göra detsamma, för ingen kommer ändå någonsin att hjälpa dem? :cool:

Sen iofs så kan det hända att folk anmäler någon för ärekränkning om de har spritt ut sanning. Då leder det ju ingenvart.
Men anmäler man lögner som har spritts ut, så ska det enligt lag redas ut.
 
Sv: Våld i hemmet

Och därför ska vi ta lagen/regler i egna händer, eller? :confused: Samt lära våra barn att göra detsamma, för ingen kommer ändå någonsin att hjälpa dem? :cool:
Men varför denna antingen eller attityden? Ser du inte vad jag skriver??? Har jag svårt för att uttrycka mig eller??

Jag skriver hela tiden att barnen ska få stöd och hjälp!!

Vi ska inte ta lagen i egna händer, nej. Men, vi måste även inse att om vi hade tagit tag i problemen när de var små hade de kanske inte blivit så galet att det hamnade i tingsrätten eller hos polisen. Man måste reda ut problemen medans de är små.

Och samtidigt måste man vara realistisk och inte leva i en utopi. Ser du någon stjäla din cykel så gör du nog bäst i att springa dit och ta den än att anmäla det till polisen. I alla fall om du vill ha cykeln tillbaka! Det är likadant med mycket annat. Kan man så löser man problemen på egen hand, kan man inte får man skaffa hjälp.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 449
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 951
Senast: nejlica
·
Småbarn Jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra när det kommer till att skaffa valp. Vi har på hyfsat kort tid (drygt 1...
Svar
17
· Visningar
4 789
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp