Sv: Våld i hemmet
Sen att det är vi vuxna som befäster sanningen med skvallerbyttorna är sanning med modifikation. Det handlar om att människor (så även barn) har respekt för personer som utstrålar självständighet och styrka. Så är det bara! Vi har mycket mer respekt för en person som står upp för sig själv och som sätter ner foten när den tycker att någonting är fel, än en person som aldrig säger någonting och klagar inför katten istället.
Får många tankar här.
En viktigt tanke är att man som förälder tål kritik från sina egna barn. Håller man för det, och kan lösa de situationerna konstruktivt, utan att tappa den auktoritet som man som förälder trots allt måste ha, och så att barnen känner att deras åsikt räknas - då är man långt på väg.
Att acceptera att respekt måste förtjänas. Att acceptera att bara de som sätter ner foten och utstrålar självständighet och styrka ska åtnjuta respekt. Där tycker jag att vi måste vara försiktiga.
Alla människor, oberoende av förutsättningar, måste respekteras som individer. Om en respektabel individ gör något mot dig som kränker din rätt till personlig respekt kan du reagera på kränkningen och söka en lösning utgående ifrån det. Men den som har kränkt dig har alltid kvar sin rätt till personlig respekt trots detta.
Och likadant har även de som är svaga, trötta, orkeslösa, sjuka, deprimerade eller som har blivit kränkta så att de inte längre förmår ta ifrån sig lika stor rätt till personlig respekt.
DET tycker jag är extremt viktigt att lära barnen. Det är väldigt, väldigt lätt att gå fel just här.
På en stödsida för sådana som har blivit offer för narcissistiskt personlighetsstörda människor stod det någon gång att "de lever på andra människors vilja att tro andra om gott".
Och det är här det blir farligt. Människor med dylik personlighet sätter ofta ner foten och utstrålar självständighet och styrka. De omges ofta av ett hov som "respekterar" dem för detta. Och hovet möjliggör att denna personlighet kan fortsätta förfölja och trakassera dem den har utvalt.
Att uttrycka sig så generellt som du gör i citatet ovan ser jag som totalt livsfarligt, t o m. Vi behöver ha klarsyn när det gäller de här sakerna.