Våld i hemmet

Sv: Våld i hemmet

Jag tycker att det är självklart att man lär sina barn att stå upp för sig själva och reda ut sina problem på egen hand så tidigt som möjligt. Jag hade faktiskt sagt till mitt barn att slå tillbaka och slå där det gör ont ifall någon slår på dig eller attackerar dig.

Man måste klara av att stå upp för sig själv och visa andra att man inte accepterar vad som helst.


Det där tycker jag inte man ska lära en 2,5-åring, barnet är för litet för att förstå konsvekvenserna av sitt handlande och istället kanske du omedvetet formar ett barn som tar till våld för at lösa problem. Och säga till ett barn att slå där det gör mest ont är livsfarligt rent ut sagt. Ett barn kan inte skilja på vilken situvation som det ska innefatta detta våld utan kommer säkerligen att använda våldet i ALLA situvationer tex något så simpelt som bråk om en penna där barnet uppfattar att någon slåss med det när penna blev ryckt ur handen... lösningen blir om barnet följer ditt råd att då kanske smälla till det andra barnet hårt i huvudet.

Bättre att lära barnet att söka hjälp hos vuxen och gå ifrån den som slåss. Man är inte mindre självständig för att man söker hjälp hos andra som KAN lösa problemet.
 
Sv: Våld i hemmet

Det där tycker jag inte man ska lära en 2,5-åring, barnet är för litet för att förstå konsvekvenserna av sitt handlande och istället kanske du omedvetet formar ett barn som tar till våld för at lösa problem. Och säga till ett barn att slå där det gör mest ont är livsfarligt rent ut sagt. Ett barn kan inte skilja på vilken situvation som det ska innefatta detta våld utan kommer säkerligen att använda våldet i ALLA situvationer tex något så simpelt som bråk om en penna där barnet uppfattar att någon slåss med det när penna blev ryckt ur handen... lösningen blir om barnet följer ditt råd att då kanske smälla till det andra barnet hårt i huvudet.

Bättre att lära barnet att söka hjälp hos vuxen och gå ifrån den som slåss. Man är inte mindre självständig för att man söker hjälp hos andra som KAN lösa problemet.

Håller med till 100%

Har en 2,5 åring själv som jag försöker få att inte slåss,men hade jag tillåtit det på något plan hade han tagit hela handen.

Tycker det är bättre att barnet lär sig att säga till en vuxen, förr eller senare hamnar barnet i bråk med ett äldre barn som kanske slår hårt,då får 2,5 åringen en rejäl smäll om det vill sig illa utan att förstå varför,jag skulle gissa att det skulle bli kaos i huvudet på honom/henne.

Och framtiden? Är det alltid okej att slåss när något varit dum? Gör vi vuxna så? Gör man så i åk 1? Nej,det gör man inte.
Vi formas mycket av vad vi lär oss som små,saker vi kanke inte minns eller vet varför som vuxna men det finns där...Jag tror det kan bli en riktigt ond cirkel att lära barnen att slåss i självförsvar.
 
Sv: Våld i hemmet

Det handlar inte om att så fort någonting händer lära barnet att ta till knytnävarna, det handlar om att barnet ska försvara sig själv, stå upp för sig själv och klara av att lösa problemen på egen hand!

Att alltid springa till någon annan som kan lösa problemen funkar i ettt tidigt stadie, men någon gång måste man faktiskt tänka till och lösa problemen själv. Vem ska jag springa till idag för att lösa mina problem?? Det får jag ju se till att göra själv!

Visst ska man inte lära barnen att slå andra barn eller att lösa konflikter med våld. Det jag skriver i mitt första inlägg är att lära barnet att försvara sig! Det är jätteviktigt för en persons självkänsla att klara av att lösa sina egna konflikter och problem. Stora som små!

Genom att man alltid löser barnens problem för dem blir de ju curlade hela tiden. Låt barnen reda ut sina egna problem i den mån de kan. Givetvis ska man uppmuntra dem och vara en vägvisare, men inte göra jobbet åt dem. Att jag idag är en såpass självständig människa som jag blivit är ju inte för att mina föräldrar gjort allting åt mig, utan för att de sett till att jag gör det som behöver göras. Mina föräldrar har aldrig ringt samtal för mig etc, sånt har jag fått göra själv. Behövde jag uppbackning och uppmuntran har de stått brevid och stöttat och hjälpt.
 
Senast ändrad:
Sv: Våld i hemmet

Barn kan lösa konflikter själva när dom är gamla nog att inse sin del och jobba på kompromisser. Sedan behöver man som vuxen inte lägga sig i om konflikten inte kräver så.
Att slåss löser mycket sällan problem vare sig när man är 2,5 år eller 25 år.
Jag slåss inte och löser konflikter och det var otroligt länge sedan jag kände ett behov att ens ta till sådana saker för att lösa en konflikt.
När det blir fysiskt har det gått för långt många gånger för barnen själva att lösa. Alltså i dom lägen behövs det en vuxen som går emellan. Det innebär inte att vuxna skall lösa alla konflikter för barn och det är och ingen här som påstår att det skall vara så heller.
Bra bok är "EQ för föräldrar" för att förstå hur man lär barn att lösa konfiker på ett kunstruktivt sätt. Nu är en 2,5 åring lite för liten för att kunna styra sådant ännu men för några år åldre barn så passar den utmärkt.
 
Sv: Våld i hemmet

Jag skriver heller inte att man ska lösa konflikterna genom att slåss. Jag skriver att man måste få försvara sig själv och att man måste lära sig att ta hand om sina egna problem och konflikter. Det handlar inte om att slåss, utan att få tänka kreativt på hur man bäst löser problemen man har. Springer man till en vuxen som hela tiden löser alla problem så får man inte tänka själv!
 
Sv: Våld i hemmet

Men seriöst, det handlar om en 2,5 åring. En sån liten kille SKA springa till en vuxen och be om hjälp när det är något.

Ibland märks det verkligen att du inte har barn själv, du verkar ofta tro att dom är så mycket större och mer utvecklade än vad dom faktiskt är.

Att tänka själv behöver inte (Kan inte) komma än på några år, i den bemärkelsen.
 
Sv: Våld i hemmet

Tråden handla om utåtagerande barn som slåss och då underförstått att det handlar om att lösa konflikter med knytnävar om "så måste". Sedan är vi en del som anser att det skall aldrig komma dit för då har det "gått för långt". Barn skall lära sig att när knytnävar kommer fram på något håll skall vuxna lägga sig i och bryta beteendet hos det slående barnet (eller för den delen dom barn det kommer ut masa "ordbajs" från för sådant leder oftare till att allt eskalerar i fyisksa tilltag). Inte barnet som skall ta ansvar för att det andra barnet bryter detta. Det är ett vuxenansvar.
Skulle vuxna lösa alla konflikter för barn skulle dom inte ens hinna att andas för det är så otroligt vanligt speciellt bland yngre barn där kompromiss och förståelse för andra är obefintlig.
Att bryta sådan beteende kräver passning och på större barn bevakning "ala storebror ser dig".
 
Sv: Våld i hemmet

Absolut,men kanske inte vid 2,5 års ålder.

En så liten knuffar du som äldre barn ikull ganska lätt,i den åldern är det bättre att be om hjälp,sedan har jag personleigen haft vänner på högstadiet som bett sina föräldrar ringa och berätta för mina föräldrar vilken bitch jag var,det tycker jag däremot är löjligt,i den åldern få´r man försöka stå för sig själv.
 
Sv: Våld i hemmet

Om nu det misstänktes våld i hemmiljön så varför vänta två månader.

Är det 2 månader sedan han började på dagis eller hur menar du? Det tar ju faktiskt ett tag innan man upptäcker saker eller innan barn visar hela sitt register.
 
Sv: Våld i hemmet

Jag skulle vara mycket bekrymad om någon ringde hem och sa att min dotter var en bitch och det sista jag skulle haft kvar i soffan då är min häck.
Väldans tur att det inte är mitt hem du bor i du!!!
Lika mycket som dom borde förstå och fixa det själv borde du också förstå att det är oacceptabelt att upföra sig så. Gör du inte det är du inte gammal nog att fixa konflikter och har bara lämnats vind för våg att fixa det själv.

Högstadiet och mellanstadiet här har precis upptäckt hur många år dom misst för att dom inte styre upp barnen tidigare.
Bättre sent än aldrigt ialla fall.
 
Sv: Våld i hemmet

Hmm jag hade sagt till en fd kompis att "Jag vill inte vara kompis med någon som bara ljuger om mig" efter vdet ringde hennes mamma hem till oss och skulle berätta hur ouppfostrad jag var....Och nej jag ville inte vara med någon som krev av mina prov räknadfe med att jag skulle rädda henne genom alla resultat i skolan...opmgonare än så var jag inte. Sedan kanske jag sagt det på ett annat sätt idag.

Så om din dotter eller son sagt ifån till någion som utnyttjat dem sedan femman att skicka fukslappar via prov,fixa allt sånt åt dem osv ocvh du blivit arg då de sagt ifrån så, ja jag vet inte men kanske tur att jag inte bodde i ditt hem då,mina föräldrar lyssnade iaf åt mig och sa ifrån då de kom på att jag hyseriskt fuskade mig genom prov åt mina vänner,skickade sudd med svar på frågor och gjorde allt för att vara med i det "tuffa" gänget....
 
Sv: Våld i hemmet

Gör du inte det är du inte gammal nog att fixa konflikter och har bara lämnats vind för våg att fixa det själv.
Kan man inte lösa konflikter med föräldrars stöd fast ändå självständigt? Är det antingen eller? Antingen låter man föräldrarna sköta all konflikthantering eller så är man lämnad vind för våg att kämpa för sig själv i motvind?

Det torde finnas ett mellanting!
 
Sv: Våld i hemmet

Är det 2 månader sedan han började på dagis eller hur menar du? Det tar ju faktiskt ett tag innan man upptäcker saker eller innan barn visar hela sitt register.

Han har har varit där i ca 1 år och det är två månader sedan intervjun med storasyster 5 år dår hon skall ha sagt att vi slåss hemma.
Jag är mkt tveksam till hur dom säger att hon har formulerat sig, sen vet jag ju att ledande frågor vid sådana tillfällen inte är tillåtet.

Sen kanske min ryggskada och blåmärken späde på teorin men jag har intyg både från läkare och arbetsgivare.

Många kan nog intyga att jag och sambon inte är några slagskämpar någon av oss.
 
Sv: Våld i hemmet

Jag skriver heller inte att man ska lösa konflikterna genom att slåss. Jag skriver att man måste få försvara sig själv och att man måste lära sig att ta hand om sina egna problem och konflikter. Det handlar inte om att slåss, utan att få tänka kreativt på hur man bäst löser problemen man har. Springer man till en vuxen som hela tiden löser alla problem så får man inte tänka själv!

Man ska springa till vuxen när man är 2,5 år gammal! Man ska inte lösa problem själv i den storleken att ett slagsmål kan riskera att bryta ut. Att slåss löser aldrig några problem ( jo om en psykopat jagar dig, får tag i dig och ska döda dig, men det är inte så ofta en 2,5 åring råkar ut för just det) utan det gör bara saker värre.

Däremot ska man lära sina barn att prata med varandra istället om det som är ett problem.

Visst ska man uppmuntra barnen att tänka kreativt, men att ta till nävarna när ett problem dyker upp är inte kreativt utan bara destruktivt.
 
Sv: Våld i hemmet

Jag tror du missförstod hennes inlägg.
Bara för att ens vänner av "hämndlystnad" får mamma att ringa och gnälla på föräldrarna betyder inte det att hon faktiskt HAR varit elak mot vännerna.
 
Sv: Våld i hemmet

Att alltid springa till någon annan som kan lösa problemen funkar i ettt tidigt stadie, men någon gång måste man faktiskt tänka till och lösa problemen själv. Vem ska jag springa till idag för att lösa mina problem?? Det får jag ju se till att göra själv!

Ända upp på gymnasienivå får du problem om du "ger igen med samma mynt" eller på andra sätt bryter mot lagar och regler för att på egen hand korrigera någon annan som brutit mot lag eller regel.

När det handlar om så stora saker kräver vi att eleverna tar hjälp av någon vuxen.

Det är synd om barn som fått lära sig av sina föräldrar att slå tillbaka. De tycker själa att de är duktiga som "inte skvallrar", ändå får de så mycket skit för att någon vuxen sett dem slåss. Vi vuxna i skolan bryr oss väldigt lite om vem som började. Vi bryr oss om att man inte ska slåss.
 
Sv: Våld i hemmet

Man kan inte läsa i henes första inlägg att hon inte gjort något egentligen fel.
Hon förnekar inte ens att hon är en bitch (dålig och bitsk attityd) utan det hemska" var att dessa ungdomar hade gått och gömt sig bakom deras föräldrar istället för att stå upp för sig själv".
Då får jag ju åtgå att det är som hon skriver?
Har jag missuppfattat kan det ju ligga i hur hon skriver inläggen något hon korrigerade i det andra inlägget där det kom fram att det var mammans uppfattning att hon var en bitch inte att sanningen automatiskt var så.
Att det sedan kanske är föräldrar som anser att det är hemskt av andra att anse att dera barn skall hålla sig till sanning eller inte ens frågar båda sidor vad som hänt för att få fram en lösning det är att vara dålig förebild.
Jag kan inte annat är beklaga mig för det.
 
Sv: Våld i hemmet

Nu förstår jag inte?
Är problemet att du har sagt till att den här personen faktiskt fuskar till den behörande läraren eller för att denne snackar skit och sprider lögner om dig?
Jag var ju inte där så jag vet ju inte hur saker och ting gått till i er konflikt. Jag vet bara att hur man väljer att framföra den kan ge specifka resultat.
Skitsnack brukar jag lägga mig över och bara ignorera för finns där ingen gnista blir det ingen eld.
I ditt första inlägg så går det faktiskt att läsa att du blir uppringd av förälder för att du är en bitch och att du tyckte det var lamt av denna vännina (var det väl) att inte säga det själv direkt till dig.
Är du inte det man allmänt kallad för "bitch" så tycker jag du inte skall bli acceptera det och markera det på alla sätt. Det börjar på små ställen som tex i text här där du skriver att du blev anklagad för att vara bitch.
Det kan tyckas väldigt lite men det gör stor skillnad. Det är skillnad att vara och att bli anklagad för att vara. Tyvärr måste jag ju säga så är det vanligt i dag att folk anser sig vara bitch och det inte är något som helst problem utan något dom öppet erkänner . Det är därför lätt att tro att detvar just så du menade.
Förstår du mig?
Språk är makt och hur man använder det kan göra skillnad i vad för resultat man vill ha fram.

Sedan skulle jag som förälder inte acceptera att andra föräldrar hoppade på min dotter. Dom får anse att hon är hur ouppfostrad som helst men skall dom hoppa på någon om de är det mig för det är jag som har ansvaret för den. Skulle dom fortsätta ta vägen via dottern hade jag nog gått till polisen och polisanmält.
Anser man att jag brister i min hantering med mitt barn kan man få numret till soc för att ringa och klaga.
Om jag däremot skulle få telefonsamtal som talade om saker som min dotter gör som inte är acceptabelt skulle det bli konsekvenser där efter.
Fuska skulle jag bli ytterst förvånad om hon gjorde och om hon spred lögner om någon. Hon är väldigt petig med sanningen. Skvallra där man kanske borde ha varit tyst kan jag tänka mig.
Däremot kan ju språket ibland diskuteras. Det har faktiskt blivit bättre sedan skolan började intressera sig för den biten och förstå att dåligt språkvård gav mer konfliker.

Så frågar du mig är även det du skriver sådant som man egentligen behöver blanda in vuxen för att lösa. Måste inte vara förälder utan kan vara någon utomstående.
At tjafsa om att man råkat köpa samma kläder eller att någon snodde ens stol dyl kan var och en få lösa själv. När det blir så stort som hos dig så är det vuxnas sak att vägleda i lösningen.
 
Sv: Våld i hemmet

Om du blir irriterad för att grannen ställer sopor utanför din dörr ochsäger till grannen att du inte vill ha dom där och grannen ger dig smäll på käften.
Är din lösning då att ge en smäll tillbaka?
Skulle vuxna alltid lösa sina problem själva skulle du inte ha någon framtid som advokat och vi skulle inte behöva domstolar.
Se vuxna mellan två barn som någon slags form av advokat.
 
Sv: Våld i hemmet

Det handlar inte om att man curla ett barn för att man lär barnet att våld inte löser problem.

Du snarare pushar barnet i rätt riktning.

Ord är så mycket starkare än våld...

Jag är själv av uppfattningen att man ska tala om högt och ljudligt när man blir illa behandlad. Det är ett bra mycket bättre sätt att bli självständig och våga stå upp för sig själv än att slåss.

Och som jag sagt tidigare du kan inte tala om för en 2,5-åring att man ska slå där det gör ont... det går inte för barnet förstår inte innebörden av det i så tidig ålder. Om du inte kan förstå detta så får jag dra till med den klassiska meningen "du kommer att förstå när du får egna barn".
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 449
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 951
Senast: nejlica
·
Småbarn Jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra när det kommer till att skaffa valp. Vi har på hyfsat kort tid (drygt 1...
Svar
17
· Visningar
4 790
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp