Val av hund?

C

coocos

Vi är en familj på mamma, pappa, son 13 år och dotter på 17 år.
Vi bor i en stor villa utanför Göteborg, mycket skog och bra promenadvägar, ganska stor gräsmatta.
Vi letar efter hund, men vi har inte bestämt oss för ras än.
Det vore supersnällt och Du kunde tipsa om någon bra ras för oss. Vi funderar starkt på Beagle :love:.

Dessa egenskaper ska hunden helst ha:
#Lekfull och pigg på långa promenader
#Inte för energisk, kan utan problem lägga sig i ett hörn (dock helst i sängen :D) och vila
#Mellanstor
#Kort eller strävhårig
#Icke-skällande
#Klarar att vara ensam några timmar på dagen

Tusen tack på förhand!

Sv: Val av hund?

Jag brukar sällan skriva i sånna här trådar, och jag tycker ofta att de som gör det gärna nämner sin ras :)
Men faktum är att nu gör jag samma sak.
Jag har schnauzer och det är en ras som kan följa med på allt, men kan också ligga inne och mysa en dag om man inte har tid med aktivitet, eller långpromenad.
Mellanstor som både kan ligga i knät och mysa, men ändå så stor så den fixar att följa med på allt roligt.
En trimras, men är man inte intresserad av utställning så räcker det med att trimma 3 ggr per år (lite olika vilken typ av päls hunden har, en del har mer underull en del mindre osv...)

Beagle är jättesöta och jag förstår man kan fastna för dom. men det är ju en jakthund och jag tycker man ska ha dom till det. Då blir de som lyckligast...

Jakten då? Skaffar du en beagle bör du definitivt jaga, men det har du inte räknat upp på din lista..

//Gilly

Dessutom en drivande jakthund... Rätt så mycket GO i dem när det gäller att dra efter vilt! *puh*

Schnauzer är helt klart värt att titta på! :D

PUDEL! Jag har en dvärg men kan tänka mig att den är lite "förliten" för er så kanske en mellanpudel? Den ska ju klippas någon gång om året men den är lekfull, lugn, aktiv... Min pudel klarar utan vidare en promenad på ca 2 timmar i skogen! :love:

Jag har hört flera på andra forum och bekanta som har Beaglar som det funkar jättebra med! Grejen med Beaglar är att ska de användas som jakthund så ska de födas upp som sådana, annars passar de nästan lika bra som andra hundar till sällskap.

Det är EN stor myt iaf när det gäller Beagle..

En Beagle passar SUPER till familjehund, om man aktiverar den rätt ( dvs använder den i jakt )

Jag trodde det var sällsynt att uppfödare av Beagle sålde rasen som sällskapshund.

en beagle blir mycket mycket svår att ha lös. de har en enorm jaktlust och sticker fortare än du hinner säga hej. även med hundar som har mycket mindre jaktlust ligger det många långa timmar bakom innan man kan ha dem lösa där det finns vilt (=i skogen). ett liv i koppel är inget värdigt liv, så titta efter en annan ras.

en beagle blir mycket mycket svår att ha lös. de har en enorm jaktlust och sticker fortare än du hinner säga hej. även med hundar som har mycket mindre jaktlust ligger det många långa timmar bakom innan man kan ha dem lösa där det finns vilt (=i skogen). ett liv i koppel är inget värdigt liv, så titta efter en annan ras.

Ja, vi vet detta, det är ju därför vi skriver här. Jag skrev bara att vi funderade på en beagle, men mest att vi bara ville ha andra tips, så det vore ju super om folk kunde hålla sig till att ge tips om andra hundraser istället för att bara klanka ner på vår "fundering"!

Hm. en westie kanske inte passar in på alla krav men varför inte ta en ditt ;) den tycker om lå´ngapromenader och i allefall våran tar gärna en tupplur i ett hörn

Varför inte en "labbe" en härlig hund som är med på det mesta och dessmellan ligger och snarksover så det dånar. :)

Men hur kan du säga att Cilla var hård, hon var ju bara ärlig.

Är det inte bättre att folk som besitter lite kunskap i ämnet förklarar innan ni skaffar hund, än att ni står där med en jaktgalen hund som inte lyssnar för fem öre ?

Men det spelar väl ingen roll alla kan inte ha sin hund lös beror ju på vart man bor... Rastgårdar är väldigt bra. sen så funkar det med långlina då hundarna ändå inte får var lösa sommartid!!!

Men tycker du det är rätt mot hunden som är en utpräglad jakthund, att den ska vara sällskapshund?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur