Val av hund?

Sv: Val av hund?

Men gud ni två läser ju inlägg som fan läser bibeln...

Ingen har någosin sagt att hon inte får gilla Beagle ( eller någon anan ras heller för den delen ) men folk har bara förklarat för henne att det kanske inte är så smart om man utgår ifrån vad dom vill göra med hunden...
Hon är ju uppenbart intresserad av några raser som föreslagits ( framkom nu ) därför undrar jag varför hon inte bemödat sig att svara ..

Nej jag väljer att kliva ur tråden nu och fortfarande står det TS fritt att köpa vilken hundras hon vill, men varför frågar man då om råd/tips på ett forum..

a050.gif

Okej... du ville ha förslag.

Sen så skrev du ju att du skulle dra dig ut linjen. Jag skulle inte sakna dig direkt... :angel:

Nej jag försöker inte se saken på annat sätt, du svarade inte på min fråga ?

Det finns ju tips på andra raser i tråden, men dom har hon inte ens besvarat!

Nej jag vet bara vad hon skrivit här att hon har att erbjuda, det bli jäkligt svårt att tips om ras om man inte utgår ifrån vad TS själv skrivit!

Jag är ingen tankeläsare...

Förslag igen

Hon har ju varit inne och skrivit i tråden efter det att hon fått tips ..

Du svarade själv på frågan som du alldeles nyss talade emot, en Beagle är det MKT jakt i och då ska man inte köpa den rasen om man inte är intresserad av jakt !

Orka kolla vilka jag har svarat eller ej.

Du kanske ska börja kommentera de rastips du redan fått ?

Nej det behöver man inte, men att inte besvara de tips man får samtidigt som man ber om fler tips ?
Det emotsäger sig själv...

Om ni är inne på Schnauzer så är det flera här inne som har/haft Schnauzer, däribland jag :)

Märker ingen annan som har klagat.... Men tack för tipset om Schnauzer!

Men jag ser inte att jag har skrivit till dig efter inlägg #36, det är ju bara du som tjötar på hela tiden....

a042.gif

Men herregud människa vilken attityd du har. Vad du har svårt att svara normalt och trevligt och inte tolka Calaziryas inlägg till sin allra sämsta sida.

Om hon nu anser att beagle är en jakthund som man endast bör köpa om man är en aktiv jägare är det fel av henne att informera dig om det då? Du vill ju ha tips och skrev att du funderat på beagle.

Eller på vilket sätt borde hon svarat istället tycker du? Jag ser absolut ingen otrevlig ton i hennes svar till dig och förstår inte hur man skulle kunna säga samma sak som hon gjorde på ett annat sätt eller hur hennes svar skulle kunna uppfattas som snäsigt eller otrevligt.

Det hade ju räckt att du skrivit "jaha, på så vis, ja vi är inga jägare så då får vi kolla på en annan ras" så hade saken varit ur vägen.

Men gud, vilken attityd!:eek: Du är ju fruktansvärt otrevlig.

Allat Calazirya gjorde var att försöka varna dig för att köpa en ras som ev skulle må dåligt om den inte fick den aktivitet den behöver. Och som ni ev skulle få problem med. Hon gör detta för att hjälpa er. Så ni och hunden kan trivas ihop.

Att ha hund ska ju vara roligt. Och det blir det garanterat inte om man köper en ras man inte klarar av att tillgodose behoven hos.

Det är lite lustigt att alla som du tyckt varit otrevliga är de som faktiskt besitter kunskap. Ibland kanske sanningen är obekväm. Men det är ju bättre att få en rejäl varning nu än att sitta där med en oregerlig hund som mår dåligt.

Inför hundköp skulle jag först och främst tänka på hundens mentalitet, vad den är avlad för och se om jag kan erbjuda hunden vad den behöver. Inte köpa en hund för att den är söt och verkar vara rolig.

okej okej, vill bara säga att vi har gett upp tanken på att kunna skaffa en Beagle, så mer andra förslag hade varit bra?!

Varför inte en "labbe" en härlig hund som är med på det mesta och dessmellan ligger och snarksover så det dånar. :)

jag vet inte vad det är med dig, men ingen här är ute efter att tracka ner på andra. vi som skrivit är måna om att folk ska få ut så mycket av sitt hundägande som möjligt, och att det blir rätt hund till rätt ägare.

att välja hundras är inte så lätt för den som inte är insatt. beagles SER ju så söta och vänliga ut, men de är ganska extrema jakthundar. de är avlade för att förfölja vilt i evigheter, och kommer inte tillbaka efter en stund som en "normal" hund. en gammal användare som hette ursus rex hade en beagle som han jagade med, och trots att han var en erfaren ägare av jakthundar slet han sitt hår med denna jycke.

det är DÄRFÖR vi avråder dig! inte för att på något sätt vara elaka!

jag tror inte att det är sååå vanligt med labbar som sover sig genom livet. min är mer vild än tam om jag inte kör slut på honom fullständigt flera gånger i veckan. goldens är nog oftast lugnare.

Jag har läst alla inläggen i tråden och konstaterat att din (familjs?) kunskap om hundar är ganska begränsad.

Mitt råd är att ni ska köpa ett ordentligt hundkoppel. Sedan ska ni i minst två månader rasta detta hundkoppel, efter beräknade lekstunder och efter alla måltider (5 måltider varje dag). Kopplet ska rastas varje dag enligt ovanstående program, oavsett väder eller veckodag.
Det existerar inga sovmornar, dåligt väder eller vara borta på fest eller andra evanemang. Kommer kompisar på besök så måste ändå kopplet rastas.
Kom ihåg att det får aldrig klicka.
Ska ni bort kolla om det fungerar i förväg, accepteras det att en hund medföljer, annars stanna hemma.

Under dessa koppelrastningar kommer ni att träffa en massa hundägare som kommer att visa på olika hundars positiva eller negativa sidor. Ni kommer då att ha ett helt annat utgångsläge för att köpa en hund att fästa i kopplet.

Om ni fortfarande funderar på att köpa hund vill säga.

Jag tycker ni ska välja en ras ur rasgrupp nio då det verkar som ni främst skall ha hunden till sällskap och långpromenader (de olika rasgrupperna hittar du på SKK:s hemsida)

Jag kikade snabbt igenom hundarna där och fastnade direkt för Kromfohrländer som verkar ha de kvalitéer ni söker. Nu har jag personligen ingen erfarenhet alls utav denna rasen och kan därför inte någonting om den, men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall?

Under tiden ni letar hund tycker jag att ni ska försöka lära er så mycket som möjligt om hundars behov och skötsel. Jag tycker också ni skall passa på och gå i alla fall valpkurs med hunden, gärna andra kurser också. Man lär sig mycket av att se varandra och det är oerhört värdefullt att ha en tränare att fråga om det är något som strular.

Lycka till!

Jag har läst alla inläggen i tråden och konstaterat att din (familjs?) kunskap om hundar är ganska begränsad.

Mitt råd är att ni ska köpa ett ordentligt hundkoppel. Sedan ska ni i minst två månader rasta detta hundkoppel, efter beräknade lekstunder och efter alla måltider (5 måltider varje dag). Kopplet ska rastas varje dag enligt ovanstående program, oavsett väder eller veckodag.
Det existerar inga sovmornar, dåligt väder eller vara borta på fest eller andra evanemang. Kommer kompisar på besök så måste ändå kopplet rastas.
Kom ihåg att det får aldrig klicka.
Ska ni bort kolla om det fungerar i förväg, accepteras det att en hund medföljer, annars stanna hemma.

Under dessa koppelrastningar kommer ni att träffa en massa hundägare som kommer att visa på olika hundars positiva eller negativa sidor. Ni kommer då att ha ett helt annat utgångsläge för att köpa en hund att fästa i kopplet.

Om ni fortfarande funderar på att köpa hund vill säga.

Ursäkta? Varför skulle inte vi kunna skaffa en hund? Du vet ingenting om oss. Jag och min lillebror har praktiskt taget växt upp med hundar. Min mamma har haft 10 hundar, Greyshounds och Whippet som var bäst i Svergie. Pappa har också haft flera hundar. Så ditt lilla ironiska inlägg funkar inte riktigt sötnos.

Det lilla tipset skulle nog fler personer behöva genomföra innan hundköp...

Eller vad säger du, sötnos ;)

Kastar man ett ben i en hundhög så gnäller den det tar. Ts har ju i sina trådar visat att det brister i hundkännedom.:rofl::rofl:

Rådet har använts av en del föräldrar när ungarna har börjat tjata om att skaffa hund. När de blir uppväckta och utskickade i snöstorm kl 7 en söndagmorgon då har verkligheten hunnit ikapp dem.

Beror också på om de är 3 eller 9 år :angel:

Min hund är nog precis så slö som alla önskar att få sin Labrador. Men det tog 9 år ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka