Vaginal vs kejsarsnitt

karamelldrottningen

Trådstartare
Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen.
Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare än med kejsarsnitt.
Om man inte är med om någon skada vill säga.
Tanken är att föda ett barn i sommar men huruvida födelsen ska gå till vet jag inte alls.
Sedan är planen att bli gravid våren eller sommaren 2026 och då är frågan om kroppen har lättare att fullfölja en graviditet om graviditeten innan avslutades vaginalt?
Hur ska man tänka där?

Jag vill komma igång och jobba gärna så fort som möjligt men är lite rädd att stygn från ett kejsarsnitt ska göra att det kommer dröja längre innan jag kan arbeta ordentligt.

Jag tänker att du nog får utgå ifrån att födseln sker vaginalt. Eller att det iaf är den initiala planen (från vårdens sida). Min erfarenhet är att det är svårt att få till ett planerat snitt om det inte finns någon särskild indikation för det.

Hur tidigt du kan börja jobba efter ett snitt beror helt på vad du har för jobb. Är det fysiskt med tunga lyft lär det ta längre tid än om du sitter på kontor.

Att få igenom ett kejsarsnitt om det inte finns någon (godkänd) medicinsk indikation är väldigt svårt och det varierar hur svårt beroende på vilket sjukhus man vill föda på. Men det är inte omöjligt. Det kräver dock att man läser på ordentligt och krigar för sin sak och lyckas träffa rätt läkare. Finns bra facebook-grupper i ämnet.

Jag lyckades, men det tog många besök under flera månaders tid. I slutändan födde jag vaginalt trots allt men det är en annan historia.

Aha jag trodde man fick välja 😅
Nope, kejsarsnitt får du bara om det finns indikation för det (dock inte bara fysiskt medicinska indikationer, man kan också få kejsarsnitt t.ex. vid extrem förlossningsrädsla).

Men med det sagt så skulle jag säga att du VILL ha vaginal förlossning om det är möjligt. Det innebär färre risker för både mamma och barn, du slipper ta hand om en nyfödd som nyopererad (kejsarsnitt är en stor bukoperation!) och du lär återhämta dig MYCKET fortare!

Snitt var min stora skräck när sonen skulle komma (av den anledningen som @Roheryn nämner). Syrran genomgick två med 14 månaders mellanrum. Hemskt att det blev så men hon är den av oss som klarar sånt.

Jag har genomgått kejsarsnitt.

Jag var mycket till väldigt mycket påverkad av det i 12 veckor efteråt, vilket också är tiden jag inte fick belasta mig med mer än barnets tyngd.
Ärret är inget som egentligen bryr mig, men jag hade absolut kunnat vara utan det och så även överhänget som blivit maa snittet.

Jag blev rekommenderad att vänta 2 år med att bli gravid igen, absolut minst 18 månader.

Att genomgå ett kejsarsnitt hävdar jag inte är att välja den enkla vägen för en förlossning, men jag personligen är otroligt tacksam över att kejsarsnitt finns som alternativ, men jag är övertygad om att vaginalt är att föredra. Sen är snitt den enda lösningen i vissa fall och det måste det få vara.

Aha jag trodde man fick välja 😅
Nej och tur är det. Ingen som inte verkligen behöver det ska gå igenom en så stor bukoperation som ett kejsarsnitt är och att det är en stor operation verkar endel inte vara medvetna om eller förstå utan de tror att det är det enkla sättet att få barn.

Min första förlossning var så svår att jag blev erbjuden kejsarsnitt med nästa. Jag tackade nej. Jag skulle aldrig välja snitt om möjligheten fanns att föda vaginalt. Tyvärr blev det katastrofsnitt med nästa (dvs. extremt akut, läkaren förklarade att de var tvungna att snitta medans de sprang genom korridoren med mig i säng till operation) och självklart är jag enormt tacksam för att den möjligheten finns. Ingen av oss hade överlevt annars men en vaginal förlossning är i normalfallet det bästa för både den födande och för barnet. Med en vaginal förlossning tar du smärtan före barnet kommer, med kejsarsnitt tar du smärtan efter samt du kommer ha ett ärr som beroende på skickligheten hos opererande gynekolog ger mer eller mindre problem. Självklart kan man få skador vid en vaginal förlossning men det kan man få av snitt med. Många får precis som jag ett överhäng över ärret som är fult men framförallt irriterande och att det tar många år innan nerverna har hittat varandra igen och full känsel återkommer runt ärret. Det ses dock som helt normalt och inget som åtgärdas via vården men snitt kan också ge andra problem. Att behöva sätta in nät efter kejsarsnitt för att man får bråck är inte jätteovanligt framförallt inte om man behöver göra flera kejsarsnitt.

Att vara gravid och föda sliter på kroppen och jag har tidigare läst att det tar ca två år innan man är tillbaka fullt ut om allt har förflutit normalt. Efter kejsarsnitt rekommenderar många att man inte ska bli gravid igen förren två år efter snittet.

När du kan börja jobba efter är väldigt individuellt. En som föder men inte har barnet i sin vård hade iallafall tidigare rätt till en månads ledighet med ersättning så det kanske du kan utgå ifrån.

Nej och tur är det. Ingen som inte verkligen behöver det ska gå igenom en så stor bukoperation som ett kejsarsnitt är och att det är en stor operation verkar endel inte vara medvetna om eller förstå utan de tror att det är det enkla sättet att få barn.

Min första förlossning var så svår att jag blev erbjuden kejsarsnitt med nästa. Jag tackade nej. Jag skulle aldrig välja snitt om möjligheten fanns att föda vaginalt. Tyvärr blev det katastrofsnitt med nästa (dvs. extremt akut, läkaren förklarade att de var tvungna att snitta medans de sprang genom korridoren med mig i säng till operation) och självklart är jag enormt tacksam för att den möjligheten finns. Ingen av oss hade överlevt annars men en vaginal förlossning är i normalfallet det bästa för både den födande och för barnet. Med en vaginal förlossning tar du smärtan före barnet kommer, med kejsarsnitt tar du smärtan efter samt du kommer ha ett ärr som beroende på skickligheten hos opererande gynekolog ger mer eller mindre problem. Självklart kan man få skador vid en vaginal förlossning men det kan man få av snitt med. Många får precis som jag ett överhäng över ärret som är fult men framförallt irriterande och att det tar många år innan nerverna har hittat varandra igen och full känsel återkommer runt ärret. Det ses dock som helt normalt och inget som åtgärdas via vården men snitt kan också ge andra problem. Att behöva sätta in nät efter kejsarsnitt för att man får bråck är inte jätteovanligt framförallt inte om man behöver göra flera kejsarsnitt.

Att vara gravid och föda sliter på kroppen och jag har tidigare läst att det tar ca två år innan man är tillbaka fullt ut om allt har förflutit normalt. Efter kejsarsnitt rekommenderar många att man inte ska bli gravid igen förren två år efter snittet.

När du kan börja jobba efter är väldigt individuellt. En som föder men inte har barnet i sin vård hade iallafall tidigare rätt till en månads ledighet med ersättning så det kanske du kan utgå ifrån.

Men vadå ingen som inte verkligen behöver?

Om jag blir gravid igen kommer mitt nästa barn att födas med kejsarsnitt.
För att jag vill det.

Jag har genomgått ett akutsnitt (hade noll tanke på att förlossningen skulle sluta i snitt) och ser noll och ingen anledning till att ge mig på att försöka föda vaginalt igen.
Lär få slåss för det, men ja - bring it on.

Jag tycker alla kvinnor borde få lov att bestämma över sin egen kropp. Dina erfarenheter från ditt kejsarsnitt säger ingenting om nästa persons erfarenheter.

Jag tycker alla kvinnor borde få lov att bestämma över sin egen kropp. Dina erfarenheter från ditt kejsarsnitt säger ingenting om nästa persons erfarenheter.
Fast fri vård har vi väl aldrig annars så förstår inte varför man skulle få välja just vid graviditet?
Alltså jag kan ju ytterst sällan själv bestämma exakt vilken vård jag ska få när jag söker för något? Det skulle ju bli orimligt, särskilt när vi pratar större ingrepp.

Fast fri vård har vi väl aldrig annars så förstår inte varför man skulle få välja just vid graviditet?
Alltså jag kan ju ytterst sällan själv bestämma exakt vilken vård jag ska få när jag söker för något? Det skulle ju bli orimligt, särskilt när vi pratar större ingrepp.
Då får vi agree to disagree.

Tycker att det är rimligt att kvinnor har rätt att välja vid graviditet. Något måste vi göra för att kvinnor faktiskt vill föda barn. Mer rätt att välja och mer fördelar istället för en miljard nackdelar och tvång.

Men vadå ingen som inte verkligen behöver?

Om jag blir gravid igen kommer mitt nästa barn att födas med kejsarsnitt.
För att jag vill det.

Jag har genomgått ett akutsnitt (hade noll tanke på att förlossningen skulle sluta i snitt) och ser noll och ingen anledning till att ge mig på att försöka föda vaginalt igen.
Lär få slåss för det, men ja - bring it on.
Men då behöver du ju?! Vad är problemet?

Ja absolut. Det får vi tack och lov. Däremot får vi inte välja vilken vård vi vill ha.

Vad menar du? Jag har inga negativa erfarenheter från katastrofsnittet om det är vad du menar. Jag hade dock bra mycket hellre fött vaginalt.

Jag har fött barn på båda sätten och föredrar helt klart vaginal födsel just för att återhämtningen är snabbare. Att det finns kejsarsnitt som alternativ anser jag dock vara absolut nödvändigt för de kvinnor som inte kan eller vill föda vaginalt. Där jag jobbar görs det kejsarsnitt både pga att vården anser att det är det bästa och för att kvinnan själv vill det. Sen vet jag inte hur enkelt det är att få igenom det…

Jag födde med kejsarsnitt. Inte planerat utan det blev akut. Skedde helt utan komplikationer och gick toppenbra. Jag tycker dock absolut inte att man ska få välja kejsarsnitt om det inte finns en god anledning. Om man väljer att föda barn så får man väl ändå vara beredd på att gå igenom en förlossning och inte kräva att få en operation. Tycker jag. 🤷‍♀️

Jag hade svårt att få igenom ett snitt, trots stort barn 4,1 kg som facit och under normala bäckenmått.

Det är extra svårt när man inser sent i graviditeten att snitt är att föredra. Jag misstänkte själv att barnet var stort, men fick tvinga mig till ett tillväxtultraljud genom att helt nonchalant säga att jag annars gör det privat.

I min journal står det att barnet beräknades till 3,6 kg och att jag är 1,65 lång. När barnet beräknades till över 4 kg och jag i själva verket är 1,50 lång! Att bäckenmåtten låg under normalt står ingenstans i journalen.

Jag är - milt sagt - inte så imponerad över den manliga läkaren, som tyckte att bara man får bra krystvärkar så ska det gå bra, lilla gumman.
Men som tur var vågade de i alla fall inte sätta igång förlossningen.

Jag fick fullständig raptus när jag gått över tiden en vecka. Fick då träffa en kvinnlig läkare, som utan knot bokade in ett snitt. Var lite paff faktiskt över vändningen. :confused: Alla de typ 50 vetenskapliga artiklarna om risker med stora barn och små mödrar som jag printat ut från pubmed fick ligga kvar i väskan. 🤔

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 192
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny... 2
Svar
22
· Visningar
4 069
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 218
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka