Vaginal vs kejsarsnitt

karamelldrottningen

Trådstartare
Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen.
Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare än med kejsarsnitt.
Om man inte är med om någon skada vill säga.
Tanken är att föda ett barn i sommar men huruvida födelsen ska gå till vet jag inte alls.
Sedan är planen att bli gravid våren eller sommaren 2026 och då är frågan om kroppen har lättare att fullfölja en graviditet om graviditeten innan avslutades vaginalt?
Hur ska man tänka där?

Jag vill komma igång och jobba gärna så fort som möjligt men är lite rädd att stygn från ett kejsarsnitt ska göra att det kommer dröja längre innan jag kan arbeta ordentligt.

Jag tänker att du nog får utgå ifrån att födseln sker vaginalt. Eller att det iaf är den initiala planen (från vårdens sida). Min erfarenhet är att det är svårt att få till ett planerat snitt om det inte finns någon särskild indikation för det.

Hur tidigt du kan börja jobba efter ett snitt beror helt på vad du har för jobb. Är det fysiskt med tunga lyft lär det ta längre tid än om du sitter på kontor.

Att få igenom ett kejsarsnitt om det inte finns någon (godkänd) medicinsk indikation är väldigt svårt och det varierar hur svårt beroende på vilket sjukhus man vill föda på. Men det är inte omöjligt. Det kräver dock att man läser på ordentligt och krigar för sin sak och lyckas träffa rätt läkare. Finns bra facebook-grupper i ämnet.

Jag lyckades, men det tog många besök under flera månaders tid. I slutändan födde jag vaginalt trots allt men det är en annan historia.

Aha jag trodde man fick välja 😅
Nope, kejsarsnitt får du bara om det finns indikation för det (dock inte bara fysiskt medicinska indikationer, man kan också få kejsarsnitt t.ex. vid extrem förlossningsrädsla).

Men med det sagt så skulle jag säga att du VILL ha vaginal förlossning om det är möjligt. Det innebär färre risker för både mamma och barn, du slipper ta hand om en nyfödd som nyopererad (kejsarsnitt är en stor bukoperation!) och du lär återhämta dig MYCKET fortare!

Snitt var min stora skräck när sonen skulle komma (av den anledningen som @Roheryn nämner). Syrran genomgick två med 14 månaders mellanrum. Hemskt att det blev så men hon är den av oss som klarar sånt.

Jag har genomgått kejsarsnitt.

Jag var mycket till väldigt mycket påverkad av det i 12 veckor efteråt, vilket också är tiden jag inte fick belasta mig med mer än barnets tyngd.
Ärret är inget som egentligen bryr mig, men jag hade absolut kunnat vara utan det och så även överhänget som blivit maa snittet.

Jag blev rekommenderad att vänta 2 år med att bli gravid igen, absolut minst 18 månader.

Att genomgå ett kejsarsnitt hävdar jag inte är att välja den enkla vägen för en förlossning, men jag personligen är otroligt tacksam över att kejsarsnitt finns som alternativ, men jag är övertygad om att vaginalt är att föredra. Sen är snitt den enda lösningen i vissa fall och det måste det få vara.

Aha jag trodde man fick välja 😅
Nej och tur är det. Ingen som inte verkligen behöver det ska gå igenom en så stor bukoperation som ett kejsarsnitt är och att det är en stor operation verkar endel inte vara medvetna om eller förstå utan de tror att det är det enkla sättet att få barn.

Min första förlossning var så svår att jag blev erbjuden kejsarsnitt med nästa. Jag tackade nej. Jag skulle aldrig välja snitt om möjligheten fanns att föda vaginalt. Tyvärr blev det katastrofsnitt med nästa (dvs. extremt akut, läkaren förklarade att de var tvungna att snitta medans de sprang genom korridoren med mig i säng till operation) och självklart är jag enormt tacksam för att den möjligheten finns. Ingen av oss hade överlevt annars men en vaginal förlossning är i normalfallet det bästa för både den födande och för barnet. Med en vaginal förlossning tar du smärtan före barnet kommer, med kejsarsnitt tar du smärtan efter samt du kommer ha ett ärr som beroende på skickligheten hos opererande gynekolog ger mer eller mindre problem. Självklart kan man få skador vid en vaginal förlossning men det kan man få av snitt med. Många får precis som jag ett överhäng över ärret som är fult men framförallt irriterande och att det tar många år innan nerverna har hittat varandra igen och full känsel återkommer runt ärret. Det ses dock som helt normalt och inget som åtgärdas via vården men snitt kan också ge andra problem. Att behöva sätta in nät efter kejsarsnitt för att man får bråck är inte jätteovanligt framförallt inte om man behöver göra flera kejsarsnitt.

Att vara gravid och föda sliter på kroppen och jag har tidigare läst att det tar ca två år innan man är tillbaka fullt ut om allt har förflutit normalt. Efter kejsarsnitt rekommenderar många att man inte ska bli gravid igen förren två år efter snittet.

När du kan börja jobba efter är väldigt individuellt. En som föder men inte har barnet i sin vård hade iallafall tidigare rätt till en månads ledighet med ersättning så det kanske du kan utgå ifrån.

Liknande trådar

Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 966
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 983
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 147
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka