Våga avsky midsommar!

tott

Trådstartare
Ja jag verkligen avskyr midsommar just nu! Singel och inflyttad (visserligen för många år sedan) och inga "fina traditioner" med gamla goda vänner. Har bjudit folk till mig, men det verkar bara vara en, som jag knappt känner, som nappar på det. Bättre än ingenting...men hur kul är det??

Avskyr!!!

Jag har läst (...) att just Midsommarafton är årets värsta dag för "ensamma". Mycket värre än Julafton.

Kraven på romantik, hand-i-hand, midsommarfest, dans på bryggan, är förfärliga och det är knappast speciellt många vars liv lever upp till målbilden. Jag minns Maj Fant som så smärtsamt beskrev hur hon satt ensam på sin balkong en midsommarafton och såg alla som gick förbi nere på gatan, par, grupper, familjer. Hur smärtsamt det var.

Själv lever jag ihop med en engelsman som inte fattar ett smack av Midsommarfirande - eller annat firande för den delen. Han lär tillbringa dagen och kvällen i garaget med sitt mc-projekt. Så ska här firas får jag fira själv, med dottern som numera antagligen vill vara med kompisar...! I år får jag faktiskt besök - men det är första Midsommaren på många, många, många år..... Min "övriga" familj bor i andra änden av landet och någon festarrangör har jag aldrig varit.

Tja.
Jag ska, som vanligt, hem till goda vänner för god mat och prat.
Jag ser gärna midsommar som en vanlig extra ledig dag och tycker att det är jättebra.
Om eller hur andra firar, bryr jag mig inte om.

Men det är intressant att det uppfattas som en helg som ska vara romantisk, så har det aldrig varit i min värld. Jag har snarast sett det som en lekfest för barn - förutom då att många vuxna tycker att det ska supas en massa.

Avskyr och avskyr..
Det betyder inget för mig och kan bli lite irriterad på makena familj som brukar kunna tycka att man ska "komma förbi". Men det gör vi bara när vi känner för det. I år blir det hemma, har Inga speciella planer alls.

Off topic: Tydligen när man sitter via jobbets nätverk så tror den att jag är i engelskspråkigt land och autokorrigerar manga ord till Engelska (ifall ni undrar varför min svenska är så kass i visa inlägg) ;)

Och jag älskar midsommar. Och hatar att jag jobbar hela jävla dagen (förutom 8 timmar då jag måste sova pga jobbat natt).
Wäh.

Jag har i många år ogillat midsommarafton av lite blandade skäl, men jag har nog aldrig tänkt på just den högtiden som påtagligt tvåsamhetsromantisk.

Snarare då att man ska umgås minst tre - gärna typ fem - generationer på ett lyckligt sätt och ingen kommer någonsin att bli osams. Och hela det där med det gravt överförskönade underbara med landet och naturen och så där, alltså någon sorts bullerbylycka som man aldrig har sett något som ens liknar i verkligheten.

Och så den ungdomliga varianten där man helt enkelt ska festa och supa skallen av sig.

Just tvåsamhet har jag inte tänkt på i sammanhanget. Själv firar jag allting på ungefär samma sätt: rätt stillsamt med mat och vin, alternativt mat, öl och nubbe. Och prat med goda vänner, inte särskilt många åt gången.

Tja.
Jag ska, som vanligt, hem till goda vänner för god mat och prat.
Jag ser gärna midsommar som en vanlig extra ledig dag och tycker att det är jättebra.
Om eller hur andra firar, bryr jag mig inte om.

Men det är intressant att det uppfattas som en helg som ska vara romantisk, så har det aldrig varit i min värld. Jag har snarast sett det som en lekfest för barn - förutom då att många vuxna tycker att det ska supas en massa.
Jag skulle gärna blir bjuden till goda vänner på mat och prat - "som vanligt". Men som inflyttad och singel finns det inget "som vanligt". Jag förknippar inte midsommar med romantik, men med trevlig samvaro med flera glada vänner. Jag är så innerligt trött på att vara tvungen att med våld kreera sysselsättning för mig själv på midsommar och nyår (som jag förknippar med lite mera romantik).

Jopp idag tycker jag jävligt synd om mig!! :cry:

Jag har inte heller uppfattat det som en romantisk helg. För mig är det en helg där ungdomar super och släkten/vänner samlas för god mat och lek (typiska utomhuslekar som kubb, krocket, brännboll, badminton etc).
Själv har jag dock inte ens koll på när midsommar är :angel:

Jag skulle gärna blir bjuden till goda vänner på mat och prat - "som vanligt". Men som inflyttad och singel finns det inget "som vanligt". Jag förknippar inte midsommar med romantik, men med trevlig samvaro med flera glada vänner. Jag är så innerligt trött på att vara tvungen att med våld kreera sysselsättning för mig själv på midsommar och nyår (som jag förknippar med lite mera romantik).

Jopp idag tycker jag jävligt synd om mig!! :cry:

Jag är också singel och inflyttad - för sex år sedan.
Men tycker uppenbarligen inte synd om mig själv.

Och skulle lika gärna "bara" ha en ledig långhelg.

för övrigt åker jag hem till föräldrarna måndagen efter midsommar, för att åka vidare till Göteborg och Bruce S, så det här året är min midsommarhelg föredömligt lång och innehållsrik.
Ska på ridtävling både midsommardagen och söndagen, dessutom.

Just tvåsamhet har jag inte tänkt på i sammanhanget. Själv firar jag allting på ungefär samma sätt: rätt stillsamt med mat och vin, alternativt mat, öl och nubbe. Och prat med goda vänner, inte särskilt många åt gången.

Har du tänkt på ENsamhet i sammanhanget då?

Prat, mat och dryck med goda vännER (inte med bara en som jag knappt känner - även om det är bättre än att sitta alldeles ensam) skulle jag nöja mig med.

Tror knappt jag har haft en sådär skitskoj midsommar sen jag började fira utan familjen, senaste åren så har jag fått stå ut med ex:ets planer med hans idiotiska "sup-tills-du-spyr-sen-fortsätt" vänner.
Nu slipper jag ju iallafall dom så enda jag taggar är väl midsommartravet, vad jag ska göra på fredag har jag ingen aning om

Har aldrig fattat det här med firande o varför man ska ha ångest över att inte kunna göra som alla andra. Tycker synd om alla som är så fast i sådana "traditioner" :(

Vi blev bjudna på grillning hos goda vänner men valde att stanna hemma. Kommer vara som vilken långhelg som vanligt. Har redan ätit midsommarmat ett antal gånger (nypotatis o sill m tillbehör) o det blir väl antagligen det till mat också just på midsommar, om det passar dagens aktiviteter.

Påsken firade vi var för sig på släktgrejer. Jag är mest ledsen att jag missade sambons släkts goda påskmat :p

Jag typ älskar att inte fira som alla andra o tycker det känns så himla avslappnat o skönt! Och ändå älskar jag traditioner också, men det räcker att tänka på dem eller vara med när det passar :) Aldrig förstått julstressen tex.

Har aldrig fattat det här med firande o varför man ska ha ångest över att inte kunna göra som alla andra. Tycker synd om alla som är så fast i sådana "traditioner" :(

Vi blev bjudna på grillning hos goda vänner men valde att stanna hemma. Kommer vara som vilken långhelg som vanligt. Har redan ätit midsommarmat ett antal gånger (nypotatis o sill m tillbehör) o det blir väl antagligen det till mat också just på midsommar, om det passar dagens aktiviteter.

Påsken firade vi var för sig på släktgrejer. Jag är mest ledsen att jag missade sambons släkts goda påskmat :p

Jag typ älskar att inte fira som alla andra o tycker det känns så himla avslappnat o skönt! Och ändå älskar jag traditioner också, men det räcker att tänka på dem eller vara med när det passar :) Aldrig förstått julstressen tex.
...men du har i alla fall sällskap - utan att behöva söka med ljus och lykta!

...och om man VILL fira med vänner och VILL umgås i sällskap...men inte har möjlighet till det?!
Att aktivt välja bort att umgås är inte alls samma sak.

Senast ändrad:
Midsommar stör mig inte att vara ensam
Värre med jul faktiskt
Men brukar ju stå på vallen på midsommar.
I år har jag ju flyttat så vet inte hur det blir.

Sjung, sjung! :nailbiting: :laugh:

Jag avskyr inte midsommar, det låter rätt jobbigt. Jag firar helt enkelt inte, och tänker just inte på det mer än så. :up:
(Insåg faktiskt alldeles nyss att det tydligen är på fredag - det borde jag såklart ha vetat, men hade verkligen inte tänkt på det alls.)
Fast du märker inte av midsommar omkring dig? Mina kvarter blir fullständigt folktomma vid midsommar. En nästan kuslig tomhet, mitt i stan. Det skulle väl gå att missa att det är just midsommar som är anledningen till att stan blir så tom, men om jag inte visste att det var midsommar skulle jag gissa att det hade blivit krig och att alla utom jag hade evakuerats, eller något ditåt.

Det blir väldigt märkbart, helt enkelt. Detta har inget med avsky att göra, bara med att missa midsommar att göra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 794
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama