Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni??

Jag blir galen på folk som tror att hästen mår dåligt av lite duggregn. :mad:
Mina hästar går ute 6,30-21,00 vissa alltid med täcke, andra bara vid extremt regn. Några är helklippta, men med bra täcken fryser dom inte.
Vi hade ju storm med orkanbyar den gångna helgen och då fick dom vara inne fred em. till månd morgon. Vi har inget ridhus, så dom fick helt enkelt stå i sina boxar. Att ta ut dom var livsfarligt med allt som for genom luften. Vi la mycket tid på att vara hos dom, men dom hade så gräsligt tråkigt att dom var näst intill ohanterbara på måndan. :crazy:
Det är många som tror att hästen inte mår fysiskt bra av utevistelse i dåligt väder, men det är nog viktigare att dom mår bra i huvet.

Om man inte ska ha hästarna ute när det blåser, skulle det betyda att alla "skånska" hästar får stå inne alltid! Här blåser det nämligen ALLTID!!! :smirk:

/Timsetim

Tyvärr vet jag många som har så, att hästarna ska vara inne el komma in tidigare vid minsta lilla dåligt väder. :smirk:

Jag är tvärtom, vill att dom ska behandlas som hästar i största möjliga mån och få mkt utevistelse.

Vid 0 grader, blåst och regn kan mina frysa, det är verkligen det sämsta vädret. Har dom täcken går det ju bra. men nu har ej unghäst som ej täckas. Så vid sådannt väder kan dom få komma in några timmar tidigare.

Men kyla är inga som helst problem, har aldrig sett dom frysa pga det.

Lindaslycka skrev:
Borde det inte vara så att en häst i dålig kondition fryser lättare ?

Jaha så mer värdefulla hästar fryser lättare då?
Det är sååå konstigt att fullblod och klippta hästar som inte står i såna "fina" stall med "fina" hästar,,,inte fryser om de har dubbla vinter täcken på sej ute.. Du kan ju des ha täcke med hals.. Var tusan ska hästen frysa då? om fötterna kanske???

Varför tycker du hästen blir blöt och kall fast du har täcke när det regnar..KÖP ETT BÄTTRE TÄCKE.

Synd om dessa *värdefulla* hästar att de inte ska få ha ett riktigt hästliv :smirk:

Hahahahahaha

Mina hästar har absolut ett helt vanligt liv och går ute i hage VARJE dag. Inget snack om saken, MEN båda fullblodshästarna fryser här nere i SKÅNE när det regnar och blåser från sidan vilket inte ett enda täcke som jag haft lyckats hålla tätt och då pratar jag både täcken för runt 2-3 tusen och billigare täcken OCH regntäcken!

Men vet man inte hur det är att ha hästar ute på slätt så vet man inte :smirk:

Och klippning beror väl på HUR man klipper! Det finns faktiskt olika längder på skären som gör att man kan antingen ha hästen finklippt eller lite längre i pälsen, det finns även operationsskär som klipper bort ALLT av pälsen!

De flesta tävlingshästar i hög kondition som är fin klippta och helklippta har inte samma skydd som en som är normalklippt thats it!
Och ja jag klipper mina kort eftersom jag har hästar som jobbas hårt varje dag och vill inte att de skall stå och vara blöta på natten.

Jag kan dessutom inte finna att en häst skulle vara mer häst för att man tvingar dem att vara ute i ur och skur. Vi har faktiskt förädlat hästen en hel del i dag och ja tyvärr så är hästarna mer ömtåliga idag.

OCH hästar i hög kondition fryser lättare eftersom de inte har samma mängd underhudsfett som en "normal" presterad häst!!!!

Elektron skrev:
Hästar som går på foder med högt energiinnehåll, t ex tävlingshästar, håller värmen lättare.

Om hästar är vana vid att komma in så fort det är dåligt väder är det ju inte konstigt att de flippar när de väl är ute i oväder. Lite samma sak som med ryttare som säger att deras hästar inte går att rida ut, och när de väl gör det 1 gång varannan månad går hästen i taket - jättekonstigt.

fast där har du jue lite fel eftersom hästar speciellt fullblod i hög kondition inte har lika mkt fett som en normalpresterande häst vilket gör att de fryser lättare och till det kommer att här i skåne blåser det och regnar inte "uppifrån" utan från sidorna.

Sedan så stämmer ju inte tesen på mina hästar eftersom de är ft hästar så rids de ut betydligt mer än 1 ggr i månaden och inte är de tokigare ute än inne :smirk:

lill_flesky skrev:
Mitt arabiska fullblod klarara både regn, vind och kyla utan problem, trots att hon egentligen borde bo i öknen. Fryser hästarna verkligen så är det vell bara att slänga på ett täcke och ge lite grovfoder?

Hur många dagar om året regnar/blåser det inte hos er? Skulle min häst inte få gå ut när regnade och blåste så skulle hon nog få vara inner typ 3/4 av året...

Är ditt arabiska fullblod som är anpassad för öken inte just det anpassad för öken??? Om du inte visst det så är det oftast väldigt kallt i öken på nätterna :smirk:

Är din häst i full tävlingskondition och finklippt och helklippt??

Eh ja mina hästar får nog bra med foder OCH har täcken på sig. Kan ju tillägga att de dessutom får fri tillgång av hö hela dagen!

Dessutom är mina hästar ute varje dag OM det inte regnar och blåser!

knoppan skrev:
Jag blir galen på folk som tror att hästen mår dåligt av lite duggregn. :mad:
Mina hästar går ute 6,30-21,00 vissa alltid med täcke, andra bara vid extremt regn. Några är helklippta, men med bra täcken fryser dom inte.
Vi hade ju storm med orkanbyar den gångna helgen och då fick dom vara inne fred em. till månd morgon. Vi har inget ridhus, så dom fick helt enkelt stå i sina boxar. Att ta ut dom var livsfarligt med allt som for genom luften. Vi la mycket tid på att vara hos dom, men dom hade så gräsligt tråkigt att dom var näst intill ohanterbara på måndan. :crazy:
Det är många som tror att hästen inte mår fysiskt bra av utevistelse i dåligt väder, men det är nog viktigare att dom mår bra i huvet.

Om nu en häst mår dåligt av att vara ute då? I huvudet asså!

Jag red mina hästar trots blåsten på söndagen :smirk:

Timsetim skrev:
Om man inte ska ha hästarna ute när det blåser, skulle det betyda att alla "skånska" hästar får stå inne alltid! Här blåser det nämligen ALLTID!!! :smirk:

/Timsetim

Men blåst och blåst är ju rätt olika, eftersom tex mina hästar är ute varje dag om det inte blåser och regnar så antar jag ju att de som bor i skåne förstår att de inte är inne när det "blåser" som man kanske tycker att det gör i stockholm med omnejder!

Blåst här nere är något helt annorlunda och när det blåser här och regnar så tycker jag att det är synd om dem att vara ute speciellt om man bor på slättlandet

Då kan vi säga så här då - ett fullblod som går på högt energiinnehåll jämfört med ett fullblod som går på lågt energiinnehåll har lättare att hålla värmen. Jag har 14 sidor forskning om bl a det jag kan maila om du är intresserad av att lära dig nåt.

Att du har dina hästar ute (om det inte blåser och regnar då) är ju toppen med tanke på att du sa så här nyss: "Och hästar är världefulla idag och jag tänker absolut inte riskera min häst ute i en hage där faktiskt de allra mesta skadorna är".

Sen handlar inte den här tråden om klippta fullblod i tävlingskondition, hästar i Skåne eller om dina hästar öht så att inta försvarställning är rätt onödigt.

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Då kan vi säga så här då - ett fullblod som går på högt energiinnehåll jämfört med ett fullblod som går på lågt energiinnehåll har lättare att hålla värmen. Jag har 14 sidor forskning om bl a det jag kan maila om du är intresserad av att lära dig nåt.

Att du har dina hästar ute (om det inte blåser och regnar då) är ju toppen med tanke på att du sa så här nyss: "Och hästar är världefulla idag och jag tänker absolut inte riskera min häst ute i en hage där faktiskt de allra mesta skadorna är".

Sen handlar inte den här tråden om klippta fullblod i tävlingskondition, hästar i Skåne eller om dina hästar öht så att inta försvarställning är rätt onödigt.

Eh vad handlade tråden om då??

JO hästar som står inne av diverse anledningar!

Och skicka mig gärna all forskning du fast jag bryr mig inte speciellt mycket för jag vet att ibland så är verkligheten annanoch ibland så säger erfarenhet mer än papper baserat på statistik eller testpersoner. :smirk:

Och ja om det blåser och regnar så är skade risken högre.

Och det finns en massa topphästar som bryter benen i hagen och kan ju tillägga att de ggr mina har skadat sig har varit i hagen!!

Det finns det också en hel del statistik om :angel:

Elektron skrev:

Jo:
Ärligt nu tycker ni att hästarna verkligen inte klarar av att vara ute om det blåser eller om det regnar eller om det både regnar och blåser.

Om inte :har man då inte valt fel land att ha häst i?

Hästar är ändå hästar och är rätt tåliga de klarar sej gott o väl ute en hel dag i regn med täcke på sej. Även *prydnadshästara*
För att visa bara :angel:

Ehhh....den handlade om ett stall i Gustavsberg i Sthlm med helt vanliga ridhästar utan de undantag du tar upp såsom klippt häst, fullblod, Skåne osv.

Sen verkar du ha svårt att bestämma dig:

"Mina hästar har absolut ett helt vanligt liv och går ute i hage VARJE dag. Inget snack om saken, MEN båda fullblodshästarna fryser här nere i SKÅNE när det regnar och blåser från sidan vilket inte ett enda täcke som jag haft lyckats hålla tätt och då pratar jag både täcken för runt 2-3 tusen och billigare täcken OCH regntäcken!"

sen

"Men blåst och blåst är ju rätt olika, eftersom tex mina hästar är ute varje dag om det inte blåser och regnar så antar jag ju att de som bor i skåne förstår att de inte är inne när det "blåser" som man kanske tycker att det gör i stockholm med omnejder!".

Vad har skador med saken att göra, du sa ju att dina var inne för att dom frös.

olgaklara skrev:
Är ditt arabiska fullblod som är anpassad för öken inte just det anpassad för öken??? Om du inte visst det så är det oftast väldigt kallt i öken på nätterna :smirk:

Visst, det är kallt som fan, men hur ofta regnar det i öknen? :smirk:

olgaklara skrev:
Är din häst i full tävlingskondition och finklippt och helklippt??

Nope, men som jag ser det borde en häst i högre kondition ha lättare för att klara sig i kyla och inte tvärsom, så funkar det iaf på människor. Ang klippningen så har jag haft helklippta hästar som har gått ute i både regn och blåst utan problem, numera går det att täcka in hela hästen med hjälp av ett halstäcke.

olgaklara skrev:
Eh ja mina hästar får nog bra med foder OCH har täcken på sig. Kan ju tillägga att de dessutom får fri tillgång av hö hela dagen!
Jag skrev ingenting om att dina hästar inte får bra med foder.

olgaklara skrev:
Dessutom är mina hästar ute varje dag OM det inte regnar och blåser!
Hur många dagar rengar det och blåser det INTE?

Elektron skrev:
Ehhh....den handlade om ett stall i Gustavsberg i Sthlm med helt vanliga ridhästar utan de undantag du tar upp såsom klippt häst, fullblod, Skåne osv.

Sen verkar du ha svårt att bestämma dig:

"Mina hästar har absolut ett helt vanligt liv och går ute i hage VARJE dag. Inget snack om saken, MEN båda fullblodshästarna fryser här nere i SKÅNE när det regnar och blåser från sidan vilket inte ett enda täcke som jag haft lyckats hålla tätt och då pratar jag både täcken för runt 2-3 tusen och billigare täcken OCH regntäcken!"

sen

"Men blåst och blåst är ju rätt olika, eftersom tex mina hästar är ute varje dag om det inte blåser och regnar så antar jag ju att de som bor i skåne förstår att de inte är inne när det "blåser" som man kanske tycker att det gör i stockholm med omnejder!".

Vad har skador med saken att göra, du sa ju att dina var inne för att dom frös.

Hästar som fryser brukar springa! Det gör iaf dessa!

Och att det var ett stall i upplands-väsby spelar ingen roll, det var ju bara ett exempel!

Och som jag fattade trådskaparen så var det rid/tävlingshästar och då är det ju faktiskt som så att de flesta brukar vara klippta.

Och det med skador skrev jag att många är rädda om sina hästar för det är faktiskt så att det är dyrt att köpa häst idag och ännu dyrare att försäkra i fullvärde. Och nu är det som så att det finns stor riska att de kan skada sig. Antagligen har de som skrivit på sina boxar en föklaring till att de inte vill att de skall vara ute vid speciella tillfällen!

Och det spelar ingen roll var någonstans för detta finns i hela sverige!

Jag började att skriva att det kunde vara en orsak att de inte ville ha dem ute INTE något annat. Trådskaparen ställde en fråga och jag svarade!!!!

Med ditt resonemang borde det betyda att alla som inte tävlar dressyr inte får svara på dressyrtrådar på detta forum etc!!!!

Sedan när vi kommer till mina hästar så är det så här för att klargöra! Hästarna kommer ALLTID ut varje dag även om det regnar och blåser men endast någon timme under mockning i de fallen, sedan så är det så att mina hästar jobbas dagligen under ryttare så de är inte speciellt understimulerade om de "står" inne en dag.

lill_flesky skrev:
Visst, det är kallt som fan, men hur ofta regnar det i öknen? :smirk:

Nope, men som jag ser det borde en häst i högre kondition ha lättare för att klara sig i kyla och inte tvärsom, så funkar det iaf på människor. Ang klippningen så har jag haft helklippta hästar som har gått ute i både regn och blåst utan problem, numera går det att täcka in hela hästen med hjälp av ett halstäcke.

Jag skrev ingenting om att dina hästar inte får bra med foder.

Hur många dagar rengar det och blåser det INTE?

En häst i hög kondition klarar sig kanske bättre än en häst som är undermålig, men frysa har inget med konditionen att göra. Då borde ju inte personer med lite underhudsfett klara sig sämre än de med mer tex! För högpresterande hästar har oftast inget fett på kroppen och det är det som gör att de fryser, tillika så är de klippta!

Inget täcke håller för ihållande regn en dag, och ja jag har halstäcken med. Har hur många täcken som helst och byter varje dag det har regnat och INGET täcke har lyckats att hålla ute leran och regnet här i a f. Du får gärna rek ett täcke som håller en hel dag för regn!!

Foder= du skrev att man skulle då i så fall ge mer grovfoder det tolkade jag som om att eftersom mina hästar fryser så borde jag ge dem för lite!

Ja jag vet mkt väl att det har regnat väldigt mkt nu i vinter och det syns i mina hagar iaf. Därför jobbas hästarna mer än brukligt vid denna tid på året eftersom de inte kan gå ute lika länge. Vi har dessutom lermark så hagen ser fjv ut och då tycker jag synd om dem!

Suck. Enligt dig så fryser dina hästar trots att de har täcken, fri tillgång på mat pga att de är helklippta fullblod i tävlingskondition som bor på slättlandet i Skåne - fine låt dom stå inne då. De hästar trådskaparen pratade om, och som jag sett och som jag anser står inne helt i onödan, har helt andra förutsättningar - förstår du skillnaden?

"Avgörande för hur mycket värme hästen producerar är fodrets energimängd. Om man ökar hästens foderintag produceras mer värme pga att värme är en biprodukt av ämnesomsättningen. I det stora hela så klarar hästar i träning och växande hästar en lägre temperatur pga en energirikare foderstat än hästar i motsvarande vikt som varken tränas eller växer." (Morgan 1999)

"Tävlingshästen som går på medel eller hård arbetsintensitet har mest värmeproduktion pga det högsta energiintaget. Då den är klippt behöver den ersätta den förlorade isoleringen med ett täcke, men den klarar sig till ungefär -15ºC (hård arbetsintensitet) innan den behöver producera mer värme för att vara i termisk komfort.
Den vanligaste man ser är väl att ridskolehästen eller hobbyhästen har minst täcken och att tävlingshästen har mest täcken. Att tävlingshästen ofta har flera lager täcken är ju helt oförståeligt, då den har högst värmeproduktion och klarar kylan bäst. En konvalescent på underhållsfoderstat däremot som har ett lågt foderintag kan behöva täckas vintertid för att kunna hålla värmen." (Lindås/Olsson 2004)

Ps. Hästar som fryser står still för att spara energi.

Nu ger jag mig in i diskussionen på eget bevåg....

Hästar som tävlar högre klasser får vara inne mer, thats it.
En sådan häst klarar inte av samma väferförhållanden som en "Svensson häst". Den är helt enkelt inte van vid det från början, då den säkert redan var värd rätt mkt redan som unghäst. Sedan när man tar ex inhyrningar vill man ha samma rutiner på allt och då blir även "svensson hästen" "drabbad".

Jag har själv tävlingshästar, dom får gå ut i alla väder, men vid dåligt väder en stund bara (ca 2h) för detta ingår i deras rutiner och dom presterar bra.

Jag skulle vilja se en enda WC, VM eller OS häst gå ut i hagen en hel dag oavsett väder ( Nu är inte mina hästar redo att gå WC,VM eller OS direkt men dessa sista rader var bara sådant jag observerat från vars hästar går dessa klasser)

Jag håller dock med dig om att det är onödigt att dom hästar som trådskaparen syftar på står inne.

Jag förstår och kan köpa ditt resonemang med viss protest för att den dyra tävlingshästen inte skulle klara av att vara ute - det tror jag visst den gör (och jaaa jag vet att det finns jättefrusna hästar som bekräftar regeln) men den får vara inne av andra anledningar vilket jag inte heller protesterar emot.

Däremot begriper jag inte varför fler och fler alldeles vanliga hästar ska behandlas som värsta wc-hästen <--- det protesterar jag emot. Jag trodde det var "vanliga" normalpresterande hästar vi diskuterade.

Senast ändrad:

Bra länk.

Om nån är intresserad av lite fakta om hästens värmebalans så har jag ett bra PM från Strömsholm jag gärna mailar. Pma mig isf en fungerande mailadress.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar